Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXXII-a de peste an - A

"Cetățenia noastră este în ceruri, de unde și așteptăm ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos" (Fil 3,20).

Pentru că Isus, Mirele divin care are mireasă (cf. In 3,29), știa că va fi luat curând de lângă mireasa sa (cf. Mt 9,15), știa că timpul plecării sale din această lume este aproape (cf. Mt 26,18), știa că merge să moară pentru curăția miresei sale și să învie spre justificarea ei (cf. Rom 4,25), știa că se va înălța la cer pentru a-i pregăti un loc în casa Tatălui său (cf. In 14,2-3), știa că se va întoarce pentru a o lua la el ca să fie veșnic împreună (cf. In 17,24), pentru a-i încuraja pe toți ucenicii săi, mireasa sa din toate timpurile, în așteptarea revenirii sale glorioase, a rostit parabola celor 10 fecioare invitate la nuntă (cf. Mt 25,1-13).

Probabil că atunci când Isus a rostit parabola celor 10 fecioare invitate la nuntă el și apostolii săi erau martori la desfășurarea unei nunți. Potrivit obiceiului oriental, o nuntă avea două momente. Mai întâi mirele și prietenii săi porneau de la casa sa spre casa miresei, pentru a o cere de soție de la părinții ei. Apoi mirele, mireasa și tot alaiul se întorceau la casa mirelui pentru ospățul de nuntă. Ceremonialul de nuntă avea loc noaptea, în amintirea eliberării din Egipt, când Domnul a venit noaptea și și-a luat mireasa din țara sclaviei și a purtat-o ca pe aripi de vultur în Țara Canaanului (cf. Ex 19,4), țară în care curge lapte și miere (cf. Lev 20,24).

Pentru a urma tradiția acelei nopți a eliberării, unde lumina era cerească (cf. Ex 13,21), au fost invitate zece fecioare care să poarte candele aprinse înaintea Mirelui divin (cf. Num 8,2); cele care vor avea și vor purta această lumină înaintea Mirelui vor intra alături de mire în sala de nuntă.

Adevărurile proclamate în parabola celor 10 fecioare invitate la nuntă sunt îmbrăcate în simbol. Astfel: Mirele simbolizează pe Cristos, iar mireasa simbolizează Biserica (cf. Ap 21,9); Nunta este simbolul nunții veșnice a lui Isus cu Biserica sa (cf. Ap 22,17). Întârzierea Mirelui simbolizează perioada de așteptare și veghere a Bisericii dintre cele două veniri ale lui Isus (cf. Mt 25,13; Fil 3,20). Casa mirelui este simbolul împărăției cerurilor (cf. Mt 25,1). Cifra zece este simbolul totalității celor chemați la mântuire. Cifra cinci reprezintă simbolul celor cinci simțuri ale omului: văz, auz, gust, miros și pipăit; simțuri puse sau nu în slujba Domnului: "Lumina celor neprihăniți arde voioasă, dar candela celor răi se stinge" (Prov 13,9); "Lumina celui rău se va stinge, și flacăra din focul lui nu va mai străluci" (Iob 18,5). Vasul pentru ulei simbolizează ființa omului (cf. 2Cor 4,7). Candela simbolizează cuvântul lui Dumnezeu care luminează viața omului. (cf. Ps 119,105). Uleiul simbolizează darurile Duhului Sfânt care conduc viața omului (cf. Zah 4,2), care dau autoritate și putere pentru împlinirea unor misiuni mântuitoare (cf. Is 61,1; Lc 4,18; Fap 10,38) și harul de a trăi ca fii ai luminii (cf. Mt 5,14-16).

În parabolă toate cele zece fecioare au fost invitate, dar nu toate l-au întâmpinat pregătite pe Mire. Toate aveau candele, dar nu toate au luminat fața Mirelui. Toate se numeau fecioare, dar nu poate erau înțelepte, ca să poată intra cu mirele în sala nunții. Cinci erau înțelepte și cinci erau nechibzuite.

Pentru un timp nu s-a văzut nici o deosebire între cele 10 fecioare invitate la nuntă, așa cum iarna nu se vede deosebirea între solul bun și solul rău, dintre pomii verzi și cei uscați, dintre grâu și neghină. Și așa cum la sosirea primăverii se vede deosebirea dintre pământul bun și cel rău, dintre copacul uscat și cel verde, dintre grâu și neghină, tot astfel numai la sosirea mirelui s-a văzut deosebirea dintre toate aceste fecioare, s-a văzut că unele au fost înțelepte și altele au fost nechibzuite, că unele aveau candele aprinse și altele aveau candele stinse, că unele au intrat în sala nunții și altele au rămas afară plângând.

Biblia ne vorbește despre "creștini fecioare înțelepte" și "creștinii fecioare nechibzuite".

Creștinii "fecioare înțelepte", așa cum spune prima lectură de astăzi, iubesc și meditează cu plăcere înțelepciunea; ei o caută până o găsesc și nu obosesc căutând-o; ei se gândesc numai la ea și își sacrifică somnul pentru ea. (cf. Înț 6,13-17). Ei știu că înțelepciunea este Cristos (cf. 1Cor 1,24). Ei vin la Cristos și cer înțelepciunea (cf. Iac 1,5). Ei spun cu psalmistul: "Sufletul meu e însetat de tine, Doamne, Dumnezeul meu" (Ps 63,2)! Ei nu se descurajează ca ceilalți care nu au speranță (cf. 1Tes 4,13). Ei "cumpără adevărul, și nu-l vând" (Prov 23,23). De aceea, știu cum să trăiască ca fii ai lui Dumnezeu și știu să-l aștepte și să-l întâmpine pe Mirele ceresc, ca să poată intra cu el la nunta veșnică.

Creștinii "fecioare nechibzuite" nu au înțelepciunea lui Dumnezeu, și pentru asta sunt comparați cu plantele fără rădăcină (cf. Mt 13,5-6.20-21), cu pomii cu frunze și fără rod (cf. Mt 21,19); cu norii denși, dar fără apă, cu stâncile ascunse ucigătoare (cf. Iuda 1,12); cu înșelătorii care din gură vorbesc dulce, dar în inimă poartă războiul (cf. Ps 55,21), cu răii care numai spun: Doamne, Doamne, dar nu împlinesc voința lui Doamne, Doamne (cf. Mt 7,22); cu oportuniștii care numai au mâncat și au băut cu Domnul, dar nu s-au convertit (cf. Lc 13,26-27); cu iubitori de sine și de cele pământești, care au numai o formă de evlavie (cf. 2Tim 3,1-5); cu necredincioșii care, văzând întârzierea mirelui și stăpânului lor, s-au dedat la rele (cf. Lc 12,45-46); cu nechibzuiții din zilele lui Noe care, uitând de Dumnezeu și de viața veșnică, mâncau și beau, se însurau și se măritau, până în ziua în care Noe a intrat în arcă și potopul i-a luat pe toți (cf. Mt 24,26-28).

O viziunea avută de sfânta Matilda (895-968), soția regelui Henric I (876-936) al Germaniei, îi cuprinde pe toți creștinii, înțelepți și nechibzuiți. Sfânta Matilda a văzut inimile oamenilor, care erau ca niște candele mici legate prin trei lănțișoare de inima lui Isus, inimă din care se revărsa în ele ulei pentru lumină. Unele candele erau pline cu ulei, căci erau ținute drepte de toate cele trei lănțișoare. Alte inimi erau ținute numai de două lănțișoare, de aceea aveau cea mai mare parte din ulei vărsată. Altele atârnau ținute numai într-un lănțișor și aveau tot uleiul vărsat. Altele erau căzute de tot. Cele trei lănțișoare însemnau cele trei virtuți teologale: credința, speranța și iubirea (cf. 1Cor 13,13). Candelele ținute de toate cele trei lănțișoare erau sufletele în starea harului; cele ținute în două erau sufletele care au pierdut iubirea, având numai credința și speranța în Dumnezeu; cele cu un singur lănțișor erau cele care nu mai aveau decât credința; cele căzute în prăpastie sunt sufletele total despărțite de Dumnezeu.

La miezul nopții s-a auzit un strigăt: "Iată, vine mirele, ieșiți-i în întâmpinare!" De multe ori Dumnezeu a venit și vine "noaptea", ca un hoț, când oamenii ori dorm, ori sunt în toiul păcatelor (cf. 1Tes 5,2.7); vine "iute ca fulgerul" și "în ceasul când oamenii nici nu se gândesc" (cf. Mt 24,27.44); "vine într-o clipă, într-o clipeală de ochi" (1Cor 15,51-52), pentru a vedea cine veghează sau nu. De aceea, Isus, ne cere tuturor: "Vegheați, căci nu știți nici ziua, nici ceasul" (Mt 25,13). "Vegheați și fiți gata, căci Fiul Omului va veni în ceasul în care nu vă așteptați" (Mt 24,42.44). Să trăim ca și cum Cristos s-ar întoarce astăzi, căci el spune: "Iată, eu vin curând și răsplata mea este cu mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui" (Ap 22,12).

Mirele a venit la timpul cel mai întunecat din noapte, când nimeni nu mai poate lucra nimic (cf. In 9,4). Tot așa, venirea a doua a Domnului Cristos, venirea lui Cristos pentru nunta veșnică, va avea loc în perioada cea mai întunecată a istoriei acestui pământ, în culmea păcatului și a neputinței spirituale. Zilele lui Noe și ale lui Lot au fost imagini pentru starea care va fi în lume înainte de venirea Fiului omului (cf. Mt 24,37-38; Lc 17,26-27). De aceea, Isus întreabă: "Când va veni Fiul Omului, v-a mai găsi el credință pe pământ" (Lc 18,8)? În zilele lui Noe (2970 î.C.), pământul ajunsese plin de violență și necurății, iar majoritatea oamenilor au ales să urmeze pe satana. În zilele dinaintea venirii lui Isus, satana va lucra cu toată puterea, cu toate amăgirile și cu toate nelegiuirile (cf. 2Tes 2,9-10). Atunci numai cei care au rămas statornici până la sfârșit vor fi mântuiți (cf. Mt 24,13). De aceea, psalmistul se ruga: "Zidește în mine o inimă curată, Dumnezeule, pune în mine un duh nou și statornic" (Ps 51,12).

Cei neveghetori, asemenea fecioarelor nechibzuite, vor cere atunci celor veghetori: "Dați-ne din untdelemnul vostru, căci ni se sting candelele"! Nimeni nu poate primi de la altul ceea trebuia să-și procure el însuși pentru mântuirea lui, căci mântuirea este o lucrare personală. În ziua judecății, mulți se vor agăța chiar și de ocaziile ratate și îi vor cere lui Isus să-i primească în împărăția cerurilor, spunând: "Noi am mâncat și am băut cu tine; tu ai învățat pe ulițele noastre; noi am proorocit în Numele tău; noi am scos diavoli în Numele tău; noi am făcut minuni în Numele tău". Atunci, el le va răspunde: "Nu știu de unde sunteți; depărtați-vă de la mine, voi toți lucrători ai fărădelegii" (cf. Lc 13,26-27; Mt 7,22).

Contesa de Chatelet (1706-1749), deși botezată și crescută în credință, a susținut mereu cu Voltaire (1694-1778) că religia este o superstiție. Ajunsă pe patul de moarte și-a dat seama de greșeala făcută și a trimis după preot. Însă când a sosit preotul contesa era un cadavru. "Dumnezeu nu se lasă batjocorât. Ceea ce omul seamnă aceea va și culege" (Gal 6,7) "Nu oricine îmi zice: Doamne! Doamne! va intra în împărăția cerurilor, ci acela care împlinește voința Tatălui" (Mt 7,21-23). Prea târziu s-a decis pentru Dumnezeu. Isus spune ca în ceasul morții să fii gata, nu atunci să începi pregătirea (cf. Mt 24,42.44).

"Mirele zăbovea". Petru ne zice: "Domnul nu întârzie în împlinirea făgăduinței lui, cum cred unii; ci are o îndelungă răbdare pentru voi, și dorește ca nici unul să nu piară, ci toți să vină la pocăință" (2Pt 3,9).

Este o istorioară creștină care ne vorbește despre un clovn ce era la curtea unui rege. Clovnii erau nebunii regelui; ei aveau voie să spună regelui orice adevăr. Într-o zi, regele îi face cadou clovnului său un sceptru de paie și îi spune: "Să dai acest sceptru de paie celui mai prost decât tine, dacă-l vei găsi vreodată". După vreo 30 de ani de la acest eveniment, regele s-a îmbolnăvit rău de tot. Era pe patul de moarte. Clovnul vine și-l întreabă: "Maiestate, vă e rău?". Regele spune: "Nu mi-e rău, mor". "Vai, maiestate, ce rău îmi pare! V-ați pregătit"? "Pentru ce să mă pregătesc"? "Pentru drumul veșniciei"!. "Crezi că am avut timp"? "Vă duceti dincolo și nu v-ați pregătit"? "Nu"! "Trebuia să vă pregătiți tot timpul vieții". "Nu m-am pregătit". "Am găsit omul mai prost decât mine. Poftim sceptru de paie!". Biblia ne spune: "Gândește-te mereu la cele din urmă ale tale și în veci nu vei păcătui" ( Sir 7,6).

"Și ușa a fost închisă". "Doamne, Doamne, deschide-ne"! Prea târziu ați ajuns! La potop, Dumnezeu a închis ușa corabiei (cf. Gen 7,16). La nunta Fiului, tot Dumnezeu a închis ușa sălii de nuntă (cf. Mt 25,10). Sentimentele care le-au cuprins pe fecioarele nechibzuite, sunt asemănătoare cu cele ale lui Esau, care a scos mari țipete de amărăciune pentru că pierduse dreptul de întâi născut (cf. Gen 27,34; Evr 12,17); sau cu cele ale oamenilor din timpul potopului care disperați alergau la corabie (cf. Gen 7,16). Excluderea celor pierduți de la ospățul veșnic de nuntă, va fi rezultatul propriei lor alegeri.

Există o istorioară creștină care ne spune că soțul unei femei a refuzat toată viața să frecventeze biserica, să asculte și să primească cuvântul lui Dumnezeu, să-și purifice sufletul de păcate și să se hrănească spre viața cea veșnică cu trupul și sângele lui Isus. Când soția îl chema cu bunătate la întâlnirea duminicală cu Domnul, el răspundea batjocoritor: "Las că mergi tu și pentru mine"! Dar s-a întâmplat că soția a murit înaintea lui, și a fost primită de Dumnezeu în cer. Dar nici măcar atunci n-a intrat în biserică și nici nu s-a spovedit și împărtășit. A fost o ocazie bună pe care i-a oferit-o Dumnezeu prin moartea soției. A fost lăsat în viață ca să se convertească, dar a refuzat. A murit și el ca toți oamenii, și a voit să meargă lângă soția sa din cer, spunând Domnului: "Doamne, deschide-mi ca să fiu lângă soția mea"! Dar Dumnezeu i-a răspuns cu însăși cuvintele sale: "Lasă că a intrat ea și pentru tine!" "Dumnezeu nu se lasă batjocorit. Ceea ce seamănă omul, aceea va și secera" (Gal 6,7).

Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), comentând parabola celor zece fecioare invitate la nuntă, spunea; "Fraților, cât mai avem timp să facem binele, pentru că ceea ce am făcut până acum este prea puțin!"

Între fecioarele înțelepte și cele nechibzuite este o deosebire ca între fecioarele dăruite lui Dumnezeu și femeile care iubesc lumea; unele iubesc cerul și se îngrijesc cum să-i placă Domnului, ca să fie sfinte și cu trupul și cu duhul; iar celelalte iubesc lumea și se îngrijesc cum să placă bărbaților și lumii (cf. 1Cor 7,34). Sfântul Paul le spunea creștinilor păstoriți de el: "Sunt gelos pe voi, pentru că v-am logodit cu Isus, ca să vă înfățișez înaintea lui ca pe o fecioară curată" (2Cor 11,2). Creștinul care voiește să fie ca o fecioară înțeleaptă trebuie să-l caute mai întâi pe Isus și împărăția lui Dumnezeu" (cf. Mt 6,33).

Există o povestioară veche, unde este vorba despre un îndrăgostit care, ajungând la căsuța în care locuia iubita sa, bate la ușă. Cine-i? întreabă ea dinăuntru. Sunt eu, iubitul tău, răspunde el. Îmi pare rău, răspunse ea, casa este foarte mică și nu există loc pentru doi. El pleacă în deșert, să-și purifice iubirea. La câtva timp, se întoarce. Aceeași întrebare și același răspuns: Casa este foarte mică și nu există loc pentru doi. Pleacă din nou și, după un oarecare timp, se întoarce iar la casa iubitei sale. Bate din nou la ușă. Aude aceeași întrebare: Cine-i? El, fără să se mai gândească la sine, pentru că se gândea numai la ea, a răspuns: Sunt tu. Și atunci ușa s-a deschis. Nici în cer nu este loc pentru doi. Până nu vom fi una cu Isus în simțiri, gânduri, cuvinte și fapte, nu vom putea intra cu Isus la nunta veșnică (cf. 1In 2,6).

Lectura a doua de astăzi ne spune ce va fi cu cei credincioși la sfârșitul vieții: "Dumnezeu îi va aduce înapoi, împreună cu Isus, pe cei care au adormit în el. Domnul se va coborî din cer. Mai întâi îi va învia cei morți în Cristos; apoi pe noi, care vom fi rămas în viață până atunci; vom fi răpiți împreună cu ei în norii cerului, ca să-l întâmpinăm pe Domnul în văzduh. Astfel vom fi pentru totdeauna împreună cu Domnul" (1Tes 4,14-17). Mulțumim lui Dumnezeu pentru o așa mare onoare, pentru o așa frumoasă promisiune și pentru o așa mare speranță!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat