Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica I din Advent - B

"Întoarce-ne la tine, Doamne, și vom fi mântuiți" (Ps 80,4).

Cu această duminică am intrat în noul an liturgic, an notat simbolic anul "B", an în care vom umbla călăuziți, în marea lui parte, de Evanghelia după sfântul Marcu. Dar, cu această duminică, am intrat și în timpul sfânt al Adventului, timp de așteptare, de veghere activă și de pregătire pentru sărbătoarea anuală a nașterii sale de la Crăciun, apoi pentru venirea sa de a doua de la sfârșitul lumii păcatului; dar, mai ales, timp de părăsirea a păcatelor și de primire zilnică a lui Isus rămas în mijlocul nostru în cuvântul Scripturilor și în Euharistie.

Duminica trecută l-am sărbătorit pe Isus Cristos, Regele Universului, care acum stă la dreapta lui Dumnezeu (cf. Mc 16,19); pe Isus Cristos, Regele Universului, care a primit toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18; Ap 5,12); pe Isus Cristos, Regele Universului, care acum lucrează împreună cu Tatăl (cf. In 5,17) și cu Duhul Sfânt, dar și cu îngerii și sfinții, la locuințele noastre promise în cer (cf. In 14,2); pe Isus Cristos, Regele Universului, care va reveni pe pământ (cf. In 14,3; Fap 1,11); pe Isus Cristos, Regele Universului, care îi va judeca pe cei vii și pe cei morți (cf. Mt 16,27; 25,32-33; Ap 22,12; Dan 7,10); pe Isus Cristos, Regele Universului, care îi va lua pe cei aleși în lăcașurile veșnice din împărăția sa (cf. In 14,3; 17,24).

În această duminică, numită prima duminică din Advent, din noul an liturgic "B", Biserica, pe baza lecturilor sfinte, ne îndeamnă să fim atenți și să veghem activ, căci Isus, Regele glorios al întregului univers, stă gata să revină ca judecător și răsplătitor și poate reveni în orice clipă: "Fie seara, fie la miezul nopții, fie la cântatul cocoșului, fie dimineața" (Mc 13,35).

Există o piesă de teatru, scrisă de Samuel Becket (1906-1989), care se numește: "Așteptându-l pe Godot". Piesa descrie suferința a doi bărbați rătăciți în pustiu care așteaptă de a fi salvați de un anume Godot, pe care nici nu-l cunoșteau și despre care nici nu știau dacă o să vină. Așteptarea lor devenise atât de apăsătoare, că unul dintre ei voia chiar să se spânzure, dacă nu-l oprea colegul său. Scriptura spune prin gura psalmistului: "Mântuirea de la oameni este zadarnică" (Ps 60,12); iar prin gura lui profetului Habacuc: "Domnul se va arăta și nu ne va înșela; de va zăbovi, așteaptă-l, căci va veni și nu va întârzia" (Hab 2,3).

Deci noi nu așteptăm un salvator necunoscut și nici pe unul despre care nu suntem siguri dacă vine, căci, pentru noi, Mesia, salvatorul, a venit deja în persoana lui Isus, ne-a predicat evanghelia, ne-a lăsat toate bogățiile casei sale (cf. Mc 13,34), ne-a lăsat și bogățiile cuvântului și ale cunoașterii lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,5); apoi a suferit, a murit și a înviat, pentru a putea fi mântuiți. Acum îl așteptăm, administrând, lucrând și veghind activ, ca el să vină și să ne ia în cer, așa cum ne-a promis (cf. In 14,3).

Scurta parabolă de astăzi îl prezintă pe Isus, Regele Universului, sub imaginea unui om nobil, care și-a chemat slujitorii, le-a lăsat în grijă casa și toate bunurile sale, spre bună administrație, a încredințat fiecăruia lucrul lui, le-a poruncit la toți să vegheze la întoarcerea lui și a plecat într-o călătorie (cf. Mc 13,33-37).

Trebuie să spunem că Isus a rostit această mică parabolă cu puți înainte de patima, moartea și învierea sa. În cursul acestei Evanghelii, Isus repetă de patru ori acest cuvânt: "Vegheați!" Sfântul Petru i-a dictat acest cuvinte sfântului Marcu, secretarul său. Sfântul Petru insistă mult pe îndemnul de "veghere" al lui Isus, căci pentru un timp el însuși a fost omul care nu a vegheat: a vorbit când trebuia să tacă, a tăcut când trebuia să vorbească, a dormit când trebuia să vegheze și să se roage, s-a îndoit când trebuia să creadă, s-a lepădat când trebuia să mărturisească, a fugit când trebuia să rămână să-i întărească pe frați.

În evanghelia de astăzi, Isus insistă asupra vegherea tuturor și în mod deosebit pe cea a portarului, căci în timpul nopții păcatului, când va fi întoarcerea lui, "portarul" are o importanță deosebită, pentru că el este cel care trebuie să apere casa de cei care ar putea să o atace, să nu deschidă poarta oricui și să fie primul care să o deschidă stăpânului când se va întoarce.

Istoria ne spune că un portar al cetății Troia, pe la anul 1200 î.C., nu a vegheat destul de atent și a primit în cetate un "dar" al grecilor, rămas proverbial sub numele de "Calul troian". În acest "cal", grecii au ascuns 500 de ostași, care, noaptea, ieșind din acel cal, au deschis porțile cetății și astfel Troia a pierdut un război ca și câștigat. Altă dată, un portar al grecilor nu a vegheat destul, a uitat deschisă o portiță mică prin care turcii, intrând, au deschis porțile cetății, iar acest fapt a dus la căderea Constantinopolului sub turci, din 29 mai 1453. Mai actual, mai modern, putem spune că lipsa de veghere ar mai putea fi comparată cu "adormirea la volan", care este o dramă, atât pentru șofer, cât și pentru mulți oameni din jur.

Dar, pe lângă vegherea în plan material, mai este și o veghere spirituală, și tocmai la aceasta se referă Isus astăzi. Sfântul apostol Ioan ne spune că piscina vindecătoare din Betezda, de lângă "Poarta oilor", avea cinci pridvoare, pe unde oamenii puteau să intre în apa miraculoasă ca să se vindece (cf. In 5,2). Parafrazând, putem spune că și fiecare om are cinci simțuri prin care poate intra mântuirea ori pierzarea. De aceea trebuie să fie o pază specială la fiecare poartă a simțurilor noastre. Adam și Eva n-au vegheat la porțile simțurilor lor și prin ele a intrat satana în inima lor și i-a dus la despărțirea de Dumnezeu (cf. Gen 3,1-24). Esau n-a vegheat asupra simțurilor lui și a pierdut dreptul de întâi născut (cf. Gen 25,27-34). Solomon n-a vegheat asupra simțurilor lui și a ajuns închinător la idoli (cf. 1Rg 11,1-13). Iuda n-a vegheat asupra simțurilor lui și a intrat satana în el și a ajuns vânzător de Cristos (cf. Mc 14,10-11). Mulți dintre cei mântuiți greu, prin patima și moartea lui Isus, nu au vegheat, a intrat satana în ei și au ajuns în locul de pierzare (cf. Mt 25,41).

De aceea Biserica se roagă astfel în această duminică: "Vino, speranța oamenilor, vino, mântuirea universului!" Și primește acest răspuns de la Dumnezeu: "Veghează, poporule, căci va veni răscumpărătorul și va da fiecăruia după faptele sale. Nădăjduiește și cheamă-l, poporule, pe mântuitorul!"

Iar sfântul Paul spune: "Noi așteptăm ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos care va schimba trupul stării noastre smerite și-l va face asemenea trupului slavei sale, prin lucrarea puterii pe care o are de a-și supune toate lucrurile" (Fil 3,20-21).

Prima lectură de astăzi (cf. Is 63,16b-17; 64,1.3b-8) ne vorbește de niște oameni credincioși, o rămășiță a lui Israel, din exilul babilonic, care, amintindu-și de marile binefaceri primite de la Dumnezeu în trecut (încredințarea creației spre bună administrare, eliberarea din sclavia Egiptului, încredințarea Legii de pe Sinai spre luminarea lor și a popoarelor din jur, mana și apa din pustiu, intrarea în Țara Canaanului, ca anticipare și garanție a intrării lor în paradis), au dobândit încredere că Dumnezeu, care le-a dat atât de multe binefaceri în trecut, nu-i va abandona nici acum în țara robiei. De aceea, îl roagă cu încredere pe Dumnezeu să privească din ceruri spre ei și spre necazul lor și să se coboare la ei pentru a-i salva: "O, dacă ai sfâșia cerurile și ai coborî! Munții s-ar topi în fața ta" (cf. Is 64,1). Iar Dumnezeu s-a coborât la ei, i-a eliberat din robia și necazul lor și i-a dus în patria lor. Eliberați fiind, au exclamat: "Ai coborât, Doamne, și munții s-au cutremurat în fața ta. Niciodată nu s-a mai pomenit, nici nu s-a mai auzit vorbindu-se, iar ochiul nu a mai văzut vreodată pe vreun alt dumnezeu afară de tine, care să facă asemenea lucruri pentru cei care se încred în el" (Is 64,3-4). Pentru că rămășița aceasta s-a întors la el, dar și pentru toți oamenii care se vor întoarce la el, Dumnezeu a făcut și face mai mult decât ei au putut să ceară și să spere; l-a trimis pe Isus Cristos, Fiul său, care, prin patima, moartea și învierea sa, să-i scoată din toate robiile lor și să-i și să-i mântuiască în împărăția sa veșnic fericită.

Dacă oamenii din lume, asemenea evreilor din exil, vor striga către Dumnezeu, recunoscându-și păcatele și hotărându-se pentru el, Dumnezeu, prin Fiul său Isus și prin Duhul Sfânt, îi va elibera și îi va mântui. Dumnezeu vrea ca noi, asemenea evreilor, să ne recunoaștem păcatele înaintea lui și să spunem: "Am păcătuit, suntem ca necurații și toate faptele noastre bune sunt ca un veșmânt pătat, am căzut ca frunzele uscate și fărădelegile noastre ne-au spulberat ca vântul" (Is 64,5-6). Iată ce ne spune sfântul Paul despre cei care și-au mărturisit păcatele și s-au întors la Dumnezeu: "Mulțumesc totdeauna lui Dumnezeu pentru voi, pentru harul lui dat vouă în Cristos Isus; căci în el ați primit toate bogățiile cuvântului și ale cunoașterii lui Dumnezeu... Credincios este Dumnezeu, care v-a chemat la împărtășirea cu Fiul său Isus Cristos, Domnul nostru" (1Cor 1,4-5.9). De aceea, în acest timp de advent, Biserica ne cheamă des la sfânta Spovadă și la sfânta Împărtășanie.

Deși plecat cu trupul dintre noi, ca să ne pregătească locurile din cer (cf. In 14,2) și ca să primească slava pe care o va împărți cu noi (cf. In 17,24), Isus a rămas totuși cu noi în mod tainic (cf. Mt 28,20). A rămas în sfintele Scripturi, în sfânta Euharistie și în persoana fraților noștri (cf. Mt 25,40). Ba, mai mult, el, acum, bate și așteaptă la poarta încuiată de păcat a sufletului nostru, ca să-i deschidem și să-l primim (cf. Ap 3,20). Primindu-l pe Isus în Cuvânt, Euharistie și frați, îi primim și pe Tatăl și pe Duhul Sfânt, căci cele trei persoane divine nu pot fi separate. Cele trei persoane divine primite zilnic în inima noastră vor lucra împreună cu noi la pregătirea sufletului nostru, atât pentru venirea sa anuală de la Crăciun, când el vine să-și refacă și să-și reafirme cortul locuirii sale în noi, cort ridicat la Botezul nostru, cât și pentru a ne pregăti pentru venirea sa de-a doua, care stă gata să vină, și când va veni ca judecător al celor vii și al celor morți, și ca bucurie pentru toți cei aleși.

Noi știm că atunci când omul a păcătuit și a pierdut paradisul, a voit să fie ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5). Chiar după păcatul originar Dumnezeu a răspuns dorinței omului "de a fi ca Dumnezeu" și i-a încredințat "lucrarea mâinilor sale" (cf. Ps 8,6-8), bunurile sale materiale și spirituale, pe care le împartă celor săraci, bolnavi, neputincioși, închiși (Mt 25,35-36; Lc 12,42). De aceea, încă de la început, Dumnezeu l-a întrebat pe Cain unde este fratele său, Abel (cf. Gen 4,9).

Se spune despre un principe din evul mediu că avea o tehnică pentru a-și găsi și promova sfetnicii și slujitorii cei mai buni de care să se înconjoare la curtea și palatul său. Îi aduna la palatul său pe toți pretendenții care voiau să intre în serviciul său, îi încărca cu bunuri și îi trimitea pe străzi să le împartă, în numele său, tuturor celor săraci și neputincioși. În timp ce aceștia plecau să-i împartă bunurile, el însuși se deghiza în haine de sărac, ieșea din palat pe o poartă secretă și se așeza pe calea pe unde aceștia trebuiau să treacă și să-i împartă bunurile sale. Mulți din cei care au primit bunurile sale nu le-au mai împărțit cu nimeni, au plecat și nu s-au mai întors. Alții dădeau numai foarte puțin săracilor, restul păstrând pentru ei. Iar alții, puțini la număr, împărțeau totul la săraci, după poruncă, în numele regelui. Aceștia puțini erau promovați să fie sfetnicii săi și împartă domnia împreună cu el.

Sfântul Felix de Valois (1127-1212) spunea că deseori Dumnezeu se comportă ca acel suveran dintr-o istorioară, care, călătorind singur și necunoscut prin țară și, fiind prins de un uragan, a cerut oamenilor să-l găzduiască în casele lor. După ce mulți l-au respins, a ajuns la o cocioabă mică unde locuia cel mai sărac dintre supușii lui. Acesta nu numai că i-a deschis ușa pentru a-l adăposti, dar a voit și să-i refacă puterile, oferindu-i ceva de mâncare, aprinzându-i un foc ca să se încălzească și cedându-i patul pentru a se odihni. Atunci regele, arătându-i o pungă plină cu aur, i-a spus: "Stabilisem să împart bogățiile cu unul dintre supușii mei și nimeni nu a voit să mă primească; pentru că tu nu doar că m-ai adăpostit de uragan, ci mi-ai oferit totul cu generozitate, ai împărțit totul cu mine: casa ta, hrana ta, focul tău și patul tău, de aceea vei fi considerat ca fiul regelui". Așa va spune și Isus la judecată tuturor aleșilor săi: "Veniți, binecuvântații Tatălui meu, moșteniți împărăția care a fost pregătită pentru voi de la întemeierea lumii" (Mt 25,34).

Se spune că o femeie bogată a fost găsită moartă în casa ei. Trăia singură. Medicii nu i-au găsit nici o boală fizică pentru deces. Pe fila de calendar, din ziua morții ei, poliția și medicii au găsit notate aceste cuvinte: "Nici astăzi nu a venit nimeni să mă vadă". Murise de singurătate și de părăsire. Vai, câți de mulți frați ai noștri, pe care Regele Isus, ni i-a dat în grijă, mor de lipsuri și singurătate!

Pe 17 noiembrie a fiecărui an, sărbătorim o familie sfântă, familia sfintei Elisabeta (1207-1231) și a sfântului Ludovic al IV-lea de Turingia (1200-1227). Lui Ludovic i-au lipsit exemple bune din familie. Părinții lui Ludovic al IV-lea, Herman și Sofia, fiind preocupați prea mult de cele pământești, au uitat de viața spirituală. Ludovic al IV-lea a devenit creștin bun după căsătoria lui cu sfânta Elisabeta. De la ea deprins dragostea față de Isus răstignit, dragostea față de sfintele taine și dragostea față de cei defavorizați. După căsătoria lor, cei doi soți, împreună cu odraslele lor, se întreceau în trăirea cu simplitate, în dragostea față de Isus, în dragostea față sfânta Liturghie, în dragostea față de preoți și călugări, în dragostea față de săraci.

În Turingia nu era durere pe care sfânta Elisabeta să n-o aline, nu era nevoie în care să nu intervină și nu era nenorocire pe care să nu o cunoască. Alerga pe la casele bolnavilor, ducându-le medicamente, alerga pe la casele bătrânilor singuri pentru a-i alina, alerga pe la casele săracilor ducându-le cele trebuincioase, alerga pe la casele muribunzilor și-i pregătea pentru trecerea în veșnicie, alerga în locurile unde erau adunați copiii pentru a-i instrui în religia creștină.

Odată, a culcat un lepros în patul ei. Când cei din casă, sesizați, au venit să vadă, l-au găsit în pat pe Isus cu rănile biciuirii. Altă dată, pe când ducea alimente și medicamente bolnavilor, cei din casă, sesizați, i-au găsit în coșuleț flori. Într-o zi de Joia Sfântă, după ce a hrănit, a îmbrăcat și a spălat rănile mai multor săraci și bolnavi, când cei din casă au întrebat-o îngroziți ce face, ea le-a răspuns simplu: "Îngrijesc de Mântuitorul Isus, ca în ziua judecății să nu mă apuce groaza. Iar pentru acea zi mă pregătesc așa cum pot: împart pâinea cu cel flămând, aduc în casa mea pe nenorociții fără adăpost, îmbrac pe cel gol și nu întorc spatele semenului meu" (Is 58,7).

În mănăstirile călugărițelor Notre Dame de Sion, există frumosul obicei ca, în timpul Adventului, "să strângă paie pentru ieslea în care se va naște Isus", adică facă cât mai multe fapte bune prin care să bucure pe Isus care se va naște în noi și între noi, și care va veni la sfârșitul lumii.

Să dăm și noi afară toată răceala păcatului din sufletul nostru și apoi să adunăm cât mai multe "paie", cât mai multe fapte bune, pentru a-i pregăti lui Isus un loc cald în sufletul nostru, unde el urmează să se nască la Crăciun. Atunci, el ne va întări până la sfârșit, încât să fim nevinovați în ziua venirii sale de-a doua. Credincios este Dumnezeu, care ne-a chemat la împărtășirea cu Fiul său Isus Cristos, Domnul nostru. Amin (cf. 1Cor 1,8-9).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat