Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul celei de-a III-a Adunări Generale Extraordinare a Sinodului Episcopilor

În cursul celei de-a paisprezecea Congregații generale din această dimineață, părinții sinodali au aprobat Mesajul celei de-a III-a Adunări Generale Extraordinare a Sinodului Episcopilor, cu tema: Provocările pastorale despre familie în contextul evanghelizării (5-19 octombrie 2014). Prezentăm în continuare textul în limba română:

Noi, părinții sinodali adunați la Roma în jurul Papei Francisc în Adunarea Generală Extraordinară a Sinodului Episcopilor, ne adresăm tuturor familiilor din diferitele continente și îndeosebi celor care îl urmează pe Cristos Cale, Adevăr și Viață. Manifestăm admirația și recunoștința noastră față de mărturia zilnică pe care ne-o oferiți nouă și lumii cu fidelitatea voastră, credința, speranța și iubirea voastră.

Și noi, păstori ai Bisericii, ne-am născut și am crescut într-o familie cu cele mai diferite istorii și evenimente. Ca preoți și episcopi am întâlnit și am trăit alături de familii care ne-au povestit în cuvinte și ne-au arătat în fapte o lungă serie de splendori dar și de trude.

Însăși pregătirea acestei adunări sinodale, pornind de la răspunsurile date la chestionarul trimis la Bisericile din toate lumea, ne-a permis să ascultăm glasul atâtor experiențe familiale. Dialogul nostru în zilele Sinodului ne-a îmbogățit apoi reciproc, ajutându-ne să privim toată realitatea vie și complexă în care trăiesc familiile.

Vouă vă prezentăm cuvintele lui Cristos: "Iată, eu stau la ușă și bat! Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine" (Ap 3,20). Așa cum obișnuia să facă în timpul parcursurilor sale de-a lungul drumurilor din Țara Sfântă, intrând în casele din sate, Isus continuă să treacă și astăzi pe drumurile din orașele noastre. În casele voastre se experimentează lumini și umbre, provocări exaltante, însă uneori și încercări dramatice. Obscuritatea devine și mai densă ajungând să devină beznă, atunci când se strecoară în însăși inima familiei răul și păcatul.

Există, înainte de toate, marea provocare a fidelității în iubirea conjugală. Slăbirea credinței și a valorilor, individualismul, sărăcirea relațiilor, stresul unei frenezii care ignoră reflecția marchează și viața familială. Astfel se asistă la multe crize matrimoniale, tratate adesea în mod grăbit și fără curajul răbdării, al verificării, al iertării reciproce, al reconcilierii și chiar al sacrificiului. Astfel eșecurile dau naștere la noi relații, noi cupluri, noi uniri și noi căsătorii, creând situații familiale complexe și problematice pentru alegerea creștină.

Printre aceste provocări vrem să evocăm și truda existenței însăși. Ne gândim la suferința care poate să apară în cazul unui copil abil în mod diferit, al unei boli grave, al degradării neurologice a bătrâneții, al morții unei persoane dragi. Este admirabilă fidelitatea generoasă a multor familii care trăiesc aceste încercări cu curaj, credință și iubire, considerându-le nu ceva care este smuls sau rănit, ci ceva care le este dăruit și ceva ce ele dăruiesc, văzându-l pe Cristos suferind în acele trupuri bolnave.

Ne gândim la dificultățile economice provocate de sisteme perverse, de "fetișismul banului și de dictatura unei economii fără chip și fără scop cu adevărat uman" (Evangelii gaudium, 55), care umilește demnitatea persoanelor. Ne gândim la tatăl sau la mama șomeri, neputincioși în fața necesităților chiar primare ale familiei lor, și la tinerii care se află în fața zilelor goale și fără așteptare și care pot să devină pradă a devierilor în droguri sau în criminalitate.

Ne gândim, de asemenea, la mulțimea de familii sărace, la cele care se agață de o barcă pentru a ajunge la o țintă de supraviețuire, la familiile refugiate care fără speranță migrează în deșerturi, la cele persecutate pur și simplu pentru credința lor și pentru valorile lor spirituale și umane, la cel lovite de brutalitatea războaielor și a asupririlor. Ne gândim și la femeile care îndură violență și sunt supuse exploatării, traficului de persoane, la copiii și tinerii victime ale abuzurilor chiar și din partea celor care trebuiau să-i păzească și să-i facă să crească în încredere și la membrii atâtor familii umilite și în dificultate. "Cultura bunăstării ne anesteziază și (...) toate aceste vieți trunchiate datorită lipsei de posibilități ni se par un simplu spectacol care nu ne tulbură în niciun mod" (Evangelii gaudium, 54). Facem apel la guverne și la organizațiile internaționale să promoveze drepturile familiei pentru binele comun.

Cristos a voit ca Biserica sa să fie o casă cu ușa mereu deschisă în primire, fără a exclude pe nimeni. De aceea suntem recunoscători păstorilor, credincioșilor și comunităților gata să însoțească și să ia asupra lor sfâșierilor interioare și sociale ale cuplurilor și ale familiilor.

* * *

Însă există și lumina care seara strălucește în spatele ferestrelor în casele orașelor, în modestele locuințe din periferie sau în sate și chiar în corturi: ea strălucește și încălzește trupuri și suflete. Această lumină, în evenimentul nupțial al soților, se aprinde cu întâlnirea: este un dar, un har care se exprimă - așa cum spune Geneza (2,18) - când cele două chipuri sunt unul "în fața" celuilalt, într-un "ajutor corespunzător", adică egal și reciproc. Iubirea bărbatului și a femeii ne învață că fiecare dintre cei doi are nevoie de celălalt pentru a fi el însuși, deși rămâne diferit de celălalt în identitatea sa, care se deschide și se revelează în dăruirea reciprocă. Este ceea ce exprimă în mod sugestiv femeia din Cântarea Cântărilor: "Iubitul meu este al meu, iar eu sunt a lui... eu sunt al iubitului meu și iubitul meu este al meu" (Ct 2,16; 6,3).

Pentru ca această întâlnire să fie autentică, itinerarul începe cu logodna, timp al așteptării și al pregătirii. Se realizează în plinătate în sacramentul în care Dumnezeu pune pecetea sa, prezența sa și harul său. Acest drum cunoaște și sexualitate, tandrețea, frumusețea, care durează chiar și după vigoarea și prospețimea tinereții. Iubirea tinde prin natura sa să fie pentru totdeauna, ajungându-se să se dea viața pentru persoana iubită (cf. In 15,13). În această lumină iubirea conjugală, unică și indisolubilă, persistă în pofida multelor dificultăți ale limitei umane; este una dintre minunile cele mai frumoase, deși este și cea mai obișnuită.

Această iubire se răspândește prin rodnicie și generativitate, care nu este numai procreație, ci și dar al vieții divine în botez, educație și cateheză a copiilor. Este și capacitate de a oferi viață, afect, valori, o experiență posibilă și celui care n-a putut da naștere. Familiile care trăiesc această aventură luminoasă devin o mărturie pentru toți, îndeosebi pentru tineri.

În timpul acestui drum, care este uneori o cărare în urcuș, cu trude și căderi, există mereu prezența și însoțirea lui Dumnezeu. Familia experimentează asta în afectul și în dialogul dintre soț și soție, dintre părinți și copii, dintre frați și surori. Apoi trăiește asta în ascultarea împreună a Cuvântului lui Dumnezeu și în rugăciunea comună, o mică oază a spiritului care trebuie creată pentru câteva momente în fiecare zi. Există apoi angajarea zilnică a educației la credință și la viața bună și frumoasă a Evangheliei, la sfințenie. Această misiune este adesea împărtășită și exercitată cu mare afect și dăruire și de bunici și de bunice. Astfel familia se prezintă ca autentică Biserică familială, care se lărgește la familia de familii, care este comunitatea eclezială. Soții creștini sunt chemați apoi să devină învățători în credință și în iubire și pentru tinerele perechi.

Apoi există o altă exprimare a comuniunii fraterne și este aceea a carității, a darului, a apropierii de cei din urmă, de cei marginalizați, de cei săraci, de persoanele singure, bolnave, străine, de celelalte familii aflate în criză, conștienți de cuvântul Domnului: "Este mai multă bucurie în a da decât în a primi" (Fap 20,35). Este un dar de bunuri, de companie, de iubire și de milostivire, și este și o mărturie de adevăr, de lumină, de sens al vieții.

Culmea care adună și rezumă toate firele comuniunii cu Dumnezeu și cu aproapele este Euharistia duminicală, când cu toată Biserica familia se așază la masă cu Domnul. El ni se dăruiește nouă tuturor, pelerini în istorie spre ținta întâlnirii ultime când "Cristos va fi totul în toți" (Col 3,11). Pentru aceasta, în prima etapă a drumului nostru sinodal, am reflectat asupra însoțirii pastorale și asupra accesului la sacramente a divorțaților recăsătoriți.

Noi, părinții sinodali, vă cerem să mergeți cu noi spre următorul sinod. Asupra voastră plutește prezența familiei lui Isus, Maria și Iosif în casa lor modestă. Și noi, unindu-ne cu Familia din Nazaret, înălțăm către Tatăl tuturor invocația noastră pentru familiile de pe pământ:

"Tată, dăruiește tuturor familiilor prezența de soți puternici și înțelepți, care să fie izvor al unei familii libere și unite.

Tată, dăruiește părinților să aibă o casă în care să trăiască în pace cu familia lor.

Tată, dăruiește copiilor să fie semn de încredere și de speranță și tinerilor curajul angajării stabile și fidele.

Tată, dăruiește tuturor să poată câștiga pâinea cu mâinile lor, să guste seninătatea spiritului și să țină vie făclia credinței chiar și în timpul întunericului.

Tată, dăruiește-ne nouă tuturor să vedem înflorind o Biserică tot mai fidelă și credibilă, o cetate dreaptă și umană, o lume care să iubească adevărul, dreptatea și milostivirea.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat