Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIX-a de peste an - A

"Cetățenia noastră este în ceruri, de unde așteptăm ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos" (Fil 3,20).

Pentru a înțelege mai bine mesajul lecturilor de astăzi, am să redau o istorioară scrisă de Bruno Ferrero, un preot salesian italian contemporan. Un călugăr ședea meditând pe malul unui pârâu. Când a deschis ochii, a văzut un scorpion care căzuse în apă și lupta cu disperare pentru a se menține la suprafață și a supraviețui. Plin de compătimire, călugărul a băgat mâna în apă, a luat scorpionul și l-a pus în siguranță pe mal. Scorpionul, drept recompensă, s-a întors brusc și l-a înțepat, provocându-i o durere puternică. Călugărul și-a reluat meditația, dar când a redeschis ochii, a văzut că scorpionul căzuse din nou în apă și lupta din toate puterile sale. L-a salvat pentru a doua oară și chiar și de această dată scorpionul l-a înțepat pe salvatorul său făcându-l să țipe de durere. Același lucru s-a întâmplat pentru a treia oară. Călugărul avea lacrimi în ochi datorită chinului provocat de crudele înțepături la mână. Un țăran care asistase la scenă a exclamat: "De ce te încăpățânezi s-o ajuți pe acea mizerabilă creatură care în loc să-ți mulțumească îți face numai rău?" "Pentru că amândoi urmăm natura noastră" a răspuns călugărul. "Scorpionul e făcut pentru a înțepa, iar eu sunt făcut pentru a fi milostiv".

Poporul evreu (cf. Mt 22,15.22) și lumea căzută în apele disperării și ale pierzării veșnice pot fi asemănate cu scorpionul din povestirea de mai sus. Dumnezeu a văzut din cer chinul și zbuciumul zadarnic al lumii pierdute de a se salva singură și, fiindu-i milă de ea, l-a trimis pe Fiul său, pe Isus, ca să o mântuiască. Iar lumea, în loc să-l primească, să-i mulțumească și să-i fie recunoscătoare pentru darul mântuirii, a căutat în repetate rânduri să-l învenineze pe Isus și să-l dea la moarte, așa cum scorpionul a făcut cu salvatorul său.

Evanghelia de astăzi ne prezintă încă o încercare a iudeilor de a-l da la moarte pe Isus. Iudeii, care nu-i dădeau lui Dumnezeu tributul pentru binefacerile primite și pentru eliberările din sclaviile popoarelor păgâne, iată că deodată se aliază cu irodienii, niște reprezentanți ai puterii de ocupație și îl întreabă pe Isus, de tributul pe care acești cuceritori și prigonitori îl cereau în mod nedrept.

Deși birul plătit cezarului le amintea iudeilor de sclaviile din Egipt și Babilon (cf. Ier 25,11-12; Dan 9,2) și de cotropirile popoarelor din jur cărora le plăteau tribut (cf. 2Rg 17,3); deși zeloții au creat o celulă de criză și o grupare de gherilă pentru a-și exprima respingerea față de cotropitorii romani; totuși fariseii iudei s-au aliat cu irodienii cotropitori, contra lui Isus.

De ce oare conducătorii iudei s-au aliat cu irodienii? Două ar fi motivele principale: un motiv este că Isus îi deranjase și pe unii și pe alții cu învățătura sa; iar al doilea motiv este că tribut percepeau și unii și alții.

Isus îi deranjase și pe unii și pe alții, prin chemarea sa universală la convertire și mântuire. Isus îi chemase la convertire pe farisei și cărturari, așa cum îi chemase și pe vameși și păcătoșii publici și le spusese că, dacă nu se convertesc, aceștia vor mergea înaintea lor în împărăția cerurilor (cf. Mt 21,31). Fariseii și cărturarii, care se credeau oamenii Scripturilor divine și oamenii cei mai drepți din lume; care se credeau duhovnicii poporului și pretindeau ca oamenii să le spună: rabi, învățători, dascăli și părinți pentru popor, iată-i acum puși în rând cu vameșii și păcătoșii publici și chiar în urma lor (cf. Mt 21,31), și chemați la convertire. Ba, mai mult, Isus se numește pe el însuși: rabi și învățător (cf. Mt 23,7-10), iar pe ei, urmașii lui Abraham cel drept (cf. In 8,39), oamenii puși de preotul Ezdra la catedra lui Moise (cf. Mt 23,2), dați la o parte.

Isus, prin gura lui Ioan Botezătorul, îi chemase la convertire și pe soldații lui Irod; pe ei care se credeau stăpânii popoarelor și pretindeau că au voie să facă orice gândesc și voiesc; pe ei care dădeau ordine la toți și nu primeau sfaturi de la nimeni; pe ei care asupreau pe toți și pe care nimeni nu avea voie să-i atingă. Lor, Ioan Botezătorul, a îndrăznit să le ceară să se întoarcă la Dumnezeu și să se convertească, să nu mai asuprească pe nimeni și să se mulțumească cu solda lor (cf. Lc 3,14). Iar plus de asta, Isus s-a numit pe sine împărat, chiar dacă al împărăției cerurilor (cf. In 18,33-36), pe ei și pe Irod acest fapt tot îi deranja.

Și, pentru că tocmai în acel timp Teuda și Iuda Galileanul au pus la cale o răscoală împotriva ordinii statului și au fost condamnați la moarte (cf. Fap 5,36-37), acum fariseii și irodienii voiau să arunce vina faptelor și morții lor, asupra lui Isus și a învățăturii lui. De aceea, așa cum s-au aliat pentru uciderea lui Ioan Botezătorul care îi deranja (cf. Mc 6,14), tot astfel s-au aliat acum și pentru a căuta condamna la moarte a lui Isus, pentru că și el îi deranja (cf. Mt 22,16).

Iar, cu privire la tribut, spunem că fariseii și cărturarii, asemenea adepților lui Irod, legau sarcini grele și le puneau pe umerii oamenilor (cf. Mt 23,4); pentru că și ei, asemenea adepților lui Irod, mâncau casele văduvelor; iar, în plus, de ochii lumii, mai făceau și rugăciuni lungi (cf. Mt 23,14; Mc 12,40; Lc 20,47).

Cât de mult îi orbise satana, și pe farisei și pe adepții lui Irod, ne-o arată însăși ispita lor la adresa lui Isus. L-au întrebat pe Isus despre tributul datorat cezarului, tribut de care erau direct interesați, dar nu l-au întrebat despre tributul datorat lui Dumnezeu. Pentru că tributul datorat cezarului îi interesau și pe unii și pe alții, au întrebat despre el; dar, pentru că tributul față de Dumnezeu nu-i interesau nici pe unii nici pe alți, n-au întrebat despre el.

Oamenii din toate timpurile au fost deranjați de chemarea la convertire și de cei care se opuneau intereselor lor, de multe ori meschine, și au fost mereu gata de luptă și răzbunare; dar cu greu se gândeau la datoriile față de Dumnezeu și-i binecuvântau pe aceia care le aminteau de ele.

Dumnezeu a rânduit viața trupească și viața duhovnicească; viața civilă și viața religioasă; cât trebuie să ascultăm pe oameni și cât trebuie să ascultăm de el; cât tribut trebuie să plătim oamenilor și cât tribut trebuie să-i plătim lui. Și, pentru că Dumnezeu a orânduit toate cele al lumii și ale cerului, Isus, împreună cu apostolii săi, care și-au plătit totdeauna taxele față de stat și față de templu (cf. Mt 17,27), ne-au învățat despre toate aceste rânduiri divine.

De aceea, cât privește tributul, Isus, în evanghelia de astăzi, s-a detașat de interesele fariseilor și ale irodienilor, și a exprimat voința Tatălui său cu privire la tribut: "Dați, așadar, împăratului ce este al împăratului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu" (Mt 22,21)! La fel avea să spună și sfântul Petru: "Cinstiți pe toți oamenii, iubiți pe frați; temeți-vă de Dumnezeu; dați cinste împăratului" (1Pt 2,17).

Isus și apostolii săi ne-au învățat că omul creștin are "dublă cetățenie", o cetățenie pământească și o cetățenie cerească. Cetățenia pământească este temporală, iar cetățenia cerească este veșnică. "Cetățenia noastră este în ceruri, de unde și așteptăm ca mântuitor pe Domnul Isus Cristos" (Fil 3,20). "Suntem împreună cetățeni cu sfinții, și oameni din casa lui Dumnezeu" (Ef 2,19). De aceea, trebuie să ascultăm mai întâi de Dumnezeu și apoi de oameni (cf. Fap 5,29). De aceea, creștinul trebuie să se dea fiecărei cetățenii prioritate în funcție de importanța și valoarea ei.

În privința datoriilor către "cezar", cuvântul lui Dumnezeu spune: "Prin mine împărățesc împărații și dau voievozii porunci drepte. Prin mine cârmuiesc dregătorii și mai marii, toți judecătorii pământului" (Prov 8,15-16). "Oricine să fie supus stăpânirilor celor mai înalte; căci nu este stăpânire care să nu vină de la Dumnezeu. Și stăpânirile care sunt, au fost rânduite de Dumnezeu. De aceea, cine se împotrivește stăpânirii, se împotrivește rânduielii puse de Dumnezeu; și cei ce se împotrivesc își vor lua osânda" (Rom 13,1-2). "Adu-le aminte să fie supuși stăpânirilor și dregătorilor, să-i asculte, să fie gata să facă orice lucru bun" (Tit 3,1). Tot la fel cuvântul Scripturilor clarifică și datoriile noastre față de Dumnezeu.

Isus și apostolii amintesc astăzi lumii întregi că autoritatea lui Dumnezeu este supremă; de aceea, și loialitatea față de Dumnezeu este supremă. Creștinul conlucrează cu stăpânirile care sunt în lume pentru că ele sunt rânduite de Dumnezeu (cf. Rom. 13,1), dar nu uită de guvernarea și datoriile față de Dumnezeu, care sunt pe primul loc. De aceea, datoria a plăti bir cezarului nu poate fi înaintea datoriei de a-i da lui Dumnezeu ceea ce i se cuvine (cf. Mt 22,17). Dar sunt anumite "lucruri" în care "cezarul" nu are dreptul să se amestece (cf. Fap 5,29). Jurisdicția lui Dumnezeu este absolută și universală, cea a cezarului, subordonată și limitată.

Un scriitor creștin anonim, care a trăit la începutul celui de-al doilea secol creștin, în renumita sa carte, Scrisoare către Diognet, carte care i-a fost adresată unui filozof păgân din Alexandria, care purta numele de Diognet și care era interesat de creștinism, îi spune câteva cuvinte pe care le rezum: Omul creștin nu fuge din societatea umană, ci, dimpotrivă, se integrează în ea, dându-i valoare; omul creștin dă cezarului ceea ce este al cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu (cf. Mt 22,21); omul creștin este cetățean al două patrii, patria de aici, unde este numai străin și trecător, și patria cerească, unde este va locui veșnic; omul creștin împlinește legile celor două patrii; dar când legile patriei pământești se opun legilor patriei cerești, mai bine suferă și mor decât să uite de patria cerească (cf. Scrisoarea către Diognet, 5).

Fariseii și cărturarii, nobilii și poporul de rând, așa cum din interes pământesc au lăsat moneda națională cu însemnele binecuvântărilor divine, tot astfel l-au lăsat și pe Dumnezeu și împărăția lui, de aceea, n-au mai întrebat de tributul datorat lui Dumnezeu. Dar Isus, în răspunsul său divin, le-a amintit de ambele datorii, atât cele față de împărat, cât și cele față de Dumnezeu, de care au uitat.

Este interesant de observat că fariseii și cărturarii, care se credeau oamenii lui Dumnezeu, oamenii Scripturilor, oamenii responsabili cu relația divină, oamenii care apără credința de rătăciri și țara de cotropitori, tocmai ei îngenuncheaseră în fața stăpânirii păgâne și deveniseră închinători la idoli, prin dinarii care, deși erau opriți de la templu, ei îi purtau la brâiele lor. Ei au renunțat la monedele naționale, a căror efigii era măslinul și palmierul, două simboluri ale poporului ales și ale binecuvântărilor divine, și foloseau acum dinarii, care aveau ca efigii figurile împăraților, care la acea vreme se credeau zei, cereau închinare de la oameni și-i trimiteau la moarte pe cei care le refuzau închinarea. În vremea lui Isus, dinarii romani aveau pe o parte efigia împăratului Tiberiu Cezar Augustus (42 îC-37d.C), iar, pe de altă parte, efigia mamei sale, Livia Drusilla (58 î.C - 29 d.C).

Cât privește tributul datorat lui Dumnezeu, trebuie să spunem că ființa noastră este moneda pentru a plăti acest tribut, pentru că noi, la creație, am primit în noi efigia lui Dumnezeu, am primit chipul și asemănarea cu Dumnezeu, în noi (cf. Gen 1,26-27), ca într-o zi să-l vedem iar față-n față (cf. 1In 3,2). De aceea, așa cum spune o ectenie din Liturghia bizantină: "Unirea credinței și împărtășirea Sfântului Duh cerând, pe noi înșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Cristos Dumnezeu să o dăm". Este exact ceea ce ne învață și sfântul Paul: "Vă îndemn, fraților, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să vă oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu; acesta este cultul vostru spiritual" (cf. Rom 12,1-2). Dacă nu-i dăm lui Dumnezeu toată viața noastră, ne mințim pe noi înșine și, de fapt, nu-i dam mai nimic. Dacă Dumnezeu nu este pe primul loc în viața noastră, nu este pe nici un loc.

Cezarul trebuia să fie ascultat cu privire la cele cuvenite lui; iar Dumnezeu trebuie să fie ascultat cu privire la cele cuvenite lui (cf. Mt 22,21). Creștinul nu trebuie să uite că nu are stăpân decât pe Dumnezeu și că cezarii, oricare ar fi ei, sunt doar slujitorii lui Dumnezeu (Mt 6,24; Lc 16,13); de aceea, creștinul trebuie să asculte mai mult de Dumnezeu decât de oameni (cf. Fap 5,29).

Deși Domnul, prin Cirus, a spus tuturor cezarilor din lume:"Eu te-am făcut puternic, fără ca tu să mă cunoști, ca să se știe de la răsărit până la apus că nu este alt Dumnezeu afară de mine. Eu sunt Domnul și nu este altul!" (Is 45,5-6); totuși, atunci când cezarii, oricare ar fi ei, își depășesc atribuțiile, trebuiesc refuzați, chiar dacă pentru asta trebuie să suportăm nedreptăți, suferințe și moarte.

Iată câteva exemple:

Haman, din cartea Esterei, avea pretenții ca oamenii să îngenuncheze înaintea lui. Totuși, evreul Mardorheu, cu riscul exterminării poporului său, i-a refuzat închinarea (cf. Est 3,1-15).

Antioh Epifanul, din a doua carte a Macabeilor, care voia ca evrei să lase închinarea lor către Dumnezeu și să se închine împăratului și zeilor, bătrânul Eleazar (cf. 2Mac 6,18-31) și mama și cei șapte fii macabei (cf. 2Mac 7,1-42), cu riscul morții, i-au refuzat închinarea.

În zilele noastre, când puterea cezarilor voia să ia locul lui Dumnezeu, fericitul episcop martir Anton Durcovici (1888-1951), împreună cu cei 12 episcopi greco-catolici, împreună cu Monseniorul Vladimir Ghica (1873-1954), s-au opus până la moarte și i-au dat închinarea și supunerea numai lui Dumnezeu.

Creștinul bune spune mereu cu Paul: "Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Cristos? Oare necazul, sau strâmtoarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? Dar, în toate acestea suntem mai mult decât biruitori prin Acela care ne-a iubit" (Rom 8,35. 37).

Finalul evangheliei de astăzi ne spune un lucru extrem de important, și anume că irodienii, niște păgâni, auzind învățătura lui Isus, și surprinși de cuvintele lui înțelepte, au plecat lăsându-l în pace, au plecat făcând pace cu el. Au venit ca dușmani și au plecat ca prieteni. Biserica dorește mereu ca, ascultându-l pe Isus, să facem pace cu el.

Fariseii și cărturarii, socotiți oamenii Scripturilor și ai lui Dumnezeu, nu s-au lăsat până ce n-au obținut condamnare lui Isus. Au venit sub masca prieteniei, au plecat ca dușmani de moarte ai lui Isus. Biserica dorește ca noi niciodată să nu facem acest lucru.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat