Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Centenar: Regele Carol I al României (1839-1914)

În anul 2014 avem ocazia de a ne reaminti de cel care a fost regele Carol I al României, cu prilejul comemorării a 100 de ani de la trecerea lui în eternitate.

Viitorul suveran al României s-a născut la 20 aprilie 1839, la castelul din Sigmaringen, în Germania, fiind al treilea copil al principelui Karl Anton de Hohenzollern Sigmaringen și al principesei Joséphine (născută prințesă de Baden), familia Hohenzollern înrudindu-se deopotrivă, atât cu casa regală prusiană cât și cu casa imperială franceză.

În anul 1866, elita românească îl va alege pe Carol și îl va aduce pe tronul țării pentru a consolida Unirea celor două principate, Moldova și Țara Românească, pentru a conferi prestigiu noului stat, pentru a calma luptele interminabile pentru putere între facțiunile interne și pentru a reprezenta un factor de stabilitate, într-un moment crucial al dezvoltării României.

Plin de aspirații spirituale înalte, păstrător al sentimentului religios, permanent deținător al dreptului și al dreptății față de toți oamenii, încrezător în ridicarea României în rândul statelor cu civilizație și cultură europeană, în măreția ei viitoare și în dezvoltarea românilor pe baze naționale, aceasta ar fi caracterizarea principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, calități pentru care oamenii politici din anul 1866 au decis să-i propună preluarea conducerii țării.

În condițiile în care diplomația românească era un domeniu rezervat al regelui, singurul garant al continuității politicii externe, regele Carol I va promova, la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, consolidarea independenței (obținute la 1877/1878) și apărarea integrității teritoriale a României, într-un context internațional marcat de interesele Marilor Puteri.

Multitudinea evenimentelor istorice care au succedat urcării pe tron a regelui Carol I ne dezvăluie un cadru interesant și în plan diplomatic, cu precădere în relațiile dintre România și Sfântul Scaun. Cele două diplomații (română respectiv pontificală) au găsit puncte de convergență, reprezentanții diplomatici din cele două țări integrându-și chiar eforturile într-un areal internațional mai larg, acela al diplomației europene.

Alegerea prințului Carol I în 1866 a fost de bun augur pentru viitoarele raporturi între stat și Biserică în România, în condițiile în care acesta s-a dovedit ulterior o veritabilă personalitate europeană (considerat chiar "unul dintre cei mai capabili monarhi europeni"), promotoare a ideilor moderniste și care nu s-a limitat ca monarh doar la chestiuni politice, diplomatice ori militare, ci a urmărit și reglementarea diferitelor probleme care priveau starea Bisericii din România.

Interesant și important în același timp este faptul că principele Carol I a acceptat ortodoxia poporului român și, implicit, străvechile sale tradiții, convins că "nu există mari diferențe între catolici și ortodocși", reușind astfel să nu facă un obstacol din calitatea sa de credincios catolic, nici înainte și nici după alegerea sa ca rege al României.

Sfântul Scaun a acționat în mod constant pentru apărarea catolicității dinastiei române, ca principiu fundamental al jurisdicției canonice care dura de secole, atât în țările occidentului european și în raporturile sale cu Orientul creștin. În același timp, diplomația pontificală a tratat catolicitatea dinastiei române în raport cu necesitățile istorice, de moment și de perspectivă, ținând întotdeauna seama și de "sensibilitățile" Bisericii Ortodoxe din România.

De asemenea, interesul diplomatic special al Sfântului Scaun față de România se va datora și dorinței creării unei ierarhii catolice indigene. Din 5 februarie 1881 avem primul Proiect de Tratat între Sfântul Scaun și România, propus de Guvernul de la București, relativ la organizarea și ierarhia Bisericii Catolice din România, baza formală a tratativelor pentru Concordatul ce va fi încheiat cu mult mai târziu, în anul 1927 și ratificat în 1929.

În urma negocierilor diplomatice dintre România și Sfântul Scaun va fi posibilă crearea ierarhiei catolice naționale ca o structură eclesiastică corespunzătoare structurii unui stat independent și suveran. Astfel, la Roma, în 27 aprilie 1883 a fost adusă la cunoștință publică scrisoarea apostolică (Breve) a papei Leon al XIII-lea, Praecipuum munus Apostolicae servitutis pentru crearea Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București și implicit numirea primului titular al acestei arhidieceze în persoana episcopului Ignazio Paoli.

La 6 iunie 1884, Mons. Ignazio Paoli propune cardinalului Lodovico Jacobini procedura de urmat pentru crearea Diecezei de Iași și numirea Mons. Nicola Giuseppe Camilli la conducerea acesteia. Apoi, două zile mai târziu, îi comunica recentul consimțământ dat de către regele Carol I.

În acest context, papa Leon al XIII-lea, prin scrisoarea apostolică Quae in christiani nominis incrementum, din 27 iunie 1884, ridică Vicariatul Apostolic al Moldovei la rangul de Episcopie Catolică de Iași, pe aceleași baze ca și cea de la București, numind ca episcop, cu reședința în Iași, pe Mons. Nicola Giuseppe Camilli. Iată, anul acesta (2014) s-au împlinit 130 de ani de la acest important eveniment pentru credincioșii catolici din Dieceza de Iași.

Cei 48 de ani de domnie ai regelui Carol I au reprezentat o perioadă de dezvoltare economică a României, de modernizare instituțională, o epocă de înflorire culturală. Au fost anii în care suveranul României a desfășurat o anevoioasă și de nedezmințit operă de consolidare a României, ridicând-o din starea unei țări aflată la porțile Orientului, la starea unui stat cu o strălucire aparte în peisajul lumii Europei civilizate.

Ca parte a națiunii române, de modernizarea societății românești în ansamblul ei au beneficiat, în mod evident, și credincioșii catolici din Dieceza de Iași, pentru care domnia regelui Carol I a fost de bun augur.

Trecerea în eternitate a primului monarh constituțional al României, în ziua de 27 septembrie (stil vechi)/10 octombrie (stil nou) 1914, a marcat sfârșitul unei epoci importante în istoria țării pe care acesta a condus-o aproape o jumătate de veac. Dragostea regelui Carol I față de România și neamul românesc a fost una deosebită, suveranul însuși spunând la un moment dat: "Viața mea era așa strâns legată de această de Dumnezeu binecuvântată țară, că doresc să-i las și după moartea mea, dovezi de vădită simpatie și de viul interes pe care le-am avut pentru dânsa. Zi și noapte m-am gândit la fericirea României, care a ajuns să ocupe acuma o poziție vrednică între statele europene [...] Succesorul meu la tron primește o moștenire de care el va fi mândru și pe care el o va cârmui, am toată speranța, în spiritul meu, călăuzit fiind de deviza: Tot pentru țară, nimic pentru mine".

Prof. dr. Anton Coșa


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat