Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVIII-a de peste an - A

Dumnezeu ne invită și ne așteaptă zilnic la ospățul de nuntă al Fiului său, Isus.

Isus continuă discuția cu preoții cei mai de seamă și fariseii pe tema împărăției lui Dumnezeu, rostind parabola nunții fiului de împărat, în care ne este înfățișată întreaga istorie a mântuirii, întreaga istorie a iubirii lui Dumnezeu față de om, din faza ei pământească și până în faza ei cerească.

În această parabolă a nunții fiului de împărat, Isus se prezintă pe sine ca fiul de împărat îndrăgostit de lumea păcătoasă, ca fiul lui Dumnezeu care se căsătorește cu omenirea, ca fiul lui Dumnezeu, Mesia, care invită pe toți păcătoșii să-i devină mireasă și să intre cu el la ospățul nunții veșnice din împărăția nesfârșită a Tatălui său.

Nunta Fiului lui Dumnezeu cu omenirea păcătoasă, așa cum ne spune evanghelia de astăzi (cf. Mt 22,1-14), a fost un eveniment care a fost anunțat prima dată de către profeții Vechiului Testament (cf. Is 26,6-10; Os 2,19-20), iar a doua oară de către Isus însuși și de către apostolii și ucenicii săi (cf. Mt 22,1-14; 25,1-13); și mulți oameni au așteptat această nuntă, căci prin această căsătorie divino-umană, omul păcătos era înnobilat, intra în familia lui Dumnezeu (cf. Fap 17,28) și era purificat și mântuit de păcat (cf. Ap 21,2-7).

Din primul moment al rostirii acestei invitații la ospățul și la nunta Fiului lui Dumnezeu cu omenirea, încă din Vechiul Testament, prin profeți, și apoi până la Isus și trimiterea ucenicilor săi în lumea întreagă, Dumnezeu a făcut să răsune continuu chemarea sa către toate popoarelor și către toate generațiilor de oameni: "Domnul oștirilor a pregătit pe muntele său pentru toate popoarele un ospăț cu cărnuri grase, un ospăț cu vinuri alese, cu cărnuri pline de măduvă, cu vinuri vechi și limpezite. Pe muntele său, el va nimici moartea pe vecie, va șterge lacrimile de pe fețele tuturor și va îndepărta de pe pământ ocara poporului său" (cf. Is 26, 6-8). Și iarăși: "Iată, ospățul meu este gata, taurii și vițeii îngrășați au fost înjunghiați; toate sunt gata: Veniți la nuntă" (Mt 22,4).

Deși invitația la o asemenea nuntă cerească, cu un asemenea ospăț veșnic și, mai ales, cu un asemenea mire divin, sunt de nerefuzat pentru orice om logic, totuși, așa cum am văzut în evanghelia de astăzi (cf. Mt 22,1-14), chiar de la prima vestire a nunții, s-au găsit unii oameni care să refuze invitația la nunta și ospățul fiului de împărat, nuntă și ospăț ce erau menite să-i înnobileze și să-i fericească veșnic.

Pentru refuzul lor de a veni la ospățul de nuntă al fiului de împărat, chiar din Vechiul Testament, evreii au fost pedepsiți cu invadarea și tributul plătit popoarelor păgâne (cf. 2Rg 17,3); apoi cu robia de 70 de ani, în Babilon (cf. Ier 25,11-12; Dan 9,2). La a doua vestire, cea făcută de Isus și de ucenicii săi, refuzul s-a nuanțat și unii oameni au trecut la sfidare și violență; au sfidat invitația prin faptul că au mers care la ogorul său, care la negoțul său, prin care au voit să-i spună lui Isus, că nu au nevoie de ospățul și nunta sa, căci ei își pot procura singuri un ospăț mai bun și o fericire mai mare; și, ca acest refuz sfidător să capete nuanță, au trecut la violență și crimă față de trimiși cu invitația la ei, și chiar față de mirele divin.

Până în acest punct al parabolei, a fost vorba mai mult despre mai marii și nobilii iudeilor, pe care Dumnezeu i-a onorat, atât cu prima invitație, cât și cu cea de a doua; cu prima invitație din Vechiul Testament, prin profeți; și cu prima invitație din Noul Testament, prin Isus, apostoli și ucenici. Pentru refuzul lor și apoi pentru sfidarea și brutalitatea lor față de trimiși și față de Isus, Dumnezeu s-a aprins de mânie și a trimis armata sa, armata romană condusă de Titus Flavius Vespasianus (39-81), care, în anul 70, le-a cucerit și distrus țara; le-a distrus capitala și templul cu foc și lovituri de ciocane - capitala și templul care erau, atât mândria lor printre popoare, cât și cauza rătăcirilor de la calea lui Dumnezeu (cf. Ier 7,4) - i-a nimicit pe ucigași, iar pe cei care au mai rămas dintre ei, i-a risipit prin lumea întreagă.

În partea a doua a parabolei, după ce i-a pedepsit și respins pe cei cu prima onoare, pe elitele de iudei, Dumnezeu s-a îndreptat spre cei desconsiderați de aceste elite, s-a îndreptat spre păcătoșii publici și spre păgâni. Aceștia, spre surprinderea tuturor, au acceptat și au onorat invitația, au venit la ospăț și au devenit: "Fericiții chemați la ospățul de nuntă al Mielului" (cf. Ap 19,9).

Dar simplul fapt de a accepta invitația la ospățul de nuntă nu a fost și nu este suficient; mai trebuie acceptat ceva, mai trebuie acceptată și haina de nuntă pregătită special de Dumnezeu pentru această ocazie; adică mai trebuie acceptată și neprihănirea țesută la cruce, neprihănire care nu conține nimic carnal; căci, după păcatul lui Adam, "toate faptele bune ale omului au devenit ca o haină mânjită înaintea lui Dumnezeu" (cf. Is 64,6). Iar, cum Biblia spune că "nimic întinat" nu poate pătrunde în sala ospățului ceresc (cf. Ap 21,17), haina de nuntă, care este curăția de suflet pe care ne-o dă numai Dumnezeu, ca rod al pătimirilor, morții și învierii Fiului său, este absolut necesară pentru fiecare invitat la ospățul de nuntă al Mielului; haina de nuntă poate fi procurată de la garderoba Domnului, care este scaunul de spovadă. Altfel, oricine mănâncă pâinea aceasta sau bea paharul Domnului în chip nevrednic, se face vinovat de trupul și sângele Domnului (cf. 1Cor 11,27).

Georges Bernanos (1888-1948), un romancier, eseist și dramaturg francez, în cartea sa, Jurnalul unui preot țară, vorbind despre "haina de nuntă" pregătită de Dumnezeu pentru toți invitații la nunta veșnică a Fiului său, invitați care vor deveni și mireasa Fiului său, spune: "Ceea ce contează la această nuntă, este faptul că totul este har!" Iar noi știm: cuvântul "har", pe lângă faptul că înseamnă "nimic carnal, nimic uman", el mai înseamnă și "dar" gratuit și nemeritat oferit nouă de Dumnezeu, "dar" care pe Dumnezeu și Fiul său i-au costat trudă, durere și jertfă de viață.

De aceea, hainele preoților, care intrau în Sfânta Sfintelor, simbolul lăcașurilor cerești, erau confecționate din in subțire și nu din lână. În Biblie, lâna este simbolul umanului și al păcatului, iar, inul este simbolul harului și al neprihănirii date numai de Dumnezeu (cf. Ex 28,39; Ap 19,8).

Pentru noi, creștinii, nunta și ospățul la care suntem invitați zilnic, asemenea oamenilor din evanghelie, sunt sfânta Liturghie și sfânta Împărtășanie, unde Cristos se jertfește și ni se dăruiește zilnic în chip tainic și nesângeros; Liturghie și Împărtășanie unde îngerii cerului admiră înmărmuriți dragostea lui Dumnezeu față de oameni, după cum spune sfântul Ioan Crisostom (347-407); Liturghie și Împărtășanie de la care nimeni dintre păcătoși nu trebuie să lipsească, pentru că pe ele ne spală zilnic păcatele și ne pregătesc pentru judecata finală și pentru fericirea veșnică.

Leonardo da Vinci (1452-1519), un artist italian, are un tablou intitulat: "Ultima sfântă Liturghie". Prin acest tablou, autorul a voit să arate "începutul sfârșitului lumii". Iată cum arată acest tablou: în spate se vede un preot care este aproape de sfârșitul sfintei Liturghii, iar îngerii cu trâmbițele pregătite, așteaptă să se termine sfânta Liturghie, pentru a suna sfârșitul lumii și începutul judecății. Comentând acest tablou, Leonardo da Vinci, a zis: "Eu cred că, fără sfânta Liturghie, lumea ar fi fost demult distrusă din cauza nelegiuirilor sale".

De aceea, primii creștini se apropiau zilnic și cu vrednicie, atât de ospățul cuvântului, cât și de cel al trupului și sângelui Domnului. Sfânta Carte ne spune că ei zilnic erau împreună la templu, zilnic erau împreună la învățătura apostolilor, zilnic erau împreună la frângerea pâinii și zilnic erau împreună la rugăciune. Iar Domnul adăuga zi de zi la grupul lor noi și noi mântuiți (cf. Fap 2,42.46-47). Și toți cei care credeau în Isus primeau dreptul de a deveni copiii lui Dumnezeu" (cf. In 1,12).

Referitor la "scrâșnirea dinților", de care vor avea parte toți cei care au refuzat sau au luat nevrednic trupul și sângele Domnului, în ziua judecății, când Dumnezeu se va arăta "ca să dea fiecăruia după faptele lui" (Ap 22,12), există o glumiță, care spune că o bătrână fără dinți în gură, ascultând parabola nunții fiului de împărat de astăzi, ea care în viață nu a prea răspuns la invitația lui Dumnezeu de a lua parte la nunta și ospățul Fiului său, Isus, de la sfânta Liturghie și de la sfânta Împărtășanie, iar, când rareori a făcut-o, nu și-a procurat haina de nuntă prin sfânta spovadă, a exclamat cu un ton aparent liniștit: "Eu nu voi putea scrâșni din dinți, pentru că nu mai am nici unul!" Atunci cineva i-a replicat: "Nu te bucura prea tare, căci atunci ți se vor da dinți noi, ca să ai din ce scrâșni!"

Parabola nunții de împărat de astăzi ne vorbește de unii oamenii care au refuzat invitația la ospățul de nuntă, devenind violenți și ucigași; și de alții care au venit la ospăț fără haina de nuntă și au fost aruncați afară în întuneric. A nu veni la sfânta Liturghie și Împărtășanie este periculos, pentru că ne transformă în răi și ucigași. A veni la împărtășanie fără haina de nuntă luată de la scaunul de spovadă este iar periculos, pentru că ne transformă în osândiți.

A refuza Liturghia, Împărtășania și haina de nuntă, care pe Dumnezeu l-au costat frângerea inimii pentru jertfa Fiului său, este o mare jignire adusă lui; este tot un fel de a-i zice lui Dumnezeu, cu iudeii din parabolă, parafrazez: "Doamne, nu am nevoie de grija ta și nici de jertfa Fiului tău; Doamne, nu am nevoie de dragostea ta și nici trupul și sângele Fiului tău jertfit spre iertarea păcatelor; Doamne, eu mă pot mântui singur, eu pot învia singur, eu pot ajunge singur fericit în cer". Această ofensă și acest dispreț sunt așa de mari că strigă după răzbunare, cum a strigat și sângele curat vărsat al lui Abel (cf. Gen 4,10).

Și aici o "nota bene": în lumina celor relatate de parabola nunții de împărat de astăzi, unde cei care la început au refuzat invitația, dar mai apoi au devenit sfidătorii, prigonitorii și ucigașii Fiului lui Dumnezeu și a trimișilor săi, tare mi-e teamă de creștinii care astăzi refuză credința, Liturghia și Împărtășania, pentru că mâine vor coborî atât de jos spiritual, încât vor deveni, dacă nu au și devenit deja, noii sfidători, prigonitori și ucigași ai lui Isus, ai ucenicilor săi și ai Bisericii sale.

O istorioară creștină ne vorbește despre un cavaler din evul mediu, care, având o anumită pregătire religioasă, își împlinea obligația de a participa duminica la sfânta Liturghie; dar de Liturghia de fiecare zi și de sfânta împărtășanie se apropia foarte rar. În zadar, un duhovnic sfânt, care îi era spiritual, îl îndemna să se îndrepte, dar el nu asculta. Dar într-o noapte avut un vis, în care se făcea că a dat un dineu în cinstea Sfintei Fecioare Maria. Maica Domnului a venit la dineul oferit în cinstea ei, dar nu a voit nici să se așeze la masă și nici să guste ceva. Atunci el a spus: "Sfântă Fecioară Marie, totul a fost pregătit pentru tine, de ce nu binevoiești să te așezi la masă și să mănânci?" Atunci, Maica Domnului i-a apus: "Mă voi așeza la masa ta și voi mânca din bucatele tale, după ce și tu vei înlocui mersul la club cu mersul la Liturghie; după ce și tu te vei înlocui distracția cu împărtășania; după ce și tu vei înlocui mândria satanei din tine cu umilința Fiului meu, Isus". Cavalerul a înțeles lecția sfintei Fecioare Maria și de atunci a schimbat clubul cu Liturghia și distracția cu Împărtășania, mândria cu umilința, care sunt medicamentul nemuririi și garanția învierii fericite (cf. In 6,54) și pe care pe Cristos l-au costat jertfa de la cruce.

Un răspuns bun și corect la invitația lui Dumnezeu de a participa la ospățul de nuntă al Mielului (cf. Ap 19,9), adică la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, îl găsim și la servitorul lui Dumnezeu, Aldo Marcozzi (1914-1928), un elev, un tânăr creștin din Milano, Italia, mort în faimă de sfințenie la numai 14 ani. Acesta își făcuse frumosul obicei de a merge zilnic la sfânta Liturghie și la sfânta împărtășanie, de unde își alimenta forțele trupului și sufletului; de aceea, pentru el, o zi fără sfânta Liturghie și fără sfânta Împărtășanie era ca o zi fără soare și ca o zi fără bucurie. Într-o zi, pe când era bolnav, mama sa a voit să-l oprească de a merge la biserică pentru a se împărtăși. Atunci el i-a zis: "Mamă, vrei să iei asupra ta responsabilitatea de a mă lipsi de o sfântă împărtășanie?" Mama a tăcut și nu i-a mai spus nimic.

Sfântul Paul ne spune astăzi: "Dumnezeu, prin Isus Cristos, ne-a dăruit bogăția măririi sale și tot ce avem nevoie" (cf. Fil 4,19). De aceea, să ascultăm de chemarea lui Isus care ne spune la fiecare sfântă Liturghie: "Luați și mâncați, acesta este trupul meu. Luați și beți, acesta este sângele meu" (cf. Lc 22,19-20).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat