Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinodul: a propune din nou mesajul despre familie unei lumi care vrea doar "să se simtă bine"

A propune din nou lumii "fascinația mesajului creștin" despre căsătorie și familie, dând "răspunsuri adevărate și pline de caritate" și în optica milostivirii unei lumi în care "mulți percep viața lor nu ca un proiect, ci ca o serie de momente în care valoarea supremă este să se simtă bine, să o ducă bine. În această viziune orice angajare stabilă pare de temut, viitorul apare ca o amenințare, pentru că se poate întâmpla că în viitor ne vom simți mai rău".

Este obiectivul pe care și-l propune Adunarea generală extraordinară a Sinodului episcopilor, despre tema Provocările pastorale despre familie în contextul evanghelizării ilustrată în această dimineață de relatorul general cardinalul Péter Erdö, în Relatio ante disceptationem, raportul înainte de discuție.

Înaintea cardinalului, deschizând lucrările, papa Francisc într-un scurt discurs a subliniat că părinții sinodali poartă "vocea Bisericilor particulare". "Este - a adăugat el - o mare responsabilitatea purta realitățile și problematicile Bisericilor, pentru a le ajuta să meargă pe acea cale care este Evanghelia familiei. O condiție generală de bază este aceasta: a vorbi clar. Nimeni să nu spună: «Asta nu se poate spune; se va crede despre mine așa sau așa...». Trebuie spus tot ceea ce se simte cu parresia (libertate de a spune tot)" și trebuie "să se asculte cu umilință". Sunt "cheile sinodalității".

La rândul său, cardinalul Erdö a spus că într-o lume marcată de individualism și de "o cultură a audio-vizualității, a sentimentelor, a experiențelor emoționale, a simbolurilor", Biserica nu trebuie să cedeze în fața "catastrofismului sau abdicării", deoarece există "un patrimoniu de credință amplu și împărtășit". De exemplu: forme ideologice precum teoria gender sau echivalarea unirilor homosexuale cu căsătoria dintre bărbat și femeie nu au consensul în marea majoritate a catolicilor, deși "în varietatea contextelor socio-culturale există un consens, mai mare decât apare la prima vedere, cu privire la faptul că familia și căsătoria sunt bunuri originare ale culturii umanității, patrimoniu care trebuie să fie păzit, promovat și, când este necesar, apărat". Și "nu este pusă în discuție doctrina indisolubilității căsătoriei ca atare, ba chiar ea este necontestată și în cea mai mare parte observată și în practica pastorală a Bisericii cu persoanele care au eșuat în căsătoria lor și care caută un nou început. Deci, nu chestiunile doctrinale, ci chestiunile practice - inseparabile pe de altă parte de adevărurile credinței - sunt în discuție în acest Sinod, de natură cu rafinament pastorală".

Tocmai primirea față de principiile doctrinale și disocierea care se vede în practică evidențiază necesitatea unei formări mai mari, mai ales pentru logodnici, pentru ca să fie în mod clar conștienți fie de demnitatea sacramentală a căsătoriei, bazate pe "unicitate, fidelitate și fecunditate", fie de faptul că este "o instituție a societății". Deși amenințată de "factori dezagregatori", cum este divorțul, avortul, violențele, sărăcia, abuzurile, "coșmarul" lipsurilor, dezechilibrul cauzat de migrații, familia rămâne mereu o "școală de umanitate": "Pe de altă parte, familia este aproape ultima realitate umană primitoare într-o lume determinată aproape exclusiv de finanțe și de tehnologie. O nouă cultură a familiei poate să fie punctul de pornire pentru o reînnoită civilizație umană".

Și "trebuie subliniat că Evanghelia familiei este înainte de toate veste bună a unui har dăruit de Duhul Sfânt în sacramentul căsătoriei: este posibilitate nouă oferită fragilității omului, care trebuie primit și celebrat cu bucurie și recunoștință, la nivel atât personal cât și comunitar. Obligațiile care derivă din căsătorie nu trebuie desigur uitate, ci evidențiate ca exigențe ale darului, pe care darul însuși le face posibile".

Cât privește situațiile matrimoniale dificile, Biserica este o "casă paternă" și față de ei. Este necesară o "reînnoită și adecvată acțiune de pastorație familială", mai ales pentru a-i face să se simtă iubiți de Dumnezeu și de comunitatea eclezială, într-o optică milostivă care să nu șteargă, însă, "adevărul și dreptatea". "De fapt, Dumnezeu nu încetează niciodată să ierte pe păcătosul care se convertește și nu încetează să-i dea mereu din nou o posibilitate. Această milostivire nu înseamnă justificare a păcatului, ci justificare a păcătosului însă în măsura în care se convertește și își propune să nu mai păcătuiască".

Milostivirea nu elimină deci nici angajamentele care se nasc din legătura matrimonială. Acestea continuă să subziste și atunci când iubirea umană s-a ofilit sau a încetat. "Asta înseamnă că, în cazul unei căsătorii sacramentale (consumate), după un divorț, în timp ce primul soț este încă în viață, nu este posibilă o a doua căsătorie recunoscută de Biserică".

Însă dată fiind diversitatea situațiilor - divorțuri, căsătorii civile, conviețuiri - pe de o parte sunt necesare "linii conducătoare clare" pentru ca păstorii comunităților locale să poată ajuta concret perechile aflate în dificultate, "evitând improvizațiile unei pastorații «fă singur», pe de altă parte în ceea ce privește divorțații recăsătoriți civil "ar fi greșit să ne concentrăm numai asupra chestiunii primirii sacramentelor": în schimb trebuie privit la un context mai amplu, de pregătire la căsătorie și de sprijin - nu birocratic, ci pastoral - dat soților, pentru a-i ajuta să înțeleagă motivele eșuării primei uniri și să găsească eventuale elemente de nulitate: "Trebuie ținut cont de diferența dintre cel care în mod vinovat a rupt o căsătorie și cel care a fost abandonat. Pastorația Bisericii trebuie să se îngrijească de ei în mod special. Divorțații recăsătoriți civil aparțin Bisericii. Au nevoie și au dreptul să fie însoțiți de păstorii lor".

În afară de asta trebuie luat în considerare că dată fiind puțina conștiință care există astăzi despre sacramentul matrimonial și mentalitatea divorțistă răspândită, "nu este un hazard" a considera invalide diferite căsătorii celebrate în Biserică. De aici, sugestia de a revizui obligația dublei sentințe conforme pentru nulitatea legăturii, cu condiția să se evite "mecanicitatea, impresia de a acord divorțul" sau "soluții nedrepte și scandaloase". În acest domeniu este necesar și un studiu asupra practicii unor Biserici ortodoxe care prevăd posibilitatea celei de-a doua și a treia căsătorii, cu caracter penitențial.

Ultima parte din Relatio este dedicată Evangheliei vieții. Deschiderea la viață, de la zămislire la moartea naturală, este "parte esențială, exigență intrinsecă" a iubirii conjugale, în timp ce astăzi, mai ales în Occident, cel care alege să nu aibă copii sau cel care-i vrea cu orice preț, se aplatizează pe sine însuși după propria autodeterminare: "Primirea vieții, asumarea de responsabilități în privința generării vieții și a îngrijirii pe care ea o cere, sunt posibile numai dacă familia nu se concepe ca un fragment izolat, ci se simte inserată într-o rețea de relații".

Deci este important "a regăsi simțul unei solidarități răspândite și concrete", a depăși acea "privatizare a afectelor" care golește de sens familia și o încredințează alegerii individului; trebuie create, la nivel instituțional, condiții care să faciliteze primirea unui copil și asistența dată unui bătrân, ca "bun social care trebuie tutelat și favorizat". La rândul său, Biserica trebuie să dedice o grijă deosebită educării afectivității și sexualității, explicându-le valoarea și evitând "banalizări și superficialități". (FP)

(După AsiaNews, 6 octombrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat