Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Tuturor Sfinților - 2014

"Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați, spune Domnul, și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28)

Celebrăm cu deosebită bucurie solemnitatea tuturor sfinților, căci amintirea lor trezește în noi dorința după o viață mai bună, mai curată și mai sfântă pe acest pământ; dar și speranța că noi vom dobândi bucuriile cerului alături de ei, care au ajuns deja la vederea lui Dumnezeu față-n față (cf. 1In 3,2).

În sărbătoarea tuturor sfinților, Biserica ne cheamă să citim și să medităm evanghelia fericirilor, unde vedem că la fericirea deplină din ceruri se ajunge doar trecând prin poarta strâmtă și anevoioasă a sărăciei, a plânsului, a lipsei de hrană, a suportării nedreptăților, a prigoanelor și chiar a morții martirice; iar în tot acest timp mai trebuie și să rămânem iubitori, blânzi, miloși, curați la trup și suflet, împăciuitori, pașnici și răbdători până la moarte (cf. Mt 5,1-12; 7,13-14).

Citind evanghelia fericirilor vedem că, deși Dumnezeu este lumina și fericirea întruchipată (cf. In 8,12; 1Tim 6,15), el ne cheamă la lumina și la fericirea sa veșnică prin întuneric și suferințe (cf. 2Tim 3,12; Fap 14,22); el ne cheamă la fericirea cerului, pe o cale opusă fericirii oamenilor de pe pământ, care consideră fericiți pe cei bogați, pe cei care râd, pe cei sătui, pe cei care dețin puterea.

În fața chemării lui Isus la fericirea cerului, pe calea cea strâmtă a vieții și pe calea crucii, ne aducem aminte de cuvântul Tatălui ceresc, rostit din veșnicie: "Gândurile mele nu sunt gândurile voastre și căile voastre nu sunt căile mele, spune Domnul. Cu cât cerul se înalță deasupra pământului, cu atât căile mele se înalță peste căile voastre și gândurile mele peste gândurile voastre" (Is 55,8-9).

Isus însuși, pentru a ne mântui pe noi oamenii păcătoși, a pășit pe calea cea strâmtă a vieții și pe calea anevoioasă a crucii, care după păcat a rămas singura și unica cale spre mântuire. Pe această cale a crucii a pășit el, a pășit Maica Domnului, au pășit apostolii, au pășit toți sfinții sărbătoriți astăzi, și trebuie să pășim și noi dacă voim să ajungem în fericirea veșnică a sfinților (cf. Mt 16,21.24). Sfântul apostol Paul ne spune că această unică cale rămasă pentru a ajunge în cer, calea crucii, pentru evrei este scandal, iar pentru păgâni o nebunie; dar pentru noi cei chemați, fie iudei, fie greci, nebunia crucii este puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,23-24); nu este putere și înțelepciune mai mare, în cer și pe pământ, decât crucea, pentru că prin ea s-a făcut mântuirea lumii.

O istorioară creștină ne spune că, după păcatul lui Adam și al Evei, Dumnezeu, care până atunci putea fi văzut și interpelat de către om (cf. Gen 3,8), din momentul păcatului și-a ascuns prezența într-un nor (cf. Ps 68,5.35). De aceea, oameni care voiau să-l întâlnească și să-i simtă prezența, dar fără să-i vadă fața, trebuiau să intre în nor.

Această istorioară conține mult adevăr, căci sfânta Carte ne spune că: "Moise s-a apropiat și a intrat norul întunecos în care era Dumnezeu" (Ex 20,21; 24,18) și că "Dumnezeu îi vorbea din norul întunecos" (Ex 33,9). Tot dintr-un nor, fără să-și arate fața, Dumnezeu le-a mai vorbit oamenilor la darea Legii pe Sinai (cf. Ex 19,9.16), la Botezul lui Isus în Iordan (cf. Mt 3,17), și la schimbarea la față a lui Isus (cf. Mt 17,5).

Norul din această istorioară și din aceste referiri biblice are și o interpretare spirituală. Profetul Ezechiel ne spune că norii ascund soarele, luna și stelele, adică bucuriile vieții; altfel spus, norii sunt simbolul suferințelor de tot felul care se revarsă din cer peste oamenii păcătoși, pentru ca aceștia să-l poată vedea pe Dumnezeu (cf. Ez 32,7-12). Dumnezeu este ascuns în nori, și pentru a-l găsi pe Dumnezeu trebuie să intrăm în nori, adică să trecem prin norii greutăților și suferințelor.

Acum înțelegem mai bine de ce, după păcat, Dumnezeu a permis ca peste oamenii păcătoși să vină norii grei ai oboselilor, ai suferințelor, al bolilor de tot felul și ai morții (cf. Gen 3,17-19), pentru că numai în acești nori grei ai suferințelor oamenii îl vor putea găsi pe el și odată cu el și poarta paradisului pierdut, care strălucește mai bine în întuneric; pentru că din norii suferințelor plouă cu binecuvântări; pentru că numai din ploaia suferințelor răsar flori parfumate și multicolore; pentru că numai din norii încercărilor și suferințelor plouă cu iubire divină, plouă cu mii de flori, plouă cu mii de roade binecuvântate ale cerului.

Așa cum atunci când este noapte putem vedea mai bine stelele cerului din depărtarea universului, tot astfel din întunericul suferințelor îl putem vedea și găsi mai ușor pe Dumnezeu și vom putea găsi și poarta paradisului prin lumina pe care o revarsă în afară.

Oare Isus când a fost mai aproape de Tatăl ceresc, când ne-a apropiat și pe noi de Dumnezeu și de împărăția cerurilor? Oare nu atunci când soarele s-a întunecat în plină zi, când el a fost țintuit pe cruce, zdrobit de lovituri și cuprins de întunericul morții (cf. Lc 23,45-46)? Acum înțelegem mai bine de ce "Evanghelia fericirilor", citită astăzi la sfânta Liturghie, este plină de "norii suferințelor".

Iar, în altă ordine de idei, așa cum numai în "camera obscură", numai în întuneric se pot developa imaginile de pe un clișeu fotografic, tot astfel numai în camera obscură, numai în întunericul istovirilor, suferințelor și morții, se poate developa imaginea lui Isus în sufletul nostru, făcându-ne desăvârșiți și întregi, fără să ne lipsească nimic din chipul lui (cf. Iac 4,1).

Dacă vom citi în această cheie evanghelia fericirilor de astăzi și toate suferințele vieții care ne apasă, atunci nu numai că nu ne vom mai plânge de suferințe, dar vom sta liniștiți și vom vedea în ele daruri ale cerului prin care îl vom putea întâlni pe Dumnezeu, daruri date nouă pentru a crește în Cristos, daruri prin care vom putea găsi mai ușor pe Dumnezeu, daruri prin care putem găsi mai ușor lumina și poarta luminoasă a cerului, care se văd mai bine prin întuneric.

Acum înțelegem mai bine și de ce sfântul Paul spunea: "Mă bucur în suferințele mele" (Col 1,24); de ce Iudita, în cartea ei, spune: "Să-i mulțumim Domnului Dumnezeului nostru care ne încearcă pe noi ca și pe părinții noștri. Căci nu din răzbunare ne încearcă Domnul, ci spre înțelepciune și apropiere de el" (cf. Idt 8,26-27).

Acum înțelegem mai bine și de ce sfinții au primit prin credință: batjocuri și biciuiri, lanțuri și închisori; bătăi cu pietre și tăieri cu ferăstrăul, sabie și moarte; alții au trăit îmbrăcați în piei de oaie și de capră, în lipsuri și asuprire; iar alții au rătăcit toată viața lor prin pustiuri și munți, prin peșteri și râpe ale pământului (cf. Evr 11,36-40); pentru că prin ele s-au apropiat mai mult de Dumnezeu și de împărăția cerurilor.

Acum înțelegem mai bine de ce sfânta Tereza de Avila (1515-1582) spunea: "Doamne, să sufăr, sau să mor"! Iar duhovnicul ei, sfântul Petru de Alcantara (1499-1562), apărându-i după trecerea din această viață, i-a zis: "O, fericite necazuri și suferințe, care mi-au dobândit bucurii veșnice atât de mari"!

Sfântul Josemaría Escrivá de Balaguer Albás (1902-1975), un preot spaniol, spunea: "Chiar și sfinții din lemn se fac pe bază de lovituri". Așadar, să nu încercăm a evita loviturile, căci altfel riscăm să rămânem imperfecți spiritual".

Într-un capăt al unui oraș, un om de vază care în viață a fost scutit de suferințe, în mult iubita lui casă, cu cei mai buni medici împrejur, trăgea de moarte. Cu o undă de disperare în glas, a șoptit: "Plec de-acasă... plec de-acasă..." În celălalt capăt al orașului, un om sărac care a în viață avut parte de multe suferințe, într-un bordei, înconjurat numai de soție și copii, trăgea și el de moarte. Cu o ultimă suflare, a spus: "Plec acasă... plec acasă...". La sfârșitul vieții, noi cum vom spune: "Plec de-acasă", sau "Plec acasă"?

A doua idee pe care aș vrea s-o dezvolt astăzi de solemnitatea tuturor sfinților este trăirea în prezența lui Dumnezeu, acea prezență în care a trăit mereu Isus, Maica Domnului și toți sfinții pe care îi celebrăm astăzi. Prezența lui Dumnezeu înseamnă puterea lui Dumnezeu, înseamnă vederea lui Dumnezeu, înseamnă iubirea lui Dumnezeu (cf. 1In 3,1-2).

Isus, pentru că a trăit mereu în prezența Tatălui său ceresc, l-a biruit mereu pe diavol și nu a fost atins de nici un păcat (cf. In 8,46; 14,30); a venit curat de la Tatăl și s-a întors curat la Tatăl (cf. In 8,42); a fost aproape de Tatăl, a fost aproape și de oameni (cf. In 6,15); a vorbit oamenilor despre Tatăl ceresc și împărăția sa, iar Tatălui i-a vorbit despre oameni (cf. In 8,38; Mt 5,1-12); a trecut cu bine prin cruce și moarte, spre slava Tatălui, dar și spre mântuirea noastră; l-a glorificat pe Tatăl învingând diavolul, păcatul și moartea, dar ne-a înălțat și pe noi la Tatăl ceresc (cf. Ap 20,6).

După exemplul lui Isus, Maica Domnului și toți sfinții au trăit și trăiesc în prezența lui Dumnezeu, pe care îl simt aproape, în timp ce vorbesc, se roagă, lucrează, se plimbă, suferă și mor. De aceea, diavolul nu a avut și nu are nici o putere asupra lor.

Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) zicea: "Eu simt prezența lui Dumnezeu chiar și printre oale și tigăi".

Nicolas Herman de Lorraine (1614-1691), zis și fratele Lawrence al Învierii, un călugăr dominican laic francez, care a lucrat ca bucătar și apoi ca cizmar al mănăstirii, a trăit prezența lui Dumnezeu într-un mod admirabil. El a devenit capabil să simtă și să trăiască prezența lui Dumnezeu: "Și în timp ce spăla vase în bucătăria mănăstirii, și în timp ce repara încălțăminte în atelierul mănăstirii; și în timp ce se odihnea de truda zilei și în timp ce îndruma suflete pe calea Domnului. În toate aceste activități, el trăia prezența lui Dumnezeu, exact ca și atunci când participa la sfânta Liturghie; ca și atunci când citea și medita cuvântul Scripturilor; ca și atunci când se împărtășea cu Isus Euharisticul; ca și atunci când era în adorație în fața preasfântului sacrament; ca și atunci când se ruga în camera lui, sau împreună cu frații".

David Wilkerson (1931-2011), un american credincios care a îngrijit de tinerii dependenți de droguri, spunea așa: "Diavolul se teme grozav de prezența lui Dumnezeu în viețile noastre. El tremură numai la gândul apropierii credinciosului de Dumnezeu. Așa că, atunci când hoardele sale demonice te văd pe genunchi zilnic, în prezenta Tatălui tău ceresc, tot iadul zbiară: Dumnezeu este cu acest credincios. Acesta are prezența divină. Ce putem să facem împotriva unuia ca acesta? Iată de ce satan va face tot ce-i stă în putere spre a te fura din prezenta lui Dumnezeu. Iată de ce vrea el să-ți târască sufletul jos, în mlaștina fricii și a nesiguranței. Te vrea secătuit de toată forța și tăria! Va folosi tot ce poate, chiar și lucrurile "bune", spre a te împiedica să petreci timp singur cu Dumnezeu. El știe că timpul petrecut de tine cu Dumnezeu te poate face biruitor peste temerile si neliniștile acestor vremuri"!

În al treilea rând, astăzi aș vrea să amintesc că sfinții nu fac parte dintr-un popor anume, nici dintr-o grupare anume, și nici nu au o îndeletnicire anume, ci sfinții s-au ridicat și se ridică din toate rasele, popoarele, limbile, clasele sociale și din toate îndeletnicirile umane (cf. Ap 7,9). Astfel avem sfinți ridicați de la regi și până la cerșetori. Astfel avem sfinți dintre papi, episcopi, preoți, diaconi, seminariști, călugări, elevi, studenți, regi, prinți, militari, profesori, medici, muncitori, meșteșugari, țărani și până la simpli sclavi. Toți aceștia s-au sfințit purtându-și zilnic crucea împreună cu Isus (cf. Lc 9,23), trăind la prezența lui Dumnezeu și făcându-și fiecare datoria lui: studiind, predicând, scriind, predând la catedră, navigând, lucrând pe câmp, lucrând pe șantier, lucrând în casă, lucrând cu acul, lucrând la războiul de țesut, slujind pe Dumnezeu și pe semeni. etc.

Biblia ne spune că în Iope era o ucenică numită Tabita, care în traducere înseamnă Dorca, sau Gazelă. Tabita făcea o mulțime de fapte bune și milostenii (cf. Fap 9,36). Tabita nu avea o calificare înaltă. Din vechime, Dumnezeu a spus poporului să îngrijească de orfan și de văduvă (cf. Is 1,17). Tabita a înțeles că misiunea ei era să facă fapte bune și îngrijească de alții (Tit 3,8). Mântuitorul a spus și el: "Este mai ferice să dai decât să primești" (Fap 20,35). Tabita s-a sfințit slujind pe Dumnezeu, lucrând cu acul și ața cosind cămăși pentru văduve și orfani.

Așa cum Napoleon I Bonaparte (1769-1821) îi entuziasma pe ostașii lui, spunându-le că fiecare soldat poartă în desaga sa sceptrul de mareșal, tot astfel Biserica, astăzi, în sărbătoarea tuturor sfinților, îi entuziasmează pe fiii ei, spunându-le că, prin Cristos și prin botez, au primit deja atât ramura de palmier a sfințeniei, cât și coroana de lauri a învingătorilor. Curaj în urmarea lui Cristos nedespărțit de Tatăl ceresc, slujitor al mântuirii oamenilor și răstignit din dragoste față de Tatăl și față de oameni, căci dacă atâția și atâtea s-au sfințit, ne vom sfinți și noi, vom deveni și noi asemenea lui Dumnezeu, și îl vom vedea așa cum este (cf. 1In 3,2)!

Toți sfinții și sfintele lui Dumnezeu, rugați-vă pentru noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat