Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un dovleac, chiar dacă e la modă, rămâne mereu un dovleac

Cardinalul Mauro Piacenza explică semnificația liturgică și religioasă a Sărbătorii Tuturor Sfinților și a Pomenirii Credincioșilor Răposați

De Antonio Gaspari

Este adevărat că în pomenirea credincioșilor răposați este posibil să se obțină indulgență plenară? Indulgențele sunt valabile pentru persoana însăși, pentru sufletul răposatului sau și pentru prieteni și rude? Și cum se face pentru a stăpâni efectele negative ale sărbătorii de Halloween? Acestea și alte întrebări agenția Zenit le-a adresat cardinalului Mauro Piacenza, poenitentiarius magnus al Tribunalului Penitențiariei Apostolice.

Eminență, în zilele următoare se va celebra Sărbătoarea Tuturor Sfinților și Pomenirea Credincioșilor Răposați. Poporul lui Dumnezeu simte mult aceste zile, care sunt și ocazie de reflecție și de rugăciune. Mai este valabilă practica indulgențelor pentru răposați?

Desigur că da! În ziua de 2 noiembrie, vizitând un cimitir și îndeplinind condițiile obișnuite (spovadă, împărtășanie, recitarea Crezului și rugăciunea după intențiile Sfântului Părinte), este posibil să se obțină indulgența plenară, aplicabilă unui credincios răposat).

Numai în ziua aceea este posibil să se facă asta?

Nu, în acea zi este posibil să se facă în mod deosebit și vizitând un cimitir, dar în orice altă zi a anului este posibil să se obțină indulgența plenară, îndeplinind diferitele opere de evlavie, conținute în Enchiridion Indulgentiarum (culegerea modalităților cu care este posibil să se obțină ștergerea pedepselor datorate pentru păcate), și să se aleagă de a o aplica pentru noi înșine, sau pentru un credincios răposat. Singura "limitare" la această practică pioasă este că ea poate fi îndeplinită o singură dată pe zi; deci se poate obține o singură indulgență pe zi, aplicabilă pentru noi înșine, sau unui credincios răposat.

Uneori, în unele iconițe, există rugăciuni care au scris dedesubt: 100 de zile de indulgență, 300 de zile de indulgență. Cum trebuie interpretate aceste cuvinte?

Până la reforma liturgică a Conciliului al II-lea din Vatican era posibil să se întâlnească indicații de acest tip. Aprofundarea teologică corectă ne face să considerăm că, veșnicia fiind în afara timpului și nu este un "timp prelungit", nu este propriu-zis oportună indicația specifică a pedepsei temporale și a respectivei indulgențe. De aceea, astăzi se vorbește numai despre două tipuri de indulgențe: plenară, când toate pedepsele datorate pentru păcate sunt șterse, sau parțială, când sunt iertate numai în parte.

Dar nu este suficientă dezlegarea sacramentală? Nu e suficient să ne spovedim?

Desigur, prima mare reconciliere este evenimentul morții și învierii Domnului nostru Isus Cristos! În Cristos, toate promisiunile Tatălui au devenit un "da" (2Cor 1,20). El este izvorul milostivirii, scopul milostivirii și milostivirea însăși. Papa Francisc nu încetează să amintească Bisericii că această realitate a milostivirii este determinantă pentru vestire și pentru urmarea creștină. Dacă ne uităm bine, avertismentul "Nu vă fie teamă" al sfântului Ioan Paul al II-lea este pe aceeași linie a milostivirii. Și pentru că, dacă n-ar exista posibilitatea milostivirii, cum ar putea omul să nu-i fie teamă? Și cum ar putea milostivirea să fie experiență reală trăită, și nu numai cuvânt proclamat, dacă n-ar determina, în existența concretă a fiecăruia, posibilitatea efectivă de a învinge orice frică grație certitudinii adevărului, grație seninătății binelui și, în cele din urmă, grație victoriei lui Cristos asupra tuturor urâciunilor din istoria umană? Ca orice act uman, și păcatele au consecințe. Sacramentul reconcilierii dezleagă păcatele, dar nu le elimină toate consecințele respective. Prin indulgențe, Biserica mamă ia cu generozitate din comoara milostivirii divine, oferind credincioșilor posibilitatea iertării nu numai a păcatelor, ci și a pedepselor relative la ele. De exemplu, dacă un om lovește un alt om, cei doi se pot reconcilia, dar nimic nu va putea șterge durerea și semnul palmei pe obraz. Indulgențele șterg și acel semn. Se înțelege bine că tezaurul din care Biserica ia constituie bogăția sa cea mai adevărată și prețioasă. Aceea este banca cea mai sigură și mângâietoare care există și acționarii săi sunt cu adevărat norocoși!

Eminență, dumneavoastră ați spus că indulgențele pot fi aplicate pentru noi înșine, sau pentru un credincios răposat. De ce nu unui alt credincios, pentru care ne rugăm? Propriului soț, propriei soții, propriilor copii?

Acest lucru nu este posibil datorită marelui mister al libertății, care ne face chip și asemănare a lui Dumnezeu și pe care însuși Dumnezeu îl respectă profund. Fiecare, atât timp cât este în viață, adică până când este în timp, poate să-și schimbe propriile alegeri existențiale, poate să decidă personal să se convertească și în acest sens nimeni nu poate înlocui libertatea altuia. De aceea fiecare poate dobândi indulgențe și să le aplice pentru el însuși. Desigur, putem să ne rugăm pentru convertirea fraților, pentru convertirea păcătoșilor, însă indulgența, prin natura sa, este deja un exercițiu pios, pentru îndeplinirea căruia sunt necesare adevărate acte de convertire, între care primul este reconcilierea sacramentală. În ceea ce privește răposații, ei odată cu moartea au ieșit din timp și a încetat pentru ei darul libertății. Pentru acest motiv, este mereu important ca libertatea noastră să fie orientată spre bine și nu este deloc prudent a rămâne îndelung în stare de păcat de moarte. Sufletele răposaților neputând să mai facă nimic pentru propria purificare, în virtutea comuniunii sfinților, adică a unității profunde a tuturor celor botezați în Cristos, noi care suntem încă pe drum, putem face extraordinara operă de milostivire spirituală în ajutorarea sufletelor, adică în folosul lor și, în același timp, și în folosul nostru.

Acesta este motivul pentru care solemnitatea Tuturor Sfinților și Pomenirea Credincioșilor Răposați sunt așa de apropiate? Pe întâi și pe doi noiembrie?

Desigur Biserica, încă de la începuturi, s-a rugat pentru credincioșii răposați care aparțineau primelor comunități creștine. Fie că erau martiri, sau credincioși obișnuiți morți de moarte naturală, comunitatea a înțeles imediat ajutorul pentru cei răposați ca o dimensiune structurală a propriei vieți, a propriei rugăciuni și, mai ales, a celebrării euharistice. Ca și cum ar semnifica faptul că unitatea profundă cu Cristos și în Cristos, creată cu Botezul, și împărtășirea aceleiași Euharistii, trăite în comunitatea creștină, nu-ar putea să fie frânte nici măcar de moarte. De altfel, dacă ne gândim bine, dacă moartea a fost înfrântă de Cristos, cel care s-a renăscut în Cristos nu mai poate să fie despărțit de nimic, nici măcar de moartea pe care Cristos deja a înfrânt-o! Solemnitatea Tuturor Sfinților scoate în evidență tocmai adevărul communio sanctorum, al unirii tuturor celor botezați. Așa cum ne-a amintit de mai mult ori papa Francisc: "timpul prevalează asupra spațiului". De aceea unirea în timp a tuturor celor botezați, de la cei dintâi creștini, până la cei care mâine dimineață vor primi Botezul și până la sfârșitul istoriei, este o unire pe care nimic n-o va putea răni și care determină acel drum al Bisericii în timp care este anticipare reală, aici pe pământ, a împărăției cerurilor. Noi aparținem unicului Trup eclezial care, neîntrerupt, de la Isus Cristos, de la Sfânta Fecioară Maria și de la apostoli, ajunge până la noi și pentru acest motiv Biserica cerească este mult mai numeroasă, mult mai interesantă, mult mai înțeleaptă și mult mai "influentă" decât Biserica pământească.

În noaptea care precede Solemnitatea Tuturor Sfinților, de circa un deceniu, s-a răspândit și în Europa moda lui Halloween. Cui se datorează acest fenomen? Ce părere aveți despre el?

Așa cum bine ați spus dumneavoastră, este vorba despre o modă, care desigur are repercusiuni oricum serioase și nu numai de ordin consumist. Mi se pare că putem deduce că marea majoritate a tinerilor, care organizează sărbători cu măști în acea ocazie, sunt victime inconștiente fie ale modei, fie ale celor care, cu orice preț, trebuie să vândă produse comerciale, manipulând realități spirituale. Consider fenomenul atât de irațional încât devine inițiala reală a societății contemporane: cine nu crede în adevăr ajunge să creadă în orice lucru, inclusiv dovlecii! De altfel, nu-mi scapă faptul că în unele cazuri acest tip de manifestări au origine spiritistă și chiar satanică și, de aceea, a le alimenta și a nu le corecta ne poate transforma în alimentatori inconștienți ai acelui "fum al satanei", care deja intoxică prea mult lumea. Trebuie să fim cu toții atenți să nu respirăm fumuri toxice; uneori asta se întâmplă aproape fără a ne da seama. Să ne amintim că un dovleac, chiar dacă este binecuvântat, rămâne mereu un dovleac. Cele de Halloween nu sunt nici măcar binecuvântate!

(După Zenit, 27 octombrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Recomandări creștine în fața "fenomenului Halloween" pentru solemnitatea "Toți Sfinții"


 

lecturi: 52.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat