Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 29 octombrie 2014

Biserica realitate vizibilă și spirituală

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În catehezele precedente am avut ocazia să evidențiez că Biserica are o natură spirituală: este trupul lui Cristos, zidit în Duhul Sfânt. Însă, când ne referim la Biserică, gândul nostru se îndreaptă imediat spre comunitățile noastre, spre parohiile noastre, spre diecezele noastre, spre structurile în care obișnuim să ne reunim și, desigur, și la componenta și la figurile mai instituționale care o sprijină, care o conduc. Aceasta este realitatea vizibilă a Bisericii. Așadar, trebuie să ne întrebăm: este vorba despre două lucruri diferite sau despre unica Biserică? Și, dacă este mereu unica Biserică, noi cum putem înțelege raportul dintre realitatea sa vizibilă și cea spirituală?

1. Înainte de toate, când vorbim despre realitatea vizibilă a Bisericii, nu trebuie să ne gândim numai la Papa, la Episcopi, la preoți, la surori și la toate persoanele consacrate. Realitatea vizibilă a Bisericii este constituită din atâția frați și surori botezați care în lume cred, speră și iubesc. Însă de atâtea ori auzim spunându-se: "Dar Biserica nu face asta, Biserica nu face ailaltă..." - "Dar spune-mi, cine este Biserica?" - "Sunt preoții, episcopii, Papa..." - Biserica suntem toți, noi! Toți cei botezați suntem Biserica, Biserica lui Isus. Toți cei care îl urmează pe Domnului Isus și care, în numele său, se apropie de cei din urmă și de cei suferinzi, încercând să ofere un pic de alinare, de mângâiere și de pace. Toți cei care fac ceea ce Domnul ne-a poruncit sunt Biserica. Înțelegem, așadar, că și realitatea vizibilă a Bisericii nu este măsurabilă, nu poate fi cunoscută în toată plinătatea sa: cum poate fi cunoscut tot binele care este făcut? Atâtea opere de iubire, atâtea fidelități în familii, atâta muncă pentru a-i educa pe copii, pentru a transmite credința, atâta suferință în bolnavii care oferă Domnului suferințele lor... Dar acestea nu se pot măsura și sunt atât de mari! Cum pot fi cunoscute toate minunățiile pe care, prin noi, Cristos reușește să le realizeze în inima și în viața fiecărei persoane? Vedeți: și realitatea vizibilă a Bisericii merge dincolo de controlul nostru, merge dincolo de forțele noastre și este o realitate misterioasă, pentru că vine de la Dumnezeu.

2. Pentru a înțelege, în Biserică, raportul dintre realitatea sa vizibilă și cea spirituală nu există altă cale decât a privi la Cristos, al cărui trup îl constituie Biserica și din care este născută, într-un act de iubire infinită. De fapt, și în Cristos, în virtutea misterului Întrupării, recunoaștem o natură umană și o natură divină, unite în aceeași persoană în mod minunat și indisolubil. Acest lucru este valabil în mod analog pentru Biserică. Și așa cum în Cristos natura umană urmează pe deplin natura divină și se pune în slujba ei, în vederea împlinirii mântuirii, tot așa se întâmplă în Biserică, pentru realitatea sa vizibilă, față de realitatea spirituală. Deci și Biserica este un mister, în care ceea ce nu se vede este mai important decât ceea ce se vede și poate să fie recunoscut numai cu ochii credinței (cf. Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, 8).

3. Însă, în cazul Bisericii trebuie să ne întrebăm: cum poate realitatea vizibilă să se pună în slujba realității spirituale? Încă o dată, putem înțelege asta privind la Cristos. Cristos este modelul Bisericii, pentru că Biserica este trupul său. Este modelul tuturor creștinilor, modelul nostru al tuturor. Când se privește la Cristos nu se greșește. În Evanghelia lui Luca se relatează că Isus, întors la Nazaret, unde crescuse, a intrat în sinagogă și a citit, referindu-l la El însuși, textul din profetul Isaia unde este scris: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns, să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți, să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (4,18-19). Iată: așa cum Cristos s-a folosit de omenitatea sa - pentru că era și om - pentru a vesti și a realiza planul divin de răscumpărare și de mântuire - pentru că era Dumnezeu - tot așa trebuie să fie și pentru Biserică. Prin realitatea sa vizibilă, a tot ceea ce se vede, sacramentele și mărturia noastră a tuturor creștinilor, Biserica este chemată în fiecare zi să se apropie de fiecare om, începând de la cel care este sărac, de la cel care suferă și de la cel care este marginalizat, în așa fel încât să continue să-i facă pe toți să simtă asupra lor privirea compătimitoare și milostivă a lui Isus.

Iubiți frați și surori, adesea ca Biserică experimentăm fragilitatea noastră și limitele noastre. Toți le avem. Toți suntem păcătoși. Nimeni dintre noi toți nu poate spune: "Eu nu sunt păcătos". Dar dacă vreunul dintre noi se simte că nu este păcătos, să ridice mâna. Toți suntem păcătoși. Și această fragilitate, aceste limite, aceste păcate ale noastre, este drept să provoace în noi o profundă părere de rău, mai ales când dăm exemplu rău și când ne dăm seama că devenim motiv de scandal. De câte ori am auzit, în cartier: "Dar persoana aceea de acolo merge mereu la biserică, dar îi bârfește pe toți...". Acesta nu este creștin, este un exemplu rău: este un păcat. Și astfel noi dăm un exemplu rău: "Și, până la urmă, dacă acesta sau aceasta este creștin, eu mă fac ateu". Mărturia noastră este aceea de a face să se înțeleagă ce înseamnă a fi creștin. Să cerem ca să nu fim motiv de scandal. Să cerem darul credinței, pentru ca să putem înțelege cum, în pofida micimii noastre și a sărăciei noastre, Domnul ne-a făcut cu adevărat instrument de har și semn vizibil al iubirii sale față de toată omenirea. Putem deveni motiv de scandal, da. Dar putem deveni și motiv de mărturie, spunând cu viața noastră ceea ce Isus vrea de la noi.

_____________________

APEL

În fața agravării epidemiei de Ebola, doresc să exprim îngrijorarea mea vie față de această boală implacabilă care se răspândește îndeosebi în continentul african, mai ales printre populațiile mai sărace. Sunt aproape cu afectul și rugăciunea de persoanele lovite, precum și de medici, de infirmieri, de voluntari, de institutele călugărești și de asociații, care se dedică eroic pentru a-i ajuta pe acești frați și surori ai noștri bolnavi. Reînnoiesc apelul meu, pentru ca toată Comunitatea internațională să pună în act orice efort necesar pentru a elimina acest virus, alinând concret durerile și suferințele celor care sunt așa de dur încercați.

Vă invit să ne rugăm pentru ei și pentru cei care și-au pierdut viața.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat