Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXX-a de peste an - A

Dragostea lui Cristos ne strânge (cf. 2Cor 5,14)

Duminica trecută am văzut că Dumnezeu, chiar din Vechiul Testament, pe lângă profeți și drepți, s-a folosit chiar și de mulți oameni necredincioși pentru a-și duce la îndeplinire planul său de mântuire a lumii. Astfel, Dumnezeu s-a folosit de faraonul, Apophis I (1575-1540 î.C), regele Egiptului pentru creșterea poporului său; s-a folosit de Nabucodonosor II (604 î.C.-562 î.C.) pentru maturizarea poporului său; s-a folosit de Cirus II (559 î.C.- 529 î.C.) pentru eliberarea poporului său; s-a folosit de Cezar Octavian August (63 î.C.-14 d.C), pentru a face pace în vederea nașterii Fiului său. Iar, în Noul Testament, Isus, pe lângă apostoli și ucenici, s-a folosit chiar de răutatea și perfidia fariseilor și cărturarilor pentru a rosti adevăruri veșnice, așa cum vedem în evanghelia zilei de astăzi; s-a folosit de răutatea și perfidia lui Irod Antipa (4 î.C.-39 d.C.) și a lui Pilat din Pont, prefectul Iudeii (26-36), pentru a duce la împlinirea jertfa Fiului său; s-a folosit de răutatea tetrarhului Irod Agripa I (41-44) și a mai marilor templului, care, prigonind pe creștini, au făcut ca evanghelia să ajungă prin împrejurimi; s-a folosit și de Titus Flavius Caesar Vespasianus Augustus (39-81), atât pentru pedepsirea iudeilor, cât și pentru răspândi creștinilor printre toate popoarele lumii pentru a le duce evanghelia mântuirii. Că au știut și nu au știut, că au voit sau nu au voit, oamenii au fost instrumente în mâna lui Dumnezeu, pentru împlinirea planul său mântuitor. Însă, atunci când toți aceștia și-au depășit mandatul și atribuțiile, puterea le-a fost retrasă pentru totdeauna. Ce mai există astăzi din imperiile Egiptului, Babilonului, Persiei sau Romei? Nimic!

Duminica aceasta vedem că, deși Scriptura spune expres: să nu ispitești pe Domnul Dumnezeul tău (cf. Dt 6,16), fariseii și cărturarii, asemenea satanei (cf. Mt 4,7; Lc 4,12), au îndrăznit să-l ispitească pe Isus, în multe feluri și în multe rânduri (cf. Mt 16,1; 19,3; 22,15) 22,35), ca să-l poată da la moarte, ei care aveau menirea de a pregăti venirea lui Mesia și a mântuirii lui. Să încerci să ucizi viața însăși este un gest tot atât de nesăbuit ca și al împăratului Iulian Apostatul (330-363), care în ura lui față de Cristos, a tras săgeți spre cer ca să-l ucidă, dar săgețile au căzut tot peste cei care le-au tras, ceea ce l-a făcut pe împăratul păgân, Iulian Apostatul să exclame furios: "Ai învins, Galileene!" Tot astfel, săgețile trase de farisei și cărturari asupra lui Isus au căzut tot asupra lor, pentru că ei au dispărut pentru totdeauna.

Tagma cărturarilor și a fariseilor, din voința lui Dumnezeu, a fost înființată de preotul și cărturarul Ezra (cf. Ezd 7,25), pentru a păstra și preda Legea curată de învățături străine și pentru a pregăti venirea mântuitoare a lui Mesia; dar, din păcate, ei au abuzat de autoritatea primită și au introdus învățături omenești în Lege, n-au predat Legea curată poporului, ba chiar s-au ridicat împotriva lui Mesia și l-au ucis în afară de cetate. Pentru fapta lor, ei și autoritatea lor au dispărut pentru totdeauna. Isus, în evanghelia de astăzi, s-a folosit de răutatea fariseilor și cărturarilor, pentru a dezvălui lumii porunca iubirii față de Dumnezeu și porunca iubirii față de aproapele, porunci care cuprind toată Legea și toți Profeții. Doar cu puțin înainte de a împlini jertfa mântuitoare a crucii, pe care i-a încredințat-o Tatăl ceresc, în timp ce iudeii erau plini de ură față de Isus, Isus era plin de dragoste față de ei și față de întreaga lume.

De multă vreme oamenii au căutat să afle o sinteză a Scripturilor, în puține cuvinte, dar, din cauza fariseilor și cărturarilor, care mereu adăugau la Lege noi legi și noi învățături omenești, nu au putut-o găsi.

Pe vremea lui Isus, trăiau doi rabini renumiți, rabi Șamai și rabi Hillel. Se spune că odată un om s-a dus la rabi Șamai și i-a cerut să-i facă o sinteză a Legii și să i-o spună cât timp va putea sta într-un picior. Rabi Șamai a considerat cerea ca obraznică și l-a respins pe acel om. Atunci acel om s-a dus la rabi Hillel și i-a făcut aceeași cerere. Rabi Hillel i-a spus că îi va da răspunsul înainte ca piciorul să-i obosească și i-a dat răspunsul lui Isus de astăzi: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău. Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Mt 22,37-39). De aici și bănuiala că acel cărturar trimis de farisei ca să-l pună la încercare pe Isus și care a fost învățat de Isus ar fost chiar rabi Hillel.

Dar de ce trebuie să-l iubim pe din toată inima, din tot sufletul și din tot cugetul (cf. Mt 22,37)? Răspunsul la această întrebare ni-l dă sfântul Ioan apostol și evanghelist: pentru că "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8.16), iar iubirii trebuie să-i răspundem cu iubire; "pentru că Dumnezeu ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19); "pentru că dragostea lui Dumnezeu ne strânge" (2Cor 5,14). Adică dragostea lui Dumnezeu ne-a scos la existență atunci când nu eram nimic; ne-a țesut ființe minunate în sânul mamei noastre; ne-a așezat în paradisul său; după păcatul nostru ni l-a promis și ni l-a trimis pe mântuitorul, Isus; ni l-a trimis și pe Duhul Sfânt; toate cele trei persoane au venit să locuiască în noi la botezul nostru; ne-a pregătit în ceruri locuri veșnice mai bune decât cele din care ne-a scos diavolul și păcatul; ne-a dat-o pe Maria de mamă; ni i-a dat pe îngerii săi de ocrotitori; ni i-a dat pe sfinții cerului de prieteni și mijlocitori; ni i-a dat pe toți oamenii de frați; ne-a dat întreaga creație spre încântare și înălțare sufletească; ne-a dat cuvântul său de lumină și călăuză etc.

De ce trebuie să-l iubim pe aproapele ca pe noi înșine? Răspunsul ni-l dă tot sfânta Scriptură. Biblia ne spune că Dumnezeu și-a pus chipul și asemănarea în noi (cf. Gen 1,26-27), de aceea cine iubește omul, iubește chipul lui Dumnezeu din el. Mai mult, în Isus, Dumnezeu și om sunt uniți într-o singură persoană, fapt pentru care Isus spune: "Ceea ce ați făcut unuia dintre aceștia mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40); sau: "Cine persecută un ucenic, îi face rău lui Isus însuși (cf. Fap 9,4); sau: "Cine îl împrumută pe aproapele, îl împrumută pe Dumnezeu" (Prov 19,17). De aceea, sfântul Paul ne spune: "Să nu datorați nimănui nimic, decât să vă iubiți unii pe alții: căci cine iubește pe alții, a împlinit Legea" (Rom 13,8); iar, dacă nu avem dragoste față de aproapele, nu suntem nimic (cf. 1Cor 13,2). Iar Ioan zice: "Cine nu-l iubește pe aproapele său, nu poate să pretindă că-l iubește pe Dumnezeu" (1In 4,20). Astfel, iubirea pentru Dumnezeu cel invizibil devine vizibilă și realizabilă în persoana oricărui om.

Când Raguel l-a văzut pe tânărul Tobia, fără a-l cunoaște, a zis: "Ah, cât de mult seamănă acest tânăr cu vărul meu" (Tob 7,2) și l-a îmbrățișat. Când noi îl vom iubi pe aproapele pentru că seamănă cu Dumnezeu, atunci iubirea noastră față de Dumnezeu și față de aproapele sunt adevărate.

Referitor la iubirea față de Dumnezeu, pe lângă cuvintele Bibliei, redau spusele și faptele câtorva sfinți:

Sfântul Toma de Aquino (1225-1274) spunea: "Atunci când îi iubim pe oameni, pentru că aceștia sunt creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, îl iubim pe însuși Dumnezeu care este prezent în ei".

Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Iubirea față de Dumnezeu se arată prin renunțarea la dorințele proprii, în favoarea voinței divine".

Sfintei Matilda (895-968), soția regelui Henric I al Germaniei (876-936), în fiecare zi îi răsunau în urechi cuvintele lui Isus adresate lui Petru: "Mă iubești tu mai mult decât aceștia?" (In 21,15-17).

Sfântul Vincențiu Ferreri (1350-1419) îl iubea atât de mult pe Dumnezeu, că avea mereu inima și mintea ocupate cu Dumnezeu și nu vorbea decât de Dumnezeu. Fie că studia, lucra sau se odihnea, era absorbit mereu în Dumnezeu. Iubirea lui Dumnezeu i se revărsa de pe buze, din priviri, din fapte.

Sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556) îl iubea așa de mult pe Dumnezeu că făcea toate spre mai marea sa glorie.

Sfantul Carol Borromeu (1538-1584) tot timpul vieții sale a fost mistuit de dragostea față de Dumnezeu și în acest sens nu precupețea nici timp și nici efort ca Dumnezeu să fie cunoscut, lăudat și iubit.

Sfântul Filip Neri (1515-1595) mergea pe străzi și striga: "Cum e posibil ca unul care crede în Dumnezeu să iubească pe altcineva?"

Referitor la iubirea față de aproapele, redau mesajul primelor două lecturi de astăzi, dar și spusele câtorva sfinți:

Prima lectură de astăzi ne vorbește despre purtarea cu milă, purtarea cu dreptate, împrumut fără cămătărie, facere de bine fără zălog. Toate acestea reprezintă concepția Vechiului Testament despre iubire (cf. Ex 22,21-27), acea iubirea care este mereu atentă la problemele aproapelui. Israel a învățat că Dumnezeu nu este numai părintele său, dar că el este și aproapele său, care ia mereu partea celor slabi și neajutorați. De aceea, Israel a devenit un popor de frați, în care nici bogăția și nici puterea nu puteau să tulbure acest gen de relații. De aceea, a păcătui împotriva fratelui sărac, orfan, singuratic sau străin înseamnă a păcătui împotriva lui Dumnezeu, care își pus chipul în ființa oricărui om (cf. Gen 1,26-27).

Lectura a doua de astăzi face un pas înainte față de Vechiul Testament și ne spune că, la dragostea față de viața trupească a aproapelui, trebuie adăugată și dragostea față de sufletul lui, față de mântuirea lui, mântuire care este rod al pătimirilor, morții și învierii lui Cristos. Iar vestea cea bună a mântuirii trebuie să ajungă la aproapele nostru: prin cuvântul vestit; prin părăsirea idolilor și a păcatului; prin exemplul vieții noastre (cf. 1Tes 1,5-10). Dacă aproapelui nostru îi dăm numai ajutorul trupesc de care are nevoie și nu-i dăm și evanghelia mântuirii de care are și mai mare nevoie, nu i-am dat nimic. Căci, dacă un om și-a pierdut sufletul, a pierdut totul (cf. Mt 16,26). De aceea, Isus, iubirea noastră la modul superlativ, atunci când ajuta sau vindeca pe cineva trupește, totdeauna îl ridica și îl vindeca și sufletește, adică îl orienta și spre patria cerească.

Sfântul Irineu din Lyon (130-202) a scris mult contra gnosticilor. Aceștia considerau cunoașterea ca suprema virtute și perfecțiune. Lor sfântul Irineu le-a spus că iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele sunt suprema perfecțiune și că fără iubire toate celelalte carisme și virtuți își pierd strălucirea. Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) compară iubirea cu un "un lac strălucitor"; și, așa cum lacul aplicat pe diferite obiecte le face mai strălucitoare și mai atrăgătoare, tot astfel și iubirea, pusă la baza virtuțile noastre, le face mai strălucitoare în ochii lui Dumnezeu și ai oamenilor. Sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) spune și ea că, dacă cineva are dragoste, atunci are toate carismele și virtuțile, căci dragostea este izvorul tuturor carismelor și virtuților.

Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) spunea: "Dumnezeu îl iubește așa de mult pe aproapele că este gata să-și dea din nou viața pentru el; și că Dumnezeu se bucură când cineva îi face un bine aproapelui, ca și când i l-ar face lui însuși. De aceea, cel mai sigur semn de a ști că cineva are iubirea lui Dumnezeu, este acela de a vedea dacă are dragostea față de viața trupească și sufletească a aproapelui".

Sfânta Eufrasia (sec. IV), călugăriță din Tebaida Egiptului, la moarte îi părea rău, nu că moare, ci că nu mai poate sluji viața și mântuirea altora.

Sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607) considera ca pierdută ziua în care nu a făcut o faptă de dragoste trupească sau sufletească față de aproapele.

Cu ceva vreme în urmă, cardinalul Paul-Émile Leger (1904-1991), arhiepiscop romano-catolic de Montreal, Canada, a renunțat la funcția sa pentru a merge ca simplu misionar la leproșii din Camerun, Africa, ca să-i ajute material și spiritual. Sfântul Damian de Veuster, zis și Leprosul (1840-1889), un preot romano-catolic din Belgia, membru al Congregației Inimilor Sfinte ale lui Isus și Mariei, o instituție religioasă misionară, a slujit material și spiritual și până la moarte, pe leproșii din Molokai, în Hawaii, SUA. Fratelui său, Auguste, îi scria: "Mă fac lepros pentru leproși ca să-i câștig pe toți pentru Cristos". Albert Schweitzer (1875-1965), cunoscut filozof, teolog, muzician și medic, a slujit material și spiritual bolnavii din Africa. Atunci când băștinașii l-au întrebat de ce a venit la ei, Albert Schweitzer le-a răspuns simplu: "M-a trimis Isus"!

Isus, aproapele fiecăruia dintre noi, cel care ne-a vindecat de rănile noastre în sângele său și apoi ne-a adus spre îngrijire în Biserica sa, ne trimite și pe noi, cu evanghelia iubirii și cu viața noastră, să-i câștigăm pe oameni pentru el, asemenea tuturor lucrătorilor menționați mai sus, spunându-ne fiecăruia în parte: "Mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat