Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Fericitul papă Paul al VI-lea - imagine și persoană

Papa Paul al VI-lea (născut la 26 septembrie 1897, Concesio, Lombardia, Italia - decedat la 6 august 1978, Vatican, în Ziua Schimbării la Față), Suveran Pontif între 1963 și 1978, a fost beatificat duminică, 19 octombrie 2014, grație unui miracol din 2001, când o gravidă a dat naștere unui copil sănătos, deși medicii au sfătuit-o să avorteze, întrucât fătul avea probleme grave de sănătate. Ea s-a rugat, însă, la Paul al VI-lea, iar copilul ei este și acum perfect sănătos.

Procesul de beatificare al papei Paul al VI-lea a fost deschis în 1993, în timpul pontificatului sfântului Ioan Paul al II-lea, prin recunoașterea oficială ca "slujitor al lui Dumnezeu" de către Biserica Catolică. Papa Benedict al XVI-lea i-a proclamat eroicitatea virtuților sale la 20 decembrie 2012: prin acest act, papa Paul al VI-lea a devenit venerabilul Paul al VI-lea, iar prin beatificarea din 19 octombrie 2014 devine fericitul Paul al VI-lea. El este papa "Conciliului al II-lea din Vatican", demonstrând încă o dată că Dumnezeu se folosește "de cele slabe" pentru a-și arăta gloria: Conciliul al II-lea din Vatican a fost deschis la 11 octombrie 1962 de sfântul Ioan al XXIII-lea, un papă masiv, blând, plin de umor, un papă bonom, considerat că va fi "nesemnificativ", "doar de tranziție" și a fost finalizat de Paul al VI-lea (la 8 decembrie 1965), cel a cărui sănătate era atât de fragilă, încât chiar și în timpul seminarului i s-a permis să locuiască la domiciliu. Aceștia sunt cei doi papi care au "întinerit Biserica".

"O imagine face cât o mie de cuvinte", iar înțelesurile unei imagini-simbol sunt multiple, fiindcă "suntem simboluri care sălășluim în simboluri"1. De aceea, un stat, o instituție, o persoană sunt caracterizate, poate, cel mai bine prin stema-armeriile2-blazonul lor.

În "Profețiile papilor"3, Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini, papa Paul al VI-lea, este numit "Flos Flores" ("Floarea Florilor"), unii comentatori considerând că profeția se referă la cele trei fleur-de-lis de pe armerii4. Poate că expresia are în vedere mai curând fragilitatea sănătății de-a lungul întregii sale vieți, sau/și caracterul său, decât reprezentarea heraldică: "cei care l-au cunoscut îl descriu ca o persoană strălucitoare, de o profundă spiritualitate, umil, rezervat, delicat și blând, un om de o «infinită politețe și amabilitate»"5.

Piesa centrală, scutul, are forma unui poligon cu nouă laturi (eneagon), numărul laturilor, neobișnuit pentru un scut heraldic, referindu-se, probabil, ca și în cazul scutului papei Ioan al XXIII-lea, la cele nouă Fericiri enunțate de Isus în Predica de pe munte (Mt 5:3-11), iar faptul că laturile sunt concave sugerează că "Fericirile" sunt primite, dar și iradiază, focalizându-se asupra spațiului înconjurător. Însuși motto-ul papei Paul al VI-lea (Cum Ipso in monte6), continuând motoul din perioada episcopatului (In nomine Domini7), sugerează o astfel de interpretare. Câmpul scutului este roșu ("cinabru"), culoare care semnifică generozitatea și puterea militară a celui care poate fi destinat martiriului (de altfel, a existat o tentativă de asasinat asupra sa). "Mobilele" (figurile de pe scut) sunt naturale: în partea inferioară a scutului sunt reprezentate șase coline (sau "munți mici"), ca o referire directă la numele său ("Montini"), iar în partea mijlocie și superioară sunt poziționate trei fleur-de-lis argintii, dispuse în formă de triunghi echilateral cu vârful în sus. Simbolismul triunghiului este asociat cu cel al cifrei trei. Triunghiul echilateral reprezintă, după Boetius, divinitatea, armonia, proporția perfectă și - de asemenea - este simbolul focului și al inimii. Culoarea alb/argint a celor trei fleur-de-lis (numite și "flori de lumină") și a colinelor semnifică adevărul, sinceritatea, pacea, inocența și puritatea. De notat că atât colinele, cât și cele trei fleur-de-lis formează câte un triunghi cu vârful în sus, sugerând faptul că înălțarea spirituală se produce numai în condițiile armoniei, păcii și purității. De altfel, papa Paul al VI-lea, exceptându-l pe Ioan Paul I, care a împrumutat acest element de la Paul al VI-lea în semn de omagiu, este singurul papă pe armeriile căruia sunt figurați munții în culoare argintie în număr de șase8. Papa Pius al XII-lea, "Pastor angelicus" (1939-1958), are figurați tot în culoare argintie munții pe armoriile sale, dar în număr de trei .

Elementele exterioare scutului sunt: coroana, cimierul, lambrechinele și cele două chei. Coroana se deosebește de cele ale predecesorilor și succesorilor săi, în sensul că prezintă coif + bază. Coiful are culoare aurie9, pe care sunt situate trei benzi orizontale, reprezentând coroanele papale propriu-zise; pe fiecare bandă orizontală sunt figurate câte două flori cu șase petale albe "în vârf de lance", orientate cu vârful spre centru, sugerând cele două triunghiuri ale naturii cristice divine și umane. Centrul florilor este reprezentat de o "piatră prețioasă" de culoare - respectiv - argintie, verde, magenta, sugerând puritate-loialitate-iubire divină. Baza coifului este o coroană cu fleuroane rombice în număr de șapte (numărul harurilor Duhului Sfânt) iar forma de romb sugerează că fiecare har se întoarce la Creator după ce și-a împlinit misiunea în lume10. La baza fiecărui romb se află "o piatră prețioasă" de culoare verde, semnificând abundența, bucuria, speranța, loialitatea. Romburile se repetă în ornamentele bazei, ca o multiplicare la infinit a tuturor împlinirilor aduse de har. Faptul că figurile fac referire la Duhul Sfânt este sugerat și de micile triunghiuri ascendente ("zimții") de pe laturile romburilor, caracteristice flăcării Sfântului Duh. În același timp, rombul este considerat figură feminină, aluzie la devoțiunea papei Paul al VI-lea pentru Sfânta Fecioară.

Cimierul11 este o cruce aurie, centrul fiind înconjurat de șase "pietre prețioase" albe (argintiu/auriu). Aceeași intruziune argintiu/auriu se regăsește în alcătuirea celor două chei papale, sugerând că procesul de "legare/dezlegare" la care se referă cheile și care a fost încredințat sacerdoților este unitar în cer și pe pământ. Floarea cheilor, în formă de cerc dublu (referindu-se la natura dublă, divină și umană, a preoției lui Cristos), prezintă spre interior patru proeminențe dispuse în cruce, sugerând jertfa de răscumpărare a totalității universului, iar pe suprafața exterioară, se află trei "pietre prețioase" de culoare roșie, fiindcă Trinitatea Sfântă este imanentă și transcendentă acestui univers răscumpărat. Ornamentele aurii/argintii și argintii/aurii se continuă pe corpul și pe lama cheilor, care sunt unite prin șnurul roșu caracteristic.

Lambrechinele ("caudae", "infulae" - cele două fâșii care atârnă de o parte și de alta a coifului) sunt de culoare albă/argintie, bordate cu aur și având la capete ciucuri de aur, iar pe suprafața lor sunt figurate câte două cruci din patru pietre prețioase albe, centrate de un rubin, cu trimitere simbolică la jertfa expiatoare.

Motoul său pentru armeriile de cardinal a fost In nomine Domini (În numele Domnului). După alegerea în scaunul pontifical, s-au adus următoarele modificări armeriilor: în locul pălăriei de cardinal cu ciucurii dispuși în tetractys de o parte și de cealaltă a scutului, apar însemnele pontificale (tiara cu cimierul, lambrechinele, cele două chei), dispare crucea-spadă pe care se sprijinea scutul (acum scutul sprijinindu-se pe cele două chei), se modifică forma scutului (de la tipul "Renaissance" la forma de eneagon descrisă mai sus), iar ca motto este ales Cum Ipso in monte (Cu El pe munte), facând aluzie și la numele său de familie.

Armeriile fericitului Paul al VI-lea relevă echilibrul, puterea, generozitatea, puritatea, loialitatea și iubirea divina, odată cu devoțiunea fermă și delicată față de Sfânta Fecioară. De altfel, el însuși ferm și delicat, inteligent și de o mare bunătate, schimbând fața Bisericii, a urcat la cer în Ziua Schimbării la Față.

Dr. Ecaterina Hanganu

Note
1 Cf. Ralph Waldo Emerson (poet și eseist american [1803-1882]).
2 În heraldică se preferă utilizarea termenului de "armorial" sau de "armerii" în loc de "stemă", "blazon" etc. Cf. Dan Cernovodeanu Știința și Arta Heraldică în România, Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1977, p.13
3 Prophetia Sancti Malachiae Archiepiscopi, de Summis Pontificibus reprezintă o serie de 112 fraze scurte, criptice, care se referă la fiecare dintre suveranii pontifi, începând cu papa Celestin al II-lea (1143-1144). "Profeția papilor" a fost publicată în 1595 de un călugăr benedictin, numit Arnold Wion, în lucrarea sa, Lignum Vitae, care este o istorie a ordinului benedictin. Arnold Wion atribuie cele 112 fraze sfântului Maleachi, arhiepiscop de Armagh, Irlanda, din sec. al XII-lea. Există dubii asupra autenticității lor (Sf. Bernard de Clairvaux, contemporan cu Sf. Maleachi, nu menționează nimic despre aceste profeții, deși descrie pe larg minunile acestui sfânt). Se pare că aceste profeții ar fi fost redactate abia în sec. al XVI-lea.
4 Dar au existat și alți papi care au avut trei, șase sau chiar nouă fleur-de-lis, iar expresiile sub care sunt desemnați acei papi nu se referă la acestea: trei fleur-de-lis: Nicolae al IV-lea (1288-1292), Inocențiu al X-lea (1644-1655); șase: Paul al III-lea (1534-1549); nouă fleur-de-lis: Inocențiu al V-lea (1276).
5 Cf. http://www.vatican.va/holy_father/paul_vi/biography/documents/hf_p-vi_bio_16071997_biography_en.html
6 Cu el pe munte.
7 În numele Domnului.
8 Papa Alexandru al VII-lea (1655-1667), numit în Profeția papilor drept Custos montium (Păzitorul munților), are un scut compus, scartelat, pe care sunt figurați de două ori câte șase munți de culoare aurie/galbenă; Clement al XI-lea (1700-1721) are figurat trei munți de culoare aurie, ca și Pius al VII-lea (1800-1823). Simbolismul cifrei șase este amplu, dar în general se referă la stăpânire prin forța inimii, care este iubirea.
9 În unele imagini apare culoarea argintie, iar cheile sunt uniforme: argintie și respectiv, aurie.
10 "După cum ploaia și zăpada, care cad din ceruri, nu se întorc înapoi fără să ude pământul, fără să-l facă să rodească și să odrăslească, pentru ca să dea sămânță semănătorului și pâine celui care mănâncă, tot așa și cuvântul meu, care iese din gura mea, nu se va întoarce la mine fără rod, ci va face ceea ce vreau eu și își va împlini misiunea" (Is 55.10-11).
11 Cimierul este partea cea mai de sus a armeriilor.


 

lecturi: 132.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat