Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru sărăcuțul din Assisi textele evanghelice sunt sfaturi de urmat

Asemănător lui Cristos

Se înțelege Scriptura numai trăind-o

De Enzo Bianchi

Sfântul Francisc de Assisi a fost imediat recunoscut ca "foarte asemănător lui Cristos", capabil și el, simplex et idiota, să lasă să transpară în spatele feței sale și a acțiunii sale, omenitatea lui Isus. Dar de unde se năștea această asemănare spirituală, acest a se micșora pentru ca să crească Cristos în inimile celor pe care-i întâlnea? Din familiaritatea lui Francisc cu Scriptura, și îndeosebi cu Evanghelia, din frecventarea sa cu asiduitate și ținerea în înaltă considerație a textelor biblice: o venerație care-l duce pe Francisc să noteze în Testament că, dacă sunt găsite "în locuri indecente", ele trebuie să fie "adunate și puse în loc frumos" (FF 114).

Atât de mare este sfințenia Scripturilor încât și cei care le explică trebuie să fie onorați "ca aceia care ne administrează duhul și viața" (FF 115).

În cadrul Scripturilor, Francisc privilegiază referința la Noul Testament și îndeosebi la evanghelii. Mai mult, la Evanghelie, pe care el o numește cu rigurozitate mereu și numai la singular. Pentru că în diferitele evanghelii este mereu același Cristos cel care vorbește. Și care vorbește astăzi, aici și acum. Este frecventă expresia sicut dicit Dominus urmată de un citat evanghelic (FF 13; 33), sau dicit Dominus in evangeli (FF 8; 19; 44), sau, simplu, dicit Dominus (FF 42; 56).

Francisc nu folosește verbul la trecut, pentru că în Evanghelie Domnul vorbește actualmente, vorbește lui Francisc și fraților săi în prezentul lor. Indicațiile pentru misiune adresate odinioară de Isus discipolilor pentru Francisc sunt cuvinte care îi privesc pe frații care pleacă în misiune "printre sarazini": "Spune Domnul: «Iată, eu vă trimit ca oi în mijlocul lupilor. Așadar, fiți înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii» (Mt 10,16)" (FF 42). În Evanghelie vorbește Cristos: textul biblic, și îndeosebi Evanghelia, este prezență a lui Cristos.

Reiese o concepție sacramentală a Scripturii motiv pentru care trebuie "cinstit în cuvintele sale Domnul care le-a rostit" (FF 225).

Apropierea lui Francisc de Scriptură nu este intelectuală, ni este mișcată de un interes istoric, ci implicată, părtașă, vitală, menită să dea formă existenței creștine. Așa încât putem vedea întreaga sa viață de radicalitate creștină ca exegeză a Evangheliei, mai mult, o putem încadra între lectura inițială a sinopticilor și lectura finală a celei de-a patra evanghelii, ca și cum ar indica un parcurs și o evoluție spirituală care îl face pe Francisc să privilegieze evanghelia lui Ioan.

Toma de Celano relatează episodul în care Francisc, după ce a ascultat în timpul Liturghiei lectura din textul evanghelic prezent în sinoptici referitor la mandatul predicării și la trimiterea discipolilor în sărăcie radicală, a cerut explicații ale textului de la preot și apoi a exclamat: "Asta vreau, asta cer, asta doresc să fac cu toată inima" (FF 356). Textul este interesant și datorită dimensiunii sale simbolice: cuvântul lui Dumnezeu este încredințat lui Francisc de Biserică, într-o tradiție care în liturgie își are instrumentul său privilegiat, și desigur liturgia este mijlocul fundamental al cunoașterii Scripturii pentru Francisc.

O altă tradiție relatează despre intrarea lui Francisc, împreună cu Bernard, primul său adept, în biserica "Sfântul Nicolae", unde a deschis de trei ori cartea evangheliilor găsind succesiv cele trei expresii: "Dacă vrei să fii desăvârșit, du-te, vinde tot ce ai și dă săracilor" (Mt 19,21); "Nu luați nimic în timpul călătoriei" (Lc 9,3); "Cine vrea să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mt 16,24).

Reacția lui Francisc arată că el a primit acele cuvinte evanghelice drept cuvinte vii și dătătoare de viață adresate lui și lui Bernard, cuvinte care trebuie ascultate și puse în practică imediat: "Aceasta este viața și regula noastră și a tuturor celor care vor vrea să se unească la compania noastră" (FF 1054).

Textele evanghelice pentru Francisc sunt sfaturi de urmat, porunci de ascultat, cuvinte cu care să se intre în dialog. Și reprezintă pentru el revelarea voinței Domnului. Cu referință la acea evanghelie, Francisc spune în Testamentul său: "După ce Domnul mi-a dat frați, nimeni nu-mi arăta ce anume trebuia să fac, ci însuși Cel Preaînalt mi-a revelat că trebuia să trăiesc după forma sfintei evanghelii" (FF 116).

"Revelația" nu se referă la vreun fenomen mistic, ci la ascultarea cuvintelor evanghelice care vor marca forma de radicalitate creștină căreia Francisc îi va da viață.

Acum, dacă la începutul aventurii sale spirituale este atestată importanța evangheliilor sinoptice, la sfârșitul vieții sale a patra evanghelie îi furnizează lui Francisc expresiile cele mai potrivite pentru simțirea sa spirituală.

În apropierea morții sale, "în timp ce frații vărsau lacrimi foarte amare..., a cerut să i se aducă pâine, a binecuvântat-o, a frâng-o și a dat fiecăruia să mănânce o bucățică. A voit și cartea evangheliilor și a cerut să i se citească evanghelia după Ioan, din textul care începe: «Înainte de sărbătoarea Paștelui...» (In 13,1)" (FF 808). Pagina din Ioan 13 conține acea spălare a picioarelor care este corespondentul ioaneu al instituirii euharistice din sinoptici și este programul vieții fraterne a adepților lui Francisc: "Nimeni să nu fie numit prior, ci toți în același mod să fie chemați frați minori. Și unul să spele picioarele celuilalt" (FF 23).

Textul din Vita secunda citat mai sus indică și profunda unitate spirituală pe care Francisc mereu a simțit-o și a trăit-o între cuvântul lui Dumnezeu și euharistie. În Prima scrisoare adresată custozilor el afirmă că Scriptura sfântă trebuie să fie venerată ca trupul lui Cristos: să se venereze "mai presus de orice lucru preasfântul trup și sânge al Domnului nostru Isus Cristos și sfintele nume și cuvintele lui scrise care consacră trupul" (FF 241). Această venerație este îndreptată spre prezența Domnului care se manifestă în însuși cuvântul Evangheliei.

Astfel în Francisc nu găsim exemple de exegeză alegorică sau tipologică răspândită în acea vreme, ci o lectură nemijlocită și practică a lor. Reiese un criteriu de interpretare îndrăgit de Francisc: Scriptura se înțelege trăind-o. Viața este locul fundamental pentru a înțelege Scriptura.

Alt criteriu este unitatea Scripturii: Vechiul și Noul Testament formează un unic trup, adesea Francisc unește un citat din Vechiul la unul din Noul Testament pentru a arăta unitatea Testamentelor și împlinirea Vechiului în Nou.

Alt criteriu este cel cristologic. În Scrisoarea sa către credincioși, Francisc spune: "Mi-am propus să vă prezint vouă, prin această scrisoare și mesaj, cuvintele Domnului nostru Isus Cristos, care este Cuvântul Tatălui, și cuvintele Duhului Sfânt, care sunt duh și viață" (FF 180). Cristos este Verbum al lui Dumnezeu în care se condensează toată revelația, este cel care s-a "prescurtat" cu întruparea în trupul Mariei, este cel care prescurtează, adică face esențiale, și cuvintele și poruncile biblice în porunca iubirii. Toate acestea sunt cunoscute de Francisc, însă tema despre Verbum abbreviatum, despre care atât de mult au reflectat exegeți și teologi medievali, este înțeleasă de el cu extremă simplitate ca indicație de scurtime și esențialitate a cuvântului din partea fraților, asemănător cu Domnul care a făcut discursuri scurte: el le cere să predice "cu scurtime a discursului, pentru că Domnul a făcut discursuri scurte pe pământ" (FF 99).

(După L'Osservatore Romano, 1 octombrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat