Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Ambrozie în rucsac

La școală cu părinții Bisericii

De Lucio Coco

Începutul anului școlar oferă oportunitatea de a relua câteva instrucțiuni ale părinților Bisericii cu privire la activitatea de studiu. De fapt literatura patristică este rodnică în învățături despre arta de a studia și, pentru a cita o operă faimoasă a lui Vasile cel Mare, "despre modul de a scoate profit din studiu" (cf. Vasile cel Mare, Ad adolescentes, Patrologia Graeca, 31, 564). Desigur nu există o regulă, o rețetă pentru a reuși la studii. Părinții se limitează să dea, fiecare din propriul și personalul punct de vedere, indicații de metodă. Criteriul gradualității și al utilului, după imaginea albinelor "care nu merg fără distincție pe toate florile (...) ci iau necesarul și restul îl lasă", este cel propus de Vasile cel Mare (Ad adolescentes, 3; Patrologia Graeca, 31, 569).

Nici importanța exercițiului nu poate să fie neglijată. A rezuma și a sintetiza, folosirea însăși a memoriei reprezintă momente esențiale în parcursul de însușire așa încât sfântul Ambrozie, după ce s-a întrebat în manieră desigur retorică: "Cum se poate învăța fără exercițiu și să se scoată profit fără practică?" (De officiis ministrorum, 1, 10, 31; Patrologia Latina, 16, 33), conclude afirmând că "orice lucru se îmbunătățește cu exerciții adaptate și obișnuite" (De officiis ministrorum, 1, 10, 33; Patrologia Latina, 16, 33).

Dar a studia nu este numai asta și nu poate să fie numai asta. Trebuie simțită plăcerea, să ne distrăm învățând, așa cum vrea sfântul Ieronim când, cu privire la începerea studiului a fiicei lui Leta, scrie că el trebuie să aibă loc în așa mod încât să rezulte ca un joc ("Jocuri cu literele și jocul însuși îi folosea pentru a învăța", Epistola, 107, 4; Patrologia Latina, 22, 871); avertisment care este repetat și pentru o altă copilă, Pacatula, pentru care învățatul "nu trebuie să fie o muncă ci o plăcere, nu o necesitate ci un act voluntar" (Epistola, 128, 1; Patrologia Latina, 22, 1096).

Totuși pentru a deveni mai bun în studii asta încă nu e suficient. De aceea sfaturile practice despre cum să se studieze, "tehnica" studiului, ca să spunem așa, sunt însoțite încontinuu de instrucțiuni cu caracter etic și moral. De aceea trebuie înaintat în învățat puțin câte puțin și în același timp trebuie cultivată răbdarea: "Știința omului se învață prin răbdare - declară sfântul Grigore cel Mare - și cu cât unul se arată mai puțin deștept, cu atât mai puțin se demonstrează răbdător" (Regula pastoralis, 3, 9; Patrologia Latina, 77, 59). Trebuie să se facă multe exerciții și să se știe suportarea oboselii, dar pentru a face asta trebuie învățat să fim statornici.

Pseudo-Boetius are cuvinte foarte frumoase în această privință: "Discipolul (...) să se obișnuiască să imprime în minte statornicia continuității. De fapt aceasta generează, în timp ce nestatornicia distruge ceea ce a fost generat" (De disciplina scholarium, 2; Patrologia Latina, 64, 1228). Și tot în această operă pseudo-epigrafică sunt schițate alte virtuți cardinale ale studentului cum ar fi capacitatea de atenție, ductilitatea și docilitatea grație cărora el poate spera în succesul școlar: "Atenție în ceea ce se ascultă, ductilitate în a înțelege și capacitate de a reține: însumarea acestor trei facultăți concură la reușită" (De disciplina scholarium, 3; Patrologia Latina, 64, 1227). Exemplele ar putea să se înmulțească dar ceea ce ne interesează să subliniem aici este că viața elevului pe care ne-o descriu sfinții părinți este mereu inserată într-un orizont moral: se învață, ne spun acești maeștri din trecut, dar pentru a face bine asta trebuie lucrat pentru a ne construi o dimensiune etică în care să se realizeze și să se facă posibil studiul. Deci nu e vorba de a acumula ore și ore de studiu, ci de a înfrunta asta fiind în interior pregătiți la virtute.

În parcursul de formare un rol-călăuză este recunoscut profesorului. Clement Alexandrinul, pentru a-i remarca importanța, se folosește de metafora "căpitanului" care "stimulat de vântul adevărului" îl conduce pe elev în portul științei (Pedagogul, 1, 54, 3). La rândul său Grigore Taumaturgul recurge la imaginea "învățătorului-grădinar" căruia i se încredințează o plantă sălbatică pe care el cu "abilitate de horticultor" reușește s-o facă să înflorească și să dea rod (Discurs adresat lui Origene, 7, 93-94).

În orice caz, indicațiile pe care sfinții părinți le dau despre persoana celui care învață pe alții se revelează foarte practice și funcționale. Atunci sunt recomandate și dorite disponibilitatea și pregătirea sa ("Învață ceea ce va trebui să-i înveți pe alții", scrie Ieronim Nepotianus în Epistola 52) și coerența: "În predare - notează sfântul Grigore cel Mare - însăși limba se încurcă, atunci când este învățat altul un lucru diferit de ceea ce s-a învățat" (Regula pastoralis, 1, 1; Patrologia Latina, 77, 14). Pseudo-Boetius adaugă alte calități cum ar fi umilința, calmul, rigoarea, autoritatea, imparțialitatea și în același timp dă și o listă de vicii care nu s-ar voi să se vadă în niciun educator, cum ar fi neglijența: "De fapt așa cum - scrie el - pentru orice operă mamă este statornicia, mamă vitregă a oricărei doctrine și discipline este neglijența", sau aroganța: "Să nu fie arogant din moment ce grija unui învățător arogant n-a instruit niciodată cu fidelitate un om" (De disciplina scholarium, 6; Patrologia Latina, 64, 1235).

Mereu mesajul de fond al acestor autori este că profesorului, prea adesea închis în știința sa, nu se cere să renunțe la ea, ci mai degrabă i se cere acea ductilitate care-l face să modeleze pe raportul cu elevul, care-l face să adere mai mult la exigențele sale, care-l face să intre, punând deoparte bagajul său de știință uneori deranjant, într-o relație empatică cu el: "Învățătorul - spune sfântul Augustin într-un pasaj strălucitor din De magistro - este cel cu care intrăm în dialog" (11, 38).

Pentru profesorul care se angajează și se confruntă în raportul educativ trebuie să aibă valoare ceea ce nota Tereza de Lisieux, maestră a novicelor la Carmel în ultimii ani ai scurtei sale vieți: "Instruindu-le pe altele, am învățat mult și eu" (Istoria unui suflet). Ceea ce în acest mod este sugerat învățătorului este să se dea deoparte încontinuu și să stea în ascultarea celui pe care-l are în fața sa. El trebuie să ia din calitățile de caritate și de umilință, așa încât adesea în spatele gesturilor sale este adumbrit modul de a proceda al lui Cristos, pedagogul prin excelență, conform lecției lui Clement Alexandrinul.

Tocmai inspirându-se de la el este posibil să se scoată idei despre modul de a interpreta corect rolul educatorului, care nu e ușor, și la el trebuie să se întoarcă încontinuu ca la un izvor inepuizabil din care să se scoată datorită acelei asimetrii clare, evidențiate de sfântul Ambrozie, care există între știința lui Cristos și cea umană, care nu poate decât să depindă de aceasta: "Unul - se citește în De officiis ministrorum (1, 1, 3) - este adevăratul învățător, singurul care nu a învățat ceea ce îi învăța pe oameni; în schimb oamenii învață înainte de a învăța pe alții și de la el iau ceea ce transmit altora".

(După L'Osservatore Romano, 16 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat