Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Sfânta Fecioară Maria Îndurerată - 2014

"Dacă vă împărtășiți din pătimirile lui Isus, bucurați-vă, pentru ca și la arătarea slavei lui să tresăltați de bucurie" (cf. 1Pt 4,13).

Suntem în prima zi de după solemnitatea Înălțării Sfintei Cruci și Biserica ne adună iarăși în jurul altarului, pentru a ne arăta, din exemplul și viața Mariei, ce înseamnă a cinsti crucea lui Isus și ce înseamnă a purta crucea pe urmele sale, pentru mântuirea noastră și a lumii întregi.

După ce Isus a prezis suferințele și moartea sa pentru mântuirea lumii, după ce a împlinit pe Calvar suferința și moartea sa pentru răscumpărarea lumii, spre scandalul și apoi spre fuga ucenicilor și apropiaților săi (cf. Mt 16,21.56), după învierea sa, apărând celor doi ucenici din Emaus, care descurajați și triști au abandonat calea uceniciei, pentru a se întoarce acasă, Isus le-a zis: "O, nepricepuților și greoi de inimă în a crede toate cele spuse de profeți! Oare nu trebuia Cristos să sufere acestea și să intre în gloria sa" (Lc 24,25-26). Iar sfântul Paul ne amintește, spre mântuirea noastră, ceea ce și Isus a spus ucenicilor, că, dacă voim să ne mântuim, atunci și noi trebuie să ne luăm crucea și să o purtăm pe urmele sale, în unire cu el (cf. Mt 16,24-25). Iată cuvintele sfântului Paul: "Trebuie să trecem prin multe necazuri, ca să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (Fap 14,22).

Astăzi, Biserica ne spune că prima persoană care și-a luat crucea în fiecare zi și a mers după Isus (cf. Lc 9,23) a fost Maria. Ea, care a fost crescută la templu încă din fragedă pruncie, știa foarte bine profețiile Scripturii referitoare la Mesia; știa din profetul Isaia, tot foarte bine ce va face și ce va suferi Mesia (cf. Is 53,1-12). De aceea, în momentul în care a acceptat să-i fie mama lui Mesia suferind (cf. Lc 1,38), știa că a acceptat să fie mamă a durerilor (cf. Lam 1,12), știa că a acceptat ca sabia durerii să-i străpungă inima (cf. Lc 2,35).

De aceea, sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153) ne spune: "Mai înainte ca sulița ostașului să-i străpungă inima lui Isus pe Calvar (cf. In 19,34), Maria a acceptat ca sabia durerii să-i străpungă inima ei (cf. Lc 2,35); mai înainte ca Isus să plângă pe muntele Măslinilor (cf. Mt 26,37), să plângă asupra Ierusalimului (cf. Mt 23,37) și să moară pe cruce (cf. Mt 27,50), Maria a acceptat să moară de durere în inima ei, mai înainte de împlinirea a toate acestea (cf. In 19,30).

Referitor la suferințele lui Isus, trebuie să spunem că ele nu au început numai din momentul Calvarului, căci ele au început încă din veșnicie, încă înainte de intrarea sa în lume, de când sfatul divin, văzând suferința și moartea oamenilor, a făcut planul de mântuire prin suferința și moartea lui Isus și de când el i-a zis Tatălui: "Iată, vin, Dumnezeule să împlinesc voința ta" (Evr 10,7).

Apoi suferința lui Isus a continuat cu intrarea sa în lume: când a fost nevoit să se nască într-un grajd, căci ai săi nu l-au primit (cf. In 1,11); când și-a vărsat primele picături de sânge la tăierea sa împrejur când a intrat oficial în sânul poporului pe care avea să-l mântuiască (cf. Lc 2,21-24); când a trebuit să fugă în Egipt ca să scape de furia satanei arătată prin Irod (cf. Mt 2,13-14); când la 12 ani s-a întristat de orbirea fariseilor și cărturarilor din templul de la Ierusalim (cf. Lc 2,46); când satana i s-a împotrivit pe față misiunii sale mântuitoare (cf. Mt 4,1-11); când a fost refuzat de cei din patria sa, Nazaret, și au voit să-l arunce în prăpastie (cf. Lc 4,29); când după multe învățături și minuni oamenii nu l-au recunoscut ca Mesia (cf. Mt 16,14); când chiar Petru s-a aliat cu satana și s-a opus mântuirii prin cruce (cf. Mt 16,22-23); când unul din apostolii săi l-a vândut pentru 30 de arginți (cf. Mt 26,15); când toți ucenicii l-au părăsit la arestarea lui (cf. Mt 26,56); când a fost condamnat pe nedrept la moarte (cf. Mt 26,66); când Petru s-a lepădat de trei ori de el (Mt 26,69-75); când poporul l-a preferat pe Baraba și nu pe el (cf. Mt 27,22); când a fost biciuit într-un chip grozav în casa lui Pilat (cf. Mt 27,26); când în batjocoră a fost recunoscut ca rege și a fost încoronat cu spini și apoi scuipat și pălmuit (cf. Mt 27,29-30); când iudeii și păgânii îl batjocoreau în timp ce era pe cruce și își oferea viața ca preț de răscumpărare (cf. Mt 27,39-50); când și după moartea lui pe cruce mai marii templului și ai palatului regal se temeau încă de el (cf. Mt 27,62-66).

Și, iarăși, suferința lui Isus, în chip tainic și nesângeros, continua și în veșnicie. Atâta timp cât va dura Biserica și lumea, atât timp cât vor mai fi oameni de mântuit, dar mai ales cât vor mai fi oameni care refuză mântuirea sa, inima lui Isus va suferi.

Toate suferințele lui Isus au fost, sunt și vor fi și suferințele Mariei, atâta timp cât oamenii din toate timpurile vor mai fi împietriți la inimă, se vor împotrivi lui Isus și vor refuza mântuirea pe care el a adus-o în lume (cf. Lc 2,34-35). "Pierderea multor suflete este cauza durerii mele", a spus Maria la Akita, Japonia.

Așa cum jertfa lui Isus pentru oamenii păcătoși, pentru oamenii indiferenți, pentru oamenii care se vor lăsa amăgiți de diavol, pentru oamenii care vor refuza mântuirea lui, a început din veșnicie, a devenit vizibilă aici pe pământ și continuă în chip tainic și nesângeros în veșnicie, cum vedem din parabola judecății finale (cf. Mt 25,40.45), așa cum vedem din reproșul făcut de Isus lui Saul, pe drumul Damascului, că în creștini îl prigonea pe el (cf. Fap 9,4), așa cum vedem și în porunca celebrării zilnice a jertfei Liturghii (cf. Lc 22,19; Fap 2,42.46). Tot astfel și durerile Mariei, unite cu cele ale lui Isus, pentru oamenii de mântuit, dar mai ales păcătoșii care refuză mântuirea, dureri care au început din această viață, continuă și în veșnicie.

Aici este bine să ne gândim la multele locuri de pe glob, unde Maria s-a arătat lumii plângând și plângând chiar cu lacrimi de sânge; iar dintre locurile unde a apărut plângând cu lacrimi de sânge, amintesc numai de: Siracusa și Civitavecchia, din Italia; de Pussur, lângă Damasc, în Siria; și de Akita, din Japonia. În toate aceste apariții, Maria a reluat și cererile de rugăciuni și jertfe pentru întoarcerea și pocăința tuturor oamenilor atinși de păcat, cereri cuprinse și în toate celelalte apariții ale sale.

Ca o laudă adusă Mariei astăzi, trebuie să spunem că Maria nu este numai prima fiică a Bisericii, nu numai că este prima cooperatoare cu Isus la opera mântuirii noastre, nu este numai un simplu membru al trupului mistic. Dar trebuie să mai adăugăm că Maria este și mama după trup a lui Isus; că Maria este și mama noastră spirituală, pe care am primit-o de la însuși Isus sub cruce (cf. In 19,26-27). Maria este și legătura noastră cu Isus. Maria este și regina îngerilor și a sfinților.

Abatele și episcopul dominican francez Hermann de Tournai (1095-1147) o numește pe Maria: collum Ecclesiae, gâtul Bisericii, pentru că Maria face legătura dintre Cristos și toate celelalte membre ale trupului său mistic, Biserica. Iar Isidor Glavas, mitropolitul Tesalonicului (+ 1397), spune și el despre Fecioara Maria: "Întregului popor sfânt de după ea, Maria îi este renaștere, viață adevărată și lucire de lumină".

În viața călugăriței Beatrice, din mănăstirea "Sfântul Herald", se vede clar durerea și grija Mariei pentru orice suflet care a apucat pe calea pierzării. Se spune că sora Beatrice, amăgită de diavol, patimi și oameni, a părăsit mănăstirea pentru a-și trăi viața după mentalitatea lumii. Atunci, Maica Domnului, după a cărei icoană a lăsat cheile mănăstirii când a plecat în lume, căci era portărița mănăstirii, nu numai că îi ia locul în slujire, ci s-a și rugat cu lacrimi întoarcerea ei. Într-un sfârșit, spune biograful ei, rugăciunile și lacrimile Mariei pentru acest suflet rătăcit au fost primite de Dumnezeu, căci sora Beatrice s-a convertit, s-a întors în mănăstire, a dus o viață exemplară și a devenit o sfântă. Maria face la fel cu orice om căzut în păcat, îl slujește în fața lui Dumnezeu, îl ajută, se roagă și plânge pentru convertirea și mântuirea lui.

Dacă despre Maria îndurerată am spune numai atât cât am spus până acum, totul ar părea doar o simplă poveste. Dar dacă la ceea ce am spus până acum mai adăugăm și ceea ce Biserica a voit să ne transmită personal, fiecăruia dintre noi, sărbătoarea de astăzi ne devine un angajament, o călăuză de mântuire și o bucurie veșnică.

Vorbind despre Maria, Biserica, prin Conciliul al II-lea din Vatican, ne spune: "Maria este icoana Bisericii" (cf. LG 68), adică a noastră, a creștinilor. Tot ceea ce Dumnezeu i-a cerut Mariei, ne cere și fiecăruia dintre noi; tot ceea ce Dumnezeu i-a dat Mariei ca misiune, ne-a dat și fiecăruia dintre noi; toate suferințele pe care le-a avut Maria alături de Cristos, sunt și suferințele pe care Dumnezeu ni le dă și nouă, alături de Cristos; toate bucuriile și gloria cerească unde Dumnezeu a condus-o Dumnezeu pe Maria, alături de Cristos, sunt și bucuriile și gloria la cerească unde, Dumnezeu, ne conduce și pe noi, alături de Isus.

Vorbind colosenilor, sfântul apostol Paul le spunea: "Mă bucur acum în suferințele mele pentru voi; și în trupul meu împlinesc ce lipsește suferințelor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24).

Deci Maria nu a fost, nu este și nu va fi unicul membru al trupului mistic, pe care Isus l-a chemat ca să împlinească în trupul său ceea ce a lipsit suferințelor sale, pentru trupul lui, care este Biserica (cf. Col 1,24), căci alături și împreună cu ea suntem și noi toți ceilalți creștini. La acest punct, trebuie să facem o precizare: Suferințelor lui Cristos ca și "cap" al Bisericii nu le-au lipsit nimic, au fost îndestulătore și chiar au prisosit cu mult. Dar suferințelor lui Cristos ca și "trup" al Bisericii le mai trebuie și partea fiecăruia dintre noi; căci mântuirea omului este o lucrare divino-umană. Isus și-a împlinit perfect și total partea lui. Urmează ca acum să ne aducem și noi micul nostru aport. Aici să ne amintim de ceea ce spunea și sfântul Augustin (354-430): "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine!"

Este adevărat, Maria este primul membru al trupului mistic al lui Cristos, Biserica, ea care a împlinit în trupul și în sufletul ei aceste suferințe care lipseau lui Isus, dar ea nu este unica; ea a fost doar începutul, căci toți cei botezați, care sunt membre vii ale trupului mistic și ca membre unii altora, sunt chemați și ei la această nobilă misiune, dacă vor să ajungă în cer lângă Cristos și lângă frații lor.

Iată ce ne spune sfântul Paul, în acest sens: "Dacă vestesc Evanghelia, nu este pentru mine o pricină de laudă, căci este o datorie de care mă achit; și vai de mine, dacă nu vestesc Evanghelia! De aceea, am fost slab cu cei slabi, ca să câștig pe cei slabi. M-am făcut tuturor totul, ca, oricum, să mântuiesc pe unii din ei. Fac totul pentru Evanghelie, ca să am și eu parte de ea" (1Cor 9,22-23). Și, iarăși: "De aceea rabd totul pentru cei aleși, pentru ca și ei să capete mântuirea care este în Cristos Isus, împreună cu slava veșnică. Adevărat este cuvântul acesta: dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el. Dacă răbdăm cu el, vom și împărăți împreună cu el. Dacă ne lepădăm de el și el se va lepăda de noi" (2Tim 2,10-12).

În sărbătoarea de astăzi, când o lăudăm, o cinstim și îi mulțumim Mariei pentru martiriul ei spiritual alături de Isus, adică pentru cooperarea ei la opera mântuirii noastre, împreună cu Isus, ni se amintește că și noi toți care formăm Biserica lui Isus, trebuie să cooperăm și noi, asemenea Mariei, prin suferințele și jertfele noastre, la suferințele și opera mântuitoare ale lui Cristos, dacă voim să ajungem la mântuire: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața, o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine, acela o va afla" (Mt 16,24-25).

Maria a făcut-o, apostolii au făcut-o, sfinții au făcut-o și ei, creștinii cei buni din toate timpurile au făcut-o și ei. Iată ce ne scrie sfântul Paul despre cooperarea lui la opera mântuitoare a lui Isus: "În dragostea noastră fierbinte pentru voi, eram gata să vă dăm nu numai Evanghelia lui Dumnezeu, dar chiar și viața noastră, atât de scumpi ne ajunseserăți" (1Tes 2,8). Și eu voi cheltui prea bucuros toate ale mele și mă voi cheltui întru totul și pe mine însumi pentru sufletele voastre" (2Cor 12,15).

Unit intim cu Isus, sfântul Paul ne spune că el se întrecea cu alți predicatori, cine lucrează și suferă mai mult pentru răspândirea evangheliei și pentru mântuirea oamenilor: "Sunt ei slujitori ai lui Cristos? - vorbesc ca un ieșit din minți - eu sunt și mai mult. În osteneli, și mai mult; în temnițe, și mai mult; în lovituri, fără număr; de multe ori în primejdii de moarte! De cinci ori am căpătat de la iudei patruzeci de lovituri fără una; de trei ori am fost bătut cu nuiele; o dată am fost împroșcat cu pietre; de trei ori s-a sfărâmat corabia cu mine; o noapte și o zi am fost în adâncul mării. Deseori am fost în călătorii, în primejdii pe râuri, în primejdii din partea tâlharilor, în primejdii din partea celor din neamul meu, în primejdii din partea păgânilor, în primejdii în cetăți, în primejdii în pustiu, în primejdii pe mare, în primejdii între frații mincinoși; n osteneli și necazuri, în privegheri adesea, în foame și sete, în posturi adesea, în frig și lipsă de îmbrăcăminte! Și, pe lângă lucrurile de afară, în fiecare zi mă apasă grija pentru toate bisericile. Cine este slab, și să nu fiu și eu slab? Cine cade în păcat, și eu să nu ard"? (2Cor 11,23-28).

Încă un amănunt: Isus, după învierea sa din morți, le-a apărut ucenicilor săi nedumeriți încă, având rănile răstignirii (cf. In 20,20.27), pentru a le arăta că suferințele Calvarului, pentru mântuirea lumii, sunt cele care l-au condus la slava învierii și la gloria paradisului. Maria, apostolii și toți sfinții, care în viața lor au cooperat cu Isus la opera mântuirii oamenilor și au împlinit în trupul lor ceea ce lipseau suferințelor sale, sunt acum alături de el în cer și continuă împreună cu Isus, așa cum spunea sfânta Tereza de Lisieux (1873-1897), să-și petreacă veșnicia făcând bine pe pământ. Cu cât vom fi mai intim uniți cu pătimirile lui Isus pe pământ, cu atât vom fi mai intimi uniți și la bucuriile și gloriile sale cerești.

De aceea, închei așa cum am început, tot cu îndemnul sfântului apostol Petru: "Dacă vă împărtășiți din pătimirile lui Isus, bucurați-vă, pentru ca și la arătarea slavei lui, să tresăltați de bucurie" (cf. 1Pt 4,13).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat