Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria în ora Răstignitului

Rezistență, profeție și speranță

De Salvatore M. Perrella

Comemorarea prezenței Mamei lui Isus sub crucea Fiului său este înainte de toate un fapt evanghelic (cf. In 19,25-27); de fapt, face parte din vestirea și din mărturia creștină, fie la nivelul faptelor mântuirii, fie la nivelul semnificației lor. Prezența Mariei în ora Răstignitului asumă deci trăsăturile unui răspuns universal: răspunsul la acțiunea Tatălui, a Duhului, și la acțiunea Fiului, care dă consistență deplină acelui a fi "unul dintre noi" trăind experiența morții și morții pe cruce.

Așadar, prezența Mamei este prezența unei femei care, în virtutea acestui răspuns dat Treimii, devine femeie puternică: ea sfidează și învinge, conform Evangheliei lui Ioan, cu celelalte femei care o urmează și o susțin în momentul dificil, normele puterii romane, care interzicea prezența rudelor alături de răstigniți. Maria nu se supune acestei interdicții și logicii care stă la baza ei: cuvântul folosit de evanghelist - stătea - manifestă voința sa precisă de a persevera în această alegere de prezență alături de Fiul și cu Fiul. Tăria Mariei indică deci că se întâmplă ceva nou, care nu poate să fie înțeles pornind de la logica lumii, ci pornind de la acțiunea Dumnezeului trinitar.

Răstignitul, cu modul său de a înfrunta moartea nedreaptă - consolidat în cursul unei vieți întregi - deschide pentru totdeauna porțile pe care frica morții însăși le ține încuiate. De fapt, tocmai frica morții închide porțile iubirii, ale dăruirii sincere de sine, ale păcii, ale iertării, ale milostivirii și ale fraternității. Cristos nu s-a supus unei astfel de angoase și frici: el este cel liber prin excelență și este așa deoarece e Fiu întrupat al lui Dumnezeu. Este cel neascultător față de moarte pentru că este cel ascultător față de Tatăl. În această libertate și cu această libertate el îl învinge pe cel care face din moarte semnul și instrumentul revendicării sale de putere asupra creaturilor: Cel Rău. Tocmai pentru că este liber, Cristos nu se teme să se facă solidar cu cei slabi și cu cei din urmă, împărtășindu-le soarta.

Ca om liber, Cristos transformă slăbiciunea și marginalitatea în vocație de a primi pe acel Dumnezeu care manifestă regalitatea sa printr-o critică strictă la tot ceea ce face persoana umană prizonieră a destinului și a imutabilului, și a tot ceea ce rezultă din asta și pe care tradiția creștină numește în mod deschis structuri de păcat. Tăria Mamei lângă Răstignit se naște de aceea din libertatea Fiului și din lucrarea sa de eliberare, inseparabilă de crucea sa răscumpărătoare. Tăria umană și teologală a Mamei devine colaborare activă la această operă de neascultare față de moarte care este cauzată de ascultarea Fiului față de Tatăl.

Tăria care caracterizează prezența Mariei în ora Răstignitului trebuie pusă de aceea sub semnul speranței și nu sub semnul tragicului inevitabil. Suferind pentru noi, Mama lui Isus nu ne-a dat pur și simplu exemplul pentru ca să mergem pe urmele sale, ci ne-a deschis și drumul: dacă îl urmăm, viața și moartea sunt sfințite și capătă semnificație nouă.

Tocmai tăria Mamei lui Isus, semn și instrument al libertății totale a Fiului, cere de aceea cu insistență Bisericii din zilele noastre să evanghelizeze și multele forme de evlavie populară pe care secolele ni le-au încredințat în cinstea Fecioarei durerilor. De fapt, nu se poate nega că ele manifestă și prezența și influența tragicului. Nu sunt scutite de asta. Dimpotrivă, cu cât mai mult el se infiltrează în aceste exprimări de venerație față de Mama sub cruce, cu atât mai mult se observă incapacitatea lor de a constitui un moment calificat și calificator de rezistență și de profeție față de structurile actuale de păcat cum sunt criminalitatea organizată, traficul de droguri, corupția și comerțul modern de sclavi.

(După L'Osservatore Romano, 14 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat