Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Copacul din Eden este transplantat pe Golgota

Roman Melodul pentru Înălțarea Sfintei Cruci

De Manuel Nin

În imnul lui Roman Melodul pentru sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, poetul teolog (490-555) dă glas tâlharului bun, răstignit cu Isus pe Golgota, și apoi pune pe buzele diavolului amărăciunea în fața răscumpărării pe care Cristos o aduce în lume. Roman introduce imediat firul conducător al întregului poem: centralitatea crucii ca unic copac, prezent în Eden și prezent pe Golgota, ignorat de Adam, dar recunoscut și mărturisit de tâlhar: "Lemnul de trei ori fericit, dar de viață, a fost plantat de Cel Preaînalt în mijlocul paradisului pentru ca Adam să poată obține viața veșnică și nemuritoare. Dar el n-a recunoscut viața, a pierdut-o și a descoperit moartea. În schimb tâlharul, care a văzut cu acest copac din Eden era transplantat pe Golgota, a recunoscut în el viața".

Roman subliniază cum crucea devine locul de unde tâlharul vede deja paradisul: "Când a fost înălțat pe lemn ochii inimii sale s-au deschis și el a contemplat bucuriile Edenului. Atârnat pe cruce curgea viața pe lemn, dar simțea durere pentru Adam suferind". Imnograful introduce apoi pe Cristos însuși pentru a formula tema paulină a vechiului și a noului Adam: "Cristos a spus tâlharului: Nu-l regreta pe Adam strămoșul tău, pentru că eu sunt al doilea și adevăratul Adam și prin voința mea am venit să-l salvez pe Adam care-mi aparține".

Este dezvoltată apoi tema răscumpărării neamului omenesc realizată de Cristos însuși prin intermediul întrupării sale și crucii sale: "În iubirea mea față de neamul omenesc am coborât pentru el din înaltul cerurilor și am devenit blestem pentru că de el vreau să-l eliberez pe Adam. Printr-un lemn încălcarea a pătruns în strămoșul tău, dar el va intra din nou în paradis prin lemnul vieții". Crucea devine deci cheia care redeschide Edenul, temă comună în literatura creștină orientală: "Când primul creat a fost alungat din paradis, heruvimii au blocat drumul, dar tu ia crucea mea pe umeri și mergi în grabă la Eden".

Astfel tâlharul îndreptat spre paradis cântă crucii lui Cristos: "Tâlharul a luat pe umeri emblema harului, așa cum spusese cel care este în întregime milostiv, și a pornit la drum binecuvântând darul crucii și cântând un cântec nou: Tu ești altoiul pentru sufletele sterile, tu ești plugul, tu ești rădăcina bună a vieții înviate, ești varga pedepsei". Sunt foarte frumoase imaginile folosite pentru a descrie crucea: "Tu ești bastonul care însoțește spre viață pe păcătoșii care speră în tine, tu ești ciurul care pe miriște separă paiele de recoltă. Tu ești timona divină a bărcii Bisericii lui Cristos pentru a-i conduce pe cei drepți și pe cei care cred spre paradis".

La sosirea în paradis, cântecul tâlharului face aluzie și la tema paulină a participării creștinului la crucea și la suferințele lui Cristos: "Văd țara sfântă a părinților, care aparținea strămoșului meu, și dacă exteriorul este plin de lumină, mari vor fi cu adevărat comorile în interior. Ochiul n-a văzut, nici urechea n-a auzit, nici inima n-a cunoscut ceea ce Domnul a pregătit pentru prietenii săi, răstigniți cu el". Deci paradisul, grație crucii, este restituit tâlharului, pentru că după Golgota, Adam redevine stăpân: "Și heruvimii au spus: Vino, tâlharule, ia din nou în stăpânire drepturile tatălui tău; nouă paradisul nu ne-a fost dat ca și cum am fi stăpâni: el este încredințat de Dumnezeu primului om. Tu, o, tâlharule, ne-ai revelat că Adam a fost rechemat din exil".

În partea a doua a poemului, Roman pune pe buzele diavolului amărăciunea pentru înfrângerea sa. Cu imagini puternic contrastante, imnograful pune în paralel cele două "furturi" care-l amărăsc pe ispititor: "Și diavolul, văzându-l pe tâlhar în Eden, a exclamat plângând: Este teribil ceea ce mi s-a întâmplat! Un tâlhar îndreptățit care a deschis paradisul! În timp ce îmi bat joc de discipolul înnebunit, de trădătorul lui Cristos, am fost jucat de tâlharul care prin credința sa a alergat în paradis".

Diavolul, care încearcă să-i fure lui Cristos discipoli, este astfel furat de tâlharul care fusese un instrument al său, și încheie plângerea sa: "Dacă l-aș fi văzut pe Iuda câștigând paradisul, n-aș fi suferit prea mult din cauza sa, pentru că nu era discipolul meu ci al lui Cristos. În schimb tâlharul era discipolul meu fidel, și totuși m-a abandonat pentru a alerga la Isus, m-a urât și, ceea ce e mai rău, din cauza lemnului a devenit și păzitor al paradisului". Și la sfârșit Roman îl invocă pe Cristos: "Împreună cu tâlharul strigăm către tine, ca și cum am fi pe cruce: Amintește-ți de noi în împărăția ta, de noi care am primit sigiliul crucii tale care ne face una în paradis".

(După L'Osservatore Romano, 14 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat