Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIV-a de peste an - A

"Iertați și veți fi iertați" (Lc 6,37)

La scurt timp după ce și-a întemeiat Biserica pe mărturisirea de credință a lui Petru, Isus, însoțit de ucenicii săi, și-a început urcușul la Ierusalim, unde el va plăti în locul nostru, prin pătimirile și moartea sa, datoria imensă a păcatului lăsată de Adam și sporită de noi. Iar, în tot acest drum spre Ierusalim, Isus îi instruiește pe ucenicii săi, Biserica sa.

Una din promisiunile mesianice făcute de Dumnezeu pentru noul său popor ales, Biserica, a fost și aceea a schimbării inimii, a înnoirii inimii: "Vă voi da o inimă nouă și voi pune în voi un duh nou; voi scoate din trupul vostru inima de piatră și vă voi da o inimă de carne. Voi pune Duhul meu în voi și vă voi face să urmați poruncile mele, și să păziți, și să împliniți legile mele. Atunci vă veți aduce aminte de purtarea voastră cea rea și de faptele voastre care nu erau bune; vă va fi scârbă de voi înșivă, din pricina nelegiuirilor și urâciunilor voastre." (Ez 36,26-27.31).

Din această mare lucrare a lui Isus de schimbare și înnoire a inimii omului după inima sa (cf. Mt 11,29), prin care noi, creștinii, trebuie să ajungem la plinătatea înălțimii staturii sale (cf. Ef 4,13.15), Biserica a selectat pentru duminica trecută, mustrarea frățească, iar duminica aceasta iertarea frățească.

Trebuie să spunem că poporul iudeu știa câte ceva despre iertare, căci aveau o iertare limitată numai la propria familie, de până la maxim șapte ori pe zi (cf. Mt 18,21). Însă, iertarea voită de Isus, iertarea infinită și gratuită, iertare care izvorăște din iertarea lui Dumnezeu, o cunosc și o trăiesc numai cei aleși, numai adevărații ucenici ai lui Cristos.

Deși, evreii, dar și mulți dintre creștini, au trăit și au dăinuit printre multe vitregii ale istoriei numai datorită iertării nelimitate și gratuite a lui Dumnezeu, ei nu au înțeles că era și de datoria lor să ierte nelimitat și gratuit fraților lor. De aceea Isus a introdus în rugăciunea Tatăl nostru iertarea aproapelui ca și condiție a iertării noastre (cf. Mt 6,12). De aceea, Isus, ne spus astăzi parabola celor doi datornici, pentru a înțelege că iertarea noastră divină, depinde de iertarea pe care o dăm fraților noștri (cf. Mt 18,21-35).

De ce trebuie să iertăm gratuit și nelimitat fraților noștri? Pentru că la cruce, Isus ne-a iertat nouă gratuit și nelimitat păcatele, punând ca singură condiție iertarea noastră față de semeni. De aceea Isus spune: "Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și vă prigonesc, ca să fiți fii ai Tatălui vostru care este în ceruri; căci el face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți. Dacă iubiți numai pe cei ce vă iubesc, ce răsplată mai așteptați? Nu fac așa și vameșii? Și dacă îmbrățișați cu dragoste numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți? Oare păgânii nu fac la fel? Voi fiți, dar, desăvârșiți, după cum și Tatăl vostru cel ceresc este desăvârșit" (Mt 5,44-48).

Iată o istorioară care ne va ajuta să înțelegem și mai bine această învățătură a lui Isus: Se spune că odată un fiu a greșit grav față de tatăl său. Pentru aceasta a fost izgonit din casa părintească. Stând acolo departe de tatăl său și de căldura căminului părintesc, ca și fiul risipitor, s-a gândit să meargă acasă și să-i ceară iertare tatălui său. Tatăl său s-a îndurat de el, l-a iertat și l-a primit înapoi în casa sa, dar cu o condiție: ca el la rândul său să se îndure de frații săi care au greșit și vor greși față de el și să-i ierte. Cât timp va împlini această condiție va fi iertat și va putea trăi liniștit în casa sa alături de el și de frații lui. Iar atunci când va uita de această obligație, iertarea îi va fi retrasă și va fi îndepărtat din casă.

Acel fiu care a greșit grav față de Tatăl, suntem fiecare dintre noi. Iar acel tată față de care am greșit grav este Tatăl ceresc. Dar el, prin Cristos, a plătit paguba mare pe care i-am făcut-o și ne-a primit iarăși ca fii ai săi; cu o condiție însă: să avem și noi înșine milă de frații noștri care ne-au greșit și ne vor greși, și să-i iertăm mereu și necondiționat. Deci, când vom avea milă, vom primi milă; când vom da iertarea vom primi iertarea; iar, când vom refuza mila și iertare, ni se vor refuza și nouă.

Dacă Dumnezeu ne iartă toate păcatele; dacă Dumnezeu nu dojenește la nesfârșit și nu ține pe veci mânie; dacă Dumnezeu nu răsplătește după greșelile noastre, nici nu pedepsește după fărădelegile noastre, dacă Dumnezeu ne tratează cu iubire și îndurare, așa cum ne spune psalmul responsorial astăzi (Ps 103,3-4.9-10), atunci noi, care suntem copii lui Dumnezeu, trebuie să-l ascultăm și facem așa cum face el și așa ne spune el: "Să avem milă de semenii noștri, așa cum el are milă de noi" (cf. Mt 18,33); Să iertăm aproapelui nostru răul pe care ni l-a făcut ca atunci când ne vom ruga să ni se ierte păcatele (Sir 27,2). Căci, altfel ne așteaptă cruda sentință: "Judecată fără îndurare pentru cine nu a avut îndurare" (cf. Iac 2,13a).

Făcând astfel, toată viața noastră: "Trăim și murim numai pentru Domnul, și ajungem la învierea lui" (cf. Rom 14,8). Dar, făcând după impulsul firii noastre păcătoase, trăind în ură și răzbunare, refuzăm nu numai iertarea și mântuirea lui Dumnezeu, dar refuzăm și să ne mai numim copiii lui: "Prin aceasta se cunosc copiii lui Dumnezeu și copiii diavolului. Oricine nu trăiește în neprihănire nu este de la Dumnezeu; nici cine nu iubește pe fratele său" (1In 3,10).

Se vorbește despre un condamnat la moarte, căruia un prinț i-a trimis grațierea, cu condiția să-l ierte pe cel care l-a descoperit. A refuzat grațierea, numai ca să nu-l ierte pe aproapele său.

Trebuie să iertăm pentru că și Dumnezeu ne-a iertat și trebuie să îndepărtăm orice răzbunare pentru că și Dumnezeu este milostiv cu noi și ne uită păcatele.

Un călugăr dintr-o mănăstire de pustnici căzu odată într-un păcat mare. Se ținu o adunare și la această adunare a fost convocat și fratele care a păcătuit. Atunci starețul a luat un coș ciuruit, îl umplu cu nisip și-l puse pe umeri. În urma lui a rămas o dungă de nisip. Confrații l-au întrebat: "Ce înseamnă asta, părinte?" Bătrânul le răspunse: "Acestea sunt păcatele mele. Ele curg în spatele meu și eu nu le vad". Când auziră aceasta, călugării, care și ei au păcătuit sub diverse forme, dar care au uitat de asta, nu-i mai spuseră nimic acelui confrate, ci îl iertară.

Odată o tânără călugăriță a afirmat odată că a avut o viziune a lui Isus. Cineva de la curie, care a fost trimis să cerceteze cazul, i-a cerut călugăriței ca, atunci când va mai avea următoarea viziune, să-l întrebe pe Isus despre un păcat de al său mai vechi. La câtva timp după aceea, omul a venit iar la călugăriță; era foarte interesat să afle dacă măicuța l-a întrebat pe Isus despre păcatul său mai vechi și ce răspuns i-a dat Isus. Călugărița s-a oprit o clipă, apoi i-a transmis răspunsul lui Isus: "Nu-mi mai aduc aminte de acel păcat, căci i l-am iertat!" Cum Dumnezeu ne uită păcatele noastre, tot astfel trebuie să le uităm și noi pe ale fraților noștri, ca să ne rămână pe veci acoperite.

Un tată bogat era pe moarte. Avea trei feciori bogați și ei. De acord cu ei, s-a hotărât ca titlul de noblețe să-l moștenească numai acela care va face cea mai frumoasă faptă. Primul a fost cinstit cu un negustor pe care putea să-l înșele. Al doilea a scăpat un copil de la înec. Iar cel mai mic și-a întâlnit dușmanul dormind pe marginea unei prăpastii, l-a trezit, l-a iertat și l-a îmbrățișat. Atunci tatăl a decis ca titlul nobiliar să meargă la cel mai mic care, iertându-și și ajutându-și dușmanul, a săvârșit o faptă divină.

Titlul de noblețe veșnică, titlul de fiu al lui Dumnezeu, titlul de moștenitor al împărăției cerurilor va merge numai spre cei care știu să ierte semenilor lor care le-au greșit și să le facă bine. De aceea, în cauzele de beatificare și de sanctificare, prima întrebare care se pune este dacă au iertat pe dușmanii lor.

O tânără creștină din Armenia, soră medicală, l-a îngrijit și l-a scos din moarte pe un turc care i-a ucis fratele. Când turcul a văzut acest gest, s-a convertit la creștinism, pentru că în sfârșit l-a găsit pe Dumnezeul iubirii după care suspina inima lui.

Părintele Mihai Rotaru (1922-1974), care a făcut 14 de ani închisoare pentru mărturia sa în Cristos (1950-1964), închisoare și mai ales bătăi care i-au zdruncinat sănătatea, în timpul ultimei internări la spital de după eliberare, pe când era paroh de Barticești, județul Neamț, a fost vizitat de unul dintre torționarii săi. Unul din frații săi care era acolo, când a aflat cine era cel care l-a vizitat, i-a zis: "De ce nu mi-ați spus"? Dar părintele Mihai Rotaru i-a spus zâmbind: "L-am iertat demult!"

Cine iartă îi face cinste lui Dumnezeu. Cine nu iartă și se răzbună, îi face rușine lui Dumnezeu.

Odată un om rău l-a batjocorit pe tatăl unui tânăr creștin. Tânărul creștin s-a dus la un duhovnic ca să ceară sfat. El i-a spus duhovnicului că intenționează să se răzbune pe agresor pentru a repara onoarea știrbită a tatălui său. Atunci duhovnicul i-a spus că, prin răzbunare, el însuși își va bate joc de tatăl său și-l va batjocori mai mult decât a făcut-o agresorul. Căci atât agresorul, cât și cei care te vor vedea, vor crede că tatăl tău nu te-a învățat să-i ierți pe cei netrebnici.

În altă ordine de idei, trebuie să spunem că cel care nu iartă, poartă cu sine o povoară care îl va istovi trupește și sufletește și care în final îl va ucide trupește și sufletește.

Scriitorul rus Lev Tolstoi (1828-1910) povestește că un sărac s-a dus odată la un bogat ca să-i ceară pomană. Bogatul, în loc de pomană, a aruncat cu un bolovan după el. Mâniat, săracul a luat bolovanul ca să-l arunce în capul bogatului atunci când va avea ocazia. Din dorința de răzbunare, săracul a purtat bolovanul cu el aproape toată viața, iar atunci când l-a găsit pe bogat, acesta nu mai era bogat și de aceea n-a mai avut puterea să-i arunce bolovanul în cap. Povestea merge mai departe și ne spune că săracul, purtând bolovanul răzbunării cu el toată viața, s-a îmbolnăvit și a murit curând după asta.

Un bolovan spiritual sau mai mulți bolovani spirituali, care istovesc și chiar ucid, poartă cu ei toată viața cei care nu vor să ierte, căzând în final în ghearele diavolului care le-au pus bolovanii în mâini și suflete.

Un om care urmărea răzbunarea și nu voia să ierte îngrijea altarul bisericii din satul său; niciodată de pe acel altar nu au lipsit florile; niciodată din acea biserică nu a lipsit curățenia exemplară. Cineva care știa de situația grea a sufletului său, i-a zis: "Iertarea pe care refuzi să o dai fratelui tău ți-ar face sfânta Liturghie mult mai frumoasă și mult mai de folos, decât toată curățenia și decât toate florile din lume".

Iată cum s-a mâniat și s-a răzbunat fericita Tereza de Calcutta (1910-1997). Un hoț a intrat în casa unde lucra fericita Tereza de Calcutta și i-a furat medicamentele și proviziile bolnavilor și săracilor. După un timp acel hoț s-a îmbolnăvit grav și, cum nu avea pe nimeni, fericita Tereza de Calcutta l-a luat la casa ei de îngrijire și l-a tratat ca pe un frate în Cristos, măcar că era păgân. Dragostea și grija cu care a fost tratat l-au convertit. El a devenit un bun creștin și un ajutor prețios pentru spital.

Iertarea este o artă divină și un mare talent de a ști a avea o viață mai bună, chiar și aici pe pământ.

Într-o familie situația ajunsese disperată. Soția voia divorțul cu orice preț și în plus și răzbunarea. De aceea s-a dus la un avocat ca să ceară sfat cum să ajungă mai repede la divorț, dar să se și răzbune în același timp. Avocatul i-a spus că, dacă vrea divorțul și răzbunarea deodată, atunci, timp de o lună de zile, va trebuie să mimeze o împăcare, o iubire și o iertare; iar când soțul va fi fost convins că totul este bine, să-i arunce bomba că divorțează. I-a plăcut ideea. S-a dus acasă și a început să-i spună soțului numai vorbe frumoase și să se poarte cu dragoste. Soțul, surprins de purtarea delicată a soției, a început să se poarte și el frumos. Întâlnind-o avocatul, a întrebat-o dacă i-a aruncat bomba cu divorțul. Aceasta i-a spus că nu mai divorțează pentru că acum și-a dat seama că îl iubește cu adevărat. Exercițiul iubirii și iertării i-a transformat pe amândoi. Exercițiul iertării și al iubirii îi poate transforma și pe toți cei care se urăsc și sunt în mare pericol de a-și pierde sufletul.

Doamne, ajută-ne să iertăm zilnic, gratuit și nelimitat, pe toți cei care ne-au greșit, pentru ca și noi să putem primi de la tine, zilnic și nelimitat, iertarea mult dorită, iar la sfârșit mântuirea ta veșnică!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat