Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecția la solemnitatea Înălțarea Sfintei Cruci - 2014

"Cu pădurile-i de cedri s-ar putea mândri Libanul, dar mai mândru-i pomul crucii care rod ne dă tot anul... Ca-ntr-un naufragiu, salvatoare bârnă, mântuirea lumii doar de cruce atârnă" (Extras dintr-un imn creștin).

Pentru a pătrunde cât mai bine înțelesurile solemnității Înălțării Sfintei Cruci, trebuie să pornim de la faptul că, în urma păcatului strămoșesc, în urma neascultării omului de Dumnezeu și a ascultării lui de diavol, pentru toți urmașii lui Adam și ai Evei, nu a mai rămas nici o altă cale de mântuire, decât crucea Domnului nostru Isus Cristos și crucea noastră. Crucea, așa cum spune lectura a doua de astăzi, implică: înjosire, umilință, ascultare și moarte (cf. Fil 2,6-11). Iar Isus, vorbind despre cruce, spune că trebuie acceptată și luată de bunăvoie ca pe unicul medicament salvator al unui muribund, ca pe unicul colac de salvare oferit unui naufragiat, ca unica punte de la moarte spre viață (cf. Mt 16,24; Lc 9,23).

Sfinții părinți ai Bisericii au văzut sfânta cruce a lui Isus prefigurată în multe pagini ale Bibliei. Astfel, ei au văzut crucea prefigurată: în pomul vieții din paradis (cf. Gen 2,9); în Arca lui Noe care salvează de la moarte (cf. Gen 7,23); în lemnul tufișului aprins care nu se consuma (cf. Ex 3,2); în toiagul lui Moise care face minuni (cf. Ex 4,1-4); în lemnul care a îndulcit apele de la Mara (cf. Ex 15,25); în mâinile ridicate în rugăciune ale lui Moise (cf. Ex 17,11-13); în șarpele de aramă care vindecă (cf. Num 24,9); în sabia lui David care biruie pe dușmani (cf. 1Sam 21,10); în sângele de pe capacul ispășirii care acoperă păcatele (cf. Evr 9,1-14); în semnul "tau" de pe frunțile aleșilor (cf. Ez 9,4) etc.

Iar păstorii Bisericii spun că roadele crucii sunt cuprinse și în povestirile și minunile care însoțesc descoperirea sfintei cruci. Iată alte câteva roade ale sfintei cruci: cea mai mare mângâiere în căutările vieții (floarea parfumată care a crescut deasupra locului unde era îngropată crucea); victorii asupra dușmanilor (victoria împăratului Constantin asupra lui Maxențiu); victorii asupra morții (învierea morților la atingerea cu lemnul sfintei cruci); bucurii nespuse pentru toți cei care cred în Cristos (bucuria poporului creștin la întronarea crucii) etc. Așa cum spune imnul: "Ca-ntr-un naufragiu, salvatoare bârnă, mântuirea lumii doar de tine-atârnă".

În urma păcatului strămoșesc, diavolul i-a impus omului căzut o cruce extrem de grea, o cruce cu maximă greutate, de înjosire, sclavie, frică, trudă, disperare și suferință; o cruce cu maximă plată: închinare la șarpe și nu lui Dumnezeu, moarte trupească și sufletească, veșnicie nefericită și fără lumină în iad.

Primele cinci cărți ale Bibliei, dar și toate celelalte cărți ale Vechiului Testament, ne arată toate urmările groaznice ale păcatului și ale sclaviei la diavol: oamenii se urăsc, se înșeală, se subjugă, se exploatează și se ucid între ei; dar culmea robirii și a orbirii făcute de diavol este că oamenii au devenit surzi la glasul lui Dumnezeu și orbi la dragostea sa și de aceea se închină la șarpe, aleargă la șarpe, slujesc la șarpe și la idolii lui morți și îi aduc jertfe umane; și toate acestea spre durerea lui Dumnezeu Tatăl și spre deliciul șarpelui care îi mână pe copiii Tatălui ceresc ca pe o turmă de porci spre locuința morților, batjocorind astfel lucrarea și chipul său din ei.

Din cauza părăsirii lui Dumnezeu prin păcat, omul ajuns de bunăvoie sclavul satanei, nu se putea elibera niciodată prin propriile mijloace și puteri. Numai o intervenția excepțională a lui Dumnezeu îi putea reda libertatea și fericirea pierdute. Din rândul acestor nefericiți fără speranță trebuia să facem parte și noi, dacă Dumnezeu nu ar fi avut milă de noi, promițându-ne și trimițându-ne ca mântuitor și răscumpărător, pe unicul său Fiu, Domnul nostru Isus Cristos (cf. Gen 3,15), care a venit în lume, ca să-și dea viața ca preț de răscumpărare pentru mulți" (Mc 10, 45; Mt 20, 28).

Pentru a înțelege iubirea nemărginită a lui Dumnezeu față de noi, oamenii păcătoși, sfântul Paul ne spune: "Pentru un om neprihănit cu greu ar muri cineva; pentru binefăcătorul său, poate că s-ar găsi cineva să moară. Dar Dumnezeu și-a arătat dragostea față de noi prin faptul că, pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,7-8). Și iarăși: "Isus Cristos, rămânând Dumnezeu, nu a ținut cu orice preț să apară egal cu Dumnezeu, dar s-a înjosit pe sine luând firea sclavului și devenind asemenea oamenilor. După înfățișare era considerat un om ca toți ceilalți. S-a umilit, făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce" (Fil 2,6-8).

Să nu credem că rebeliunea lui Adam și Eva împotriva lui Dumnezeu și ascultarea de diavol au fost unica rebeliune a omului. A fost prima, dar nu unica, căci după prima rebeliune au urmat rebeliuni fără număr din partea fiecărui urmaș al lui Adam și Eva, în ciuda tuturor semnelor de dragoste ale lui Dumnezeu.

Din lanțul de rebeliuni ale omului împotriva lui Dumnezeu, lanț început în paradis și lanț care continuă cu rebeliunea păcatului fiecărui urmaș al lui Adam, Biserica a selectat pentru solemnitatea de astăzi, pentru a ilustra mântuirea prin cruce, rebeliunea evreilor de la muntele Hor (cf. Num 21,4-9), după ce cu puțin timp în urmă au fost martorii unui lung șir de minuni săvârșite de Dumnezeu în favoarea lor.

Meditând rebeliunea poporului descrisă în prima lectură de astăzi, putem trage următoarele învățături: 1. Oricărui păcat îi urmează depărtarea de Dumnezeu, ocrotitorul de fiecare clipă al omului. 2. Depărtării de Dumnezeu îi urmează moartea provocată de mușcăturile șerpilor veninoși ai iadului, care spre pierzare îi atrag pe oameni în păcat și în îndepărtarea de Dumnezeu. Departe de Dumnezeu și fără ocrotirea lui, omul, pornit spre Canaanul ceresc, călătorește singur și fără apărare printre șerpii infernali care nu și-au mai găsit loc în cer (cf. Dt 8,15; Ap 12,8), de aceea nu rezistă și cade răpus pe cale. 3. Oricât de greu ar fi căzut și oricât de departe de Dumnezeu ar fi ajuns omul în urma păcatelor sale, dacă își recunoaște greșeala, strigă către el și privește încrezător spre cruce, ca evreii astăzi, Dumnezeu îl ajută, îl scapă de moarte și îl mântuiește. "Cel care se întorcea către acest semn se vindeca, dar nu prin ceea ce vedea cu ochii, ci prin tine, Doamne" (Înț 16,7).

Se spune că mulți dintre evreii ieșiți din Egipt se închinau șarpelui, căci egiptenii aveau cultul șarpelui. Și iarăși se spune că, de pe urma închinării la șarpe, mulți evrei mâncau pe săturate din ofrandele luate de pe altarele lui: pește castraveți, pepeni, praz, ceapă și usturoi (cf. Num 11,5). Însă evreii apostați, dar și toți păcătoșii din toate timpurile, care au cedat diavolului și au primit să se sature din ofrandele lui, uită că toate cele primite de la el sunt astfel infestate de el, ca ei să capete o continuă dispoziție spre răzvrătire împotriva lui Dumnezeu, și o incredibilă uitare de viața veșnică, așa cum s-a întâmplat cu evreii din episodul de astăzi. Prin șarpele de aramă înălțat în pustiu la porunca lui Domnului, șarpe imagine a dumnezeului egiptenilor la care s-au închinat și mulți evrei, a fost prefigurat Isus, Emanuel, Dumnezeu cu noi. Isus, prefigurat în șarpele de aramă, nu numai că va fi un Dumnezeu fără venin (cf. Înț 1,13-14), așa cum arama era fără venin, ci el va fi pentru toți cei care cred în el și antidotul contra mușcăturilor șarpelui infernal, și cel care le va șterge păcatele (cf. In 1,29), și cel care va da și puterea de a trece pustiul acestei lumi, și cel care îi va purta în siguranța în Canaanul ceresc, acolo unde nu este "nici durere, nici întristare, nici suspin" (Ap 21,4).

De aceea, sfântul Ioan apostolul și evanghelistul ne spune astăzi: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Iar Isus ne spune: "Nimeni nu are o dragoste mai mare decât aceasta ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13).

Într-o mică biserică din țara noastră, în podișul șvăbesc, se poate vedea o pictură foarte interesantă din perioada barocului. În prim plan este reprezentat Isus răstignit pe cruce, din ale cărui răni mai curge încă sânge. Iar, în plan secund este reprezentat și diavolul care ține în mână o listă pe care sunt trecute păcatele oamenilor. Diavolul, îi spune lui Isus: "Iată cât de răi sunt oamenii. Păcatele lor sunt trecute pe această listă. Acești păcătoși îmi aparțin mie"! Atunci, sosește un înger cu un burete, îl înmoaie în sângele și apa care curg din coasta străpunsă a lui Isus, și apoi șterge păcatele de pe lista diavolului.

Crucea lui Isus înălțată pe Calvar, dezvăluie măsură a iubirii lui Dumnezeu pentru oamenii păcătoși. Isus, Omul durerilor, este revelația acelei iubiri care toate le îndură (1Cor 13,7), a acelei iubiri care este mai presus de toate. El a primit să se facă pentru noi păcat și blestem, pentru ca să ne scape pe noi de blestemul păcatului (cf. Dt 21,22-23; 2Cor 5,21). Înălțarea crucii înseamnă pentru noi înălțarea iubirii prin care Isus ne atrage pe toți la sine (cf. In 12,32).

Marea iubire a lui Isus răstignit față de noi, păcătoșii, o scoate în evidență și sfântul Atanasie cel Mare (295-373), atunci când spune: "Să privim la Isus răstignit pe cruce. El este cu brațele întinse pentru a ne îmbrățișa pe toți. El este cu pieptul deschis pentru a ne strânge pe toți în inima sa rănită din iubire și pentru a ne dărui viața sa divină la toți. El este cu capul plecat spre noi pentru a ne asculta și a ne împlini toate rugăciunile bune".

Este tare important ca noi să știm exact și înțelegem, din cel mai important document, Biblia, ceea ce a făcut Isus pentru noi la cruce. De aceea, să deschidem în primul rând Biblia, pentru a vedea ce ne spune despre crucea lui Isus. Biblia ne spune că, la cruce, Isus ne-a eliberat de toate consecințele rebeliunii lui Adam și a făcut cea mai mare schimbare din această lume, căci la cruce: Isus a luat păcatul nostru și ne-a dat neprihănirea lui (cf. Is 53,5; In 1,29); Isus a luat pedeapsa noastră și ne-a dat iertarea sa (cf. Is 53, 5; Rom 5,8); Isus a luat bolile și durerile noastre și ne-a dat vindecarea sa (cf. Is 53,4-5; Mt 8,16-17); Isus a luat natura noastră bolnavă, ca să ne dea sănătatea sa divină (cf. Is 53,10); Isus a luat tristețea noastră, ca să ne dea bucuria sa (cf. Is 61,3; In 15,11); Isus a luat blestemul nostru, ca noi să ne dea binecuvântarea sa (cf. Gal 3,13-14); Isus a luat viața noastră veche, ca să ne dea viața lui divină (cf. Gal 2,20; In 10,10); Isus a luat sărăcia noastră, ca să ne dea bogățiile sale veșnice (cf. 2Cor 8,9; Dt 28,48; Gal 3,13-14); Isus a luat respingerea noastră, ca să ne dea acceptarea lui Dumnezeu (cf. Ef 1,5-6).

Pornind de la aceste afirmații ale Bibliei, sfinții s-au întrecut în a elogia binefacerile sfintei cruci pentru oameni. Într-un imn închinat sfintei cruci, sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spune: "Crucea este nădejdea creștinilor, învierea morților, călăuza celor deznădăjduiți, toiagul celor ologi, mângâierea celor săraci, frâul celor bogați, biruința asupra diavolului, învățătura celor tineri, susținerea celor lipsiți, nădejdea celor deznădăjduiți, zidul de apărare al luptătorilor. Și iarăși, crucea mai este: tăria celor orfani, apărătoarea fecioarelor, sfătuitoarea iubitorilor de dreptate, liniștea celor întristați, apărătoarea celor mici și slabi, înțelepciunea credincioșilor, speranța muribunzilor, libertatea robilor, medicul celor bolnavi, pâinea celor flămânzi, izvorul a toată înțelepciunea și acoperământul celor goi".

Se spune că un sfânt chemat fiind la patul unui muribund l-a găsit pe acesta aproape disperat. Întrebat fiind de către omul lui Dumnezeu de ce este atât de deznădăjduit, acesta i-a răspuns că este plin de păcate și pe deasupra se mai simte și cu mâinile goale în fața lui Dumnezeu. Sfântul i-a răspuns că Dumnezeu l-a trimis tocmai pentru a-i rezolva aceste probleme: să-l ajute să-i dea păcatele lui Isus, printr-o spovadă bună și să-i umple mâinile cu meritele crucii lui Isus. Muribundul l-a primit pe Isus cu iertarea lui, apoi i-a primit și crucea între mâinile sale și curând a murit iertat și cu mâinile pline.

Un imn creștin ne spune: "Cu pădurile-i de cedri s-ar putea mândri Libanul, dar mai mândru-i pomul crucii care rod ne dă tot anul. Face roade minunate, dulci și pline de savoare, că oricine ia din ele nu mai moare".

Și nouă Isus ne-a cerut să ne luăm și purtăm crucea împreună cu el (cf. Lc 9,23). Mulți dintre cei care nu cunosc binefacerile crucii, se roagă lui Dumnezeu să-i scape de cruce, adică să-i excludă de la mântuire.

A ne purta crucea înseamnă a ne purta iubirea față de Dumnezeu și față de semeni până la răstignirea întregii noastre ființe, adică până la răstignirea oricărei forme de păcat (cf. Gal 5,24). Căci acolo unde este crucea și răstignirea, biruința, învierea și slava veșnică sunt aproape. Apostolii și primii creștini și-au luat încrezători crucea și au purtat-o împreună cu Isus.

Tertulian (150-220), un scriitor creștin, redă răspunsul plin de speranța învierii al martirilor creștini în fața prigoanelor și chinurilor păgânilor: "Puteți să ne chinuiți, să ne țintuiți pe cruce, să ne osândiți, să ne striviți; toate vor fi de prisos, căci noi credem în înviere". Și, continuă: "Arși pe rug, legați la jumătatea unui stâlp, aceasta este înfățișarea biruinței noastre; aceasta este haina împodobită a izbânzii noastre; pe un astfel de podium ne sărbătorim noi biruința".

Bernadeta Soubirous (1844-1879) obișnuia să spună: "Când sunt înălțată pe cruce cu Isus mă simt mai fericită decât o regină înălțată pe tron".

Sfântul Ciril din Alexandria (370-444) ne spune: "Nimic nu-i mai îngrozitor pentru diavol decât crucea Domnului nostru Isus Cristos, căci crucea îl orbește și în slăbește, îl arde și îi mărește durerile, îl alungă din suflete și îl cufundă mai adânc în iad".

Să prețuim jertfa crucii participând des și bine la sfânta Liturghie, care este memorialul tainic și nesângeros al jertfei lui Isus de pe cruce; să ne hrănim zilnic din roadele jertfei de pe cruce, dintre care cele dintâi sunt spovada și împărtășania; să purtăm crucile vieții și să le privim prin lumina învierii; să o așezăm la loc de cinste în casele noastre, dar mai ales în inimile noastre din care trebuie să scoatem păcatul, care răstignește din nou pe Fiul lui Dumnezeu (cf. Evr 6,6); să ne însemnăm deseori cu sfânta cruce, care conține înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu pentru noi, oamenii, puterea și înțelepciunea contra satanei și a răului din lume (cf. 1Cor 1,24); putere și înțelepciune de a nu ne despărți niciodată de Isus, viața și învierea noastră (cf. In 11,25).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat