Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Fericiți făcătorii de pace, pentru că ei se vor chema fiii lui Dumnezeu"

Creștinismul și pacea

Pr. Michel van Parys

Când comunitatea monastică din Bose, în urmă cu un an, văzând atrocitățile comise în timpul războiului civil din Siria, a ales ca temă a celei de-a XXII-a Întâlniri ecumenice internaționale de spiritualitate ortodoxă versetul din Mt 5,9: "Fericiți făcătorii de pace, pentru că ei se vor chema fiii lui Dumnezeu", nu putea desigur încă să prevadă urgența dramatică din săptămânile trecute și din zilele trecute în Orientul Apropiat și Mijlociu și în Ucraina.

Simțim o suferință extremă, la o sută de ani după genocidul armean urmat de atâtea altele în cursul secolului al XX-lea, să vorbim despre pace, să constatăm neputința care ne cuprinde în fața suferințelor atâtor copii, părinți, bunici. Cum să vorbim? Dar cum putem să nu vorbim, să nu reflectăm și să nu ne rugăm? Este ceea ce am făcut împreună punându-ne sub privirea lui Isus Cristos, pacea noastră.

Voi încerca, drept concluzie, să prezint câteva linii de forță ale schimburilor noastre și să sugerez câteva puncte care ar merita ulterioare aprofundări. Diferite conferințe au schițat o reflecție teologică și antropologică despre violența îndurată și aplicată în Sfânta Scriptură, și mai precis în Psalmi și în Evanghelia după Ioan (cf. E. Bianchi, La violenza e Dio, Milano 2013).

Nu ignorăm că, începând de la iluminism, creștinismul, ca și iudaismul și islamul, sunt acuzați de intoleranță. Nu putem eluda această chestiune. S-a citat interpretarea alegorică practicată de părinții Bisericii; ea, dacă nu altceva, arată că Biserica primară era pe deplin conștientă de problemă și a dezvoltat o exegeză care transpunea violența fizică la nivelul luptei spirituale a creștinului împotriva principelui acestei lumi, diavolul, tatăl minciunii și ucigaș (cf. In 8,44).

Dar poate că astăzi am putea propune poporului lui Dumnezeu și o altă tradiție patristică complementară, cea tipologică, aceea care, de exemplu, inserează psalmii în istoria mântuirii, citindu-i în lumina unei tipologii mesianice. N-am putea căuta împreună, noi, Biserici încă despărțite, o interpretare "cristică" a psalmilor, a violenței care străbate Biblia, de la martiriul lui Abel prin mâna fratelui său Cain la războiul total, escatologic, despre care ne vorbește cartea Apocalipsului (cf. Ap 12; 19,11-21; 20).

Ioan Teologul atestă că Isus, Cristosul, a învins răul și moartea cu agape, iubirea (eis télos egápesen hautoús), "i-a iubit până la sfârșit", sau "până la extrem" (In 13,1). De exemplu: psalmul 4, la versetul 5, se poate traduce din ebraică: "Luptați pentru a nu păcătui, dar păstrați tăcerea". Septuaginta traduce: "Mâniați-vă, dar nu păcătuiți" (Irascimini et nolite peccare, în versiunea latină). Mânia este un impuls necesar pentru agresivitate, însă Domnul Isus ne dă, în mai multe rânduri, exemplul unei indignări, al unei mânii, care nu are alt scop decât acela de a neutraliza ipocrizia sau împietrirea inimii, personale sau comunitare.

O putem spune en passant: vechile traduceri grecești și latine ale Bibliei au demarat deja o recitire a textului ebraic, o interpretare infinită care este misiunea fiecărei generații creștine, interpretare care să știe să scoată profit din tot ceea ce științele umane pot aduce la înțelegerea Cuvântului lui Dumnezeu.

Relatările biblice și psalmii reflectă pedagogia Duhului Sfânt, vorbesc despre răbdarea lui Dumnezeu care ne conduce de mână de acolo unde suntem noi pentru a ne face să intrăm pas cu pas în mântuirea pe care el ne-o oferă gratuit în și prin Cuvântul întrupat. Ne vorbesc, dacă nu chiar mai mult, și despre împietrirea noastră (cf. Ps 94 [95],9), despre rezistența noastră opusă acestei oferte a mântuirii personale și comunitare. Cuvintele "violente" ne amintesc neîncetat drumul pe care trebuie să-l parcurgem: de la refuzarea fratelui la iertarea dușmanului. A na un nume pasiunilor noastre, sentimentelor noastre de ură, dorințelor noastre este deja o terapie. A da un nume înseamnă a le exorciza, a le discerne, a le vindeca. Este bine a da un nume abisurilor inimii umane păcătoase. Biblia ne ajută să conștientizăm asta.

Părinții Bisericii au explorat bogăția păcii, dar al lui Dumnezeu, în Cristos și prin Cristos înviat. Cristos Isus ne lasă pacea, ne dăruiește pacea, o dă nu așa cum o dă lumea (cf. In 14,27). Pacea își are izvorul în Dumnezeu, Tată, Fiu și Duh Sfânt. Pentru noi ea are chipul Fiului întrupat, slujitor suferind, blând și smerit cu inima, care se va întoarce ca judecător al celor vii și al celor morți. Pacea care ne este dăruită de Dumnezeu, reconciliere între îngeri și oameni, trebuie să domnească în Biserica lui Dumnezeu, între Biserici și în inima credincioșilor.

Părinții s-au concentrat mai ales asupra păcii interioare, aceea a inimii. Care este sinergia botezatului cu harul? Cum se realizează lunga lucrare a convertirii, a lui metanoia? Cum mare realism au recunoscut că virtuțile sufletului, mereu cu ajutorul Duhului Sfânt, îndreaptă de-a lungul căii iubirii, pregătesc îndumnezeirea. Au recurs, cu discernământ, la instrumentele pe care tradițiile filozofice nebiblice le puneau la dispoziția lor pentru a învăța drumul iubirii, care iradiază pacea, și pentru a furniza "armele" împotriva a tot ceea ce împiedică creșterea lui agape: orgoliul, invidia, gelozia, angoasa, furia, avariția, dorințele rele... (cf. Mt 15,19; Mc 7,20-23).

Pacea, dar al lui Cristos și rod al Duhului Sfânt (cf. Gal 5,22), trebuie să se manifeste în unitatea și prin unitatea Bisericii și a Bisericilor. Am ascultat ceea ce au scris Clement din Roma și Irineu din Lyon. Să considerăm ca adresată nouă problema pusă de afirmația concisă a episcopului de Lyon făcută papei Victor de la Roma: "Dezacordul (diaphonia) cu privire la post confirmă acordul (homonoia) credinței" (Eusebiu din Cezareea, Istoria ecleziastică V, 24, 12-13).

La fel ca Sfânta Scriptură, învățătura părinților Bisericii trebuie să fie primită de fiecare nouă generație de credincioși. Oare am putea lărgi afirmația lui Irineu din Lyon repropunând-o în acești termeni: "Dezacordul cu privire la reguli și diversitatea formulărilor teologice confirmă unanimitatea noastră în credință"? Știm că în sinodul din 362, la Alexandria, Atanasiu însuși confirmat asta: diversitatea formulărilor teologice este legitimă dacă mărturisirea de credință este unanim în acord.

De mai mult ori a fost citat, aproape incidental, Vasile cel Mare. Disensiunile în Biserica lui Cristos au fost pentru el obiect de mare suferință. Mai mult decât alți părinți a lucrat pentru pacea și unitatea Bisericii, a reflectat neobosit asupra acestora. A regăsi pacea și unitatea Bisericii pentru care Domnul Cristos și-a vărsat sângele pe cruce, nu se poate face decât cu o singură și unică condiție: ascultarea integrală a Bisericilor și a credincioșilor față de Cuvântul lui Dumnezeu. Când Vasile vorbește despre răcirea iubirii (cf. Mt 24,12), vorbește despre neascultarea față de Cuvântul lui Dumnezeu. Să ascultăm un text luat dintr-o scrisoare adresată Bisericii din Tars:

"Este nevoie să spunem unor fiii ai păcii ce este binele păcii? Așadar, pentru că acest lucru mare, minunat și vrednic de a fi căutat cu ardoare de toți cei care îl iubesc pe Domnul, risca de acum să fie redus la un simplu nume, deoarece fărădelegea s-a înmulțit din cauza răcirii iubirii la cei mai mulți (cf. Mt 24,12), consideră că este bine ca aceia care-l slujesc pe Domnul cu toată sinceritatea și adevărul să aibă ca unic scop al trudelor lor acela de a reconduce la unitate Bisericile despărțite între ele în atâtea fracțiuni și în atâtea moduri... Nimic nu este propriu creștinului ca faptul de a lucra pentru pace; de aceea Domnul ne-a promis pentru aceasta o răsplată foarte mare (cf. Mt 5,9)" (Vasile cel Mare, Scrisori, 114).

Care este legătura dintre unitatea Bisericii și pacea în lumea noastră? Ni s-a părut că această legătură există și că este foarte strânsă. "Legătura păcii" (syndesmós t?s eirénes) poate și trebuie să calmeze conflictele și războaiele a căror victimă este omenirea... Bisericile au o enormă responsabilitate în promovarea păcii în această lume.

Dumnezeiasca liturgie cuprinde o imensă bogăție în această privință. Ea amintește neobosit de darul păcii pe care i-o dăruiește Cristos înviat. Imediat după binecuvântarea împărăției lui Dumnezeu, Tată, Fiu și Duh Sfânt, adunarea euharistică este invitată "să-l roage pe Domnul în pace" (en eiréne to? Kyríou deethômen), să invoce pacea cu fratele, chiar cu acela care are ceva împotriva noastră, pace între Bisericile lui Dumnezeu, pace pentru întreaga lume. Exisă aici o posibilitate de cateheză pornind de la pacea anunțată în Dumnezeiasca liturgie care ar trebui să inspire predica păstorilor.

N-ar fi cazul să se scoată, sau să nu se mai folosească, și anatemele prezente în cărțile liturgice împotriva celorlalte Biserici? Să ne gândim la anatemele împotriva papei Leon sau împotriva lui Sever de Antiohia. Poate că aveau o anumită utilitate pastorală într-o epocă determinată, dar astăzi nu contenesc să ne închidă într-o identitate eclezială exclusivă?

Bisericile noastre au acceptat toate, când aveau posibilitatea, "coerciția", recurgerea la violență, cu sau fără sprijinul "brațului secular" pentru a reprima erezia, din cauza formulării sale dogmatice diferite. Politica a utilizat în mod abuziv Biserica, Bisericile, așa cum Bisericile au abuzat de influența lor asupra societății. Ce simfonie poate fi între tron și altar, respectând ceea ce-i revine lui Dumnezeu și ceea ce-i revine Cezarului?

Permiteți-mi să povestesc în această privință o experiență personală. Cu mulți ani în urmă, am studiat actele și istoria conciliilor din Efes (431) și din Calcedon (451). Am aflat că patriarhul Flavian de Constantinopol a murit ca urmare a maltratărilor la care a fost supus de monahii copți în sinodul din Efes din 449 (vestitul furt din istoriografia calcedonă).

Când am vizitat pentru prima dată mănăstirea "Sfântul Macarie" la Scete, am fost invitat să venerez relicvele episcopului Macarie, mort ca urmare a loviturilor și rănilor provocate de călugării calcedoneni. Pentru mine a fost un șoc salutar! Nu pot face altceva decât să sper că cele două relatări sunt rod al legendelor, însă aceste două relatări vorbesc clar despre construirea și despre menținerea în decursul timpului în amintirea Bisericii a necazurilor îndurate din partea celeilalte Biserici, uitând necazul provocat de propria Biserică.

Problema care ne este pusă, și care rămâne actuală, este aceea a responsabilității Bisericilor noastre și, îndeosebi, a păstorilor și teologilor lor, de a de-construi, printr-o cateheză irenică, imaginile fictive sau reale ale celeilalte Biserici. Cum se de-construiesc aceste imagini falsificate? Desigur prin ascultarea relatării suferințelor comunitare și personale ale celuilalt; apoi, prin munca umilă și răbdătoare a investigației istorice; în sfârșit, prin metanoia, convertire, asumând trecutul "coerciției" morale sau fizice realizate de Biserica mea sau de națiunea mea. A recunoaște acest trecut ca propriu, purifică amintirea noastră și ne conduce la cererea de iertare. N-ar fi vorba de una dintre formele de iubire față de dușmani pe care atât de mult o îndrăgea Silvan de la Muntele Athos?

Un prim pas în această direcție ar fi acela de a renunța la reactivarea amintirii rănilor din trecut. Nu e vorba de a le nega, pentru că rănile cicatrizate ale trupului înviat al lui Isus rămân. Ni s-a părut că Bisericile sunt chemate să discearnă "duhurile care locuiesc în regiunile cerești" (Ef 6,12), să nu se lase seduse de propaganda ideologică și manipulatoare a opiniei publice, să transcende pasiunile naționaliste sau identitare.

Bisericile noastre sunt chemate să devină laboratoare ale păcii lui Dumnezeu (ergastéria t?s eirénes to? Theo?), să caute cu nerăbdare să se purifice pentru a primi de la Domnul lor darul unității. Aceasta este condiția absolut necesară pentru credibilitatea mărturiei iubirii a lui Dumnezeu și a păcii pe care el le-o dăruiește, "pentru ca să fie una ca și noi" (In 1711). Am vorbit și despre martorii păcii.

Sfinții, canonizați sau nu, întăresc speranța noastră: și noi putem deveni "făcători de pace" (Mt 5,9). Au fost evocate în fața ochilor noștri șapte figuri de "pacificatori": Francisc de Assisi, Nerses de Lambron, Silvan de la Muntele Athos, părintele Stefan Zankov, părintele Andrei Scrima. La aceștia trebuie adăugat Nikolai Nepluov, a cărei fraternitate a făcut "să îmbrățișeze dreptatea [socială] și pacea" (cf. Ps 84 [85],11), și, în sfârșit, patriarhul Athenagoras, căruia îi datorăm cu toții o imensă recunoștință.

A fost artizan al păcii împreună cu Paul al VI-lea abolind anatemele dintre Biserica de Roma și Biserica de Constantinopol. La 7 decembrie 2015 vom celebra cincizeci de ani de la acest eveniment. Am un vis... De ce anul viitor să nu fie canonizat în aceeași zi Paul al VI-lea la Roma și patriarhul Athenagoras la Phanar? Ar fi un semn că prietenia lor sfântă continuă să aducă rodul Duhului, pacea, în Bisericile noastre. Speranța nu dezamăgește!

Termin cu o istorie a părinților deșertului, care ne vorbește despre umili făcători de pace, care cu riscul și pericolul lor continuă să acționeze și să spere. Această istorie ne face să ne gândim. O prezint drept concluzie:

Era un anahoret, un om cu mare discernământ, care dorea să locuiască la Chilii și nu găsea o chilie pregătită. Un alt bătrân, care avea o chilie goală, aflând despre dorința anahoretului, l-a implorat să vină să se instaleze în chilia aceea, până când va găsi alta. Atunci anahoretul a mers acolo și s-a instalat. Câțiva bătrâni ai locului au început să-l viziteze, ca pe un oaspete, și fiecare îi aducea ceea ce putea. El îi primea și îi găzduia. Însă bătrânul care-i dăduse chilia, a început să simtă invidie și să vorbească rău despre el.

Spunea: "Eu am rămas aici atâția ani, practicând o asceză severă, și nimeni nu venea la mine; în schimb acest impostor este aici de puține zile și iată că toți vin la el!". Și i-a spus discipolului său: "Du-te și spune-i: «Pleacă de aici, pentru că am nevoie de chilie!»". Însă discipolul a mers la anahoret și i-a spus: "Părintele meu întreabă cum te simți". Acela a răspuns: "Spune-i să se roage pentru mine, pentru că mă doare stomacul". Întorcându-se la cel care l-a trimis, fratele a spus: "Bătrânul a spus: «Am văzut o altă chilie și plec»".

După două zile, bătrânul i-a spus din nou discipolului: "Du-te și spune-i că, dacă nu pleacă, vin eu să-l alung cu un baston". Fratele s-a întors la anahoret și i-a spus: "Părintele meu a aflat că ești bolnav; îi pare foarte rău și m-a trimis să te vizitez". Acela i-a răspuns: "Spune-i că, grație rugăciunilor sale, mă simt bine". Discipolul s-a întors la bătrânul său și i-a spus: "A spus: «Așteaptă până mâine și, dacă vrea Dumnezeu, voi pleca»". A venit duminica și anahoretul n-a ieșit din chilie. Atunci bătrânul a luat un baston și a plecat cu intenția de a-l bate și de a-l alunga.

În timp ce urma să plece, discipolul i-a spus: "Merg înaintea ta în cazul în care se află acolo frați și să nu se scandalizeze". Bătrânul i-a permis. Atunci fratele a alergat înainte și i-a spus anahoretului: "Părintele meu vine să te viziteze și să te primească în chilia sa". Acela, văzând iubirea bătrânului, a ieșit în întâmpinarea lui și i-a făcut o metanie de departe spunând: "Vin spre sanctitatea ta, părinte. Nu te obosi". Atunci Dumnezeu, văzând lucrarea tânărului, l-a făcut să se căiască pe părinte care, aruncând bastonul, a alergat să-l îmbrățișeze pe anahoret.

L-a îmbrățișat și l-a condus în chilia sa, ca și cum acela nu auzise nimic din ceea ce trimisese el să i se spună; apoi i-a spus discipolului său: "Nu i-ai spus nimic din ceea ce ți-am spus?". Acela a răspuns: "Nu". Și bătrânul, la acest cuvinte, a fost plin de bucurie și a înțeles că invidia provenea de la vrăjmaș și astfel l-a lăsat în pace pe anahoret. Apoi a căzut la picioarele discipolului său și i-a spus: "Tu ești părintele meu și eu sunt discipolul tău, pentru că grație la ceea ce ai făcut, cele două suflete ale noastre sunt mântuite" (Detti dei padri, N 451, în: Detti editi e inediti, sub îngrijirea lui L. Cremaschi și S. Chial?, Qiqajon, Bose 2002, pag. 190-192).

(Articol luat din www.monasterodibose.it)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat