Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXIII-a de peste an - A

Corijarea aproapelui este o manifestare a iubirii reciproce, cerută de Dumnezeu celor care cred.

Iubirea și grija lui Dumnezeu pentru mântuirea omului căzut în păcat sunt tema lecturilor din această duminică a XXIII-a de peste an. După ce Dumnezeu ne-a spus în Scripturi că numele lui este iubire (cf. 1In 4,8), că el nu a creat moarte, nu a pus otravă de moarte în om și nu se bucură de pieirea celor vii (cf. Înț 1,13-14); după ce ne-a asigurat că nici după căderea noastră în păcat nu ne vrea moartea, ci mântuirea prin convertire (cf. Ez 33,11); în cele din urmă, când l-a dat la moarte pe Fiul său, Isus pentru mântuirea noastră (cf. Rom 8,32), ne-a demonstrat clar că el nu dorește pierzarea nimănui, ci că dorește într-adevăr toți oamenii să ajungă la cunoașterea adevărului și la mântuirea împlinită de el (cf. 1Tim 2,4).

Dumnezeu iubește pe toți oamenii și poartă grijă de mântuirea și fericirea lor: pentru că fiecare om poartă în el chipul și asemănarea lui Dumnezeu; pentru că fiecare om este copilul lui Dumnezeu; pentru că fiecare om este frate cu Isus Cristos; pentru că fiecare om este templul al Duhului Sfânt; pentru că fiecare om a fost făcut de Dumnezeu moștenitorul împărăției cerurilor.

Fiecare om care a păcătuit sau păcătuiește este o victimă a invidiei diavolului (cf. Înț 2,24). Dar Dumnezeu nu i-a permis și nu-i va permite niciodată diavolului să strice planurile sale referitoare la fericirea veșnică a omului. De aceea Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, cele două brațe ale sale, cum spune sfântul Irineu (130-202), se va îngriji de mântuirea și fericirea fiecărui om căzut în păcat.

Se spune că un om, uimit de grija lui Dumnezeu pentru mântuirea omului păcătos, s-a dus odată la un duhovnic pentru a-i cere sfat în legătură cu acest fapt. Atunci omul lui Dumnezeu l-a întrebat: "Ce faci tu când ți se murdărește cămașa, o arunci sau o speli?" "O spăl și o port din nou!" "Dacă tu nu te înduri să arunci o cămașa murdară, ci o speli și o porți din nou, cum ar putea oare Dumnezeu să nu se îndure un om creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), pe care invidia și răutatea diavolului l-a târât în păcat (cf. Înț 2,24)? De aceea Dumnezeu îl ridică, îl curăță în sângele lui Isus și îl face iar copilul său.

Însă Dumnezeu a voit ca la opera mântuirii sale, prin Cristos și Duhul Sfânt, să participe și omul căzut, ca o confirmare a faptului că dorește mântuirea neamului omenesc. Dumnezeu nu mântuiește pe nimeni contra voinței lui. Dumnezeu, ne-a creat liberi și ne respectă această libertate, chiar și atunci când noi o folosim rău. Așa s-a întâmplat de la primul om și așa se va întâmpla până la ultimul om.

Undeva, în țara noastră, după ce niște revărsări de ape au avariat multe drumuri și locuințe, au venit niște lucrători trimiși de autorități ca să-i ajute locuitori să-și refacă casele și drumurile. Dar surpriză, în timp ce oamenii trimiși de autorități lucrau la refacerea caselor și drumurilor, sinistrații, în loc să lucreze împreună cu trimișii, stăteau prin bodegi, se distrau și râdeau de autorități și de oamenii trimiși să-i ajute.

Pentru ca și în cele spirituale să se întâmple la fel, sfântul Augustin (354-430) ne spune: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". Acest adevăr este întărit și confirmat de lecturile biblice de astăzi, care ne spun că Dumnezeu a încredințat fiecărui membru al poporului său, încă din Vechiul Testament, misiunea de a colabora cu el la ridicarea, întărirea și mântuirea oricărui om căzut în păcat: "Fiul omului, te pun supraveghetor peste israeliți. Tu trebuie să asculți cuvântul care iese din gura mea și să-i înștiințezi din partea mea, pentru a nu te trage la răspundere pentru moartea lor" (Ez 33,7-9). Iar în Noul Testament însuși Isus ne spune: "Dacă fratele tău a săvârșit un păcat, du-te și mustră-l; dacă te ascultă, l-ai câștigat pe fratele tău" (Mt 18,15-16). Sfântul Paul ne spune: "Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea de a vesti lumii împăcarea" (2Cor 5,19).

Dacă nu ne este permis să trecem pe lângă un animal căzut fără să-l ajutăm să se ridice de sub povoara lui (cf. Ex 25,5); dacă nu ne este permis să trecem pe lângă oaia rătăcită, fără să o ducem acasă la stăpânul ei (cf. Dt 22,1); dacă nu ne este permis să trecem pe lângă boul căzut în fântână fără să-l scoatem de acolo, chiar în zi de sărbătoare (cf. Lc 14,5), cu atât mai puțin nu ne este permis să trecem pe lângă un semen de al nostru căzut sub povoara păcatului său, fără să-l ajutăm să se ridice; cu atât mai puțin nu ne este permis să trecem pe lângă semenul nostru rătăcit de la adevăr fără să-i arătăm calea cea bună și să-l ducem acasă la Tatăl; cu atât mai puțin nu ne este permis să trecem pe lângă semenul nostru căzut în adâncul iadului fără să-l scoatem de acolo.

În Biblie, Biserica este asemănată și cu un trup viu (cf. 1Cor 12, 12-13.25-27). Așa cum Dumnezeu a pus o lege în fiecare mădular al trupului uman, ca, atunci când unuia i se întâmplă ceva rău, toate să acționeze în sprijinul lui; sau, atunci când chiar un mădular acționează nepotrivit scopului lui și dăunează întregului trup, toate mădularele să reacționeze, pentru ca întreg trupul să nu ajungă la moarte.

Tot astfel Dumnezeu a pus o lege în fiecare membru al trupului mistic al lui Cristos sau al comunității umane, ca atunci când cineva este abuzat din afară, toate să-i vină în ajutor; sau când un membru al Trupului mistic comite un abuz care afectează negativ și alte mădulare și pune în pericol viața comunității, toate să strige și să acționeze, pentru ca întreg Trupul mistic să rămână puternic și viu.

Grija pentru mântuirea aproapelui nostru este absolut necesară ca și grija pentru mântuirea proprie; această grijă este o manifestare a iubirii reciproce, cerută de Dumnezeu oricărui om care crede: "Să mustri pe aproapele tău ca să nu porți păcatul lui" (Lev 19,17); "Să-l avertizezi, ca să nu mori împreună cu el (cf. Ez 33,8). Așa cum dintr-un trup nici un mădular nu se salvează singur, fie în caz de incendiu, fie în caz de dintr-o molimă, fie în caz de accident, ci numai împreună cu toate celelalte mădulare, tot astfel, în Biserică, Trupul mistic al lui Isus, nimeni nu se mântuiește singur de molima păcatului și de osânda veșnică, ci numai împreună cu frații. De aceea, sfântul Paul ne spune astăzi: "Să nu aveți altă datorie față de nimeni, afară de datoria de a vă iubi (de a vă salva) unii pe alții" (Rom 13,8).

Orice membru al Bisericii care crede că se poate mântui de unul singur se aseamănă cu struțul care, punându-și capul sub nisip, crede că este salvat și în siguranță, dar în realitate este în cel mai cumplit pericol. Costache Ioanid (1912-1987), în poezia Vecinul din iad, ne spune că un om cu viața morală a ajuns în iad, pentru că în viață a trecut mereu nepăsător pe lângă vecinul lui cu viață stricată, fără să-l mustre spre mântuire, spunând ca și Cain că nu este păzitorul fratelui său (cf. Gen 4,9).

Regele Carol al VIII-lea al Franței (1483-1498) îi spunea într-o zi plin de amărăciune slujitorului său, Bernard: "Dacă sunt puțini regi înscriși în catalogul sfinților, asta se datorează faptului că sunt înconjurați de prea mulți lingușitori și de prea puțini curajoși care să le spună adevărul despre greșelile lor și să se schimbe".

Iată câteva exemple de oameni din Biblie, care au fost câștigați pentru Dumnezeu prin mustrare: Moise, mustrat de socrul său Ietro (cf. Ex 18,17-18); David, mustrat de profetul Natan (cf. 2Sam 12,7.13); Petru mustrat de Isus când se împotrivea planului divin de mântuire a lumii prin cruce (cf. Mt 16,23); Iacob și Ioan, mustrați de Isus pentru că au cerut foc din cer pentru pedepsirea samaritenilor potrivnici (cf. Lc 9,54-55) și apoi pentru că voiau locuri de frunte între ceilalți apostoli (cf. Mc 10,35-40); Toma mustrat de Isus pentru necredința sa în înviere (cf. In 20,27-28).

Istoria Bisericii are și ea multe exemple de mustrări fericite. Amintesc doar câteva spre edificare: sfântul Ioan Bosco (1815-1888) a fost mustrat de mama sa, fericita Margareta Occhiena Bosco (1788-1856), și când era copil și când era preot, și astfel au ajuns amândoi sfinți. Sfântul Ludovic al IX-lea (1214-1270), regele Franței, a fost mustrat de mama sa, sfânta Blanca de Castilia (1188-1252), și când era copil și când era rege, și astfel au ajuns amândoi sfinți. Sfântul Camil de Lellis (1550-1614) a fost mustrat pentru viață delăsată de superiorul său și astfel au ajuns amândoi sfinți. Mulți copii delicvenți, educați și dojeniți de sfinți ca Filip Neri, Ignațiu de Loyola, Ioan Bosco, Vincețiu de Paul, s-au corectat și au ajuns sfinți. Ferice de toți aceia care au parte de părinți și oameni buni care să-i corecteze!

Regele Franței Henric al IV-lea (1572-1610), care știa că "nebunia este lipita de inima copilului și că numai nuiaua certării o va alunga de la el" (Prov 22,15), folosea deseori nuiaua certării pentru a-l corecta pe fiul său, viitorul rege Ludovic al XIII-lea (1601-1643). Odată, pe când regele își corecta fiul, regina mamă, i-a luat apărarea copilului prin plâns. "Plângi, i-a zis regele, pentru că sunt serios și sever cu fiul nostru; dar, dacă nu îl corectez acum, tu vei plânge mai târziu când el te va trata cu duritate". Cuvintele regelui s-au adeverit. Când Ludovic al XIII-lea (1601-1643) a ajuns rege, a întemnițat-o pe mama sa timp de mai multe luni și apoi a obligat-o să părăsească palatul regal. Sărmana mamă, după ce a rătăcit un timp prin țară, a murit de supărare.

În trupul mistic este exact ca și în trupul uman: mădularul bolnav netratat la timp curând provocă suferință și chiar moarte. Câți părinți sunt bruscați și violentați de copiii lor! Câți părinți au murit de tratamentul rău al odraslele lor! Câți părinți au ajuns chiar osândiți la iad, pentru că nu și-au educat creștinește și nu și-au corectat copiii la timp!

Și încă un lucru foarte important de ținut minte: Ceea ce părinții nu fac la timpul potrivit în privința educației și corijării creștine a copiilor lor, așa cum o cere Dumnezeu, nu se mai poate repara nici de mii de preoții, nici de mii de profesorii, nici de mii de supraveghetori. De părinți, care sunt primii preoți, primii profesori și primii supraveghetori pentru copiii lor, depinde dacă vom mai avea creștini buni și sfinți, și un trai bun.

Sfânta Carte ne spune: "Mustră-l pe cel înțelept și te va iubi. Mustră-l pe cel nechibzuit și te va urî" (Prov 9,8). "Cine nu iubește mustrarea este lipsit de chibzuință" (Prov 12,1). Samuel l-a mustrat pe regele Saul și acesta l-a urât (cf. 1Sam 16,2). Isaia l-a mustrat pe Ahaz și acesta l-a urât (cf. Evr 11,37). Ieremia l-a mustrat pe preotul Pașur și acesta l-a aruncat într-o fântână (cf. Ier 38,1-13). Ioan Botezătorul i-a mustrat pe Irod și Irodiada și aceștia l-au ucis (cf. Mc 6,19.27). Isus i-a mustrat spre mântuire pe farisei, pe cărturari și pe mai marii preoți (cf. Mt 23,1-36), iar aceștia au cerut și au obținut de la Pilat condamnarea lui la moarte (cf. Mt 27,26).

Cine nu primește învățătura bună, devine nechibzuit și merge sigur la pierzare, pentru că se lipsesc singuri de Dumnezeu și ajutorul lui. Astfel de nechibzuiți care au lepădat pe Dumnezeu și ajutorul lui, murind repede și rușinos, au fost: regele Saul, regele Ahaz, regele Antioh Epifanul, regele Irod și alții.

Din poruncă divină, toți cei care credem în Cristos și formăm Biserica sa am primit porunca de a înștiința și de a mustra pe frații căzuți în greșeală, pentru ca să nu purtăm povoara păcatului lor și pentru a nu ne osândi împreună cu ei. Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spunea: "Creștinul este omul căruia Dumnezeu i-a încredințat pe toți oamenii spre mântuire".

Numai că motivul oricărei atenționări și mustrări fraterne trebuie să fie numai iubirea; iar scopul trebuie să fie numai slava lui Dumnezeu și mântuirea aproapelui. Și pentru că multe corectări și dojeniri pot fi făcute din falsă iubire și pot ascunde fie interese meschine, fie pofta de mărire deșartă, fie invidia, fie răutate, lectura a doua amintește celor chemați să atenționeze și să mustre că iubirea nu face nici un rău aproapelui și că numai iubirea curată este împlinirea desăvârșită a Legii (cf. Rom 13,10).

Sfântul Augustin sintetizează: "Iubește și fă ceea ce-ți place! Dacă taci, taci din dragoste; dacă vorbești, vorbește din dragoste; dacă îl corijezi pe cineva, corijează-l din dragoste; dacă ierți, iartă din dragoste! Să ai în inimă rădăcina dragostei, fiindcă din această rădăcină nu poate odrăsli decât binele!"

Iubirea este totdeauna inventivă. Sfântul Arsenie (354-449), care în viața civilă lucrase ca funcționar al curtea împăratului Teodosie I (347- 395), a deprins obiceiul de a sta picior peste picior în adunări, obicei cu care a intrat și în mănăstire. Călugării voiau să-i atragă atenția, dar nu știau cum să o facă fără a-l supăra. De aceea, s-au înțeles între ei ca un alt călugăr să stea picior peste picior în adunări, pentru ca, dojenindu-l pe acesta, să înțeleagă și Arsenie. Arsenie a înțeles lecția și s-a corectat.

Isus, în evanghelia de astăzi, ne spune că pe cei care nu primesc mustrarea și nu se îndreptă să-i socotim ca pe păgâni și vameși (cf. Mt 18,17). Dar asta nu înseamnă că trebuie să-i excludem de la dragostea noastră, ci din contra, trebuie să ne înmulțim eforturilor pentru câștigarea lor, căci ultima poruncă a lui Isus a fost evanghelizarea lumii întregi, cu toți păgânii și vameșii ei (cf. Mt 28,19-20).

Să ne amintim din evanghelii că mulți dintre preoții care nu au ascultat dojenile lui Isus, ba chiar l-au condamnat la moarte, s-au convertit mai târziu în urma predicării evangheliei și a dragostei primilor creștini (cf. Fap 6,7). Să ne amintim și din Istoria Bisericii că mulți din cei care nu s-au convertit nici între patru, nici între mai mulți ochi, nici chiar în fața comunității, s-au convertit mai târziu, tot prin predică și dragoste. În acest sens avem exemplul călugărul desfrânat care nu s-a convertit nici între patru ochi, nici în fața a mai multor ochi, nici chiar în fața comunității; dar s-a convertit împreună cu tovarășa sa de păcat, în fața bunătății și a cuvântului iubitor al episcopului Amona, care tocmai îi prinsese în fapt.

Isus ne vorbește astăzi și despre faptul de la lega și dezlega în cer și pe pământ. De dragostea, de munca și de rugăciunea noastră depinde mântuirea multor oameni căzuți în păcat; noi îi putem, fie lega în starea lor rea, fie îi putem dezlegăm, pentru timp și pentru veșnicie. Dacă vom dori din toată inima, dacă vom munci cu toată ardoarea și dacă ne vom ruga cu toată stăruința pentru convertirea celor căzuți și împietriți în păcat, o vom primi, căci Isus asta dorește și ne cere (cf. Mt 18,18-20). De aceea: "Astăzi dacă am ascultat glasul Domnului, să nu ne împietrim inimile noastre" (Ps 95,8), ci să avertizăm și să dojenim.

Mult curaj, multă dragoste, multă rugăciune și mult ajutor de la Domnul în misiunea de correctio fraterna, așa cum a numit sfântul Benedict de Nursia (480-543), lucrarea de avertizare și mustrare creștină, căci "cine îi va învăța pe alții să umble în neprihănire, vor străluci ca stelele, în veac și în veci de veci" (Dan 12,3); căci "cine întoarce pe un păcătos de la rătăcirea căii lui, își va mântui sufletul și își va acoperi o sumedenie de păcate" (Iac 5,20).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat