Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale 2015

Da, familia are nevoie de o nouă narațiune

De Chiara Giaccardi

Tema aleasă de papa Francisc pentru a 49-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale, "A comunica familia: ambient privilegiat al întâlnirii, în gratuitatea iubirii", este prețioasă pentru multe motive.

Între timp oferă o indicație metodologică "holistică": viața e una, drumul Bisericii este unitar (nu o acumulare de inițiative), comunicarea nu este un domeniu de sine stătător care trebuie înfruntat în mod izolat și tehnic. Și chiar mesajele pentru Ziua Comunicațiilor Sociale nu sunt flash-uri improvizate, ci construiesc la rândul lor un parcurs unitar.

În mesajul de anul trecut, tema era centralitatea antropologică a întâlnirii și respectiva definiție a comunicării drept reducere a distanțelor și construire de proximități: cu icoana samariteanului, model al comunicatorului care devine aproapele. Întâlnirea este antidotul autoreferențialității, dat fiind faptul că este mereu întâlnire a altora sau a altuia și exprimă natura relațională a ființei umane: "persoana trăiește mereu în relație. Vine de la alții, aparține altora, viața sa devine mai mare în întâlnirea cu alții" (Lumen fidei, 38). Continuând pe această linie, tema mesajului din acest an tratează contextul comunicativ prin excelență: familia.

Și aceasta este o alegere programatică. Spune că într-o lume care exaltă individul, contextul care "falsifică" această narațiune contemporană este tocmai familia: acolo respirăm faptul că suntem ființe relaționale, că am primit viața de la alții, care la rândul lor pot s-o transmită deoarece au primit-o. Și acest dar al vieții primite, păstrate, crescute cu grijă este rădăcina unei recunoștințe care devine gratuitate, capacitate de depășire față de relațiile instrumentale și contractuale așa de răspândite și așa de limitante.

Familia este unicul loc în care nu ne putem "deconecta" de alteritate, pentru că legăturile nu pot să fie șterse, chiar dacă uneori am vrea să ne înșelăm de contrariu. Este o autentică școală de alteritate, unde ceea ce nu am ales este ceea ce ne constituie în sensul cel mai profund. În familie legăturile nu sunt obstacolul care limitează libertatea individuală, ci dimpotrivă condiția pentru a ne elibera din închisoarea de noi înșine și a limitelor noastre, deci pentru a fi liberi.

Familia este și un spațiu de autentică și bucuroasă comuniune a diferențelor, capabilă să le valorizeze fără a le aplatiza: diferența "sincronică" dintre genuri (tata și mama, frații și surorile) și cea "diacronică" dintre generații (părinții, bunicii, unchii, nepoții...). Într-o lume în care căutăm numai pe cel care ne seamănă și relația mai mult decât o întâlnire riscă să devină o oglindă narcisistă, familia desfășoară cu adevărat un rol de neînlocuit în educarea la frumusețea diferenței. Care nu este niciodată echivalență, așa cum susțin narațiunile contemporane, ci întâlnire între unicități. Familia este și locul în care se iartă, în care se adună încontinuu, în care se experimentează concret posibilitatea învierii.

Prin această frumusețe și unicitate a sa, deși cu trude și dificultăți, familia are nevoie să fie relatată. Scăpând pe de o parte de narațiunile mortificante ale culturii contemporane, care o văd ca o instituție învechită și opresivă, sau neagă specificul familiei heterosexuale. Dar scăpând și de reprezentările pur defensive, care transformă familia în drapelul unei bătălii ideologice, care adesea are foarte puțin de-a face cu viața trăită a familiilor.

Acest mesaj este ocazie pentru a îmbunătăți capacitatea de a ne povesti: pentru că narațiunea este dăruire de sine, care aranjează spațiul pentru a împărtăși experiențe. Pentru a putea învăța de la viață, loc de imaginație creativă și mereu excedentă, cum să se înfrunte provocările prezentului, în capacitatea complet umană de a cultiva păstrând, de a inova formele în fidelitate față de substanță, care este comuniunea rodnică dintre un bărbat și o femeie. Pentru că numai în întâlnirea cu alteritatea se poate da naștere.

(După agenția SIR, 30 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat