Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ecumenismul își ia timp

De Gianni Valente

Dialogul teologic dintre catolici și ortodocși marchează pasul. La Amman a fost practic zadarnică ultima sesiune plenară a Comisiei mixte create pentru a înfrunta obstacolele teologice în calea comuniunii depline dintre Biserica catolică și Bisericile ortodoxe. Membrii Comisiei - 23 de delegați catolici și doi delegați pentru fiecare dintre cele 14 Biserici ortodoxe autocefale - s-au reunit în capitala iordaniană de la 15 la 23 septembrie 2014 pentru a se confrunta cu privire la un document de lucru intitulat "Sinodalitate și Primat". În intenții, semnarea comună a documentului ar fi trebuit să reprezinte un pas înainte în lucrarea Comisiei, angajată din 2006 să verifice dacă există o definiție și o exercitare a primatului Episcopului de Roma care să poată fi acceptate și de ortodocși. În schimb, așa cum se citește într-un comunicat difuzat în timp record de Patriarhia de Moscova, textul a provocat "o cantitate de obiecții de fond". Tentative de a elabora în timpul ședinței o altă schiță n-a avut rezultat. Și la sfârșit, "după discuții prelungite, care au dezvăluit dezacorduri serioase cu privire la chestiunea primatului în Biserică", s-a dat mandat Comitetului de coordonare a Comisiei să reformuleze textul, în următoarea reuniune programată în 2015.

În comunicatul pus on line de Moscova - mai înainte de comunicatul oficial, difuzat de partea catolică de Radio Vatican - se observă o urmă de satisfacție ascunsă datorită modului cum au decurs lucrurile: Patriarhia de Moscova continuă să se manifeste nemulțumită față de un dialog teologic în care până acum un rol proeminent pentru partea ortodoxă a fost ocupat de mitropolitul de Pergam Ioannis Zizioulas, din Patriarhia ecumenică, de mulți considerat drept cel mai mare teolog creștin în viață. Însă de data aceasta și alte Biserici ortodoxe au manifestat insatisfacție față de textul de lucru, dând impresia că "boicotarea" moscovită a dialogului teologic nu reprezintă o poziție izolată.

Schița de lucru arhivată trata raportul dintre primat și sinodalitate cu o direcție strict teologică, punând deoparte argumentările istorice și patristice cu privire la care de fapt se împotmoliseră - tot datorită obiecțiilor din partea ortodoxă - în precedentele sesiuni ale Comisiei. În textul propus, raportul dintre primat și sinodalitate, dintre "primus" în exercitarea autorității și colegialitatea episcopilor în Biserică era întemeiat teologic în lumina dinamicii trinitare, unde unitatea naturii divine este comună celor trei Persoane. Un paralelism perceput ca prea "rațional" și deductiv de reprezentanții ortodocși care au propus lăsarea deoparte a schiței. Hilarion de Volokolamsk, mitropolitul prezent la Amman ca reprezentant al Patriarhiei de Moscova, n-a trebuit nici măcar să facă prea mult presing pentru a aduce pe pozițiile sale delegați din alte Biserici ortodoxe slave. S-a renunțat cu politețe la invitațiile din partea catolică de a găsi oricum un consens cu privire la întocmirea unei noi schițe.

În comunicatul difuzat pentru a furniza un bilanț oficial al sesiunii - co-prezidată și de această dată de Ioannis de Pergam împreună cu cardinalul Kurt Koch - accentul este pus pe inițiativele și cuvintele cu care în zilele petrecute la Amman membrii Comisiei au voit să exprime apropierea și solidaritatea împărtășită față de creștini din zonele tulburate din Orientul Mijlociu. Însă pe planul dialogului ecumenic, rezultatul slab al summit-ului de la Amman și diviziunile reieșite din nou între ortodocși provoacă întrebări, și în vederea de acum a iminentului "Sfânt și Mare Conciliu" al ortodoxiei din 2016, convocat de Patriarhul ecumenic Bartolomeu pentru a trata împreună "noile probleme" pe care misiunea și prezența Bisericilor ortodoxe le au în fața lor în timpul prezent. Cu acea ocazie, conducătorii ortodocși vor reuși să găsească o linie comună cu privire la ecumenism și la raportul cu Biserica catolică? Sau chestiunea ecumenică va fi ținută în afara agendei Conciliului, pentru a evita despicări?

Până azi inclusiv, și la Amman reprezentanții ortodocși au confirmat intenția de a continua dialogul despre primat și sinodalitate. Nimeni n-a cerut moratorii sau n-au anunțat disocieri și viitoare forfaituri. În același timp, mitropolitul Hilarion a avut ocazia de a reafirma disocierea Patriarhiei moscovite de Documentul de la Ravenna, textul aprobat de Comisie în 2007, în absența reprezentanților ruși, care definea raportul dintre primat și conciliaritate ca "reciproc interdependente" și recunoștea că în primul mileniu creștin Biserica din Roma "ocupa primul loc în taxis (succesiunea sediilor, în ordinea importanței, ndr)", iar episcopul de Roma era recunoscut "ca protos (primul) între episcopii sediilor majore, în consensul adunării de episcopi". Și Biserica ortodoxă din Georgia - așa se citește în comunicatul Patriarhiei de Moscova - a reafirmat propriul dezacord față de Documentul de la Ravenna.

Pentru viitorul apropiat, drumul ecumenic dintre ortodocși și catolici va trebui să caute drumuri care să nu fie făcute impracticabile de contrastele interne din ortodoxie. Ca întotdeauna, importante sunt mișcările Patriarhiei de Moscova, a cărei preponderență "politică" obiectivă riscă să se transforme în element de încurcătură, care încetinește orice dinamism apostolic autentic și nu ajută să se profite de noi, posibile ocazii de comuniune cu catolicii. Uimește că, în contextul încins al crizei ucrainene, patriarhul de Moscova Kiril a simțit datoria de a respinge astăzi acuzele care-l denigrează ca simplu instrument al politicii Kremlinului. Și nu pare că furia naționalistă înregistrată în Rusia ajută ierarhia ortodoxă să câștige încrederea și stima spirituală printre rușii de astăzi: un amplu sondaj realizat în ultimele săptămâni arată că 36% dintre conaționalii săi îl consideră pe președintele Putin ca "o autoritate morală", în timp ce numai 1% dintre ruși îi recunoaște acest nobil calificativ patriarhului de Moscova.

(După Vatican Insider, 26 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat