Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXVI-a de peste an - A

"Oile mele ascultă glasul meu, spune Domnul; eu le cunosc pe ele și ele mă urmează" (In 10,27).

Dacă până duminica trecută vorbeam că Isus urcă la Ierusalim pentru a-și împlini misiunea de Mesia, misiunea de mântuitor și răscumpărător, duminica aceasta spunem că Isus a ajuns deja în Ierusalim, locul unde își va împlini misiunea încredințată lui de Tatăl ceresc.

Este important să amintim că Isus, mai înainte de a intra în cetatea Ierusalimului, a plâns asupra ei din cauza pedepselor vremelnice și veșnice care vor veni asupra locuitorilor ei, din cauza refuzului locuitorilor ei de a crede în el și de a-l primi ca mântuitor(cf. Lc 19,41-42). Acest plâns al lui Isus avea să fie o prefigurare al plânsului lor amar, dar și a plânsului amar al tuturor oamenilor care îl vor refuza pe el și mântuirea lui.

Ajuns în Ierusalim, Isus a fost primit cu onoruri regale și cântări de "Osana" (Mântuiește-ne, Doamne!), de către cei de cei mici, marginalizați, săraci, bolnavi, care așteptau mântuirea lui Israel și îl recunoșteau pe el ca Mesia (cf. Mt 21,9; Ps 118,25-26). Iar Isus, în semn de recunoștință pentru primirea lor frumoasă, mai întâi i-a vindecat pe cei orbi și șchiopi dintre ei, simbol al vindecării de orbire sufletească și de neputința de a umbla pe căile Domnului al tuturor celor care vor crede și veni la el (cf. Mt 21,14), și apoi a curățit templul de profanatori, ca semn al curățirii de păcate, pe care el o va face la cruce, tot pentru toți cei care îl vor primi și îl vor urma pe el (cf. Mt 21,12-13).

Dar pentru cei răi, care nu numai că nu l-au primit, ci, împietriți la inimă, l-au certat, l-au amenințat, l-au judecat și chiar l-au condamnat la moarte (cf. Mt 21,38), ca semn al judecății care îi așteaptă, Isus a blestemat smochinul fără rod, care s-a uscat în aceeași clipă (cf. Mt 21,20); smochinul era unul dintre simbolurile poporului Israel (cf. Os 9,10). Dar, în ciuda refuzului lor de a-l primi, Isus, iubitorul de oameni, a transformat respingerea și condamnarea lor în cauză de mântuire pentru toți oamenii care îl vor primi și îi vor urma învățăturile (cf. In 15,13; Evr. 5,9).

Este important să amintim că toate aceste lucruri pe care Isus le-a făcut la intrarea sa în Ierusalim au constituit o nouă încercare de a-i convinge pe locuitorii Ierusalimului și pe toți iudeii care au urcat pentru sărbătoarea Paștelui la Ierusalim să creadă în el și să-l primească ca Mesia. Paștele iudaic a fost și este o celebrare care comemorează eliberarea evreilor lor din sclavia Egiptului și aducerea lor în Țara Canaanului, prin intervenția directă a lui Dumnezeu și prin jertfa unui miel, cu al cărui sânge s-au însemnat (cf. Ex 12,21). Isus a voit să-i convingă pe toți iudeii, dar și întreaga lume, că el este Mesia, că el este adevăratul miel de Paști, că el va face adevărata eliberare din adevărata sclavie și moarte, adică, din sclavia diavolului, din sclavia păcatului și din sclavia morții (cf. 1Cor 5,7).

Conducătorii iudei și majoritatea locuitorilor Ierusalimului, după ce că n-au înțeles nimic bun din toate cuvintele, gesturile și faptele lui Isus, le-au și mai răstălmăcit și le-au întors împotriva lui. Căci, după ce Isus s-a întors la Ierusalim, după ce și-a petrecut noaptea în Betania, probabil la Lazăr, Marta și Maria, mai marii templului, i-au cerut cont de autoritatea cui s-a folosit: pentru intrarea solemnă în Ierusalim, pentru primirea de osanale de la copii și mulțime, pentru vindecările înfăptuite, pentru curățirea templului și pentru învățăturile date mulțimilor, căci de la ei n-a primit-o.

Deși autoritatea divină prin care a făcut aceste fapte a fost atât de evidentă, încât au observat-o până și copiii (cf. Mt 21,8-9.15-16; Ps 8,2), Isus le-a promis că le va spune de la cine a primit autoritatea, dacă și ei îi vor spune de la cine era botezul lui Ioan, de la Dumnezeu sau de la oameni? Și cum ei, din prudență și teamă, n-au voit să-i răspundă, nici el nu le-a răspuns direct la întrebare (cf. Mt 21,25-27.32). Dar, indirect, Isus le-a răspuns la toate întrebările lor, prin parabola celor doi fii trimiși de tatăl lor să lucreze în via lui. În această parabolă, unul dintre feciori a spus mai întâi că nu se duce să lucreze, dar, părându-i rău, s-a dus, iar celălalt, după ce a răspuns că se duce, îndreptățindu-se pe sine, nu s-a mai dus.

Prin parabola celor doi fii trimiși de tatăl lor să lucreze în via sa, Isus a ilustrat cele două categorii de oameni din Israel; în primul fiu i-a ilustrat pe vameși și desfrânate, care, după ce i-au spus "nu" lui Dumnezeu, mai apoi părându-le rău, au ascultat chemarea lui Ioan și a sa, s-au convertit și au spus "da". Iar în celălalt fiu i-a ilustrat pe preoții cei mai de seamă și pe bătrânii poporului, după ce au răspuns "da" lucrării lui Dumnezeu, dar mai apoi gândindu-se că sunt fii lui Abraham, ai acelui Abraham care, gândeau ei, s-a mântuit fără urmarea lui Isus (cf. In 8,33.39), neștiind sau uitând voit că Isus era înainte de Abraham (cf. In 8,56-58), îndreptățindu-se pe ei înșiși, au spus "nu".

Viața de la templu și din casele iudeilor devenise o rutină, o împlinire externă și de ochii lumii a Legii; mulți spuneau "da", dar nu făcea nimic (cf. Mt 23,3.5). La proclamarea Legii de pe Sinai, întregul popor s-a angajat că o va respecta și că o va pune în practică (cf. Ex 19,8); adică tot poporul a spus: "Mă duc, Doamne", dar cei mai mulți dintre ei nu s-au dus (cf. Mt 21,30). Acum, ca și atunci, este la fel. Deși Isus a venit personal pentru a ne înfățișa principiile Legii, mulți oameni creștini, deși la botezul lor au spus "da", fac "nu"; ei îl refuză și chiar îl resping pe Isus, ca pe unul care nu mai conduce Biserica, ca pe unul care și-a pierdut drepturile asupra lor, ca pe unul care îi deranjează prin învățăturile și legile sale, ca pe unul care le încurcă treburile și afacerile. Situația lui Isus refuzat de oamenii la care a venit să-i mântuiască, este redată în chip magistral, de scriitorul rus Feodor Mihailovici Dostoievski (1821-1881), în romanul Frații Karamazov, în capitolul "Legenda Marelui Inchizitor".

Deși Isus era profetul prezis de Moise că va veni (cf. Dt 18,15); deși Isus, venind, le-a vorbit ca nimeni altul despre Dumnezeu și împărăția cerurilor (cf. In 7,46); deși Isus a făcut multe minuni pe tot întinsul țării și a dovedit fără dubiu că el este Mesia (cf. In 12,37; 20,30); totuși mulți din cei care se credeau înțelepți și pricepuți (cf. Mt 11,25), mulți din cei care învățau poporul de la catedra lui Moise (cf. Mt 23,1) nu au voit să-l recunoască de Mesia și drept urmare nu l-au primit, l-au tratat rău, l-au respins mereu și chiar l-au condamnat la moarte. Cu toate că se credeau fiii lui Abraham, cu toate că erau în Canaan, ei nu-și dădeau seama că diavolul îi stăpânea și îi ținea orbi și surzi la chemarea lui Dumnezeu la mântuire. De aceea Isus, după ce a plâns la intrarea sa în Ierusalim, pentru pedepsele care îi așteaptă datorită împietrii inimii lor (cf. Lc 19,41-42; Evr 2,3), după ce a asudat și sânge în Grădina Măslinilor (cf. Lc 22,44), pentru mântuirea lor s-a făcut și ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce (cf. Fil 2,8).

Via a fost o metaforă folosită adesea de către profeții Vechiului Testament, pentru a desemna poporul ales, dar și toate celelalte popoare pe care ei trebuiau să le integreze în sânul poporului alianței; dar via a fost o metaforă pe care au folosit-o și Isus cu apostolii săi, însă pentru a desemna Biserica, noul popor ales al lui Dumnezeu. Aici trebuie să spunem că ceea ce n-a reușit Israel, în privința aducerii popoarelor păgâne la ascultarea credinței, a fost transferat acum în sarcina Bisericii; căci Bisericii i-a încredințat Dumnezeu acum misiunea de a-i aduce și pe păgâni, dar și pe evrei, la ascultarea credinței, pentru întregirea turmei sale, pentru creșterea viei sale, pentru zidirea trupului lui Cristos (cf. Ef 4,11-13).

Un misionar în Africa a lucrat până s-a prăbușit fizic. Superiorii i-au spus că trebuie să se întoarcă în țară pentru tratament și refacere. La câteva zile la plecarea din locul său de slujire, misionarul a scris în jurnalul său: "Cineva mi-a zis că este bine că am scăpat din locul acela rău și că m-am întors în țară. Eu astăzi spun tuturor că pentru mine nu este un rău mai mare decât să nu pot vesti evanghelia la cei care au trebuință de ea; și în același timp, pentru mine nu este favoare mai mare, bucurie mai mare și onoare mai mare decât să pot vesti evanghelia, decât să pot lucra în via Tatălui meu ceresc. În fiecare dimineață aud în sufletul și inima mea chemarea lui Dumnezeu: «Fiule, du-te astăzi și lucrează în via mea!» De aceea, eu doresc mai mult să vestesc evanghelia printre cei care au nevoie de ea, decât să mă odihnesc în țară. Pentru mine nu există bucurie mai mare decât aceea de a-l sluji pe Dumnezeu, prin vestirea evangheliei. Tatăl ceresc spune zilnic unuia fiecare dintre copii săi: «Fiule, du-te astăzi și lucrează în via mea. Fiule, ce poți face astăzi pentru mine și pentru via mea?» Aceasta trebuie să fie gândirea fiecărui creștin".

Iată câteva alte lămuriri pe marginea pericopei evanghelice de astăzi:

Fiule, du-te și lucrează astăzi în via mea (cf. Mt 21,28). Este o mare cinste sa te poți numi "fiul lui Dumnezeu" și să lucrezi împreună cu el la mântuirea lumii. Isus, a considerat a fi o bucurie să lucreze pentru Tatăl său. Isus, a spus: "Cât este ziua, trebuie să fac lucrările Celui ce m-a trimis; căci vine noaptea când nimeni nu mai poate să lucreze" (In 9,3-4). Prin botezul nostru, am fost înfiați și am devenit și noi copiii lui Dumnezeu. Iar, fiecare copil al lui Dumnezeu este chemat în această lucrare. Sfântul Paul, spune: "Noi suntem împreună lucrători cu Dumnezeu" (2Cor 6,1). Și, iar: "Dacă vestesc evanghelia nu am nici un motiv de laudă pentru că datoria mă obligă. Vai mie dacă nu vestesc evanghelia (cf. 1Cor 9,16).

Fiule, du-te lucrează astăzi în via mea (cf. Mt 21,28). Cuvântul "astăzi" ne arată că timpul care ni se oferă de a răspunde chemării Domnului de a lucra în via sa este scurt, este numai până se face seară (cf. In 9,4). Astăzi, dacă auziți glasul Domnului, să nu vă împietriți inimile voastre (cf. Evr 3,7). Acum este ziua mântuirii (cf. 2Cor 6,1-3). "Astăzi" este cuvântul mântuitor al lui Dumnezeu. "Mâine", este cuvântul înșelător al diavolului. Astăzi și acum arată timpul îndurării și al mântuirii este scurt. Scurt a fost timpul îndurării pentru oamenii de pe timpul lui Noe (cf. Gen 6,3; 7,1-6). Scurt a fost timpul îndurării pentru Noe, să iasă din Sodoma (cf. Gen 19,1-19). Scurt a fost și timpul îndurării primit de fecioarele invitate la nunta Mirelui să-și pregătească candelele și să iasă în întâmpinarea lui (cf. Mt 25,1-12). Scurt este timpul îndurării divine acordat de Dumnezeu și nouă(cf. Is 49,8). Să lucrăm cu frică și cutremur la mântuirea noastră și a altora, căci timpul este scurt (cf. Fil 2,12; 1Cor 7,29).

Fiule, du-te lucrează astăzi în via mea (cf. Mt 21,28). "Via Domnului" este acum Biserica (cf. Is 5,7: Mt 21,33). Lucrarea la care suntem chemați noi este aceea de lărgire și mărire a viei lui Dumnezeu prin pescuirea de oameni (cf. Mt 4,19; Mc 1,17), prin câștigarea de oameni pentru Dumnezeu (cf. Lc 5,10); prin vestirea evangheliei, a credinței și a adevărului (cf. Is 43,10; Fap 1,8); prin mărturisirea în fața lumii a iubirii și a bunătății lui Dumnezeu față de oameni, iubire și bunătate care ne-a chemat pe toți, din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9).

Alfred cel Mare (849-899), regele Angliei, călătorind odată deghizat printr-o pădure, a poposit la casa unei gospodine care tocmai cocea plăcinte. Femeia i-a spus că-i va da și lui din plăcinte, dacă va veghea să nu i se ardă plăcintele în cuptor, până ce ea va termina niște treburi pe afară. Regele a spus "da", însă, ocupat cu alte gânduri și treburi, a făcut "nu" și a ars plăcintele femeii. Când femeia l-a certat pentru asta, el i-a spus că este regele Alfred și s-a scuzat că, ocupat cu gândurile administrației împărăției, a uitat de plăcinte. Atunci femeia i-a replicat: "Tocmai pentru că ești rege, trebuia să te ții de cuvânt!"

Când la judecata lui Dumnezeu vom căuta să ne scuzăm că n-am lucrat în via sa, pe motiv de alte griji: soție, copii, gospodărie, serviciu, colegi etc., Dumnezeu ne va spune și nouă: "Pentru că te-am făcut rege peste creația mea și rege pentru cer prin botez, pentru că ți-am dat atât de multe daruri, tocmai de aceea trebuia să-mi împlinești lucrarea!"

Să nu uităm că, dacă David ar fi fost mai ocupat cu lucrul în via lui Domnului, nu ar fi păcătuit cu soția altuia și nici nu ar fi comis crimă (cf. 2Sam 11,4.15-18), ci din contra ar fi cucerit suflete pentru poporul alianței. De aceea, atunci când diavolul va veni și va bate la ușa inimii tale ca să-i împlinești lucrările, tu să-i răspunzi că împlinești lucrările lui Isus care locuiește în inima ta și care ți-a spus: "Fiule, du-te astăzi și lucrează în via mea" (Mt 21,8)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat