Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vis de copil

Colocviu cu cardinalul Gerhard Müller care conduce vechiul și de temutul Sfânt Oficiu

De Lucetta Scaraffia

Cardinalul Müller - prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, vechiul și de temutul Sfânt Oficiu, considerat un conservator ratzingerian într-o Curie Romană care se deschide la o viziune mai puțin rigidă despre tradiția catolică - mă uimește imediat primindu-mă în casa sa, la câțiva pași de Vatican, în sandale și tricou negru.

Cordial și vesel, se scuză pentru aspectul informal al ținutei sale făcând aluzie la căldură și mă conduce în biroul său foarte frumos, unde cărțile sunt așezate în ordine desăvârșită. Imediat îmi amintește că acela a fost apartamentul cardinalului Ratzinger și atunci îl privesc cu un ochi diferit, încercând să-mi imaginez acolo prezența blândă și iubirea față de studiu a papei emerit. Gerhard Müller, un uriaș renan, este diferit de ilustrul său predecesor de a cărui Opera omnia se îngrijește: este foarte extrovertit și aproape glumeț, făcând aluzie la faptul că nu vrea să-mi vorbească despre femei, ci mai degrabă despre sfânta Fecioară Maria. Însă readuc conversația la tema noastră, aceea a raporturilor sale cu femeile și îmi vorbește cu afect extraordinar despre mama.

"Cred că pentru fiecare om constituie o legătură specială, fiind legată de venirea sa pe lume. Astăzi mă gândesc din nou la ea cu privirea unui adult și-mi dau seama că a fost primul și cel mai important punct de referință al meu pentru orice experiență, începând de la rugăciune. Mi-o amintesc încă seara, așezată pe patul meu, când mă învăța să mă rog și să recunosc prezența lui Isus, o față adevărată, o referință sigură. De la ea am primit acel sentiment de încredere originară care este la baza oricărei credințe, și a raportului unui copil cu Dumnezeu. De la ea am înțeles că Dumnezeu se interesa cu adevărat de mine, că nu era un concept filozofic abstract. În cameră erau imagini ale Mariei și am fost obișnuiți încă de mici să ne adresăm Bisericii ca la un aspect al feței lui Dumnezeu".

Legătura dintre familie și parohie era vie și constantă: îl întreb care a fost reacția părinților la alegerea sa sacerdotală, care a avut loc după frecventarea liceului catolic local unde a întâlnit buni profesori și chiar profesoare foarte bune, îndeosebi pe cel de matematică și de engleză.

"Din cât îmi amintesc, din totdeauna am avut dorința de a întreprinde calea sacerdotală, așa cum mărturisește o anecdotă de familie: povestea mama mea că într-o zi - când aveam patru ani - l-am întâlnit pe episcopul de Mainz, Albert Stohr, un teolog foarte bun, care m-a impresionat mult, așa încât am exclamat: și eu aș vrea să fiu episcop când voi fi mare! Mama mea a fost casnică, foarte atentă la educația celor patru copii, doi băieți și două fete, pe care i-a urmat mereu cu grijă și, dacă era nevoie, cu severitate. Tatăl meu era muncitor la Opel, dar pentru a întreține familia lucra și ca agricultor. Cele două surori mai mari au fost femei emancipate, angajate în profesiile lor, una învățătoare la școala elementară, cealaltă angajată la o companie de asigurări. Astăzi am douăzeci și trei de nepoți și strănepoți și dacă spune cineva că noi preoții suntem departe de viață, mă gândesc la ei care mă țin bine legat de schimbările, de problemele de astăzi".

La întrebarea mea dacă, în afară de aceste figuri familiare, a cultivat și raporturi de prietenie cu femei, rămâne în tăcere câteva clipe. Apoi îmi vorbește despre bunele surori de la grădinița sa, pe care a continuat să le frecventeze și în anii care au urmat le-a și ajutat. Amintirea sa merge apoi la tinerele studente pe care le-a întâlnit atunci când preda, dar nu se pare să fi existat un raport de prietenie mai strâns cu vreuna dintre ele.

Desigur vorbește cu afect despre cele două surori bavareze care trăiesc cu el atâția ani și cu el au împărtășit experiențele sale pastorale. "Îmi amintesc îndeosebi că una dintre ele s-a ocupat timp de patruzeci de ani de copii abandonați, mai ales acei copii din familii care s-au destrămat și care suferă de singurătate și abandonare. Pentru mine a fost foarte important s-o ascult și să împărtășesc această misiune. M-am gândit mereu că munca sa cu copiii era importantă ca a mea ca episcop". Și nu și-a schimbat ideea nici de când este prefect: în vizita la papa Francisc, când i-a prezentat pe cei care lucrează în Congregație, a voit ca să fie prezenți și cei care se ocupă de curățenie.

În formarea unui catolic cult este mereu spațiu pentru cărți scrise de femei, nu este ușor a le exclude de la o formare teologico-spirituală. Așa a fost și pentru cardinal. "Desigur, a fost importantă pentru mine lectura operei lui Tereza de Avila, împreună cu aceea a celeilalte Tereze, cea de Lisieux. Dar am studiat-o îndeosebi pe Hildegard de Bingen, căreia i-am dedicat trei lucrări. M-a interesat mai ales teologia sa pentru imagini, o teologie care reevaluează simbolurile și puterea lor drept cale de înțelegere a realităților complexe. Ideea de a ajunge să descifrezi misterele teologiei prin imagini, deci reevaluând funcția intuiției, echilibrează teologia rațională a lui Toma și a primei scolastici. Pe urma lui Hildegard, m-a fascinat mult mistica medievală feminină, de la ideea despre Biserică a Ecaterinei la viziunile lui Brigita de Suedia. Dar apoi, desigur, am fost foarte uimit și de Edith Stein, de biografia sa precum și de operele sale, scrise într-o germană foarte frumoasă. Mare importanță pentru mine, ca pentru toți germanii credincioși, a avut-o Elisabeta de Turingia, contemporană cu sfântul Francisc de Assisi, care urmează aceeași calea a lui de totală dăruire săracilor. Ea însăși, deși guvernând după moartea soțului, devine săracă și se ocupă intens de mizerabili și leproși. Este un mare exemplu de dăruire de sine și de gestionare admirabilă a puterii".

Dar aici trecem la problemele femeilor de astăzi, pe care cardinalul le-a cunoscut nu numai în Germania, ci și în frecventele călătorii în America Latină. Acolo Müller denunță condiția nefericită a femeilor, care se naște din instabilitatea vieții familiale - circumstanță care constrânge tot mai mult femeile să întrețină singure povara copiilor de întreținut și educat - și dintr-o mentalitate pe care nu ezită s-o definească machista. În afară de asta amintește că, atunci când era episcop de Regensburg, a colaborat strâns cu diecezele din țările din est împotriva traficanților de femei imigrate care erau duse în țările occidentale cu înșelăciune, pentru a fi prostituate. Și în această privință amintește că a întâlnit multe dificultăți în ambiente politice.

Desigur istoria sa personală determină atitudinea sa față de colaborarea femeilor. "Astăzi femeile sunt colaboratoare binevenite în oficiile diecezane, unde desfășoară foarte multe misiuni, adesea de conducere, și colaborează de acum în mod intens la viața Bisericii".

La observația mea că femeile ajută, dar se plâng că sunt mai puțin ascultate, se uimește: experiența sa germană este foarte diferită, acolo femeile contează cu adevărat și rolul lor este recunoscut în mod oficial - primesc un salariu - și nu numai asemănător voluntariatului. Și în Congregația pentru Doctrina Credinței Müller a găsit deja un număr mare de colaboratoare, care desfășoară și roluri care nu sunt secundare: nu ascunde stima față de secretara sa, Clothilde Mason, și față de alte colaboratoare, aproape toate femei căsătorite cu familie. Și menționează că se întâlnesc și dificultăți de a chema să colaboreze la Congregație teologe care, dacă au familie, nu sunt disponibile să se transfere la Roma. În afară de asta, mă anticipă că noua Comisie Teologică Internațională, care urmează să fie numită de papa, va avea un număr mai mare de femei decât cea anterioară: mi se pare că înțeleg că vor trece de la două la cinci sau șase.

Cu privire la prezența feminină în viața Bisericii - pe care el o găsește ca foarte diferită de cea masculină și în ceea ce privește cercetarea teologică - cardinalul amintește o scriere a lui Bergoglio despre iezuiți, în care viitorul papă subliniază că diferența dintre catolici și calviniști se află tocmai în capacitatea catolicilor de a lua în considerație și emoțiile, și nu numai intelectul, în calea care duce la Dumnezeu.

Este o reflecție care uimește, mai ales astăzi când confesiunile protestante au deschis porțile pentru slujirea feminină, deci aparent sunt mai "feministe" decât cea catolică: Müller subliniază în acest mod că prezența feminină trebuie să fie recunoscută în specificul său, nu în imitarea modelului masculin. Pentru aceasta el insistă asupra faptului că trebuie să ne amintim că Biserica trebuie să fie mamă, nu instituție, pentru că o instituție nu se poate iubi, o mamă însă da. Și modelul Bisericii este tocmai familia, prima Biserică domestică, în care femeile desfășoare un rol decisiv dar diferit.

Ultima întrebare este cea mai fierbinte, cu privire la chestiunea conflictuală a surorilor americane din Leadership Conference of Women Religious, cu care cardinalul a susținut recent tratative complexe. "Între timp trebuie să ținem cont de faptul că nu sunt toate surorile americane, ci un grup de surori din America de Nord reunite într-o asociație. Am primit multe scrisori îndurerate ale altor surori, apartenente la aceleași congregații, care suferă mult datorită direcției pe care ele o dau misiunii lor. Și apoi congregațiile nu mai au vocații, riscă să se stingă. Am încercat înainte de toate să stabilim un raport mai puțin conflictual, să facem să coboare tensiunea, grație și episcopului Sartain pe care l-am trimis să trateze cu ele, un om foarte blând. Înainte de toate trebuie să clarificăm faptul că nu suntem misogini, nu vrem să mâncăm în fiecare zi o femeie! Avem fără îndoială un concept diferit de viață călugărească, dar sperăm să le ajutăm să-și regăsească identitatea lor".

Fără îndoială cardinalul Müller, germanul care după nord-americanul Levada i-a urmat lui Ratzinger în poziția probabil cea mai dificilă în conducerea Bisericii, vrea să instaureze cu femeile raporturi cordiale și deschise, de adevărată colaborare, fără a se gândi la mari revoluții interne.

(După L'Osservatore Romano, 1-2 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat