Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XXI-a de peste an - A

"Ucenicul nu este mai mare decât maestrul său" (Mt 10,24).

Cezareea lui Filip (cf. Mt 16,13) este o localitate foarte frumoasă situată la poalele Muntelui Hermon, pe cursul principal al râului Iordan. Își are numele de Cezareea lui Filip, la Filip tetrarhul, care a înfrumusețat-o și care a numit-o așa pentru a o deosebi de Cezareea maritimă (cf. Fap 8,40). În trecut orașul s-a numit Baal-Gad, de cultul zeului Baal; apoi Paneas, de la cultul zeului Pan, introdus de greci; apoi Neronias, de la reînfrumusețarea lui din timpul domniei lui Nero; astăzi orașul se mai numește și Banias. Aici, în acest oraș cu trecut idolatric, Isus s-a retras cu ucenicii săi, pentru a le vorbi despre mesianitatea sa și despre mântuirea prin cruce, prin moarte și prin înviere, și pentru a-l transforma în loc de referință pentru dezvăluirile divine privind mântuirea.

În Cezareea lui Filip, Isus și-a clădit Biserica pe mărturisirea de credință a lui Petru: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" (Mt 16,16) și a promis că "puterea Celui Rău nu o va birui" (Mt 16,18).

Un pictor a redat scena mărturisirii de credință a lui Petru și promisiunea lui Isus că puterea Celui Rău nu va birui Biserica sa, printr-o imagine plastică. Pe o mare agitată se înalță o stâncă puternică, pe care este clădită Biserica lui Isus fondată pe mărturisirea de credința lui Petru; iar în această piatră pe care este clădită Biserica lui Isus lovesc zadarnic valurile furioase ale mării, împreună cu niște oameni răi. În spatele lor, se vede satana râzând ironic și spunând: "Eu, cu toate forțele iadului, lovim zadarnic de 2000 de ani în stânca pe care se află clădita Biserica lui Isus fondată pe mărturisirea de credință a lui Petru, și nu reușim scufundarea ei, iar voi credeți că veți reuși? Vă obosiți zadarnic și vă înșelați amarnic!"

Iată câțiva dintre oamenii care s-au trudit zadarnic și s-au înșelat amarnic, crezând că vor putea distruge Biserica lui Isus, fondată pe credința lui Petru: păgânul împărat roman Dioclețian (240-316), care a bătut monedă pe care a scris dispariția numelui de creștin. Practic s-a întâmplat invers, în scurt timp a dispărut numele de păgân; la fel s-a înșelat și Voltaire (1694-1778), care a spus că în 20 de ani, prin munca lui, va nimici numele de creștin. Și aici s-a întâmplat invers, peste 20 de ani murea disperat, fără să primească ultimele sacramente, infamul Voltaire. Porțile iadului nu vor birui Biserica (cf. Mt 16,18), pentru că este de origine divină, așa cum remarca și înțeleptul Gamaliel, profesorul sfântului Paul (cf. Fap 5,34-40).

Iată cum explică misterul dăinuirii Biserici, Napoleon I Bonaparte (1769-1821). Acesta era exilat în Insula sfânta Elena și vorbea despre Isus și despre Biserica sa, împreună cu Charles Tristan, marchiz de Montholon (1782-1853), care l-a urmat în exilul său. Napoleon I îi spunea acestuia: "Alexandru cel Mare, Cezar, Carol cel Mare, eu, am întemeiat împărății mari, dar aceste împărății nu au dăinuit pentru că au fost clădite pe forță și silnicie. Isus și-a întemeiat Biserica, împărăția lui, pe dragoste, de aceea ea va dăinui veșnic. De aceea, și astăzi și totdeauna se vor găsi mulți oameni ca să moară pentru el. Eu îi înflăcăram și îi entuziasmam pe oameni când eram în mijlocul lor. Isus, deși înălțat în slava cerească, îi atrage și îi entuziasmează și astăzi pe oameni cu aceeași putere de la început".

Sfântul Ambrozie (339-397), vorbind despre Isus care și-a fondat Biserica pe mărturisirea de credință a lui Petru, spune aceste cuvinte: "Cristos este totul pentru noi. Dacă dorești să-ți vindeci rănile, el este medicul. Dacă te arde febra, el este izvorul răcoritor. Dacă ești apăsat de vină, el este îndreptățirea. Dacă ai nevoie de ajutor, el este forța. Dacă te temi de moarte, el este viața. Dacă dorești cerul, el este calea. Dacă fugi de întuneric, el este lumina. Dacă îți este foame, el este hrana" (cf. De virginitate, 16).

Isus, care așa cum spunea sfântul Ambrozie, a venit pe pământ ca să fie totul pentru oameni, predica și făcea minuni răsunătoare, dar lumea nu știa încă cine este Isus. Diavolul și oamenii săi, mai ales cei de la templu, au avut grijă să creeze confuzie în inimile oamenilor, ca ei să-l perceapă pe Isus numai ca pe Ioan Botezătorul, numai ca pe Ilie, numai ca pe Ieremia, sau numai ca un altul dintre profeți, și nu ca pe Mesia, și nu ca pe Fiul lui Dumnezeu, și nu ca pe cel care a primit toată puterea în cer și pe pământ.

Dacă Isus ar fi fost recunoscut de către oameni numai ca un simplu "învățător venit de la Dumnezeu" (cf. In 3,2), sau ca un simplu profet din vechime care a înviat din morți (cf. Mt 16,14), moartea lui nu ar fi putut să aibă pentru ei o mai mare însemnătate decât moartea oricărui alt om mare și bun. Ea ar fi fost o moarte eroică, dar nu una ispășitoare. De aceea Isus vrea să fie recunoscut de oameni ca Fiul lui Dumnezeu cel viu, ca cel care are putere asupra diavolului, a lumii și a morții.

Dacă oamenii l-ar fi cunoscut pe Isus numai un mare profet și numai un mare om, chiar dacă ar fi alergat la el sau chiar dacă l-ar fi urmat, diavolul nu avea de ce să se teamă, pentru că nimeni nu ajunge la mântuire dacă vine la Isus numai ca la un mare profet sau numai ca la un mare om. Oamenii se mântuiesc doar dacă vin la Isus, ca la Mesia, ca la Fiul lui Dumnezeu cel viu, ca la cel care are toată puterea în cer și pe pământ, așa cum însuși Dumnezeu i-a revelat astăzi lui Petru (cf. Mt 16,16-17).

Când oamenii vin la Isus numai atunci când li se termină pâinea sau vinul, bunăstarea sau sănătatea, banii sau fericirea lumească, dar nu vin când păcatul i-a golit de har și ne mântuire, atunci sunt cei mai nefericiți oameni (cf. 1Cor 15,19). Și diavolul asta urmărește. Chiar el le inspiră să alerge la Isus în cele trupești și pământești, dar să nu alerge la el în cele sufletești și cerești, așa cum a alergat duminica trecută femeia feniciană și fiica ei (cf. Mt 15,22).

Petru era puternic ca o stâncă, de aceea Isus a adăugat că pe această piatră își va zidi Biserica sa pe care porțile iadului și nici moartea nu-l vor împiedica a o construi. De aceea a vorbit despre moartea lui iminentă, dar și despre victoria lui asupra morții prin înviere. Isus i-a spus lui Petru că-i va da cheile împărăției cerurilor, chei cu ajutorul cărora îi va dezlega pe oameni de păcat (cf. Mt 16,18-20). Privilegiul de a lega și dezlega păcate s-a văzut bine în ziua de Rusalii, când Petru, predicând, anunța că celor care îl primesc pe Isus și evanghelia sa, păcatele le vor fi iertate (cf. Fap 2,38); apoi s-a mai văzut și în casa lui Corneliu, când iarăși a spus că cine îl primește pe Isus, primește iertarea păcatelor (cf. Fap 10,43).

Puterea cheilor lui Petru a trecut la toți urmașii săi aflați la cârma Bisericii lui Isus și în comuniune cu el.

Petru, deși puțin mai înainte a primit de la Isus lauda credinței și puterea cheilor, totuși nu a primit puterea de a schimba legi gata stabilite din veșnicie. Nimeni nu poate schimba drumul de urmat pentru mântuire, așa cum încerca Petru acum. Isus a venit în lume să împlinească mântuirea prim cruce, moarte și înviere. Iar fără cruce, moarte și înviere nu există mântuire. De aceea diavolul, pe muntele ispitirii, a căutat să-l abată pe Isus de la cruce (cf. Mt 4,1-11). De aceea astăzi diavolul a încercat din nou să-l abată pe Isus de la cruce, prin Petru (cf. Mt 16,22-23). De aceea, în timpul patimilor, a încercat din nou să-l abată pe Isus de la cruce, prin mai marii iudeilor și prin trecătorii de la Calvar (cf. Mt 27,39-44). Nimic nu-l supără pe satana mai mult decât crucea, pentru că prin sfânta cruce a primit cea mai grea înfrângere, cea mai mare pierdere și cea mai grea lovitură.

Cunoaștem cu toții din viața sfântului Cristofor (+ 251), că acesta, fiind bărbat puternic, a avut ambiția de a sluji celui mai puternic rege. Auzind el că diavolul este puternic, s-a pus în slujba lui. Dar, văzând într-o zi că diavolul a făcut un ocol larg pe lângă o cruce a lui Isus dintr-un câmp, a înțeles că diavolul se teme de crucea lui Isus. L-a părăsit imediat pe diavol, și s-a pus în slujaba lui Isus.

După biruința lui Isus de la cruce, satana, pentru a birui, încearcă acum să ne despartă pe noi de cruce. A încercat cu Petru, făcându-l să fugă din Roma în timpul prigoanelor; a continuat prin primii creștini care în schimbul eliberării, au trădat; continuă cu unul fiecare dintre noi cei de astăzi, pe care ne amăgește să refuzăm orice suferință și cruce. Așa cum Isus l-a certat în evanghelie pe apostolul Petru care amăgit de satana voia să refuze crucea, tot astfel Isus îi ceartă și astăzi pe toți cei care fug de cruce, pentru că fug de mântuire (cf. Mt 16,23).

Prin această dojană, Isus i-a spus lui Petru: "Eu te-am luat de vicar al meu și nu șef al meu"; nouă, creștinilor, care am avea nechibzuința de a schimba legile sale, ne spune: "V-am luat colaboratorii mei, nu înlocuitorii mei". "Ucenicul nu este mai mare decât maestrul său" (Mt 10,24). Nimeni nu poate emite opinii, păreri sau legi care privesc mântuirea, atâta vreme cât sunt legi divine și veșnice în această privință. "Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc" (In 15,14).

Mergând pe această logică trebuie să spunem: Așa cum nimeni nu poate schimba crucea ca mijloc de mântuire rânduit de Dumnezeu din veșnicie, tot astfel nimeni nu poate schimba nici legea căsătoriei care este un semn al legăturii dintre Cristos și Biserică, nici lege închinării, nici legea iubirii; nimeni nu poate schimba nimic din ceea ce a învățat Cristos, fără să se piardă pe sine și pe cei pe care îi învață. Sfântul Paul ne spune în lectura a doua de astăzi: "Cine a putut cunoaște gândul Domnului? Cine a fost sfetnicul lui? Cine i-a dat lui mai înainte ceva, ca să aibă dreptul de a primi ceva în schimb? Căci toate sunt de la el, prin el și pentru el. Lui să-i fie mărire în veci! Amin!" (Rom 11,34-36).

Să mai reținem bine și aceste cuvinte ale lui Isus: Tu ești Petru și nu voi sunteți Petru. Voi zidi Biserica mea, nu bisericile mele. Ție îți voi da cheile împărății cerurilor, și nu vouă vă voi da cheile împărăției cerurilor. Și atunci de ce atâți care pretind că sunt Petru și de ce atâtea biserici care se pretind toate a fi unica Biserică a lui Cristos? Dacă păgânii care nu-l cunosc pe Cristos, nu cunosc Biserica sa, nu cunosc Evanghelia se pot mântui; cei care îl cunosc pe Isus, evanghelia și Biserica sa și lucrează împotrivă sunt departe de mântuire. Sfântul Ambrozie (337-397) spunea simplu de tot și pe înțelesul tuturor: "Unde este Petru, acolo este Biserica".

Noi, astăzi, i-am spus lui Isus, împreună cu Petru: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" Dar orice păcat înseamnă o dezicere, o renunțare și o abdicare de la această mărturie de credință. Pentru a înțelege ceea ce am voit să spun prin aceste cuvinte, am să vă relatez o întâmplare:

Era prin anul 70 după Cristos. Ierusalimul înconjurat de armatele romane ale generalului roan Titus, trecea prin clipe de groază. Se abătuse pedeapsa lui Dumnezeu asupra Ierusalimului pentru răstignirea lui Isus Cristos. Foamea făcea mii de victime, iar romanii nu permiteau aprovizionarea cu alimente a orașului. Singurul lucru pe care l-au permis romanii a fost îngroparea morților în afara cetății. Rabbi Iohnan ben Zaccai (30-90), recunoscut de toți ca un mare conducător spiritual al evreilor, a cerut ucenicilor săi să-l pună într-un sicriu și să-l ducă în afara orașului. De acolo a reușit să ajungă până la cortul comandantului, generalului roman, Titus. A căzut în genunchi înaintea lui și l-a rugat: "Stăpâne, fie-ți milă de mulțimea de copii nevinovați din cetate și de mamele lor care se sting!" "Oprește-te!, i-a zis Titus. De la primul cuvânt pe care l-ai rostit, ai mințit". Rabbi Iohnan ben Zaccai, pe ale cărui buze nu s-a aflat niciodată minciuna, nu înțelegea ceea ce voia să-i spună Titus. "Mi-ai spus: «Stăpâne»! Dacă eu sunt stăpânul, de ce nu mi-ați deschis larg porțile cetății, de ce nu m-ați primit cu triumf și cu osanale, de ce a mai trebuit să asediez cetatea?" Rabbi Iohnan ben Zaccai nu a mai putut răspunde nici un cuvânt. Pentru prima dată o minciună îi întinase buzele. Să nu uităm că ceea ce afirmăm sau declarăm cu buzele este contrazis și infirmat de faptele noastre.

Guvernatorul Șebna, un înalt oficial din guvernul lui Ezechia, a fost un om bogat, care a fost îndepărtat din funcție pentru că lucra în dezacord cu regele, pentru că una spunea și alta făcea, pentru că lucra în interes personal și nu pentru interesul regelui și poporului. El își căuta propria glorie pământească și nu gloria lui Dumnezeu. A fost mai întâi mustrat spre îndreptare, iar când a refuzat convertirea, a fost îndepărtat din funcție (cf. Is 22,15-19).

Așa vor fi îndepărtați din împărăția lui Cristos cei care una spun cu buzele și alta împlinesc cu faptele, cei care lucrează numai pentru o slavă trecătoare și nu pentru slava veșnică a lui Dumnezeu, cei care refuză dojana Domnului și nu se convertesc, căci toate sunt de la Dumnezeu, prin Dumnezeu și pentru Dumnezeu, așa cum ne spune sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi (cf. Rom 11,36).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat