Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XX-a de peste an - A

Și pe cei străini credincioși, Dumnezeu îi va conduce la muntele său cel sfânt (cf. Is 56,7).

Ideea din pericopa evanghelică din această duminică este o continuare a ideii din pericopa evanghelică din duminica trecută. Duminica trecută, am văzut cum cei 12 apostoli ai lui Isus, aleși dintre cele 12 triburi ale lui Israel, după ce au fost martorii multor minuni și martorii minunii înmulțirii pâinilor, pâini din care s-au săturat împreună cu cei 5000, numai bărbați, și după ce având fiecare în mâini și câte un coș plin de firimituri adunate de pe urma mesei din pustiu, au fost trimiși de Isus să treacă înaintea lui pe țărmul celălalt. Pe timpul traversării mării, spre țărmul celălalt, s-a iscat pe mare o așa furtună așa de mare că le amenința viața. Iar apostolii nu numai că nu l-au chemat în ajutor pe marele făcător de minuni, Isus, dar nici măcar nu s-au gândit la dânsul. Ba mai mult, atunci când, nechemat, Isus, a venit la ei pășind pe valurile zbuciumate ale mării, arătând prin asta că el stăpânește peste vânturi și ape și că nu-i părăsește, ei nici măcar nu l-au recunoscut, l-au confundat cu o nălucă și au început să țipe de spaimă.

Asta au făcut-o apostolii, martorii și beneficiarii multor minuni. Puțin mai înainte, Isus fusese respins și de către iudeii, atât în Iudeea, cât și în Galileea, care și ei l-au văzut făcând multe minuni. Isus spusese într-o predică a sa că, dacă în Tir și Sidon s-ar fi făcut minunile care s-au făcut în Iudeea și Galileea, demult cele două cetăți păgâne s-ar fi convertit și ar fi făcut pocăință (cf. Mt 11,21).

Pentru a le arăta apostolilor adevărul acestor cuvine, Isus a plecat împreună cu ei în Tir și Sidon. Regiunea Tirului și a Sidonului aparținea pe atunci provinciei romane Siria și era un port fenician, canaanit, pe coasta Libanului de azi. Despre locuitorii acestei regiuni se știe că: se trăgeau din Canaan, un nepot indecent al lui Noe, care a fost blestemat (cf. Gen 9,18.22-27); că erau politeiști, adică, credeau în mai mulți dumnezei, în special în zeii soți, Baal și Astarta, cărora li se ofereau sacrificii umane și prostituție; din Tir a fost și Izabela, soția idolatră a lui Ahab (cf. 1Rg 16,31-33). În Noul Testament, numele Izabelei a ajuns sinonim pentru apostazie (cf. Ap 2,20).

Când evreii au cucerit Canaanul, au primit influențe, atât din religia lor falsă, cât și din practicile lor păgâne, deși Dumnezeu le-a poruncit, pe muntele Sinai, să nu aibă alți dumnezei în afară de el; dar poporul nu a ascultat (cf. Dt 12,1-7). Când chivotul lui Dumnezeu a fost capturat de către filisteni și aceștia l-au dus în Asdod, într-un templu a zeului Dragon, în câteva dimineți, statuia lui Dragon stătea prăbușită înaintea chivotului. Pentru contaminarea evreilor cu zeii falși, zei opriți de în multe rânduri de Dumnezeu, Isus spune astăzi că a fost trimis mai întâi la oile pierdute ale casei lui Israel (cf. Mt 15,24).

Astăzi, o femeie cananaită din acea regiune a Tirului și a Sidonului, adică o femeie păgână, o femeie imorală, o femeie fără teamă de Dumnezeu, o femeie care își oferea copiii în sacrificiu, o femeie care se prostitua în cinstea zeilor, o femeie fără cinste, s-a prezentat în fața lui Isus.

Această femeie, străină de Israel, care nu știa nimic despre Dumnezeul cel adevărat, care nu-l văzuse și nu-l cunoscuse pe Isus, care nu participase la niciuna din minunile lui, a crezut la prima vedere că Isus este Mesia, fiul lui David, fiul lui Dumnezeu, și a venit la el cu o încredere nemaiîntâlnită. Spre învățătura apostolilor și a iudeilor care îl însoțeau, pe această femeie ce avea o fiică chinuită de diavol, Isus mai întâi a refuzat-o și chiar a ofensat-o în trei rânduri. Dar, cu toate acestea, ea n-a încetat să creadă, să ceară și să spere în ajutorul lui Isus.

O mică paranteză aici. În drumul nostru spre celălalt mal, spre țărmul paradisului, avem nevoie de o credință puternică, asemănătoare cu a femeii păgâne, care nu a plecat de lângă Isus până ce nu a primit ceea ce avea nevoie sufletul ei, pentru ea și pentru fiica ei.

Dacă stăm și analizăm bine, păcătoși au fost și evreii de unde au fost aleșii apostolii și primii ucenici, păcătoși au fost și păgânii de unde Isus a primit oameni care să-l urmeze. De aceea, lectura a doua de astăzi ne spune în acest sens: "Dumnezeu a închis pe toți oamenii în neascultare, ca să se îndure de toți" (Rom 11,32). "Dumnezeu a închis totul sub păcat, pentru ca făgăduința să fie dată celor care cred prin Isus Cristos" (Gal 3,22). Deci, atât pentru evrei cât și pentru păgâni, și pentru toți oamenii, important era și este să creadă în Isus. Atât evreii cât și neamurile erau într-o stare naturală de împotrivire lui Dumnezeu. Din pricina aceasta toți sunt mântuiți prin har, prin credința, pentru ca nimeni să nu se laude (cf. Ef 2,8-9).

În timpul unei bătălii, un soldat a fost lovit de un glonț exact în buzunarul de la haina militară. A rămas însă nevătămat din pricina unei monede aflate în buzunarul lovit de glonț și pe care scria "Dei gratia" (prin harul lui Dumnezeu). Această întâmplare l-a pus pe gânduri pe acel om, s-a convertit și a devenit om credincios.

O altă întâmplare deosebită s-a petrecut în Kurdistan. Un bărbat a omorât pe altul. Numaidecât ucigașul a fugit în munți. Fiul victimei nu s-a oprit din căutarea ucigașului. Tot timpul ucigașul auzea că fiul victimei îl caută. Într-o zi, pe când ucigașul adormise de atâta alergare sub un pom, se trezi dintr-o dată într-o spaimă de moarte. O mână se așezase pe umărul său. El a deschis ochii și a văzut îngrozit fața fiului victimei. "Tu ești ucigașul tatălui meu?", l-a întrebat acesta. "Da, eu l-am omorât pe tatăl tău. Sunt în mâinile tale, omoară-mă!". Pe fața fiului s-a așezat un sentiment de compătimire și i-a zis: "Ascultă-mă! Eu sunt creștin și știu cât de prețioasă este iertarea. De săptămâni întregi te caut să-ți spun această veste. Te-am iertat din toată inima. Vino acasă și trăiește liniștit!".

Mulți oameni alungă gândul despre întoarcere la Dumnezeu, pentru că își amintesc că sunt vinovați. Dar Dumnezeu îi caută tot timpul și vrea să le spună că Fiul său a plătit pe Golgota pentru toate păcatele lor. Dumnezeu are pentru noi această veste bună, de aceea trebuie să ne lăsăm găsiți de el.

Proba credinței este unul dintre modurile de a lucra ale lui Dumnezeu. Probei credinței au fost supuși duminica trecută cei 12 apostoli, unde ei au picat testul. Probei credinței a fost supusă și femeia canaanită din evanghelia de astăzi, dar ea va trece testul cu brio. Probei credinței suntem supuși zilnic și noi, și pentru a ne mântui trebuie să-l trecem de fiecare dată.

Așa cum am spus și mai înainte, pentru femeia din evanghelie, testul credinței a constat din trei refuzuri succesive din partea lui Isus. Primul refuz: "Isus nu i-a răspuns nimic". Al doilea refuz, Isus, nici măcar nu s-a uitat către ea și i-a zis cu răceală: "Nu sunt trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel". Al treilea refuz conține și o mică jignire iudaică: "Nu este bine să se ia pâinea copiilor și s-o arunci la cățeluși!" Fiii poporului lui Israel erau copiii și moștenitorii promisiunilor; câinii însă erau națiunile, erau păgânii, erau străini, erau cei de departe, erau cei ce nu aveau legămintele promisiunii (cf. Ef 2,11-13). Răspunsul credinței femeii păgâne a fost: "Dar și cățeii mănâncă din firimiturile care cad de la masa stăpânilor lor". Credința ei cea mare a primit răspuns și fiica ei a fost vindecată chiar în ceasul acela (cf. Mt 15,28).

Ce deosebire dintre credința slabă a iudeilor și apostolilor și credința tare acestei femei păgâne! Cei dintâi erau cu pretențiile, iar femeia păgână a fost cu credința și cu ucenicia curată. Acestei femei credincioase dintre păgâni i se potrivesc cuvintele din prima lectură: "Pe străinii care se vor pune în slujba Domnului, din iubire pentru numele lui și vor deveni slujitorii lui, și toți aceia care vor respecta ziua de odihnă a mea, nu o vor pângări și vor rămâne statornici în legământul meu, îi voi conduce la muntele meu cel sfânt" (Is 56,6-7). Noi, credincioșii dintre neamuri, trebuie să cântăm și să tresăltăm de bucurie, pentru că Dumnezeu judecă popoarele cu dreptate și le călăuzește pe fața pământului (cf. Ps 67,5).

Aceasta a fost a patra ocazie relatată de evanghelii în care Isus lucrase pentru neiudei: Cea dintâi a fost la Sihar, în Samaria, cu femeia samariteană (cf. In 4,5-42), a doua la Cafarnaum, cu vindecarea robului unui sutaș (cf. Lc 7,1-10) și a treia a fost cu vindecare unui îndrăcit din ținutul Garadenilor (cf. Mc 5,1-20), iar a patra, cea de astăzi, cu vindecarea fiicei îndrăcite a femeii păgâne din ținutul Tirului și al Sidonului (cf. Mt 15,21-28).

Să nu disprețuim niciodată pe nimeni, spunând că este rău sau păgân, și nici să nu ne credem singurii care îl urmăm bine pe Domnul, căci toate exemplele evanghelice de mai sus ne spun că: "Dumnezeu nu este părtinitor" (Fap 10,34); ne spun că toți oamenii din lume sunt chemați să devină cetățeni ai împărăției cerurilor (cf. Fap 9,9-18,32-35; 10,1-48; 15,1-29; Rom 1,16; 9,24); ne spun că cei considerați răi sunt în realitate buni. Deși evanghelia a venit mai întâi pentru evrei (cf. Rom 1,16), ea este dată pentru toți oamenii: "Oricine va invoca numele Domnului, va fi mântuit" (Rom 10,13).

A fost odată de o tânără dintr-o familie bogată și cu renume, care s-a întors la Dumnezeu. Consecința pentru viața ei a fost o despărțire de tot ce i-a umplut viața până atunci. Toți prietenii au părăsit-o; a fost alungată din mediul în care trăise până atunci; și a devenit o străină chiar pentru familia ei. Cineva a întrebat-o: "Ai calculat bine prețul atunci când te-ai hotărât pentru Mântuitorul?" Ea a răspuns: "Da, l-am calculat; însă am calculat și ce m-ar fi costat dacă nu-mi căutam adăpost la Isus, iar acel preț ar fi fost mult mai mare". Să ne decidem chiar acum pentru Isus și vom primi bunăvoința lui Dumnezeu!

Chiar dacă zicem că îl cunoaștem și îl slujim pe Isus, astăzi și în fiecare zi, noi trebuie să ne reînnoim adeziunea noastră la Cristos, renunțând la zeii falși care se strecoară în viața noastră. Femeia cananeancă nu a încercat să se îndreptățească pe sine, ci a acceptat condițiile puse de Isus. Exact așa trebuie să facem și noi. Un act de abandonare la voința lui Dumnezeu valorează mai mult decât multe fapte bune. Gradul de sfințenie pe care îl realizăm în viață depinde de gradul de conformare a propriei voințe cu voința lui Dumnezeu. Fericitul Henric Suso (1295-1366) spunea: "Prefer sa fiu cel mai mizerabil vierme al pământului din voința lui Dumnezeu decât să fiu un serafim din propria mea voință" Aici este secretul sfinților, care, asemenea sfântului Ignațiu din Loyola (1491-1556) își ofereau de mai multe ori pe zi voința lor lui Dumnezeu.

Rose Elizabeth Fitzgerald Kennedy (1890-1995), mama fostului președinte a SUA, John Kennedy (1917-1963), la vârsta de 80 de ani și-a scris memoriile. În aceste memorii ea și-a scris atât amintirile plăcute cât și pe cele dureroase. A avut nouă copii. Fiul cel mai mare, aviator de recunoaștere, și-a pierdut viața în război. A doua fiică a fost victima unui accident de avion. John, fostul președinte al Americii, a fost asasinat. Aceeași soartă a avut-o și fratele său, Robert. Rosemary, o altă fiică, a zăcut la pat lovită de o boală incurabilă. Spre finalul memoriilor sale, ea se întreabă dacă o asemenea femeie, se poate considera fericită. Și răspunsul a fost "da". "Mi-am dat seama, continuă ea, ceea ce este cel mai important în viața omului. Dacă Dumnezeu mi-ar pune în față diferitele sale daruri: bogății, sănătate, înțelepciune și credință, dar din toate acestea nu aș putea să aleg decât unul, eu aș alege credința, pentru că ea este singura care în viață îi dă putere omului să depășească orice necaz".

Isus venise în lume pentru mântuirea tuturor oamenilor. Iar, conform planului lui Dumnezeu, mântuirea trebuia să înceapă de la evrei. Apoi, de la evrei și cu aportul lor, mântuirea trebuia să ajungă și la toți ceilalți oameni. Dar necredința și nerecunoștința iudeilor au făcut ca mântuirea popoarelor păgâne să înceapă mai repede, stârnindu-le astfel gelozia, așa cum ne spune astăzi sfântul Paul. Dacă respingerea iudeilor a adus împăcarea lumii cu Dumnezeu, ce se va întâmpla atunci când ei vor fi reprimiți? Va fi ca o înviere a morților, căci darurile lui Dumnezeu și chemarea lui sunt date pentru totdeauna (cf. Rom 11,13-15.29-32).

Isus predica evanghelia despre împărăția lui Dumnezeu și-i vindeca pe cei bolnavi și suferinzi (cf. Mt 4,23). Să ne rugăm și să lucrăm pentru convertirea, atât a celor care îl cunosc pe Dumnezeu, cât și a celor care nu îl cunosc. Toți oamenii sunt chemați la mântuire. Iar dintre toți se pot ridica oameni cu credință mare, plăcuți lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției cerurilor, ca femeia păgână din evanghelia de astăzi.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat