Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea adormirii, învierii și ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei Fecioare Maria - 2014

În devoțiunea noastră către Maica Domnului, punctul central este Cristos.

Există, în Elveția, un sanctuar în cinstea Mariei, cunoscut în toată lumea: sanctuarul de la Einsielden (adică Maria în pustiu). De jur împrejurul acestui sanctuar se ridică o grandioasă mănăstire benedictină. Impunătorul complex mănăstiresc are o notă caracteristică aparte: din orice punct al edificiului s-ar trage diagonala în punctul opus, toate liniile se încrucișează exact deasupra tabernacolului bisericii. Arhitectul care a făcut planul acestei construcții a voit să exprime un mare adevăr: Isus este centrul vieții, nu numai al călugărilor din Einsielden, dar și centrul vieții tuturor creștinilor. El a voit să exprime concis că, în devoțiunea noastră către Maica Domnului, punctul central este Cristos, așa cum în sanctuarul de la Einsielden punctul central este tabernacolul.

Pătrunși de acest gând spunem că sărbătoarea adormirii, învierii și ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei Fecioare Maria este, înainte de toate, o sărbătoare în cinstea lui Isus, care a biruit diavolul, păcatul și moartea (cf. 1Cor 15,20-27;15,54-57); este o sărbătoare în cinstea lui Isus care, după ce a pătimit, a murit pentru mântuirea noastră și a înviat, s-a înălțat la cer și s-a glorificat la dreapta Tatălui spre îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25), a făcut posibilă această sărbătoare a Mariei și va face posibilă și o sărbătoare în cinstea unuia fiecăruia dintre noi cei care credem în el.

Acum câțiva ani, înotătoarea Florence Chadwick (născută în 1918 în SUA), pe 4 iulie 1952, la vârsta de 34 de ani, a ratat traversarea înot a Canalului Mânecii, numai cu puțin înainte de final. Mai târziu ea a explicat că pricina acestui eșec al ei a fost ceața care a împiedicat-o să vadă celălalt mal al canalului. "Dacă aș fi putut să văd malul, aș fi reușit"!, zicea ea.

În fiecare an de sărbătoarea adormirii, învierii și ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei Fecioare Maria, Dumnezeu ne cheamă și ne arată malul celălalt spre care călătorim, paradisul. Cristos a fost primul care a ajuns pe celălalt tărâm, pornind de pe pământul nostru. Iar Maria, una cu un trup ca al nostru, este a doua care a ajuns pe tărâmul fericirii veșnice. Iar după ei vom urma noi, restul care formăm Biserica (cf. 1Cor 15,23). Datorită meritelor lui Cristos și corespunderii Mariei la har, de la zămislirea sa neprihănită și până la trecerea ei din această viață, Maria a putut cânta în fața cerului și a pământului că: "Dumnezeu i-a făcut lucruri minunate și că toate neamurile o vor numi fericită" (Lc 1,48-49).

Prima lectură (cf. Ap 11,19a; 12,1.3-6a.10ab) ne vorbește despre o femeie îmbrăcată în soare, cu luna sub picioare și cu o coroană de douăsprezece stele pe cap. Exegeții spun că această femeie este Maria și că ea este simbolul Bisericii. Și pentru că Maria a fost prima fiică a Bisericii, ei i-a împărtășit Isus, înaintea tuturor, ceea ce într-o zi avea să împărtășească întregii sale Bisericii: învierea, înălțarea și gloria.

Maria, simbolul și imaginea Bisericii lui Isus, a trăit în mod plenar virtuțile plăcute lui Dumnezeu, virtuți pe care Dumnezeu avea să le afle în toți membrii Bisericii sale: credința, speranța, dragostea, simplitatea, smerenia, dăruirea și slujirea. Prin virtuțile cultivate în viața sa, Maria ne arată astăzi că omul, cu cât trăiește mai mult aceste virtuți, cu atât mai mult se apropie de Dumnezeu iar Dumnezeu își găsește plăcerea în el și îi pregătește un loc de bucurie alături de el, prin înviere, înălțare și glorificare veșnică.

Sfântul Augustin (354-430) ne spune că Maria este o "matriță" sau un "tipar" dat nouă de Dumnezeu, pentru a ne conforma după chipul ei. Cine o ia pe Maria ca model de viață și de virtuți, va fi modelat curând după chipul lui Cristos, care strălucește pe chipul ei.

Celebrul pictor spaniol Bartolomé Estebán Murillo 1617-1682) a pictat un tablou excepțional de frumos care o reprezintă pe Maria în slavă înconjurată de îngeri care îi cântă. Maestre, l-a întrebat cineva într-o zi, cum ați reușit să pictați o Madonă atât de frumoasă? Ca să poți picta o Madonă frumoasă, răspunse pictorul, trebuie ca mai întâi să o ai pictată în inima ta.

Noi toți cei prezenți astăzi la sărbătoarea Mariei dorim să ajungem la învierea, înălțarea și glorificarea sa. Nouă tuturor pictorul spaniol Murillo ne spune că pentru a ajunge la slava la care a ajuns ea, mergând înaintea noastră, trebuie ca mai întâi să sculptăm în inimile noastre chipul ei de credință, speranță și dragoste; chipul ei de smerenie, slujire și dăruire.

Într-o noapte din ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, probabil în anul 1608, pe când fericitul Ieremia (1556-1625), unul din sfinții care a copiat chipul Mariei în sufletul său, se ruga într-o biserică, i-a apărut Sfânta Fecioară Maria în toată slava sa cerească. Fericitul Ieremia, privind-o cu atenție, a observat la Maria un lucru curios pentru el: Maria glorificată nu purta coroană; de aceea a întrebat-o: "Stăpâna mea, cum, tu ești regină și nu porți coroană pe cap"? Maria, strângându-l pe Isus cu dragoste la pieptul ei, îi răspunde: "Frate Ieremia, coroana mea este acest Fiu al meu"!

Așa cum pentru Maria, Isus a fost coroana vieții, tot astfel și pentru unul fiecare dintre noi, care aspirăm la gloriile Mariei, începând de aici și până ce vom ajunge la slava învierii fericite, Isus Cristos trebuie să fie coroana și mândria noastră.

Se spune că sfântul Ioan Bosco (1815-1888) era mult ajutat financiar în lucrările sale de o familie nobilă din Roma. Această familie avea un singur copil, care s-a îmbolnăvit și a murit. Aflând această familie că sfântul Ioan Bosco a venit la Roma tocmai în acele zile, l-a chemat la căpătâiul copilului, unde mama plângea nemângâiată. Plin de milă, sfântul Ioan Bosco s-a rugat și copilul a înviat. S-a făcut o adevărată sărbătoare care a ținut câteva zile. Mama se îngrijea de copil să aibă de toate și să fie mulțumit; dar copilul era din ce în ce mai trist. Îngrijorată, mama l-a întrebat: "Ce ai și de ce nu te bucuri împreună cu noi?" Și fiul i-a răspuns: "Mamă, te iubesc mult, dar lasă-mă să mor. Cine a văzut o dată paradisul nu mai poate trăi fericit pe acest pământ". Mama, deși tristă, i-a permis, și copilul a murit din nou fericit.

Dorul după fericirea paradisului l-a făcut pe acest copil să-și dorească moartea și să fie lângă Isus. Dorul după Fiul ei înviat și glorificat la dreapta Tatălui a făcut-o pe Maria să adoarmă în Domnul și apoi să fie ridicată de îngeri cu trupul și sufletul la cer. Dorul după Isus glorificat i-a făcut și pe toți sfinții să moară din iubire față de el și astfel să ajungă în slava lui. Dorul după paradis trebuie să ne facă și pe noi, ca și pe sfântul Paul, ca și pe sfânta Fecioară, să dorim să trecem din viață ca să fim cu Isus (cf. Fil 1,23).

Sfânta Bernadeta Soubirous (1844-1879) spunea: "Odată ce ai văzut-o pe Maica Domnului, nu mai dorești nimic în viață decât să mori, ca să o poți vedea din nou. Ce este paradisul? Paradisul este vederea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt în slava cerească (cf. In 17,3). Dar, la fel de bine, am putea spune că paradisul înseamnă a vedea fața Mamei noastre cerești".

Sărbătoarea adormirii, învierii și glorificării cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei Fecioare Maria este una dintre cele mai vechi sărbători ale Bisericii creștine, fiind celebrată în răsărit de pe timpul împăratului bizantin Flavius Mauricius Tiberius Augustus (539-602), iar în apus de pe timpul Papei Sergiu I (687-701).

Sfinții Părinți, teologii și scriitorii bisericești, încă din cele mai vechi timpuri și până astăzi, au evidențiat legătura dintre Maria și Biserică, dintre Maria și noi. O femeie cu un copil în brațe, o femeie încoronată cu douăsprezece stele este imaginea Bisericii, care continuă să nască noi și noi fii, prin credință și botez.

Când Biserica ne spune astăzi că Maria este înveșmântată cu soarele, ne spune că Maria este îmbrăcată cu Isus cel glorios; că este îmbrăcată cu fericirea, cu puterea și slava lui Cristos. Dar ne mai spune că în ea suntem și noi.

Când Biserica ne spune că Maria are luna sub picioare, luna fiind simbolul acestei lumi nestatornice, ne spune că lumea se află și ea sub semnul slavei lui Isus și a Mariei.

Când Biserica ne spune că Maria are pe cap o coroană de 12 stele, asta înseamnă că Maria, imagine a noastră, a fost încoronată cu toată slava promisă de Vechiul Testament și de Noul Testament; căci cifra 12 ne trimite cu mintea la cele 12 triburi binecuvântate pe care se întemeia vechiul popor al lui Dumnezeu și la cei 12 apostoli sfințiți pe care se întemeiază noul popor al lui Dumnezeu, Biserica.

Femeia care se zbate în chinurile nașterii este tot Biserica, a cărei imagine este Maria. Balaurul cel mare și roșu, balaurul cu șapte capete și zece coarne, este șarpele din vechime, care se mai cheamă diavolul și satana (cf. Ap 12,9). Satana este cel care a provocat căderea și nefericirea oamenilor (cf. Gen 3,15).

Satana este cel care a provocat și provoacă încă toate prigoanele și toate războaiele din lume. Satana este cel care a făcut și face încă să curgă sângele martirilor și a oamenilor nevinovați. Satana este cel care face să curgă și sângele a milioane de copii uciși înainte de a se naște. Da, dar satana este și cel care a fost, este și va fi învins de Isus, Fiul Mariei, de Maria însăși și de Biserica lui Isus.

Suntem călători pe acest pământ și ne îndreptăm mereu spre scopul nostru final, veșnicia fericită. Pe acest drum presărat uneori cu împliniri, alteori cu decepții, Maria ne este mereu alături și, de fiecare dată, ni-l arată pe Isus glorificat, așa cum recităm în rugăciunea Bucură-te, Regină a sfântului Bernard.

"Maria nu și-a sfârșit misiunea odată cu existența sa pământească, căci ea, ridicată cu trupul și sufletul la cer, continuă să ne obțină darurile mântuirii veșnice. În iubirea ei maternă are grijă de frații Fiului său care sunt încă pe cale și care sunt încă amenințați de primejdii și strâmtorări" (LG, 62).

Sfânta Carte ne spune despre Sfântul Paul că a fost răpit până în al treilea cer și că acolo a văzut și a auzit lucruri pe care nici o limbă omenească de pe pământ nu le poate spune (cf. 2Cor 12,2).

O tradiție ne relatează faptul că, revenit în simțuri, sfântul Paul a fost întrebat dacă a văzut-o pe Maica Domnului printre îngeri și sfinți. Apostolul neamurilor a spus că și el a avut curiozitatea s-o vadă, și, fiindcă nu a văzut-o, a întrebat pe un înger: "Unde este Mama lui Isus și în al câtelea cer este?" Îngerul i-a răspuns că Maria acum nu este în rai, ci pe pământ, unde alină pe cei bolnavi, susține pe cei orfani, întărește pe cei persecutați pentru numele lui Isus, șterge lacrimile celor ce plâng pentru dreptate, asistă pe cei ce mor, convertește pe păcătoși etc. Îngerul i-a mai spus că Maria este atât de ocupată cu oamenii că uită să mai treacă pe la sfinții și îngerii cerului și că, de multe ori, chiar și lor le este dor să o mai vadă. Ea preferă să fie cu fiii oamenilor, în care îl vede pe Fiul ei răstignit pe Calvar.

Despre fericitul Petru Armengool, care a trăit în Spania în secolul al XIII-lea, se spune că în anul 1294 s-a lăsat gaj în mâinile maurilor din Africa în schimbul eliberării a 18 copii creștini, până când vor veni banii promiși. Fiindcă banii nu mai soseau, fericitul Petru a fost judecat și condamnat la moarte prin spânzurare. Sentința a fost executată. Când a sosit călugărul Wilhelm Fiorentino cu banii, Petru era încă în ștreang de șase zile. Acesta s-a dus să-i vadă cadavrul și să-i plângă moartea. Dar, în timp ce se ruga, spânzuratul și-a deschis ochii și i-a zis: Nu plânge frate! Sunt încă în viață! Fericitul Petru a povestit cum, în tot timpul celor șase zile, Sfânta Fecioară Maria l-a hrănit și l-a susținut în viață.

Sfântul Gabriel al Maicii Îndurerate (1858-1862) spune: "Devoțiunea către Sfânta Fecioară este semn sigur de ajutor în viața prezentă și de mântuire veșnică în ceasul cel din urmă".

Un preot francez care deservea pe vremuri o biserică catolică în Petrograd, a primit într-o zi vizita unui tânăr necunoscut care, fără să se recomande, i-a zis: Părinte, vă rog să mergeți repede la această adresă, căci acolo o femeie este pe moarte. Preotul a plecat în grabă. A găsit o bătrână de religie luterană, care de tânără a învățat și a rostit zilnic rugăciunea, "Adu-ți aminte" a sfântului Bernard. Bătrâna s-a spovedit, s-a împărtășit și a murit fericită. Mai târziu, preotul a aflat că tânărul care l-a chemat la căpătâiul bolnavei fusese îngerul ei păzitor, pe care Maica Domnului l-a trimis ca să-i deschidă calea către paradis.

Maria, pe care păcatul, diavolul, moartea și lumea nu au învins-o; Maria, care a adormit în Domnul și apoi a fost trezită la viață, înălțată și glorificată la cer; Maria, înveșmântată în soare, adică, înveșmântată în gloria lui Cristos, soarele ce ne-a răsărit nouă din înălțime (cf. Lc 1,78); Maria, arca noii alianțe, înălțată la cer cu omenitatea noastră (cf. 1Cr 15,3-4.15-16; 16,1-2); Maria, regina care stă la dreapta dumnezeirii îmbrăcată în haină aurită (cf. Ps 44,10b); Maria, slujitoarea smerită care i-a permis Domnului să facă în ea lucrurile minunate, pe care le medităm și contemplăm astăzi (cf. Lc 1,49); Maria, veșnic fericită între îngerii și sfinții cerului, este ființa cerească dată nouă pentru a vedea încă de pe pământ strălucirea și fericirea viitoare; este ființa cerească în care noi să ne găsim avocata noastră; este mama noastră în care noi să ne găsim alinarea, căci ea își petrece cerul făcând bine oamenilor, copiii ei de pe pământ.

Paul Claudel (1868-1955), poet, dramaturg și eseist francez, membru al Academiei Franceze, spunea: "Unde este cinstită Maria, acolo domnește Isus. Unde Maria nu este cinstită, acolo domnește satana. Cheam-o pe Maria în ajutor și iubește-o până la sfârșitul vieții tale și vei fi mântuit"!

Pentru a-i cinsti așa cum se cuvine pe Isus și Maria trebuie, în primul rând, să ne curățim de păcate. Sfântul Ludovic Maria Grignion de Montfort (1673-1716) ne spune că, într-o zi, Sfânta Fecioară Maria, pe un păcătos care nu voia să părăsească păcatul și totuși recita zilnic Rozariul, l-a făcut să vadă niște fructe deosebit de frumoase puse pe o tavă mizerabilă. Păcătosul a simțit o mare repulsie. Atunci Fecioara Maria i-a zis: "Iată, așa mă slujești și tu pe mine; îmi aduci într-adevăr trandafiri frumoși, dar tava a inimii tale este murdară. Spune-mi tu dacă mă pot bucura de un asemenea dar"? Și tânărul s-a convertit. Așa să ne curățim și noi astăzi de păcate, pentru a-i aduce lui Isus și Mariei o laudă plăcută.

Cine a văzut vreodată un evreu în rugăciune, a văzut cum acesta se roagă cu toată ființa sa: cu capul, cu mâinile, cu picioarele, cu întregul trup. Voiți să vă rugați și dumneavoastră cu toată ființa? Atunci mergeți în pelerinaj la Cacica sau la un alt sanctuar. Cine merge în pelerinaj la un sanctuar, se roagă și el cu tot trupul, cu toți mușchii, cu toate picăturile de sânge, cu toate celulele și cu toți neuronii.

Sfântă Fecioară Marie, înălțată cu trupul și sufletul la cer,
roagă-te pentru noi, care alergăm la tine!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat