Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ceea ce învață Cea Ridicată la Cer

Femeia lui Magnificat

De Salvatore Perrella

Este greu de uitat, în ziua solemnității Mariei Ridicate la Cer, multele imagini de război, de persecuție, de suferință și de criză care de acum de mai mult timp au invadat circuitele mediatice din toate lumea. Este la fel de greu de uitat multiplele "imagini nevăzute", adică fețele și istoriile tuturor acelor persoane pe care criza endemică printre oameni le înșfacă fără milă, făcându-le "rebuturi". Toate aceste imagini contribuie să se creeze și să se mențină o amintire colectivă. Dar nu spun însă despre ce amintire este vorba. Adică nu spun dacă este vorba despre o amintire resemnată sau răzvrătită; dacă este o amintire indiferentă sau indignată; dacă ea are trăsăturile fricii sau ale angajării.

Orientarea acestei amintiri colective depinde modul cu care diferitele grupuri sociale relatează aceste imagini, evenimentele pe care ele le transmit, caută semnificația lor, se întreabă cu privire la cauzele lor, își imaginează posibile intervenții, caută consens pentru propriile poziții. Care poate să fie deci aportul creștinilor în depășirea aceste crize endemice? Cardinalul Walter Kasper afirmă: "Trebuie să înțelegem ora care a sunat, s-o primim și să configurăm activ viitorul. Biserica trebuie să fie străbătută de o zdruncinătură. În termeni biblici trebuie să concepem, să primim și să plăsmuim ora prezentă ca un kairós, ca un timp dăruit nouă de Dumnezeu. Atunci criza, înțeleasă în actualul sens negativ al termenului, poate să devină o criză în sensul grec originar al cuvântului: un timp de schimbare și de cotitură". Și ce anume Maria, ca femeie de credință perfect răscumpărată în trupul său muritor, transfigurată și configurată lui Cristos înviat și mamă a celor vii, poate să spună și să dea unei comunități care, cu forța "slabă" a mărturiei și a cuvântului, vrea să contribuie la depășirea crizei umane persistente construind o amintire colectivă care să poarte trăsăturile drojdiei evanghelice? În cursul vieții sale pământești, Mama lui Isus a experimentat duritate diferitelor crize la care a fost supusă; de exemplu, aceea a virulenței războiului și puterea violenței; așa cum a experimentat-o pe cea pe care Papa Francisc o numește "cultura rebutului" (cf. Evangelii gaudium, 53-60). Împreună cu Iosif soțul ei - și cu nou-născutul Isus - a fost o exilată, o refugiată: Egiptul a fost casa sa, din cauza violenței lui Irod; o samavolnicie care a avut, în "măcelul pruncilor nevinovați", forma sa de exprimare cea mai brutală și paradigmatică. Întoarsă în patrie, la moartea lui Irod, nu a găsit o țară pacificată, ci o realitate încontinuu zdruncinată de ceea ce se poate defini un adevărat "război civil": ocupatorul roman și colaboraționiștii pe de o parte, "rebelii înarmați" pe de altă parte. Conform lui Magnificat Maria s-a recunoscut în cei "umili" și în "săracii Domnului": este vorba despre un titlu cu valoare înalt teologică și teologală, dar să nu se uite că acești săraci erau întocmai "rebutul" acelei bucăți de istorie. Neaserviți puterii ocupatoare - și de aceea priviți cu neîncredere, asprime și dispreț - nu erau "utili" ca și colaboraționiștii, grup destul de eterogen, care mergea de la vameșii colectori de taxe până la "nivelele înalte" ale culturii, cum erau fariseii, și ale aristocrației, cum erau preoții.

Preocupați să salvgardeze identitatea lui Israel ca popor al Alianței, nu erau însă "utili" nici rebelilor înarmați, ca zeloții, pentru că refuzau să "ia armele în mâini" și să susțină acțiunile împotriva guvernului central; dimpotrivă, riscau să devină ei înșiși un adversar de combătut, dat fiind faptul că le contestau rebelilor monopolul interpretării războiului de eliberare care a fost epopeea macabeică. Așadar, ce amintire colectivă a contribuit Maria să se construiască? Ce amintire colectivă contribuie ea astăzi să se edifice? De fapt, tocmai grație darului răscumpărării perfecte a persoanei sale, maternitatea sa "dăinuie neîncetat în economia harului, de la consimțământul dat prin credință la Bunavestire și menținut fără șovăire sub cruce, până la încununarea veșnică a tuturor celor aleși (...). În iubirea sa maternă, are grijă de frații Fiului său care sunt încă pe cale și amenințați de primejdii și strâmtorări, până ce vor fi duși în patria fericită" (Lumen gentium, 62). În aceste momente, Fecioara ne inspiră o amintire rebelă, care să știe să reacționeze la resemnarea fatalismului: "Mereu a fost așa". Fatalismul nu-l cunoaște pe Cristos, pentru că "el a murit pentru toți, pentru ca cei care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși ci pentru acela care a murit și a înviat pentru ei (...) Deci, dacă cineva este în Cristos, este o creatură nouă: cele vechi au trecut, iată, au devenit noi" (1Cor 5,15.17). Maria ne inspiră și o amintire indignată, adică una care să știe să spună nu la ceea ce Biblia numește "logica lumii" - sau pentru a spune mai bine - logica aceluia care se consideră "principele acestei lumi", dar în realitate nu mai este, deoarece Cristos este cel mai puternic.

Mama lui Isus, în lumina Evangheliei, ne inspiră și o amintire a angajării, care să știe să se sustragă de la îmbrățișarea mortală a fricii, care este un instrument în slujba "legii celui mai puternic", care transformă lumea într-un soi de "infern globalizat". În schimb, Cristos, toată viața sa a chemat pe cel care voia să fie discipolul său ca să reziste acestei logici: ea, în limbajul Psalmilor, conduce la fărădelege, adică la a deveni asemenea animalelor veșnic înfometate, incapabili să se deschidă lui Dumnezeu și misterului său. Rezistența lui Isus își are punctul său puternic și esențial în compasiune, adică în îngrijirea celor și a ceea ce, dintr-un motiv sau altul, aparțin "culturii rebutului": de fapt, grație compasiunii ne putem deschide lui Dumnezeu și misterului său agapic; și putem experimenta milostivirea sa "scandaloasă" și "bucuroasă". Cu Maria, femeie glorificată cu trupul și cu sufletul, creștinii pot să pună în amintirea colectivă a lumii, ca drojdia în aluat, semințele sfintei răzvrătiri, a indignării și a angajării evanghelice.

(După L'Osservatore Romano, 14 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat