Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rusia și regalitatea socială a lui Cristos

De Dario Citati

Cu ocazia difuzării raportului anual despre libertatea religioasă în lume, publicat la sfârșitul lunii iulie 2014 de Departamentul de Stat al SUA1, Patriarhia Bisericii ortodoxe ruse a exprimat câteva evaluări critice prin vocea protopopului Vsevolod Èaplin, șeful departamentului sinodal pentru raporturile cu societatea. Conform prelatului rus, raportul respectiv se remarcă înainte de toate prin lipsa sublinierii fenomenului creștinofobiei în lume. În afară de asta, Rusia este pusă sub acuzare tocmai pentru că favorizează unele comunități religioase în dauna altora.

Comentând aceste evaluări, Èaplin a revendicat pentru țara sa dreptul de a găsi un propriu model în raporturile dintre religie, stat și societate, conforma tradiției naționale2. Rusia se confirmă astfel una din puținele țări din lume care nu se teme să afirme relevanța publică a creștinismului, precum și recunoașterea sa privilegiată față de celelalte confesiuni religioase. Această abordare este în clară contratendință față de laicismul contemporan: ceea ce prelatul ortodox a criticat este de fapt noțiunea de neutralitate a statului modern față de diferitele confesiuni, care caracterizează în mod deosebit modelul american prin principiul libertății religioase, receptat de altfel de constituțiile din toate țările europene.

În limbajul curent, conceptul de libertate religioasă este adesea izvor de mari echivocuri: cu el sensul comun înțelege mai ales libertatea "în for intern", adică tutelarea conștiinței fiecărui individ de impunerea forțată a oricărei convingeri etice sau religioase. Acest principiu a fost recunoscut din totdeauna de însăși învățătura tradițională catolică, după care actul de credință individual, pentru a fi autentic, trebuie să se configureze ca absolut liber. Libertatea religioasă "în for extern", care este cea afirmată în culturile occidentale de astăzi, este în schimb lucru diferit: ea teoretizează neutralitatea totală a statului, în practica sa curentă, de orice inspirație morală care provine din tradiția creștină care totuși i-a impregnat istoria.

Acestei viziuni, afirmate cu revoluția franceză și liberalismul, Biserica catolică i-a opus învățătura despre regalitatea socială a lui Cristos. Elaborată în secolul al XIX-lea mai ales de autori francofoni, cum ar fi cardinalul Louis-Édouard-François-Desiré Pie și preoții Henri Rami?re și Louis Bénard, ea va culmina apoi în enciclica Annum Sacrum a lui Leon al XIII-lea (1899), în cea Ubi arcano a lui Pius al XI-lea (1922) și mai ales în instituirea sărbătorii "Cristos Rege", proclamată de același papă Ratti în 1925. În substanță, această învățătură ritualizează în contextul modern aceleași principii care au condus instituțiile europene în Evul Mediu și în perioada modernă. În această optică ordinea spirituală și cea temporală trebuie să fie deosebite clar în exercitarea respectivelor funcții - Biserica se limitează să apere și să proclame credința și morala, în timp ce numai statul este chemat să administreze, să legifereze și să guverneze - dar nu separate în scopul ultim spre care tind.

Adică creștinul nu poate să creadă serios că Isus Cristos este singura Cale, Adevăr și Viață pentru toți oamenii (In 14.6) și în același timp să considere de dorit un stat și o comunitate publică indiferente din principiu față de învățăturile sale. De fapt, în acest caz n-ar avea niciun sens evanghelizarea, care este întocmai mărturie și vestire a unui mesaj universal și nu individual; nici cu atât mai puțin spiritul misionar care manifestă în el însuși dorința de a-l converti pe aproapele. Faptul că în societate există componente necreștine - de la ateism la celelalte confesiuni religioase - implică desigur un principiu și o practică de toleranță, adică de căutare a celor mai bune compromisuri practice în numele refuzării oricărei constrângeri și al conviețuirii civile pașnice. Acest lucru este cu atât mai necesar atunci când creștinii reprezintă o minoritate, cum este cazul nu numai al țărilor musulmane, ci al culturilor europeană și nord-americană, îndreptate spre o descreștinare care s-ar spune de acum că e de neoprit.

Ambiția credinciosului în lume ar trebui însă să rămână aceea de a încreștina societatea în care trăiește: de exemplu, de a munci pentru ca festivitățile religioase creștine să fie recunoscute drept civile; pentru ca instituțiile publice să susțină și să tuteleze căsătoria și familia naturală; pentru ca imboldurile la cultura de masă, la artă, la educație, să promoveze și să privilegieze teme și valori pătrunse de creștinism. Este vorba despre un obiectiv care nu se realizează desigur prin constrângere, ci grație unei constante activități culturale și civile în măsură să influențeze asupra mentalității tuturor straturilor sociale. Numai într-o societate în care credința este practicată și trăită în obiceiuri și în viața zilnică, inspirația creștină a legilor nu este percepută ca o încălcare a libertății, ci dimpotrivă ca o corespundere naturală între valorile dominante și regulile prin care comunitatea însăși se conduce.

Invers, a renunța la această angajare nu înseamnă deloc a respecta pe cei care nu cred sau celelalte confesiuni, ci pur și simplu a ceda în fața celui care apare mai determinat: istoria demonstrează că echidistanța totală a statului de orice concepție a lumii - așadar însăși "laicitatea" absolută a statului - este imposibilă în fapte, pentru că fiecare popor, fiecare civilizație se recunoaște mereu în valori concrete și specifice. Dacă aceste valori nu sunt cele creștini, atunci vor fi acelea capabile să se afirme cu vigoare mai mare în simțul comun și în spațiul public: fie că e vorba de ideologiile totalitare din secolul al XX-lea, de consumismul hedonist din societățile descreștinate sau de sharia pe care Isis o impune astăzi cu violență nemaiauzită în Irak.

Rusia contemporană este desigur o țară plină de contradicții și probleme: afirmarea rolului privilegiat al creștinismului trebuie să se confrunte nu numai cu o populație multietnică și multiconfesională, ci și cu specificul istoric al ortodoxiei care are un raport complex cu autoritățile civile, nelipsită de izolări și condiționări. Totuși, istoria sa recentă poate să readucă în atenția catolicilor caracterul peren al învățăturii despre regalitatea socială a lui Cristos. Chiar în acele ținuturi unde ateismul a fost dominant timp de decenii s-a asistat la renașterea valorilor creștine în populație: așadar niciun proces nu este ireversibil și perseverența este chemată la probă mai ales acolo unde bătălia pare pierdută de la început.

Dario Citati este director al programului de cercetare "Eurasia" de la Institutul de Înalte Studii în Geopolitică și Științe Auxiliare (IsAG) [www.istituto-geopolitica.eu] și redactor al revistei Geopolitica [www.geopolitica-rivista.org].

(După Zenit, 13 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note

1 International Religious Freedom Report, http://www.state.gov/j/drl/rls/irf/religiousfreedom/index.htm#wrapper.

2 Biserica ortodoxă: în raportul dintre stat și religie, Moscova poate să facă așa cum vrea: http://www.asianews.it/notizie-it/Chiesa-ortodossa:-Nel-rapporto-fra-Stato-e-religione,-Mosca-pu%C3%B2-fare-come-vuole-31778.html.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat