Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Colocviu cu cardinalul Fernando Filoni, trimis personal al lui Francisc în Irak

Pentru a duce solidaritatea papei

De Gianluca Biccini

A duce solidaritatea Pontifului și a întregii Biserici creștinilor din Irak pentru a le revendica drepturile și demnitatea. Cardinalul Fernando Filoni interpretează astfel misiunea de trimis personal al Papei Francisc în țara din Orientul Mijlociu, unde va merge - adaugă el - și pentru a mărturisi propria apropiere la femeile și bărbații cu care a "împărtășit momente dificile" și la tot poporul irakian, "care suferă zilnic" din cauza unei situații în care "s-au inserat acum forțe externe". A doua zi după numirea pontificală, cardinalul a vorbit despre asta în acest interviu acordat ziarului nostru, în care trasează și un bilanț al activității sale de prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor.

Ce misiuni v-a încredințat Papa în momentul numirii?

Ca trimis personal al Sfântului Părinte duc solidaritatea Papei pentru acești frați și surori, astăzi cei mai săraci, precum și a întregii Biserici. Dar duc și o afecțiunea a mea personală și stima mea profundă față de frații și surorile pe care i-am cunoscut când eram reprezentant pontifical, în urmă cu peste zece ani, și cu care am împărtășit momente dificile, împreună cu tot poporul irakian, care suferă aproape zilnic atentatele sângeroase care îl slăbesc.

Dumneavoastră ați fost nunțiu apostolic la Bagdad într-o perioadă deosebit de dificilă pentru istoria țării. O pagină dramatică de suferință pentru populațiile irakiene, și pentru creștini în mod deosebit, care astăzi ajung să trăiască o nouă experiență dureroasă de conflict. Care este drumul care trebuie parcurs pentru a regăsi pacea pierdută?

Trebuie să spun că în acești opt ani trecuți de când am părăsit Irakul, într-adevăr n-a existat niciodată pacea. Nu putem să vorbim despre regăsirea păcii pierdute, pentru că de la invadarea Irakului, în 2003, au fost unsprezece ani de sânge, de migrații forțate, de mare suferință din cauza atentatelor zilnice, a violenței sectare, fie împotriva creștinilor, fie și între sunniți și șiiți. Și cum se poate vorbi despre pace cu o situație politică ce nu a reușit să găsească până acum calea înțelegerii? În această situație de slăbiciune, au crescut tendințe așa de puternic contrapuse încât să dea naștere la o conflictualitate zilnică, în care s-au inserat acum forțe externe și s-au evidențiat forțe latente de mult timp, care s-au subevaluat sau s-au ignorat. Situația dramatică creată în zona Mosul este numai cea mai tristă experiență a modului în care violențe și fanatism reușesc să se impună, și militar, în această țară, frumoasă și minunată, foarte bogată în cultură, dar în mod tragic fragilă de la crearea sa, care provine din 1920. Pacea rămâne mereu un bine, înainte de toate de voit și apoi de obținut cu angajarea diferitelor componente ale țării. Drumul este în întregime în urcuș și presărat cu multe obstacole pe calea diviziunilor dintre sunniți, șiiți și curzi, și prin bogăția izvoarelor energetice, obiect al țintelor și internaționale.

Situația dramatică a creștinilor are rădăcini vechi.

De fapt așa este. Cu căderea imperiului otoman și constituirea Turciei ca stat, mii de creștini - sirieni, caldei, asirieni, armeni, greco-ortodocși sau greco-catolici - au fost uciși sau expulzați. Supraviețuitorii au îndurat deportări, au înfruntat fugi și muți au murit de foame și de boli. Între 1915 și 1918 cinci episcopi au îndurat martiriul, trei au murit în exil; din șaisprezece dieceze catolice, au rămas în viață trei; din cei 250 de preoți, o jumătate au fost uciși împreună cu numeroase călugărițe. Delegatul apostolic Giacomo Emilio Sontag a fost ucis la Urmia. Apoi, în anii șaizeci, mii de creștini au fost expulzați în timpul revoltelor din Kurdistan, găsind refugiu la Mosul, în câmpia Ninive sau la Bagdad. Acum suntem la a treia mare persecuție. Vor putea creștinii din aceste ținuturi să aibă drept la propria casă, fiind cetățeni stimați și respectați, să aibă recunoaștere deplină a propriei demnități în ținuturile strămoșilor lor?

Recent dumneavoastră ați fost și în Pakistan, altă țară în care minoritatea creștină trăiește o perioadă deosebit de dificilă, așa cum se întâmplă din păcate în diferite țări ale lumii. Pe baza experienței dumneavoastră, au crescut dificultățile și pentru misionarii care vestesc Evanghelia în aceste realități?

Am fost în Pakistan la începutul lui noiembrie pentru hirotonirea noului episcop de Faisalabad. Această voință a mea de a fi prezent într-un moment fericit al recentei istorii zbuciumate a acelei dieceze voia să fie un semn de încurajare, fie pentru noul episcop, monseniorul Joseph Arshad, și mai ales pentru credincioșii din Faisalabad și din Pakistan. De fapt, i-am întâlnit și pe ceilalți episcopi din țară. Biserica este minoritară, fiind vorba despre o țară în prevalență islamică, și este puternic angajată în opera de mărturie evanghelică, în opera educativă, în opera de solidaritate, în sprijinul dat celor săraci și, în contextul drepturilor umane, pentru toate minoritățile religioase. Aici faptul de a fi creștini cere generozitate și uneori eroism. La fel trebuie spus pentru faptul de a fi misionari în această țară. Există multe dificultăți, mai ales din cauza formelor de fanatism care, însă, nu aparțin marii majorități a populației. A fi creștini în acest context este o adevărată alegere de viață.

Poate că și pentru acest motiv Pontifului se pare că îi stă la inimă Asia. Această atenție față de continent constituie un stimulent pentru Propaganda Fide?

Da, însă nu este un stimulent de astăzi. Un capitol nou în vederea evanghelizării continentului a fost deschis cu adunarea specială pentru Asia a Sinodului Episcopilor din 1998, după care a urmat exortația apostolică Ecclesia in Asia în 1999. Paginile din acest nou capitol sunt scrise în mod incisiv și special de fiecare Biserică din acel continent. Bisericile asiatice au fost responsabilizate de opera de evanghelizare, motiv pentru care Congregația noastră misionară nu este unica entitate care se ocupă de continentul asiatic. Însă ea contribuie și stimulează și, putem spune, uneori integrează opera Bisericilor locale asiatice și le susține sub toate punctele de vedere: pastoral, juridic, economic, educativ și așa mai departe. În acest context, sunt foarte fericit că Asia este în mod deosebit la inima Papei Francisc, care, deja în al doilea an al slujirii sale petrine, călătorește acum în Coreea, și apoi în Sri Lanka și în Filipine (ianuarie 20015).

Cu privire la iminenta călătorie papală în Coreea, după părerea dumneavoastră, care ați vizitat țara în octombrie 2013, ce realitate va găsi Pontiful?

Biserica din Coreea, cu o proprie istorie foarte frumoasă și semnificativă, sunt sigur că îl va primi pe Sfântul Părinte în mod bucuros și entuziast. Acolo își amintesc foarte bine de cele două vizite pastorale ale lui Ioan Paul al II-lea în 1984 și 1989, care au dat un impuls extraordinar evanghelizării țării; este încă vie amintirea acestor evenimente. Am spus că are o istorie frumoasă și semnificativă Coreea. Folosesc aceste două adjective gândindu-mă la modul în care în secolul al XVII-lea a ajuns creștinismul, care, așa cum știm toți, a fost introdus de câțiva laici, oameni înțelepți care, citind Evanghelia și explicațiile părintelui Matteo Ricci, s-au entuziasmat, considerând că era adevărata "lumină" în contextul religios tradițional confucianist-budist. Este o Biserică bogată în mărturii extraordinare de credință: să ne gândim de exemplu la sutele și sutele de martiri din aceste trei secole. O Biserică în puternic context de evanghelizare, chiar privind numai la statistici. O Biserică bogată în vocații sacerdotale și călugărești. O Biserică ce, deși minoritară - catolicii sunt unsprezece la sută - se bucură de foarte mare prestigiu moral cu operele sale educative și sociale. O biserică ce a avut la inimă, în timpuri recente, o puternică angajare civilă pentru progresul democrației și al drepturilor muncitorilor. O Biserică vie la nivel de organizare și mai ales vie la nivel misionar, nu numai intern. De fapt, circa o mie de preoți, călugări, călugărițe și laici coreeni sunt prezenți în Africa, Asia și Oceania.

De altfel în Evangelii gaudium Francisc a scris "să visăm o alegere misionară capabilă să transforme orice lucru" în Biserică. Cum vă simțiți interpelați de acest mandat?

Îmi amintesc că Papa Francisc, încă din primele sale omilii, a vorbit despre Biserică în viziune misionară. Această viziune a fost apoi bine evidențiată ca linie programatică a pontificatului său în Evangelii gaudium. Ca prefect al unui dicaster misionar am rămas foarte fericit în această privință și chiar impresionat. Trebuie să spun că, într-adevăr, n-am găsit în gândirea Sfântului Părinte, decât numai rar în vreo circumstanță, adjectivul de "nouă", sau "primară", sau "secundară" unit cu "evanghelizare". Și acest lucru mie mi se pare foarte interesant, pentru că mi se pare că Sfântul Părinte lasă traducerea conceptului de alegere misionară fiecărei Biserici locale, sau naționale, care sunt foarte conștiente de realitățile în care sunt inserate; deci le revine lor să se angajeze în favoarea ori a "noii evanghelizări" ori a "evanghelizării ad gentes", deși astăzi nu există niciun loc cu o definiție clară între o realitate și alta, pentru că în toate țările uneori, poate să prevaleze "noua evanghelizare" - mă gândesc la așa-numitele Biserici vechi - sau "prima evanghelizare", și mă gândesc la Bisericile din noua generație.

Activitatea de prefect al dicasterului vă duce la o slujire itinerantă. În aceste ultime luni ați mers în Africa. Care este situația Bisericii în continent în general și în țările vizitate în special?

Slujirea mea îmi dă bucuria de a constata creșterea Bisericii și pentru asta îi sunt recunoscător lui Dumnezeu; mă ajută și spiritual. Recent am fost în Camerun, pentru cei o sută de ani ai evanghelizării arhidiecezei de Bamenda, și apoi în Guineea Ecuatorială, unde Biserica trece printr-un moment foarte pozitiv după multele încercări din urmă cu câteva decenii. Încheind luna mariană în noua bazilică națională a Neprihănitei Zămisliri la Mongomo, am rămas impresionat de biserica foarte frumoasă, voită, cu generozitate deosebită, de președintele Republicii, care mi-a spus: "Am voit o Biserică frumoasă pentru gloria lui Dumnezeu și pentru ca să aibă creștinii noștri gustul de a se ruga într-o biserică «frumoasă»"; și punea o întrebare frumoasă: "De ce pentru a ne ruga într-o biserică frumoasă trebuie să venim numai în Europa?". Și asta e Africa. În contextul african, este vorba despre o Biserică în creștere, dar trebuie să considerăm că, fiind tânără, trece uneori prin urcușurile și coborârile tipice ale tineretului.

La sfârșitul anului trecut și la începutul acestui an, în schimb, ați făcut etapă în Antile, în Venezuela și în Brazilia. Ne puteți spune ceva și despre continentul american?

În continentul american Congregația noastră urmărește cu atenție deosebită circa o sută de Biserici locale: dieceze, prefecturi apostolice și vicariate apostolice. În Venezuela am participat ca delegat extraordinar al Sfântului Părinte la al IV-lea Congres Misionar Latinoamerican; a fost o ocazie foarte utilă pentru a putea spune un cuvânt despre rolul pe care America Latină îl are în opera misionară. După cinci secole de la evanghelizarea continentului, mi se pare necesar ca el să aibă un rol primar față de alte continente care au nevoie de vestirea Evangheliei. De altfel, dacă Biserica americană, și îndeosebi latinoamerică, a putut să dea Bisericii universale un succesor al lui Petru înseamnă că este matură pentru a da mult mai mult la nivel misionar. În Brazilia am vorbit la peste o sută de episcopi la un seminar de actualizare, organizat de arhidieceza de Rio de Janeiro, cu privire la angajarea misionară pe care Biserica braziliană poate s-o exprime la cincizeci de ani de la decretul conciliar Ad gentes. Vizita în Antile a fost apoi prima a unui prefect al Congregației misionare în acele insule. Nu voiam ca datorită entității lor și datorită poziției lor geografice să aibă senzația că sunt la marginile atenției noastre, și mai ales ale afectului nostru. Și trebuie să spun că acolo am găsit multă generozitate și entuziasm spiritual și uman.

Și pentru viitorul imediat, ce proiecte are în șantier Congregația voastră?

Dicasterul misionar va celebra anul viitor 2015 a cincizecea aniversare a decretului conciliar Ad gentes; pentru această aniversare avem în program o adunare plenară în care ne vom întreba în ce mod Congregația poate să răspundă mai bine la vocația sa de a duce Evanghelia la toate neamurile și, în același timp, cum să susțină Bisericile tinere în așa-numitele teritorii de misiune.

(După L'Osservatore Romano, 10 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat