Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIX-a de peste an - A

Căci tu ne-ai încercat, Dumnezeule, ne-ai trecut prin cuptorul cu foc, ca argintul (cf. Ps 66,10).

La un trib din Africa este obiceiul ca tinerii ajunși la vârsta majoratului să fie supuși unei probe de curaj.

A fost odată un tânăr crescut într-o familie iubitoare și care a ajuns la vârsta majoratului, când trebuia să dea proba de curaj. Pentru el proba de curaj a constat din faptul de a rămâne o noapte întreagă în junglă de unul singur. Aceasta era pentru el proba că poate întemeia și susține o familie din vânat. Noaptea cu pricina a fost o noapte fără lună și stele. Rămas în mijlocul pădurii întunecate, curând au început să se audă și mugete de animale sălbatice, iar lui a început să-i fie atât de frică. Spre dimineață, i s-a părut că aude un foșnet de animal sălbatic lângă el. Atunci, plin de groază a strigat. De odată, de lângă un copac din apropiere, a apărut tatăl său bine înarmat, care i-a spus: "N-ai teamă, fiul meu, nu este nimic, iar eu sunt lângă tine!" Fără știrea lui, tatăl său a fost mereu lângă el și l-a vegheat.

Pericopa evanghelică de astăzi, care este o continuare a minunii înmulțirii pâinilor de duminica trecută, ne prezintă o situație asemănătoare cu cea descrisă în scena de mai sus. Toți apostolii Domnului au fost martori la nemaiauzita minune a înmulțirii pâinilor și au mâncat pe săturate împreună cu gloatele de oameni venite după Isus. Ba încă au mai strâns și 12 coșuri pline cu firimituri, câte un coș pentru fiecare dintre ei. După masa din pustiu, apostolii, după ce au primit fiecare coșul lui de firimituri în brațe, ca mărturie a dumnezeirii lui Isus și ca aducere aminte a minunii înmulțirii pâinilor, au fost trimiși de Isus să treacă marea înspre casă înaintea lui, în timp ce el avea să vorbească în rugăciune cu Tatăl și să primească de la el programul de activitate pentru zilele următoare, căci el nimic nu făcea fără voia Tatălui, așa cum nici noi nu ar trebui să facem nimic fără voia lui, căci prima noastră hrană trebuie să fie voia Tatălui (cf. In 4,34).

Nu peste mult timp, Isus urma să se înalțe la Tatăl de unde a venit, iar apostolii trebuiau să continue și ducă lucrarea mântuirii până la marginile pământului. Iar pentru o asemenea lucrare era nevoie de maturitate în credința lor față de el și față de Tatăl ceresc. Isus însuși, care pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, avea să suporte furtuna judecății divine de la cruce (cf. Ps 42,7), iată că acum le probează credința, prin furtuna stârnită pe mare. Îi mai prinsese odată pe ei furtuna pe mare, dar atunci Isus era cu ei și a potolit imediat furtuna (cf. Mc 4,35-41). Acum însă erau singuri. Prin profetul Isaia, Dumnezeu îi spune fiecărui copil al său: "Când veți trece prin furtuni pe ape, eu voi fi cu voi" (Is 43,2).

Isus nu era fizic cu ei, dar era tainic cu ei prin promisiunea făcută și mai ales prin coșul de pâine pe care fiecare îl ținea în mâini, așa cum este prezent astăzi și lângă noi, prin cuvântul Scripturii și prin pâinea din altar. Prin această probă, Isus voia să-i obișnuiască cu viitoarea sa formă de prezență, cea din Cuvântul scris și cea din speciile euharistice. De aceea, în acest sens, îi trimite înainte și singuri acasă; iar, când pentru ei nu mai era nici o speranță a unui ajutor omenesc, Isus îi trece prin furtuna de pe mare. Fiecare ucenic avea Cuvântul divin în inimi și coșul de pâine înmulțită în brațe. Deși cuvintele: "Nu vă temeți" le răsunau în urechi; deși simțeau în nări mirosul de pâine proaspătă, semnul prezenței și ecoul puterii sale tainice, ei totuși în timpul furtunii au uitat de el, nu s-au gândit la el, nu s-au încrezut în el și nu l-au chemat în ajutor. De aceea nici n-au primit imediat ajutorul puterii lui, fapt pentru satana era gata să le scufunde barca.

Isus, prin apariția lui mergând pe valurile zbuciumate ale mării ca pe uscat, nu numai că nu a voit să impresioneze pe nimeni, ci și-a arătat atât stăpânirea pe ape și furtuni, cât și dorința de a trece peste orice obstacol pentru a ajunge mai repede la cei care au nevoie de ajutorul lui. Iar marea a fost întotdeauna, în concepția celor din antichitate, locuința monștrilor marini, a lui Leviatan, balaurul care provoacă furtunile și îneacă corăbiile și oamenii; balaurul care și astăzi provoacă furtuni și prigoane împotriva Bisericii. Dar, când totul părea pierdut, Isus apare mergând pe valuri, ca semn că el este stăpânul mării și al furtunilor, ca semn că el ține în frâu forțele satanei și salvează Biserica de la pieire. "Aveți încredere, eu sunt, nu vă temeți". Dar ei, când ei l-au văzut pe Isus venind pe ape, în loc să-l cheme în ajutor, s-au speriat crezând că văd o nălucă. Dacă l-ar fi așteptat și l-ar fi chemat, l-ar fi recunoscut. Au picat examenul de maturitate.

Normal era ca, încă de la început, fiecare ucenic surprins de furtună să zică: "Dumnezeu m-a adus aici, dar tot el va veni la mine ca să mă salveze; Dumnezeu m-a adus aici, dar tot el se va îndura de mine; prin tot ce mi se întâmplă, Domnul își va revărsa binecuvântarea asupra mea și îmi va călăuzi pașii pe cale, mă va ajută să cresc în credința față de numele său. Examenul de corigență îl vor repeta până când îl vor lua".

Proba credinței este unul dintre modurile de a lucra ale lui Dumnezeu. Proba credinței începută de Isus cu primii săi discipoli continuă acum cu unul fiecare dintre noi. Dar, în proba credinței noastre, trebuie să gândim ca mai sus. Ce înseamnă oare necazurile, greutățile și bolile prin care trecem? Și ce vrea Dumnezeu de la noi în aceste momente de probă prin care ne trece? Dumnezeu vrea să ne gândim la el și la puterea lui și apoi să-l chemăm în ajutor. Noi toți am fost destinați să ajungem în paradis unde veșnic va trebui să preamărim numele lui Dumnezeu cel întreit și unic. Necazurile, suferințele, împreună cu bucuriile sunt ocazii de a ne exersa în preamărirea numelui lui Dumnezeu prin strigare de ajutor sau prin strigare de mulțumire.

De aceea, Scriptura de îndeamnă ca, în timpul furtunilor noastre, să-i mulțumim lui Dumnezeu: "Să-i mulțumim Domnului Dumnezeului nostru care ne încearcă pe noi ca și pe părinții noștri. Amintiți-vă câte a făcut cu Abraham, prin câte l-a încercat pe Isaac și câte i s-au întâmplat lui Iacob în Mesopotamia Siriei când era păstor la turmele lui Laban, fratele mamei sale" (Idt 8,25-26).

Părinții Bisericii au văzut în barca asaltată de valuri simbolul Bisericii, cu Petru la cârmă, prin furtunile și valurile timpului. Când evanghelistul Matei a scris evanghelia sa, Isus nu mai era pe acest pământ. Barca Bisericii sale, cu Petru la cârmă, prin valurile lumii traversa marea istoriei. Biserica, abia pornită la drum, trecea deja de câțiva ani prin valurile persecuției. Toți ucenicii și-au luat examenul de corigență la cruce și acum făceau proba maturității lor. Iacob a fost ucis cu sabia de către Irod; Ștefan e ucis cu pietre; primii creștini izgoniți în toată lumea. La Roma, împăratul Nero îi ucide pe Petru și Paul și pe mulți alți creștini, pe care îi unge cu smoală și le dă foc ca la niște torțe, pentru a-i lumina noaptea grădinile.

Cu ocazia persecuțiilor de după înălțarea lui Isus, Petru, de la cârma Bisericii, le scria primilor creștini: "Preaiubiților, nu vă mirați de focul persecuției care s-a aprins în mijlocul vostru. Rezistați, rămânând tari în credință, știind că și frații voștri răspândiți în lume îndură aceleași suferințe ca și voi" (1Pt 4,12; 5,9).

Ceea ce i s-a întâmplat lui Petru și celorlalți apostoli pe marea învolburată i s-a întâmplat și profetului Ilie, un alt corigent la capitolul încredere în atotputernicia lui Dumnezeu. Ilie a fost omul prin care Dumnezeu închisese cerul să nu plouă trei ani și șase luni și omul care, prin Dumnezeu, pe Muntele Carmel, îi învinsese pe Baal și Astarta și le nimicise profeții. Dar Ilie trebuia să treacă și el prin proba de foc a credinței. Ilie, puternicul lui Dumnezeu, care a biruit armate de dușmani, dintr-o dată a început să fugă îngrozit de amenințarea Izabelei, pe cărei zei și profeți îi nimicise cu ușurință, deși regele Ahaz, soțul ei, nu i-a spus nici un cuvânt și nu i-a făcut nici o amenințare. Acum îl vedem pe puternicul Ilie fugind și ascunzându-se sub un ienupăr, la celălalt capăt al țării. A fugit de la Carmel, din nord, și a ajuns la Beer-Șeba, care este în sud, căutând siguranțe pământești în locul celor divine. Dar Dumnezeu are milă de slujitorul său slab. Ilie, când s-a trezit din somnul odihnitor de sub ienupăr, a găsit pâine proaspăt coaptă.

Știți cine a copt pâinea mâncată de Ilie? Cel care a pregătit micul dejun pentru ucenici pe țărmul Mării Galileii, adică Isus! Domnul Isus dă tuturor fiilor săi pâinea euharistică, pâinea celor tari, pâinea miraculoasă care ne stinge orice oboseală și frică.

Este interesant de observat un lucru. Deși corigenți în a trece prin furtunile ridicate de Dumnezeu spre întărirea credinței, toți protagoniștii lecturilor de astăzi erau iubitori de furtuni și cutremure, dar provocate de ei și din care Dumnezeu trebuia să-i scoată.

Lui Ilie îi plăceau furtunile și cutremurele, dar Domnul nu era în ceea ce-i plăcea lui Ilie. Domnul era în liniște și pace. Domnul spune: "În liniște și odihnă va fi mântuirea voastră" (Is 30,15). Apoi a venit o briză ușoară și Domnul era acolo. În momentele de încercare, retrageți-vă din zgomotul și agitația lumii, în liniștea unei biserici, ca să-l puteți întâlni pe Dumnezeu în reculegere, în tăcere, în rugăciune.

Și lui Petru îi plăceau furtunile. Dar astăzi ceva s-a schimbat în viața lui. Văzându-l pe Isus venind spre el pășind sigur peste valurile mării, a făcut următorul raționament: dacă cel care vine mergând pe valurile mării este Isus, atunci este mai sigur cu el pe ape decât într-o corabie care se scufundă în mijlocul furtunii. Și i-a cerut lui Isus să-l cheme la el pe ape. Isus l-a chemat, dar pentru că se îndoia încă dacă este Isus sau o nălucă, a început să se scufunde. Isus, dojenindu-l pentru îndoiala lui, l-a prins de mână și i-a dat siguranță chiar în mijlocul furtunii și valurilor amenințătoare. Apoi, prin cuvântul său, a certat vântul și mare care s-au liniștit, așa cum bolile și moartea fugeau la porunca lui, așa cum pâinile se înmulțiseră la același cuvânt al său.

Și lui Paul îi plăceau furtunile, pe care de multe ori le provoca chiar el. Dar liniștea și-a găsit-o în pustiul Arabiei, unde timp de 14 ani și-a potolit furtunile sufletului său, la blândețea chipului și învățăturii lui Cristos (cf. Gal 2,1). Și el, care mai înainte târa oameni nevinovați prin tribunale, în condamnări și locuri de execuție - să ne amintim aici de faptul că plecase la Damasc pentru a-i întemnița pe creștini - prin orbirea și vindecarea de pe drumul Damascului învățase că Dumnezeu voia cu totul altceva, atât de la el, cât și de la poporul său.

După ce a aflat pacea lui Cristos care întrece orice închipuire (cf. Fil 4,7), el singur se lasă târât prin săli de judecată, condamnări și locuri de execuție. Și, în loc să se răzbune pe iudeii care s-au legat cu jurământ ca să-l omoare (Fap 23,12), din contra, el simte o durere adâncă pentru ei, pentru că, fiind frații lui, nu l-au primit pe Cristos cu pacea și mântuirea sa; și voia ca pentru ei să fie un blestemat și ca unul despărțit de Cristos, numai ca ei să vină la Cristos (cf. Rom 9,1-5). Iată transformarea pe care o aduce Isus în sufletele furtunoase care îl primesc.

De tare multe ori și nouă, creștinilor, ne plac furtunile, cutremurele și valurile, și pe care adesea le provocăm. Dar Domnul nu este niciodată în ele și nici viitorul nu le aparține. Viitorul aparține dreptății, bunătății, dragostei, pentru că aparține Domnului Isus. Dumnezeu urăște răul și îl va judeca pe toți cei care îl săvârșesc, pentru că el este un Dumnezeu al milei si mântuirii acelora care se întorc la el.

Iar când Domnul este chemat în sufletele noastre prin convertire, el ne potolește și ne liniștește furtunile, cu aceeași ușurință ca cele de pe mare.

Să ieșim din toate cutremurele și furtunile și să alergăm la mântuitorul Isus, ca Petru, Ilie și Paul, și să-i convingem și pe frații noștri să facă acestea. Asta vrea acum Isus de la noi.

Ernest Hemingway (1899-1961), unul din cei mai renumiți scriitori americani, cel care în romanul Bătrânul și marea se plângea că-i lipsește "copilul" din viața lui, cel care multă vreme a ucis pești și animale ca să nu se ucidă pe el însuși, pentru că nu și-a potolit furtunile și cutremurele din sufletul său, venind la Cristos, iată, în cele din urmă s-a împușcat.

Să ne rezolvăm și noi chiar astăzi cutremurele și furtunile din sufletele noastre, venind cu ele la Cristos. Mântuirea lui este aproape de cei ce se tem de el. Bunătatea și credincioșia se întâlnesc, dreptatea și pacea se sărută (cf. Ps 85,9). "A-l iubi pe Dumnezeu - spune Monseniorul Vladimir Ghika (1873-1954) - este una dintre modalitățile de a învăța să nu ne temem de nimic". Dacă Petru, Ilie, Paul și toți mântuiții și-au rezolvat furtunile și cutremurele sufletului, venind cu ele la Cristos, și noi ni le vom putea rezolva tot venind cu ele la Cristos.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat