Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Vestire și martiriu: iată ce ne învață creștinii coreeni"

De Gianni Valente

Cardinalul Fernando Filoni se pregătește să zboare la Seul pentru a doua oară în puține luni. În Coreea actualul prefect al Congregației Propaganda Fide a mers în vizită pastorală în octombrie anul trecut, pentru a lua parte la a 50-a aniversare a creării diecezei de Suwon. Cu acea ocazie cardinalul a putut să perceapă izvoarele și exprimările proprii ale dinamismului misionar singular aflat în desfășurare în comunitatea catolică coreeană. Acum, șeful dicasterului misionar vatican se pregătește să-l însoțească pe Papa Francisc în prima și de acum iminenta sa călătorie asiatică. Având privirea îndreptată și spre China.

Ce poate sugera experiența catolică din Coreea tuturor celorlalte comunități creștine?

"Biserica coreeană are în ADN-ul său istoric o încărcătură misionară care din totdeauna s-a manifestat în mod cu totul deosebit în laici. Cu mulți ani în urmă, când eram secretar la nunțiatura din Teheran, îmi amintesc că a venit să mă viziteze un cuplu de coreeni și doamna mi-a spus: aș vrea să vă cer să fiți naș soțului meu. Eu sunt catolică și el nu este, dar acum a cerut să primească botezul. Era clar că pentru acel bărbat adult toată opera apostolică a primei vestiri și apoi a drumului de pregătire a avut loc nu grație unui preot sau unui misionar, ci grație soției, în interiorul dinamicii obișnuite a vieții familiale. Aceste dinamisme au fost din totdeauna prevalente ca modalități de transmitere a credinței în Coreea. Vestirea creștină, din punct de vedere istoric, a fost făcut mereu de botezați în virtutea botezului lor. Și apoi Biserica coreeană n-a fost niciodată percepută ca o Biserică «impusă» din exterior, eventual prin mecanismele tradiționale ale evanghelizării. Când în urmă cu circa 300 de ani Evanghelia a intrat în Coreea, cinci înțelepți laici au cerut să cunoască mai bine Evanghelia și apoi au invitat Propaganda Fide să trimită primii misionari. Așadar, chiar și primul nucleu de evanghelizare este autohton, este local. Sunt dinamici care prefigurează în modul lor viziunea pastorală și imaginea Bisericii "în stare permanentă de misiune" pe care Papa Francisc a sugerat-o tuturor în Evangelii gaudium".

Și totuși, și în Coreea găsesc spații campanii care par să conceapă evanghelizarea ca o strategie de expansiune a companiei. Există unii care vorbesc despre "marketing spiritual".

"Această tentație se poate răspândi pretutindeni, nu numai în Coreea, de fiecare dată când așa-numitele planuri pastorale, care sunt instrumente utile, sunt concepute ca strategii de prozelitism după modelul campaniilor publicitare. Astfel totul se transformă într-o bătălie pentru a avea mai mulți «clienți» decât alții. Dinamica apostolică are un cu totul alt izvor. Și forța sa atractivă se află în întregime în entuziasmul celor botezați pentru vestirea creștină, un entuziasm care adesea este mai puternic chiar în neofiți. Aceste dinamici sunt foarte vii în Coreea. Și sunt un bun antidot la concepțiile eronate ale celui care concepe Biserica drept o specie de «produs» al documentelor pastorale sau o identifică cu o specie de firmă de servicii gestionată de episcopi și de preoți, în care laicii fac partea spectatorilor sau a «utilizatorilor». Și în Coreea, ca pretutindeni, Biserica crește după modalitatea descrisă de imaginea evanghelică a drojdiei, care fermentează aluatul în tăcere, cu o dinamicitate internă care schimbă natura unei mase informe și o transformă într-o realitate bine formate".

Papa Francisc va beatifica în Coreea 124 de noi martiri.

"Discriminarea, persecuția și martiriul au marcat cel puțin două sute de ani de istorie a Bisericii din Coreea. Primii intelectuali care s-au interesat de creștinism l-au primit încă de la început ca o înțelepciune venită din afară, pe care ei o întâlniseră în China, unde ajunsese grație lui Matteo Ricci și iezuiților. Și chiar primii convertiți îmbrățișau credința ca o «lumină» venită în Coreea din exterior față de aparatul cultural care dădea formă societății locale, marcate de confucianism și de budism. La Seul am putut celebra liturghia în sanctuarul din Jeoldusan, care se ridică pe «Colina martirilor», unde creștinii erau decapitați și rămășițele aruncate într-un fluviu de jos, care să-i ducă la vale. Se vorbește despre 10 mii de martiri coreeni. Însă nu se cunoaște nici măcar numele pentru mare parte dintre ei. Cei canonizați până acum, și cei pe care-i va beatifica papa Francisc, sunt numai o mică parte din această constelație de sfinți necunoscuți. Sunt cei pentru care a fost posibil până acum să se găsească știri istorice sigure. Printre cei 124 de noi fericiți de la 16 august este și un preot chinez, părintele Zhu Wen-mo".

Care sunt trăsăturile proprii ale martiriului creștin de care trebuie ținut cont pentru a evita interpretări reductive și instrumentalizări ale persecuțiilor îndurate de creștini?

"Și în Coreea, ca în altă parte, martiriul era legat de faptul de a fi primit botezul. Însă a adera la creștinism era perceput și ca o ruptură față de obiceiuri și moduri de a fi ancestrale, reglementate de tradiția confucianistă. Creștinii cu martiriul lor mărturiseau imposibilitatea de a renega darul pe care l-au primit în propria viață. Însă pentru cel care-i persecuta pe creștini, adesea motivația subiectivă prevalentă consta în a voi să pedepsească ceea ce era perceput ca un refuz al tradiției și al ordinii constituite. În evaluarea martiriului există mereu aceste două aspecte, care nu pot să fie separate. Biserica, prin beatificare, scoate în evidență că botezul și darul credinței dau harul de a da mărturie despre gloria lui Dumnezeu până la renunțarea la propria viață. În cultura noastră de astăzi, această natură proprie a martiriului creștin este adesea pierdută din vedere și prevalează o concepție care riscă să facă și din martiriu numai o chestiune de drepturi umane încălcate sau care trebuie revendicate".

În Exortația apostolică Evangelii gaudium Papa Francisc repetă că vestirea creștină nu se identifică în manieră exclusivă cu nicio cultură, nici măcar cu acelea "care au fost strâns legate de predicarea Evangheliei și de dezvoltarea unei gândiri creștine". Ce sugerează în această privință creștinismul coreean?

"Spuneam că la început primii literați și studioși care se interesau de creștinism îl percepeau clar ca o înțelepciune venită din afară, din Occident. Dar deja în experiența lui Matteo Ricci și a elevului său chinez Xu Guangqi are loc un discernământ care recunoaște natura proprie a noutății creștine și o distinge de elementele culturale și științifice de proveniență occidentală care i-au însoțit intrarea în China și în Orient. Când împăratul chinez îl întreabă pe Xu Guangqi ce l-a determinat să trebuiască să caute ceva în afara imensei culturi chineze, făcându-se creștin, Xu răspunde că în creștinism a găsit ceva ce nu poate să vină de la oameni, care nu poate să fie conceput de nicio cultură umană, oricât de mare, adică doctrina iertării, a-l ierta pe propriul dușman! Din asta - lasă Xu să se înțeleagă - el a intuit că creștinismul nu are o origine umană. Că există ceva cu totul diferit".

Din Coreea va fi natural să se privească la China. Astăzi multe situri din China relansează în fiecare zi cuvintele Papei Francisc.

"Atenția care în multe ambiente chineze este rezervată Papei Francisc este un semn încurajator. Faptul că multe omilii și discursuri ale sale sunt accesibile este o mângâiere spirituală pentru catolici, în cadrul controlului pe care oricum autoritățile chineze îl mențin asupra vieții religioase. Desigur, toată fenomenologia cu care se exprimă Papa și cu privire la chestiunile sociale interoghează și pe conducători. Realitatea chineză este amplă și complexă, nu se mișcă în mod imediat, ci adesea preferă timpurile lungi ale studiului și analizei care cântărește fiecare mișcare".

Și care pași concreți ar putea să dea semnul unei deschideri și al unui interes autentic?

"Este de dorit ca, în afară de curiozitatea față de Sfântul Părinte, să se treacă la aplicarea concretă a drepturilor religioase ale poporului chinez care sunt stipulate de Constituție, unde se recunoaște libertate celor cinci realități religioase principale. Pentru catolici, aplicarea coerentă a dispoziției constituționale ar trebui să facă în așa fel încât Biserica catolică să nu mai fie considerată ca un factor străin care pretinde să «interfereze» din exterior, ci ca o realitate imanentă vieții unei mari părți a poporului chinez, integrată în cultura sa și în sistemul de relații sociale.

A gândi în schimb la religie ca «supusă» politicii este anormal și exprimă o viziune tipic marxistă. Este o viziune încă negativă în care nu se poate avea încredere. O viziune veche, înfricoșată, care privește înapoi, nu înainte".

Ce criterii merită să se urmeze pentru a favoriza și în China relații rodnice între Biserica locală, Sfântul Scaun și autoritățile civile?

"Face parte din experiența proprie a catolicismului comuniunea trăită de credincioși cu catolicii din toată lumea. În fața acestui dinamism propriu al apartenenței la Biserica catolică, nu se poate spune: tu pe planul principiilor gândește ceea ce vrei, dar apoi din punct de vedere practic trebuie să acționezi așa cum îți spun eu. Dorința este ca și în raporturile dintre China Populară și Sfântul Scaun să se ajungă la un acord întemeiat pe angajare, pe respect reciproc și pe pozitivitatea relațiilor. Un acord în care Sfântul Scaun ține cont de limitele în cadrul cărora trebuie să stea, însă statul chinez ia act fără probleme că în propriul domeniu spiritual și de organizare Biserica trebuie să aibă libertatea sa (a da Cezarului ceea ce este a Cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu). Niciun credincios catolic chinez nu poate renunța la comuniunea vizibilă cu episcopul de Roma, succesor al apostolului Petru, și la rolul său în Biserică".

(După Vatican Insider, 5 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat