Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Schimbarea la Față a Domnului Isus Cristos - 2014

Schimbarea la față a lui Isus, ca și revărsarea Duhului Sfânt, continuă astăzi în membrele Bisericii.

Miercuri, 6 august 2014, în solemnitatea Schimbarea la Față a Domnului Isus Cristos, comunitatea romano-catolică din Vatra Dornei, Decanatul de Bucovina, Dieceza de Iași, trăiește bucuria primirii primei sfinte Împărtășanii a trei copii și a conferirii tainei sfântului Mir la un număr de 13 copii și tineri, prin mâinile Preasfințitului Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași.

Schimbarea la față a lui Isus și Coborârea Duhului Sfânt au fost două evenimente fericite din viața lui Isus și a Bisericii, care au început acum cu peste 2000 de ani în urmă, pe Muntele Tabor și la Ierusalim; dar evenimente fericite care au continuat și continuă până la cea de-a doua venire a lui Isus, până când Isus și Biserica mireasă, în plinătatea Duhului Sfânt, vor fi împreună schimbați la față, pentru veșnicie.

Strălucirea de fața lui Isus, strălucire care nu a lipsit niciodată de pe chipul lui, dar strălucire pe care el și-a ascuns-o cu grijă pentru a nu deranja ochii noștri fragili, va trebui să fie și strălucirea de pe fața tuturor ucenicilor săi, care într-o clipită vor fi schimbați (cf. 1Cor 15,51-52). Această strălucire care astăzi s-a arătat și pe chipurile lui Moise și Ilie, care i-au pregătit calea cu multă vreme înainte venirea lui (cf. Lc 9,31); apoi pe chipurile și fețele lui Petru, Iacob și Ioan, care îi vor fi martori până la marginile pământului (cf. 1Pt 5,1; 2Pt 1,18), s-a arătat mai arătat deja, spre întărirea credinței și speranței noastre, mai întâi pe chipul Mariei, cea care l-a adus pe Isus în lume și cea care i-a adunat pe oameni în jurul lui Isus (cf. Gal 4,4; In 2,5; Fap 1,14), fapt pentru care a fost înveșmântată cu soarele, luna și stelele (cf. Ap 12,1).

Apoi, tot spre întărirea credinței și speranței noastre, slava lui Isus de pe Tabor, a mai strălucit și pe fața sfântului diacon, Ștefan, când era bătut cu pietre pentru credința în Cristos (cf. Fap 6,15); a mai strălucit pe fața sfântului Macarie (295-392), chiar dacă stătea în întunericul chiliei sale, Domnul este lumina lui (cf. Mih 7,8); a strălucit pe fața sfântului Arsenie (354-449), în timpul rugăciunilor sale și la moartea sa, pentru că el și-a închinat viața lui Isus; a strălucit pe fața sfântului Egidiu din Assisi (+ 1262), pentru că intra în extaz ori de câte ori auzea cuvintele "Isus" și "paradis"; a strălucit pe fața sfintei Roza de Lima (1586- 1617), ori de câte ori se împărtășea; a strălucit pe fața sfântului Alfons Maria de Ligouri (1696-1787), care a trăit numai pentru a-l vesti oamenilor pe Cristos.

Și urmează ca de acum slava lui Isus de pe Tabor să se arate și pe chipurile noastre, la timpul potrivit și rânduit de Dumnezeu (cf. 1Cor 15,23), căci el în rugăciunea sa sacerdotală către Tatăl a spus: "Slava pe care tu mi-ai dat-o mie, eu le-am dat-o lor" (In 17,22). Și revărsarea Duhului Sfânt, începută la Rusalii, are acum loc tot în sufletele noastre, până când vom ajunge la starea de om mare, la înălțimea staturii plinătății lui Cristos (cf. Ef 4,13). Dar, până atunci, trebuie să primim sacramentele încredințate de Isus Bisericii sale. Începând cu primirea Botezului, a Mirului, a Euharistiei, și a celorlalte taine, viața creștinului este un proces continuu de umplere cu Duhul Sfânt și de necontenită schimbare la față, până ce vom ajunge cu toții "lumină din lumina lui Dumnezeu" (cf. 1Tes 5,5).

Referitor la revărsarea Duhului Sfânt asupra Bisericii, trebuie să spunem că Dumnezeu împlinește promisiunea făcută prin Moise (cf. Num 11,29) și apoi prin profetul Ioel (cf. Ioel 3,1-2), de a-l trimite pe Duhul Sfânt asupra fiecărui om din noul său popor ales, asupra fiecărui om care prin botez va deveni "fiul prea iubit al Tatălui și moștenitorul împărăției cerurilor" (cf. Mt 3,17), pentru că el voiește să realizeze prin fiecare om umplut de Duhul Sfânt, minunile și faptele minunate pe care le-a săvârșit prin Isus și prin toți oamenii plini de Duhul Sfânt pe care îi laudă Sfânta Scriptură și cartea Viețile sfinților (cf. In 14,12).

Sfintei Angela de Foligno (1248-1309) Dumnezeu i-a permis să vadă continuarea revărsării Duhului Sfânt începută la primele Rusalii, sub forma unui fluviu mereu crescând, ce se revarsă în cascadă de foc și de lumină, asupra întregului pământ. Deci, acest fluviu mereu crescând de foc și lumină, de putere și de haruri, se revarsă în torent de cascadă peste întreaga Biserică, până la sfârșitul lumii; iar în mod deosebit se revarsă astăzi peste tinerii care se miruiesc și peste comunitatea catolică din Vatra Dornei, fapt pentru care spunem: "Mulțumim, Doamne!"

Sfântul Toma din Aquino (1225-1274) spunea: "Tot ceea ce este adevărat, de oricine ar fi spus și realizat, provine numai de la Duhul Sfânt".

O frumoasă legătură dintre sărbătoarea Schimbării la Față a lui Isus și sărbătoarea conferirii tainei sfântului Mir pe care o trăiește astăzi comunitatea noastră din Vatra Dornei stă în faptul că timpul în care s-a petrecut evenimentul schimbării la față a lui Isus Cristos a fost cel dintre Rusaliile evreiești, (comemorarea oferirii primelor roade din Țara promisă, simbol al Duhului Sfânt, care este primul rod al pătimirilor și al morții sale) și sărbătoarea Corturilor (comemorare locuințelor fragile din timpul celor 40 de ani de peregrinare prin pustiu, simbol al corturilor cerești în care vor bucura veșnic cei aleși). De aceea sfântul Petru, crezând că a sosit momentul intrării în corturile veșnice, a cerut să se facă trei colibe pe Tabor. Dar Isus i-a zis că trebuie să-l urmeze mai întâi la cruce și apoi vor urma lăcașurile veșnice (cf. Mt 17,7).

O altă frumoasă legătură dintre sărbătoarea Schimbării la față a lui Isus și sărbătoarea conferirii tainei sfântului Mir pe care o trăiește astăzi comunitatea noastră stă și în faptul că Isus, Moise și Ilie, apăruți în scena schimbării la față, au fost toți "plini" de Duhul Sfânt; că Isus, Moise și Ilie au reușit să-i determine și pe alții să-și dorească darurile Duhului Sfânt și că Isus, Moise și Ilie au reușit să împărtășească și altora din Duhul Sfânt primit de ei: Isus l-a împărtășit celor 12 apostoli (cf. In 20,22), Moise celor 70 de bătrâni (cf. Num 11,24-26) și Ilie într-o măsură dublă lui Elizeu (cf. 1Rg 2,9).

Iar noi, botezații și miruiții, asemenea lui Isus, Moise și Ilie, prin viața noastră de trăire a credinței, trebuie să-i facem și pe alții să-și dorească umplerea cu Duhul Sfânt și lumina de pe Tabor. Ba mai mult, noi înșine îi vom putea împărtăși cu Duhul Sfânt și cu lumina de pe Tabor, ori de câte ori ne vom spovedi și împărtăși. Este o întâmplare frumoasă, cu un creștin bun, care i-a cerut altuia, care tocmai se împărtășise, să sufle asupra lui ca să-l primească pe Duhul Sfânt, căci era convins că ori de câte ori ne împărtășim bine, nu numai că ne umplem noi de Duhul Sfânt și de lumină, ci vom reuși să-i umplem și pe alții.

O altă legătură frumoasă dintre sărbătoarea Schimbării la față a lui Isus și sărbătoarea Coborârii Duhului Sfânt pe care o trăiește astăzi comunitatea noastră stă și în faptul că Moise și Ilie, Petru, Iacob și Ioan, apăruți în scena schimbării la față a lui Isus, au fost toți "plini de dragoste pentru Isus". Astfel: Moise "socotea ocara lui Cristos mai de preț decât comorile Egiptului" (Evr 11,24-26), căci Isus, era adevărata lui comoară (cf. Mt 13, 44-46). Iar despre Ilie Biblia spune că a pregătit cu mult înainte venirea lui Isus, întorcând inimile oamenilor spre Dumnezeu; iar această lucrare va fi reluată "înainte de a veni ziua Domnului, ziua cea mare și înfricoșată" (Mal 4,5-6); iar apariția lui de astăzi, lângă Isus, împlinește această profeție, după ce și Ioan Botezătorul a lucrat în spiritul lui (cf. Mt 11,14; 17,12; Mc 8,28).

Fiecare din toți cei prezenți la schimbarea la față a lui Isus au avut o viziune a gloriei lui Dumnezeu pe un munte, Moise pe Sinai (cf. Ex 24,15), Ilie pe Horeb (cf. 1Rg 19,8) și Petru, Iacob și Ioan pe Tabor (cf. Mt 17,1-2). Iar din aceste viziuni ale gloriei divine toți și-au scos forța să lucreze pentru împărăția cerurilor predicată de Isus; și apoi să îndure prigoană și chiar să moară pentru Isus. Astfel: Moise și Ilie au îndurat prigoane cumplite, iar apostolii au îndurat chiar moartea de martiri - Petru a fost răstignit cu capul în jos la Roma, Iacob a fost ucis cu sabia de Irod, iar Ioan a fost exilat în Insula Patmos și aruncat în cazanul cu ulei clocotit.

Toate personajele prezente la schimbarea la față a lui Isus, care au devenit martore ale iubirii mântuitoare ale lui Isus în lume, au fost doar începutul unui șir lung de mărturisitori și martiri, au fost doar începutul unui lung șir de oameni care s-au bucurat de viziunea beatifică a paradisului.

Doi creștini, Lucian și Marcian, ce au trăit în secolul al doilea în Asia Mică, au fost arestați și duși înaintea lui Sabinus, guvernatorul Bitiniei. Fiind întrebați cine i-a autorizat să predice, Lucian a răspuns: "Legea dragostei și a umanismului obligă pe toți oamenii să caute să-și convertească aproapele la ceva mai bun, să facă tot ce le stă în putință, spre a-l salva din ghearele diavolului". Ei au căutat să împărtășească vestea bună a mântuirii și altora, chiar dacă aceasta a atras asupra lor condamnarea la moarte, prin ardere pe rug. Ești tu un așa creștin?

Apoi o altă legătură frumoasă dintre sărbătoarea schimbării la față a lui Isus și sărbătoarea coborârii Duhului Sfânt stă și în faptul că Isus, Moise și Ilie, plini de Duhul Sfânt și schimbați astăzi la față, nu au morminte pe pământ. Ei, asemenea lui Enoh, odinioară (cf. Gen 5,24; Evr 11,5), prin forța Duhului Sfânt, cea mai mare sursă de energie din univers, au fost ridicați cu trupul și sufletul la cer: Isus s-a înălțat la cer în văzul ucenicilor (cf. Fap 1,9); Ilie s-a înălțat la cer în car de foc (cf. 2Rg 2,11), iar Moise s-a înălțat la cer, după moartea sa și după o luptă dintre Mihael cu satana, pentru trupul său (cf. Dt 34,6; Iuda 1,9).

Isus, care cu șase zile în urmă își anunțase patima și moartea și învierea (cf. Mt 16,21), prin schimbarea sa la față a voit să le ofere apostolilor săi și tuturor ucenicilor săi din toate timpurile un argument de netăgăduit al dumnezeirii sale și un suport solid pentru credință în viața de după moarte, pentru credința în învierea morților, pentru a putea trece cu bine peste scandalul crucii lui (cf. Mt 17,1-2) și peste scandalul suferințele lor de mai târziu.

Aici și noi, creștinii, avem garanția că, datorită primirii Duhului Sfânt, vom învia (cf. Rom 8,11), că vom fi schimbați la față și vom fi răpiți la cer, ca Enoh, ca Moise și ca Ilie, unde ne vom întâlni cu Isus "în văzduh" (1Tes 4,17) și astfel nici noi nu vom mai avea morminte pe pământ.

Revenim la taina sfântului Mir și spunem: Mirul este un sacrament prin care îl dobândim pe Duhul Sfânt cu darurile lui, pentru a putea mărturisi cu tăria creștină. Mirul este sacramentul maturității creștine. Începând cu Mirul, creștinul este trimis de Isus în câmpul muncii misionare: printre membrii familiei, printre rude, printre prieteni, printre colegi, printre toți oamenii pe care îi întâlnește. Începând cu momentul Mirului, Isus și Biserica se bazează pe mărturia creștinului și așteaptă să fie sarea pământului și lumina lumii, chiar cu prețul suferințelor, pentru ca, văzând oamenii lumina faptelor lui, să-l preamărească pe Tatăl ceresc, venind la credință (cf. Mt 5,13-16).

Frederick cel Mare (1712-1786), înainte de a deveni "cel mare", se afla într-o zi cu niște prieteni la o distracție. Acolo a venit un sol și l-a anunțat că a murit tatăl său și că din acest moment este împărat. Deodată, el se ridică în picioare și strigă: "Liniște! Încetați cu prostiile! Eu sunt împăratul!" El a crezut în mesajul adus.

Începând din ziua mirului, fiecare creștin trebuie să aibă o atitudine de noblețe în fața celor care fac răul și să le mărturisească credința și adevărul, ca unii care lucrează cu Dumnezeu și ca unii care vor împărtăși cu el lumina de pe Tabor.

Maria Magdalena Postel (1756-1846) a văzut fastul curții imperiale franceze, dar și ororile revoluției în primii ani ai secolului al XIX-lea. Cu puterea sacramentului Mirului, în timpul Revoluției franceze, cu riscul vieții, a ascuns mulți preoți persecutați, s-a împotrivit creștinilor apostați și a învățat catehismul pe mulți tineri și copii, în ciuda severelor ordine care interziceau învățătura religioasă.

Sfântul Toma de Kempis (1379-1471) ne spune: "Cei care în această viață au luptat împreună cu Isus, pentru instaurarea împărăției sale în lume: acum sunt mângâiați, acum sunt fericiți, acum sunt în siguranță, acum sunt în odihnă, acum sunt în veșnicie, acum sunt schimbați la față în împărăția Tatălui veșnic".

În primele secole ale Bisericii, când persecuțiile erau în toi și mărturisirea credinței punea viața în primejdie, un creștin a fost îndemnat să se lepede de credință. Și, refuzând, a fost condamnat la moarte prin spânzurătoare. Pus în ștreang, frânghia s-a rupt. Mulțimea prezentă, văzând minunea, a cerut eliberarea lui; dar osânditul s-a grăbit să-l ajute pe călău să repare frânghia. Acesta, uimit de graba și ajutorul primit de la osândit, i-a spus: "Stai, mai încet! Ce te grăbești așa?" La care osânditul i-a replicat: "Dacă ai fi văzut și tu ceea ce am văzut eu când eram atârnat în ștreang, și tu te-ai fi grăbit la fel".

Victoria repurtată de armatele creștine împotriva turcilor la Belgrad, în anul 1456, victorie în amintirea căreia a fost instituită solemnitatea Schimbării la Față a lui Isus Cristos, va fi și victoria tuturor creștinilor mărturisitori ai credinței, asupra tuturor relelor, suferințelor și a morții, atunci când Isus va reveni în slavă.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat