Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Islamul la încercare: cruzimile barbare ale Califatului

de Samir Khalil Samir

Rețelele sociale sunt pline de filme și imagini care prezintă violențele absurde și crude ale militanților din Armata Islamică (AI) legate de Califatul inaugurat de Abu Bakhr al Baghdadi la sfârșitul lui iunie în Siria și în Irak. În fața acestor violențe dincolo de orice limită de umanitate lumea musulmană reacționează cu condamnări formale, dar mai ales cu tăcerea.

Timiditatea protestelor în lumea islamică

În fața la atâta sânge vărsat, a execuțiilor în masă, a decapitărilor, pare să existe aproape obișnuință și fatalism: "Nu se poate face nimic", "aceia sunt niște turbulenți", etc.

În aceste săptămâni apar la știri și violențele războiului din Gaza. Vreau să remarc diferența de comportament dintre evrei față de Israel și dintre musulmani față de AI. În săptămânile trecute am primit circa zece petiții trimise de evrei americani care critică Israelul: se observă o conștiință vie și o obișnuință culturală cu autocritica.

Educația islamică: a memora, a nu critica niciodată

În lumea islamică nu există această obișnuință: nu există - sau este foarte rară - o critică la adresa propriului guvern și de la el se acceptă orice lucru. Dacă luăm o țară medie din punct de vedere cultural, cum este Egiptul, orice guvern este acceptat și gata; în afara câtorva elemente, cum ar fi jurnaliști sau intelectuali, poporul nu simte nevoia de a critica. Lipsește un tip de educație la critica constructivă. Și în familia tradițională, o punere în discuție a cuvântului părinților este inimaginabilă. Pe de o parte, acest lucru garantează respectul, însă pe de altă parte dispare un spirit critic. Același lucru se poate observa în școală: nu există o educație la critică în sens pozitiv, la dezbatere, ca mod pentru a discerne.

Educația în sistemul islamic este bazată esențialmente pe memorare, înainte de toate a Coranului. Coranul nu se discută, trebuie învățat pe de rost și se repetă încontinuu pentru a nu-l uita. Este cuvântul lui Dumnezeu făcut carte. Formula islamică este că Coranul a "coborât" (nazala) asupra lui Muhammad, care l-a transmis ca atare. Nu există "inspirație", există coborâre: adică, Coranul nu este al profetului Muhammad, este direct al lui Dumnezeu: profetul ar fi numai un înregistrator.

În Egipt, educația islamică a copiilor în kuttâb (școala islamică) se face cu bâta pentru a-i determina să memoreze Coranul. Ceea ce este valabil pentru Coran, se transferă și în filozofie: studenții universitari învață pagini întregi - eventual notițe ale profesorului - pe de rost și le recită la examen.

Primăvara arabă nu a apărut pe o realitate nouă

Și primăvara arabă, care era și o experiență de critică, după ce a dus la căderea dictatorului care era de rând, nu a știut cum să continue și puterea a fost luată de grupurile mai organizate: salafiții și Frații musulmani, care au eliminat partidul (unic) al dictatorului, pentru a-l înlocui cu un alt partid (unic) islamic.

În lumea arabă nu există o adevărată mișcare de dialog, de contestare și de proiect social. Cu privire la problema modernității, care chinuie în profunzime lumea musulmană, nu se fac dezbateri, întâlniri, schimburi de opinie. Apoi, față în față, vreunul vă va spune opinia sa, dar nu se ajunge niciodată la o gândire organizată și exprimată.

Un alt exemplu: în Maroc în fiecare an, în perioada Ramadanului, unii tineri contestatari se lasă înadins prinși de poliție pentru că mănâncă și beau în timpul orelor de post. Pentru aceasta sunt puși în închisoare. Acest grup este compus din circa zece tineri și face acest protest în fiecare an. Însă nimeni nu discută despre asta: se înțelege de la sine că ceea ce face guvernul este corect și este bine așa.

Asta explică de ce în fața execuțiilor lugubre făcute de militanții din AI populația arabă rămâne în tăcere. Desigur, se percepe că oamenii sunt contrari violenței, dar preferă să tacă. Este o formă de cârdășie religioasă.

Demisia intelectului

Pentru tinerii care merg să se înroleze în Armata Islamică este un pic diferit: ei sunt atrași de forța, de violența, de succesele militare ale milițienilor. Fundamentalismul violent al AI pare tocmai un răspuns puternic, eficace, bogat în fața imobilismului societăților lor.

În reportajele video pe care AI le folosește pentru a chema la arme se văd chiar copii de 10-14 ani instruiți în unități militare. Cum de în fața ororilor la care ei înșiși sunt martori și potențiali executanți, cum de fondul lor uman nu se răzvrătește? Poate pentru că spălarea creierului a avut loc în mod deplin. Acești tineri sunt ca niște drogați în fața religiei, văzută drept ceva care nu se discută, ca singurul lucru important.

Realitatea este că în fața cuvântului "religie" există o demisie a intelectului. H?med Abdel Samad, al cincilea fiu al unui imam egiptean, la 23 de ani a plecat în Germania, unde trăiește actualmente. Prima sa carte vorbește despre "convertirea" sa nu la creștinism sau la o altă religie: el spune că a trebuit să facă o convertire de la islam la inteligență. El era ca un prizonier al islamului și în lipsa inteligenței și reflecției. Autodefinirea sa, pe care o repetă adesea, este semnificativă: "Ich bin vom Glauben zum Wissen konvertiert" (m-am convertit de la credință la cunoaștere).

Religiile monoteiste și violența

Diferite persoane acuză religiile monoteiste că sunt sursă de violență și de intoleranță . Această afirmație pare adevărată mai ales în cazul islamului; în celelalte religii (creștinism și ebraism) este mult mai puțin evidentă. Ori, dominația Coranului și a religiei islamice asupra individului duce la frica de a spune sau de a face ceva împotriva Coranului. De altfel, condamnarea cea mai severă care există în lumea islamică este blasfemia, faptul de a spune ceva împotriva lui Mahomed sau a Coranului poate să ducă la pedeapsa cu moartea. Și H?med Abdel Samad, intelectualul egiptean emigrat în Germania, a suferit o condamnare, o fatwa pentru blasfemie, intervenind în unele media în timp ce era în Egipt în urmă cu doi ani.

În Pakistan blasfemia este unul dintre delictele cele mai obișnuite, pentru orice cuvânt considerat ca o ofensă adusă Coranului sau profetului islamului. Este aplicată și pentru ultraj împotriva foilor cărții Coranului. Anul trecut în Egipt, în timpul regimului Fraților Musulmani, doi copii au fost puși în închisoare cu acuza că au urinat pe foile Coranului. S-a descoperit după aceea că acuza era falsă.

Se citează exemplul Bibliei și numeroasele incitări la violență care să găsesc în ea, ca argument justificativ. Însă se uită că e vorba de documente și de norma stabilite în urmă cu peste 3000 de ani și că evreii nu le mai aplică de multe secole!

Gândirea islamică este paralizată

Toate acestea paralizează gândirea și de aceea nimeni nu îndrăznește să mai spună ceva despre personalitatea lui Mahomed sau despre aspectele religioase, pentru că dată greșești, riști mult. Acest efect paralizant se naște din două elemente: unul de adorație indiscutabilă față de propria religie, ca și cum ar sta în fața unui tabu; celălalt de lipsă de sensibilitate critică.

Un exemplu: Coranul îi dă omului dreptul de a se căsători cu maxim patru soții. Însă Mahomed s-a căsătorit cu un număr nedefinit, care variază de la 11 la 17 (sau chiar 21), depinde dacă se calculează sau nu concubinele. Și totuși nimeni nu îndrăznește să comenteze această discrepanță. Răspunsul este: el este profetul, deci este în afara regulilor.

Caracterul sacru al lui Mahomed - chiar dacă este considerat ca un om obișnuit, deoarece a primul ultimul mesaj al lui Dumnezeu adresat omenirii - și caracterul "divin" al Coranului împiedică marea majoritate a musulmanilor să le aplice lor normele obișnuite ale raționamentului. De acolo formula mai sus citatului H?med Abdel Samad: "Ich bin vom Glauben zum Wissen konvertiert".

Concepția materială a revelației coranice

Studenților mei le-am semnalat mereu că, asemenea tuturor cărților sacre, Coranul trebuie să fi fost scris de un om, obligatoriu; pentru că nu s-a văzut niciodată o carte scrisă de un animal, de un înger sau de Dumnezeu însuși, chiar dacă Biblia spune că Tablele Legii au fost scrise cu degetul lui Dumnezeu .

Cu privire la acest lucru a fost imposibil de obținut un asentiment de la musulmani, pentru care însuși Dumnezeu este autorul material al Coranului. Și studenții mei creștini spuneau că autorul Evangheliilor este Dumnezeu, dar apoi trebuiau să admită că Evangheliile au doi autori: încă de la origine ele sunt "după Matei, Luca, Ioan, etc.". Duhul trezește, inspiră, determină, însă extensorul este Matei, Marcu, Luca, Ioan. Este ceea ce numim "inspirație". Evanghelistul scrie cu propriul stil, care se poate identifica lingvistic, însă conținutul este sugerat lui de Duhul lui Dumnezeu. Tinerii musulmani rămâneau curioși față de acest mod de a pune lucrurile, arătând un interes deosebit. Însă când le ceream o concluzie cu privire la Coran, răspunsul lor era: Pentru Mahomed este totul diferit. Îngerul Gabriel a coborât și a pus în pieptul lui Mahomed tot Coranul. Apoi Mahomed l-a recitat bucată cu bucată, după porunca lui Dumnezeu. El nu este decât un portavoce material.

Aplicarea lui shari'a

Un alt exemplu de paralizie: odată un profesor musulman a pus o întrebare acestor elevi: "Sunteți de acord ca aceluia care fură să-i fie tăiată o mână, și dacă fură încă o dată trebuie să i se taie mâna și piciorul în sens opus?". Răspunsul a fost: "Este ceea ce spune Coranul". Profesorul a continuat: "Dar voi sunteți de acord?". Răspunsul: "Este Coranul și nu se poate schimba".

Profesorul i-a luat apoi pe fiecare la rând și a întrebat: "Dar dacă tu ai fi judecător, ai porunci tăierea mâinii pentru un hoț, eventual un băiat tânăr, care a greșit?". Răspunsul: "Așa este Legea (shari'a)". Nu îndrăzneau să spună da sau nu, se refugiau în lege. Atunci l-a întrebat pe cel mai dotat dintre ei: "Tu, ai face asta?". Însă studentul chiar a evitat să răspundă spunând: "Eu nu sunt judecător și nu este funcția mea!".

Când se intră în domeniul religiei există o paralizie a gândirii, a intelectului. Ca și cum religia n-ar aparține sferei umanului, ci ar trebui să fie judecată cu alte criterii. Și acest lucru este transmis de secole. Desigur, în trecut și chiar astăzi, avem revoluționari religioși, dar sunt marginalizați de ziare, de adunări și de mentalitatea comună în numele conformismului.

Declarațiile islamice ale drepturilor umane

Paralizia este vizibilă și la nivel mondial. După al doilea război mondial, ONU a întocmit, în decembrie 1948, "Declarația universală pentru drepturile umane", care prezintă norme pentru a garanta un respect comun față de popoare, față de bărbați și femei; însă lumea musulmană nu le acceptă.

Chiar persoane foarte culte le refuză, etichetându-le ca "drepturi ale creștinilor", de factură occidentală. Pentru aceasta ei au întocmit la rândul lor trei redactări diferite: "Declarația islamică universală a drepturilor omului" (Paris, 19 septembrie 1981), "Declarația drepturilor omului în islam" (Dacca, decembrie 1983) și "Declarația universală a drepturilor omului islamic" (Cairo, 5 august 1990). Toate sunt bazate pe shari'a islamică. Însă trebuie notat că, în traducerile occidentale, nu se vorbește despre "shari'a", ci despre "lege", în general în formula "cu condiția să fie conform legii", ceea ce-l înșeală pe cititorul neavizat!

Aceste redactări amintesc principiile din Declarația universală, dar apoi supun dreptul examinat lui shari'a. În acest mod se elimină egalitatea dintre bărbat și femeie, dintre musulman și non-musulman, etc.

Violența Armatei Islamice dincolo de Coran și Mahomed

Caracterul absolut al sacrului examinat mai sus este prezent în militanții din AI. Ei nu se preocupă de drepturile umane, de palestinieni, de sărăcie, etc. Singurul lucru pe care-l vor este să instaureze un stat care ar fi "islamic", condus de un calif, adică de un "succesor" al lui Mahomed, al cărui model este Mahomed și ceea ce el a introdus în Coran. Acest caracter absolut le lasă mână liberă să facă ceea ce vor.

Însă trebuie spus că AI merge dincolo de Coran și Mahomed. La Mosul, Qaraqosh și în Siria ei i-au alungat pe creștini și le-au impus convertirea la islam sau moartea, dacă voiau să rămână.

Mahomed n-a făcut asta pentru creștini și evrei, ci pentru păgâni. Aceștia din urmă puteau să aleagă între convertirea la islam sau fuga. Creștinii și evreii în schimb puteau să trăiască alături de musulmani, plătind însă o taxă dublă: una pe pământ (kharâj) și cealaltă pentru că erau "ocrotiți" (gizya). În schimb AI chiar a smuls semnele creștine de pe edificii, mergând dincolo de ceea ce spune Coranul, și a marcat pe fiecare casă creștină litera N?n, prima literă a cuvântului Nasara (= nazareni), folosit în Coran pentru a-i desemna pe creștini.

Violența lor (decapitări, răstigniri, execuții în masă, răpiri, extorsiuni, sechestre) nu are nimic de-a face cu islamul. În tradiția islamică nu există aceste stiluri sângeroase. Cel mult, în trecut se executa cu uciderea cu pietre, care este și acum practicată pentru unele cazuri (adulter). Sau se tăia capul vinovatului. Dar și aici era un soi de clemență. Coranul cere de exemplu ca până și animalele care sunt jertfite pentru Eid-al-Khebir (Marea Sărbătoare) să fie tratate cu grijă și ucise dintr-o singură lovitură pentru a nu le face să sufere prea mult.

Aceștia din AI ucid și decapitează ființe umane folosind cuțite și tăind gâturile bucată cu bucată, cu o încetineală bestială și crudă. Este adevărat că Mahomed a folosit - ca toate popoarele epocii - o anumită violență: atacuri la adresa caravanelor, a dușmanilor etc. . Însă Mahomed nu a folosit cruzimea, decât în puține cazuri izolate. Și a dat și exemple de indulgență.

A reproduce modul de viață și de gândire al strămoșilor

O eroare fundamentală a AI este de a lua moduri de viață din primele secole ale islamului pentru a le re-prezenta ca atare în lumea modernă. Și pentru noi creștinii este importantă Tradiția, însă rămânem și dezlipiți de ea: lucrurile pe care le citim în sfântul Paul despre tăcerea femeilor în adunare, sau despre capul acoperit, nu le luăm la literă pentru că înțelegem că acele indicații erau normale pentru timpul său. Eventual facem din ele sursă de inspirație, dar nu le aplicăm la literă.

Apoi, în fața unui creștin care respinge creștinismul, exprimăm eventual durere, dar el este liber să plece sau să schimbe religia. Pentru musulmani, apostatul este judecat și eventual ucis .

Cealaltă eroare, inacceptabilă, este folosirea violenței pentru violență, folosind cruzimea ca mijloc pentru a-l teroriza pe dușman. Însă acest lucru este condamnabil și din partea islamului.

În afară de asta, a reproduce material comportamentul folosit în secolul al șaptelea nu corespunde spiritului islamului. Buna tradiție islamică vrea ca, în aplicarea lui shari'a, să trebuiască mereu să se examineze maq?ssed (scopurile) lui shari'a, relativizând metodele. În schimb, AI ia la literă shari'a și folosește violența pentru violență. Acest mod de a face nu este islamic: este o barbarie.

Distincția dintre etică și politică

Există însă o problemă: în islam este prevăzută violența pentru a-i combate pe "dușmanii lui Dumnezeu". Acest precept probabil putea să fie comprehensibil în timpurile lui Mahomed în care cauza lui Dumnezeu putea fi orientată cu ușurință spre apărarea teritoriului comunității islamice. Dar astăzi...

Toate acestea fac ambiguă învățătura islamică. Problema devine și mai apăsătoare dacă ne gândim că pentru exercitarea acestei violențe religioase se delegă statul . Deci există un scurt circuit între morală și stat, care generează ambiguitatea în care trăim astăzi: toate țările islamice au ca normă - care mai mult, care mai puțin - shari'a. Însă shari'a este un sistem etic sau o lege de stat? Tocmai această confuzie (între etic și politic sau juridic) generează violență.

Să dăm un exemplu: homosexualitatea. În majoritatea culturilor ea este văzută ca un lucru negativ. Dar una e a spune: acesta este un lucru negativ din punct de vedere moral; alta e a spune că homosexualul trebuie să fie condamnat de stat, ucis sau pus în închisoare.

A spune: cine fură trebuie pedepsit, este corect, pentru că este o daună la adresa dreptății sociale, dar a-l pedepsi pe cel care numai critică o altă persoană este incomprehensibil. Un adulter face rău persoanei, cuplului, partenerului. Dar nu pot spune: atunci trebuie ucis. Aceste exemple arată că există confuzie între planul moral și planul politic, și acest lucru duce la alegerea violenței. Din acest punct de vedere, Evanghelia este un pas înainte în civilizație: în ea Isus nu vorbește niciodată despre o pedeapsă umană, justificând în mod religios o lege socio-politică. În schimb cu islamul totul este blocat deoarece pentru musulmani religia lor este perfecțiunea absolută.

Concluzie: este necesar de regândit islamul

În aceste zile, din cauza violențelor crude ale AI, au fost diferite condamnări din partea unor personalități și instituții musulmane. A făcut-o Arabia Saudită, Tunisia, Turcia, etc. Însă asta ce schimbă? Condamnarea Arabiei Saudite nu ajunge până la chestiunea fundamentală: o religie n-ar trebui să promoveze violența. În schimb, tocmai Arabia Saudită face recurs la violența justificată de religie, îndeosebi în aplicarea pedepselor prevăzute de shari'a.

Punctul este că fiecare religie trebuie să fie regândită pentru timpul actual. Dar asta se poate face întrebându-se cu privire la "motivul" legii, salvând acest motiv și depășind modurile depășite. Într-un anumit sens, această dialectică dintre motiv și lege este asemenea cu aceea paulină de liberă și spirit: "Litera ucide, Duhul dă viață" (2Cor 3,6). Pentru a face acest pas este necesar un dialog între intelectuali de diferite religii, care să realizeze această diferență dintre lege și spirit, practică și idealuri. Și apoi ar trebui ca mass-media să-i răspândească rezultatele. Însă nicio țară islamică nu îndrăznește să propună un asemenea lucru.

Un alt pas urgent este a scoate din constituțiile arabe trimiterea la shari'a ca bază a legii. Chiar în Arabia Saudită nu există o constituție: constituția lor este shari'a. Și acest lucru este ambiguu: shari'a nu este un text precis, stabilit ca cele zece porunci. Ea s-a dezvoltat încercând să scoată din Coran răspunsurile juridice la exigențele zilnice. De aceea fiecare epocă a adaptat shari'a la timpul său. În jurul secolului al X-lea această dezvoltare s-a oprit și acum se încearcă interprezarea ei. Și de vreme ce există frica de a o regândi, se încearcă folosirea ei în modul cel mai literal. Încă o dată ne aflăm în fața unei poziții ferme, imobile, exclusiviste. Această imobilitate duce la manipulări și nedreptăți. De exemplu: unde se găsește în Coran excomunicarea dintre sunniți și șiiți? Și totuși cele două grupuri - ale căror diferențe teologice sunt minime - o practică în mod decis, excluzându-se și ucigându-se unii pe alții. Ne face să ne gândim la războaiele de religie dintre catolici și protestanți din secolele trecute, dar acum situația este mult mai dramatică.

Radicalismul, violența, exclusivismul prezente în Coran nu justifică cruzimea AI, ci sunt un bun humus în care crește violența.

Este timpul de a regândi islamul pentru omul modern, de a distinge dintre stat și religie, dintre etică și politică, dintre literă și spirit. Islamul este capabil să facă asta, așa cum au făcut-o alte grupuri sociale sau religioase, dar trebuie să reexamineze total și profund întregul sistem educativ, și îndeosebi formarea imamilor.

(După AsiaNews, 28 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat