Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce Califatul este o amenințare pentru musulmani

De Massimo Introvigne

Agresiunea milițiilor ISIS (Statul Islamic din Irak din Marea Sirie), conduse de așa-zisul calif Abu Bakr al-Baghdadi împotriva minorității turkmene de religie șiită, a treia care este expusă riscului de genocid, după creștini și yazidiți, reprezintă fie o cotitură în conflictul din Irak, fie o ocazie pentru a înțelege mai bine ideologia ISIS și a evita erori de perspectivă. O cotitură, pentru că pentru prima dată Califatul sunnit masacrează alți musulmani, șiiți, și masacrează o populație de origine și limbă turcă, provocând inevitabile reacții fie în Turcia fie în Germania, țara europeană care găzduiește cea mai mare comunitate turcă și al cărei guvern a reacționat imediat începând să trimite arme milițiilor kurde care luptă împotriva ISIS.

Turkmenii irakieni sunt peste jumătate de milion și dintre aceștia două sute de mii sunt șiiți. Mențin importante legături tribale, religioase și culturale cu Turcia, care nu poate rămâne indiferentă, când sunt masacrați de bandele sângeroase ale califului. Împreună, atacul la adresa turkmenilor este ocazie pentru a înțelege bine strategia și ideologia ISIS, cu privire la care adesea în Occident circulă imprecizii. Este posibil să știm exact ce anume vrea așa-numitul calif pentru că din iulie publică o revistă în numeroase limbi între care engleza, Dabiq, o publicație rafinată și bogat ilustrată care urmează după precedentul buletin mai simplu Islamic State Report. Situl său apare și dispare de pe Internet, însă numerele revistei rămân arhivate și cu pot fi descărcate ușor în altă parte, dat fiind faptul că nimic nu poate să fie eliminat cu adevărat de pe internet. Dabiq, disponibilă în cinci limbi, este o revistă de propagandă: dar este vorba de propagandă pentru musulmani. Cronica sa triumfalistă a victoriilor lui ISIS poate desigur să fie pusă la îndoială. Însă rămâne un document prețios pentru a înțelege ideologia lui al-Baghdadi.

Piața ideologică a ultra-fundamentalismului islamic este foarte aglomerată. Pentru a se afirma pe această piață, ISIS trebuie să se distingă clar de alte grupuri și să le atace drept eretice. Dușmanii lui ISIS sunt în mod substanțial doi: conducerea Fraților Musulmani, casa mamă a fundamentalismului islamic, și al-Qa'ida. Citind Dabiq se descoperă importanța pentru ISIS a unui adevărat eveniment de întemeiere: moartea în Irak în 2006 a teroristului internațional iordanian Abu Musa al-Zarqawi. Zarqawi, care a menținut mereu raporturi bune cu regimul lui Saddam Hussein, după căderea acestuia și invazia americană a fost numit de Osama bin Laden "emir" al al-Qa'ida în Irak. Totuși, după aceea, între bin Laden și Zarqawi au apărut disensiuni crescânde. Zarqawi avea metode de tăiere de capete, culminate în decapitarea ostaticului american Nicholas Berg, excesive și în mod propagandistic contraproductive chiar și pentru al-Qa'ida. Însă mai ales Zarqawi teoretiza masacrarea tuturor celor care nu sunt sunniți: creștini, adepți ai altor religii și chiar "eretici" șiiți. Milițiile sale distrugeau în Irak întregi sate șiite, ucigându-i pe toți locuitorii.

În acea perioadă, al-Qa'ida nu avea printre prioritățile sale atacul la adresa creștinilor (după aceea, lucrurile s-au schimbat), și mai ales în complexa strategie geopolitică a lui bin Laden o ocazie retorică împotriva șiiților coexista cu raporturi, niciodată întrerupte și necesare, cu Iranul șiit. Se spune asta adesea în mod deschis, însă în Orientul Mijlociu încă sunt mulți convinși că indicațiile pentru a-l găsi și a-l ucide pe Zarqawi în 2006 au ajuns la americani de la același vârf al lui al-Qa'ida. Pentru ISIS, în această controversă, Zarqawi a fost eroul și bin Laden a fost cel rău. De fapt, pentru ISIS crearea de zone integral sunnite reprezintă o "curățenie etnică" care să elimine creștini, adepți ai altor religii precum și yazidiți și chiar musulmani șiiți, este esențială pentru însăși ideea Califatului. În afară de asta, "Dabiq" explică faptul că restaurarea Califatului este aspectul esențial al luptei islamice din secolul al XXI-lea. Tot restul este secundar și al-Qa'ida a dedicat prea multe energii atentatelor teroriste în Occident.

Astăzi, conform Dabiq, al-Qa'ida greșește să-i sfătuiască pe ultra-fundamentaliștii care trăiesc în Europa și în Statele Unite să constituie celule acolo unde se află și să pregătească atentate. Dimpotrivă, este o obligație religioasă să emigreze în zonele din Siria și din Irak și să se înroleze în trupele Califatului. Acesta din urmă, insistă al-Baghdadi, trebuie să fie unic și strategia actuală a lui al-Qa'ida să constituie "emirați" pe teritorii care nu se înțeleg între ele în Siria, Somalia, Nigeria, Pakistan este greșită. Nu că ISIS nu ar vrea o ciocnire cu Occidentul. Dimpotrivă, acest lucru este esențial din punct de vedere militar și chiar teologic pentru victoria finală a Califatului. Asta arată însăși alegerea titlului revistei, Dabiq, care este numele unui orășel din Siria, unde conform unui foarte cunoscut "hadith", adică o vorbă atribuită lui Muhammad, va avea loc în ultimele timpuri ciocnirea finală dintre musulmani și creștini, ceea ce îi va deschide islamului calea spre Roma. Această ideologie apocaliptică explică pentru ce ISIS nu numai că nu se teme, ci dorește o intervenție împotriva teritoriului său din partea americanilor și europenilor și chiar a Rusiei, motiv pentru care în Siria înmulțește provocările anti-rusești.

Dabiq ne explică faptul că totul face parte din planul lui Allah pentru timpurile din urmă: "creștinii" (europeni, americani, ruși) trebuie să fie atrași să lupte în ținutul islamului și acolo fiind înfrânți, după ce o invazie "creștină" va arăta lumii islamice că al-Baghdadi este adevăratul calif și îi va face pe musulmanii din toate lumea să vină ca să se înroleze sub drapelele sale. Citind Dabiq reiese și că - și este confirmat de multe alte surse - ciocnirea dintre ISIS și al-Qa'ida nu este pur teoretică. Al-Qa'ida ha are o organizație a sa care luptă împotriva regimului lui Assad în Siria, Jabhat al-Nusra, și dintre ISIS și Jabhat al-Nusra este în desfășurare o ciocnire nu numai politică, ci militară, cu sute de morți. Trebuie înțeles și pentru ce Frații Musulmani (inclusiv conducerea lui Hamas din Palestina și liderii Fraților care sunt actualmente în închisoare în Egipt) în retorica lui ISIS nu sunt aliați ci dușmani. Sunt considerați chiar mai răi decât al-Qa'ida, pentru că nu numai că mențin raporturi cu șiiții (în cazul lui Hamas, fie cu regimul lui Assad, care este un alauit, adică un credincios dintr-o schismă șiită, fie cu Iran), dar nu se feresc, cel puțin în Palestina, de colaborarea cu creștini, cu condiția să aibă sentimente anti-israeliene, cărora le promit într-un viitor stat islamic, și deja le acordă la Gaza, o situație nu chiar egală cu aceea a musulmanilor, dar cu siguranță diferită de regimul de teroare în care al-Baghdadi face să trăiască minoritățile din teritoriul său.

Maximul dispreț este rezervat islamului politic turc al președintelui Erdogan, care a promis Uniunii Europene deplină libertate și egalitate pentru minoritățile religioase, inclusiv creștinii (că asta nu întotdeauna se realizează în practică, pentru ISIS este secundar): ceea ce explică furia din aceste săptămâni a lui al-Baghdadi împotriva turkmenilor din Irak, acuzați că sunt o "longa manus" a Turciei. Așadar, ideologia Califatului lui al-Baghdadi trebuie studiată și înțeleasă bine. Sfântul Scaun are dreptate de fapt când afirmă că musulmanii nu sunt toți egali, chiar dacă, așa cum am scos în evidență de mai multe ori în aceste pagini, există probleme nerezolvate cât privește raportul dintre credință și rațiune și credință și violență care străbat întregul islam.

Nici fundamentaliștii islamici nu sunt toți egali și nici ultra-fundamentaliștii violenți. Printre Frații Musulmani, al-Qa'ida, ISIS există diferențe reale, care duc la ciocniri nu numai ideologice și politice, ci militare. Nu se limitează să discute despre teologie, se ucid între ei. Califatul este un pericol nu numai pentru non-musulmani, ci și pentru musulmanii non-sunniți și pentru statele islamice vecine, pe care al-Baghdadi îi consideră pe toți ilegitimi și eretici. Dacă se vrea oprirea ISIS și să se protejeze minoritățile care amenință să extermine, începând de la creștini, trebuie să se țină cont de ideologia lor. Și eventual să se lucreze cu privire la contradicțiile care tot mai mult radicalizează ciocnirea din ISIS și alte componente ale islamului politic.

(După http://www.lanuovabq.it/it/articoli-perche-il-califfatominaccia-anchegli-altri-musulmani-10132.htm, 26 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat