Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Spre adunarea sinodală

O chestiune de metodă

De Maurizio Gronchi

În vederea celei de-a treia adunări generale extraordinare a sinodului episcopilor, care se va ține de la 5 la 19 octombrie, poate fi de utilitate să amintim câteva elemente care provin din tradiția eclezială, pentru a ne introduce în climatul sinodal, care implică nu numai pe reprezentanții conferințelor episcopale, ci întregul popor al lui Dumnezeu, chemat să însoțească viitoarele lucrări cu rugăciunea, așteptând indicații pastorale pentru a continua drumul. Și tocmai figura "comunității de drum", este cea care traduce termenul grec synodía, folosit de Luca pentru caravana în care Maria și Iosif în caută pe Isus în vârstă de doisprezece ani, rămas printre învățători în templu ca să se ocupe de lucrurile Tatălui său, ne face să reflectăm.

Benedict al XVI-lea, referitor la dispariția lui Isus din compania lui Maria și Iosif, scrie: "Luca folosește pentru el cuvântul synodia - «grupul de pelerini» - termenul tehnic pentru caravană. Pe baza imaginii noastre, probabil prea înguste, despre Sfânta Familie, acest fapt uimește. Însă ne arată, în mod foarte frumos, că în Sfânta Familie libertatea și ascultarea erau bine conciliate una cu alta. Cel de doisprezece ani era lăsat liber să decidă să stea împreună cu cei de vârsta lui și cu prietenii și să rămână în timpul drumului în compania lor. Însă seara îl așteptau părinții" (Copilăria lui Isus, pag. 141).

Pornind de la acest text, două teme se împletesc în mod semnificativ, gândindu-ne la viitoarea adunare sinodală: căutarea prezenței lui Isus - care niciodată nu părăsește Biserica sa, cu care este unit indisolubil, ca de propria familie - și libertatea și ascultarea cu care Biserica se pune în relație cu ei, pentru a se lăsa condusă de Duhul Sfânt spre înțelegerea adevărului întreg (cf. In 16,13). Oricât ar putea să pară sigură percepția lui Isus în Biserică, în realitate este vorba să ne punem mereu din nou în ascultarea cuvântului său care, în trecerea timpului, este mediat de tradiția eclezială.

Încă din primele timpuri în care Biserica a trebuit să ia decizii cu privire la probleme noi, care nu au fost tratate direct de Isus, a apărut exigența de a formula doctrina și indicațiile pentru acțiunea corectă; astfel s-a format acel depozit articulat cu care Biserica însăși a păstrat fidelitatea față de Domnul său, în schimbarea timpurilor și a culturilor. Mai întâi sinoadele și apoi conciliile s-au îngrijit să elaboreze răspunsuri coerente cu Sfânta Scriptură, făcând în așa fel încât la revelația scrisă să se adere prin intermediul celei transmise. Deci magisteriul, care nu este superior cuvântului lui Dumnezeu, ci în slujba sa, "îl ascultă cu pietate, îl păstrează cu sfințenie și îl expune cu fidelitate și ia din acest unic tezaur al credinței tot ceea ce propune ca adevăr de credință revelat de Dumnezeu" (Dei Verbum, 10).

Desigur, nu tuturor le apare mereu coerent acest proces de dezvoltare, între continuitate și noutate, așa cum observăm și astăzi în dezbaterile cu privire la Conciliul al II-lea din Vatican și, într-un anumit sens, și din temerile care apar în vederea apropiatei adunări sinodale. Grație contribuției autorilor antici, ca Vincențiu de Lérins, și moderni, ca John Henry Newman, este în mod obișnuit împărtășit conceptul de dezvoltare dogmatică, după care nu se schimbă doctrina în timp ce se maturizează înțelegerea sa cea mai deplină, pentru binele poporului lui Dumnezeu, grație Duhului. Pentru acest motiv, Ioan al XXIII-lea, deschizând Conciliul al II-lea din Vatican, preciza: "Una este, de fapt, depozitul credinței, adică adevărurile care sunt conținute în învățătura noastră vrednică de venerație, alta este modul cu care ele sunt anunțate, însă mereu în același sens și în aceeași accepție. Trebuie dată mare importanță acestei metode și, dacă este necesar, aplicată cu răbdare; adică va trebui adoptată acea formă de expunere care să corespundă mai mult magisteriului, a cărui natură este prevalent pastorală" (Gaudet Mater Ecclesia, 6, 5).

Într-adevăr, s-a ajuns la această conștiință senină și angajantă grație experiențelor sinodale și conciliare antice, în care raportul dintre doctrină și pastorație nu apărea mereu armonios și liniar. Exemplul cel mai recent este tocmai acela al Conciliului al II-lea din Vatican, căruia uneori i se obiectează că a fost pastoral, ca și cum asta ar însemna a priva de valoare doctrinală documentele sale. De fapt, această opoziție nu există. Luând tot din rădăcinile credinței creștine, oare am putea spune că stilul lui Isus, mărturisit de evanghelii, a fost mai mult pastoral decât doctrinal? Sau, ar fi rațional să susținem că sfântul Paul - care nici măcar nu l-a cunoscut pe Isus pământesc - cu scrisorile sale și cu învățătura sa a deformat creștinismul în catolicism? Oare mărturisirea de credință în Isus Fiul lui Dumnezeu Mântuitor proclamată la Niceea (325) ca versant conceptual al adevărului de credință reduce sau deformează substanța vie a Evangheliei? Sau mai degrabă nu face accesibil, după un limbaj adecvat timpurilor, ceea ce se crede?

În căutarea sa neobosită a înțelegerii depline a misterului lui Isus, "grupul de pelerini" din primele secole a ajuns la un apogeu de nedepășit la Conciliul din Calcedon (451): modul cu care se formula conținutul - Isus este Dumnezeu adevărat și om adevărat - devenea și o prețioasă indicație a metodei. Adică, în timp ce se afirma unirea celor două naturi în unica persoană a Fiului lui Dumnezeu, se oferea și o indicație hermeneutică care lumina orice altă chestiune de credință: a distinge fără a separa, a uni fără a amesteca.

După cum divinul și umanul subzistă în Isus fără amestecare, fără separare, fără schimbare, fără diviziune, tot așa Biserica - "printr-o analogie cu Cuvântul întrupat" (Lumen gentium, 8) - învăța să mențină dubla fidelitate față de Dumnezeu și față de om, înfruntând de fiecare dată noi chestiuni. Cu libertatea de a utiliza limbaje diferite de cele din sfintele Scripturi, prin timpuri și contexte diferite, doctrina a ajuns la formularea sa grație exigențelor pastorale care cereau o orientare sigură, ascultând atât de revelația lui Dumnezeu cât și de binele poporului său.

Prin urmare, a distinge fără a separa și a uni fără a amesteca ar putea să fie metoda de aplicat și la raportul dintre doctrină și pastorală. Răbdarea pe care această metodă o cere este o virtute cardinală, deoarece, în înaintarea obositoare a Bisericii în fața noilor provocări, nu totul apare imediat clar și nici nu poate fi recunoscut cu consens imediat. Exemple vechi și noi arată că răbdarea se inspiră dintr-un adevăr proclamat de Isus, foarte acceptat din punct de vedere uman: "Căci în aceasta se adeverește cuvântul: «Unul este semănătorul, altul secerătorul»" (In 4,37).

Poate că acest lucru poate valora ca indicație încurajatoare în ajunul sinodului, în lumina antecedentelor semnificative, deși cu distincțiile cuvenite care trebuie făcute între natura conciliilor și cea a sinoadelor, desigur. Ceea ce așa-numitul Conciliu din Ierusalim a semănat cu privire la deschiderea Bisericii către păgâni (cf. Fap 15) a adus rod abia mai târziu, grație acțiunii lui Petru și apostolatului lui Paul; ceea ce Ioan al XXIII-lea a semănat cu privire la reconcilierea cu poporul lui Israel, a dus rod cu declarația Nostra aetate, promulgată după moartea sa, la sfârșitul Conciliului al II-lea din Vatican. Așadar, nu întotdeauna ceea ce se simte ca o cale de parcurs este realizat efectiv imediat de cel care a intuit asta. Nefiind vorba pur și simplu de majoritate, Duhului, care vorbește întregii Biserici, trebuie să i se dea ascultare, și asta are loc cu răbdarea proprie a discernământului comunitar, conform cu ceea ce Paul al VI-lea, instituind sinodul episcopilor, indica printre finalitățile sale: "A face mai ușoară concordanța de opinii cel puțin cu privire la punctele esențiale de doctrină și cu privire la modul de a acționa în viața Bisericii" (Apostolica sollicitudo, 15 septembrie 1965).

În iminența adunării sinodale, care se pregătește să anunțe cu nouă vigoare frumusețea evangheliei familiei, să răspundă la speranța sa și să îngrijească rănile sale, merită de amintit cu încredere ceea ce este scris în premisa de la Instrumentum laboris: "În fața acestei urgențe, episcopatul, cum et sub Petro, se pune în ascultare docilă a Duhului Sfânt, reflectând asupra provocărilor pastorale de astăzi". De aceea, trebuie să ne unim cu acest "grup de pelerini" cu rugăciunea și răbdarea din care se hrănește credința în "iubirea activă" cu care Cristos Isus conduce Biserica sa, care continuă să o păstreze cu libertatea și ascultarea învățate de la Sfânta Familie de la Nazaret, drept "casă paternă unde este loc pentru fiecare cu viața sa obositoare" (Evangelii gaudium, 47).

(După L'Osservatore Romano, 24 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat