Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVIII-a de peste an - A

Dumnezeu este bun față de orice făptură, pentru ca și noi oamenii, copiii lui, să fim la fel.

Dacă Irod ucide fără milă, ca să se distreze, Dumnezeu iubește și are milă de orice creatură. Lecturile de astăzi ne spun că Dumnezeu se interesează de soarta fiecărui om, vede cum trăiește și i se face milă de el, așa cum lui Isus i s-a făcut milă de acea mare mulțime care a venit să-l caute și pe care a săturat-o trupește cu pâine și sufletește cu învățătura cuvântului său.

Dumnezeu cel întreit și unic nu este numai îndurare fără putere și nici numai putere fără îndurare. Dumnezeu cel întreit și unic este îndurare și putere și putere și îndurare. Dumnezeu este iubirea care are putere și puterea care ne iubește. În puterea și îndurarea sa, Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, ne odihnește, ne vindecă, ne hrănește și ne întărește, ne mântuiește și se jertfește pe sine pentru noi. El nu numai că ne-a predicat, ne-a vindecat și ne-a hrănit trupește și sufletește; dar el s-a și jertfit pentru noi și pentru a noastră mântuire; ba mai mult, în marea sa iubire, el ne-a lăsat trupul și sângele său în sfânta Împărtășanie - căci înmulțirea pâinilor simbolizează darea pâinii euharistice, iar gesturile lui Isus de la înmulțirea pâinilor sunt aceleași cu cele de la întemeierea Euharistiei - pentru că, în urma păcatului, avem zilnic iubirea și puterea sa, ca să nu cădem pe calea spre casa Tatălui ceresc.

Prima învățătură scoasă din lecturile duminicii de astăzi este aceea că Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, își arată bunătatea față de orice făptură" (Ps 145,9). Nimeni nu este exclus de la dragostea și ajutorul lui Dumnezeu. Oricine poate veni la el și să fără plată apa vieții și mântuirea (Ap 22,17).

Psalmul 145 ne spune că, așa cum Dumnezeu a fost îndurător cu David, tot astfel este îndurător cu toți oamenii din orice timp, căci îndurările lui nu s-au sfârșit. Lectura evangheliei de astăzi ne spune și ea că, așa cum Isus a avut milă de oamenii care au venit la el, vindecându-i și hrănindu-i, trupește și sufletește, tot astfel ne vindecă și ne hrănește și pe noi, cei de astăzi, care venim la el. Iar toate acestea ne dau încredere, curaj și speranță, ca să venim la el.

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus a observat imediat suferința și foamea mulțimii care venise după el în pustiu, o suferință și o foame fizică, dar mai ales o suferință și o foame spirituală, suferință și foame după cuvântul și învățătura sa, așa cum profețise Amos (cf. Am 7,11), căci: "omul nu trăiește numai cu pâine, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Dt 8,3; Mt 4,4). Și imediat i-a venit în ajutor.

Pentru că acei oameni l-au căutat mai întâi pentru împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei, toate celelalte li s-au dat pe deasupra (cf. Mt 6,33). Vedem asta din faptul că Isus, în timp ce le predica împărăția lui Dumnezeu pe care o căutau înainte de toate, le vindeca bolnavii, le înmulțea cele cinci pâini și cei doi peștișori (cf. Mt 14,19-21) și le orienta mintea spre ospățul veșnic (cf. Is 26,6-10), căci înmulțirea pâinilor este un simbol al Euharistiei.

Predicându-le, vindecându-i, hrănindu-i sufletește și trupește, prefigurând în același timp Euharistia și ospățul veșnic, Isus i-a făcut să înțeleagă că el este Dumnezeu iubire și putere (cf. 1In 4,8), că el este mereu lângă ei (cf. In 6,14), că el este mereu interesat de viața lor, că el le dă ajutoarele trupești și sufletești de care au trebuință (cf. Mt 6,32).

Biblia ne spune că grija cu care o mamă și un tată veghează asupra copilașului lor pentru ca să-i fie mereu bine este și grija iubitoare cu care Dumnezeu veghează asupra noastră (Is 49,15; 66,13; Os 11,1.3-4).

A doua învățătură de azi este că numai Dumnezeu poate potoli foamea și setea noastră (cf. Mt 14,15-21). "Cine vine la mine nu va înseta niciodată" (In 4,14; 6,51). Orice altă sursă de hrană sau de ajutor produce uscăciune, tristețe și amăgire în viața noastră.

Printre bunurile mesianice promise de Dumnezeu poporului său era și promisiunea unei pâini miraculoase care va ostoi foamea poporului, ca pe timpul lui Moise, Ilie și Elizeu (cf. 2Rg 4,43); dar nu aceea era pâinea promisă, ci aceea era numai o prefigurare: "Nu Moise v-a dat pâinea din cer, ci Tatăl meu vă dă pâinea cerească" (In 6,23). Isus Cuvântul și Isus Euharisticul erau pâinea promisă: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer" (In 6,51).

Euharistia este dovada măreției, este suma tuturor darurilor și semnul cel mai evident al abundenței și al gratuității lui Dumnezeu. Ea este izvorul și culmea tuturor harurilor. Cine primește Euharistia, trupul și sângele lui Cristos, primește toată vindecarea, alinarea, puterea și viața veșnică a lui Dumnezeu. Moise (cf. Ex 16,15), Ilie (cf. 1Reg 17,9-16) și Elizeu (cf. 2Reg 4,43), prin care Dumnezeu a dat și înmulțit pâine și au făcut minuni pentru oamenii poporului ales, au fost doar imagini profetice a lui Isus, adevărata pâine, adevărata vindecare și adevărata mântuire a lui Dumnezeu, pentru toți oameni popoarelor.

În Biblie, masa întinsă, banchetul, nu este altceva decât dovada iubirii lui Dumnezeu. Masa bogată din pustiu, unde numai bărbații au fost 5000, împreună cu predica și vindecările, tocmai de această iubire a lui Dumnezeu ne vorbesc. Masa euharistică pe care ne-o întinde Biserica în fiecare zi spre hrană și vindecare, "medicamentul și hrana nemuririi", cum o numește sfântul Ignațiu din Antiohia (35-117), tot de iubirea și puterea lui Dumnezeu ne vorbește. Isus, preluând astăzi gestul marelui preot iudeu care binecuvânta poporul (cf. Lev 9,23; Mt 14,23 ), se prezintă lumii care ca fiind unicul mare preot al credinței, ca fiind singurul care ne poate hrăni, vindeca și mântui cu adevărat.

Acum înțelegem mai bine de ce Scriptura ne zice: "Nu vă îngrijorați de nimic; ci în orice lucru, aduceți cererile voastre la cunoștința lui Dumnezeu, prin rugăciuni și cereri, cu mulțumiri" (Fil 4,6); căci Domnul Isus nicidecum nu ne lasă și cu nici cu un chip nu ne părăsește (cf. Evr 13,5).

A treia învățătură a lecturilor de astăzi este că mântuirea, sub toate aspectele ei, este darul fără plată a lui Dumnezeu pentru noi. Este fără plată pentru noi, pentru că Isus a plătit deja la cruce prețul mântuirii noastre la cruce (cf. Is 53,4-12). Din lucrarea crucii se revarsă, precum din stânca lovită în pustiu (cf. Is 48,21), un râu de viață și de mântuire. De aceea Isus ne spune: "Cui este sete să vină la mine și să bea" (In 7,37).

Ca și evanghelia, și prima lectură de astăzi îi chemă la Dumnezeu pe oamenii flămânzi și însetați de darurile sale, să vină la el și să-și potolească setea și foamea pe gratis: "Voi care sunteți însetați, veniți la ape; chiar dacă nu aveți bani, veniți; veniți și procurați-vă grâu fără bani și mâncați; procurați-vă vin și lapte, fără să plătiți nimic. De ce vă irosiți banii pentru ce nu vă hrănește și nu vă satură? Ascultați-mă, și veți mânca ce este bun, și sufletul vostru se va desfăta cu bucate gustoase" (Is 55,1-2).

Dar, ca să poți veni la Dumnezeu, se cere o singură condiție: să fii flămând și însetat de darurile lui, ca pământul uscat de apă (cf. Ps 42,3; 63,2). Dacă simți că toate cele din lume nu-ți pot potoli foamea și setea sufletului tău, atunci înseamnă că ești cu adevărat flămând și însetat de darurile lui Dumnezeu.

Pe marginea multor șosele din țară și din străinătate sunt amplasate panouri publicitare cu reclame la diferite produse de uz necesar. Companiile care au pus aceste panouri publicitare speră că cei care vor trece pe acolo se vor opri, fie la prima stație de benzină, fie la primul restaurant, fie la primul magazin mare, pentru a cumpăra produsele pe care le promovează. Dacă însă călătorul este flămând și însetat, se va opri cu siguranță la primul popas pentru a-și cumpăra produsele promovate de acele reclame. Dar, dacă el consideră că le are, nu se va opri și chiar va spune că ale lui sunt mai bune.

La răscrucile vieții noastre, Dumnezeu a pus Biblia, prin care ne întreabă: Vă este foame și sete? Ați descoperit că nimic din toate ale lumii nu vă mulțumește? Tânjiți după ceva mai bun? Atunci, veniți la mine, căci eu am ceva foarte bun pentru voi: "Voi care sunteți însetați, veniți la ape; chiar dacă nu aveți bani, veniți; veniți și procurați-vă grâu fără bani; procurați-vă vin și lapte, fără să plătiți nimic" (Is 55,1).

"Veniți la ape!" Apa este simbolul vieții de belșug pe care o oferă Dumnezeu celor credincioși. Este apa pe care a oferit-o Domnul Isus, atunci când era în templu și a strigat: "Dacă însetează cineva, să vină la mine și să bea" (In 7,37). În limba ebraică, pluralul exprimă un superlativ. Această apă este prea minunată pentru a putea fi exprimată la singular. Pluralul "ape" sugerează belșugul atât în ce privește cantitatea, cât și în ce privește calitatea.

Vinul simbolizează bucuria, acea bucurie care vine de la Duhul Sfânt (cf. 1Tes 1,6). Bucuria este stindardul ce se înalță din inima omului atunci când Dumnezeu locuiește acolo.

Laptele este esențial pentru creșterea copiilor. Laptele simbolizează Cuvântului lui Dumnezeu, care este esențial pentru creșterea spirituală a omului. Sfântul Petru a spus: "și ca niște prunci născuți de curând, să doriți laptele duhovnicesc și curat, pentru ca prin el să creșteți spre mântuire" (1Pt 2,2).

Deși Dumnezeu, care este bunătate și îndurare, ne oferă daruri care ne satură, totuși, în decursul istoriei, mulți oameni amăgiți de diavol au refuzat darurile gratuite ale lui Dumnezeu și au căutat altele pe bani. Dar toate lucrurile care nu vin de la Dumnezeu și pe care oamenii le cumpără cu bani grei de la cei care nu pot să-i fericească (cf. Ps 146,3-4) se dovedesc a fi niște falsuri care nu satură, nu pot aduce pacea și fericirea a sufletului lor. De aceea Domnul se tânguie în cartea lui Ieremia: "Poporul meu m-a abandonat pe mine, izvorul de apă vie, și-au săpat ei fântâni, însă sunt fântâni crăpate, care nu țin apa" (Ier 2,13).

Jay Gould (1836-1892) a fost un milionar american, al optulea bogat din țară, un om care a căutat mai mult banii decât pe Dumnezeu, înainte de a muri, se plângea: "Sunt cel mai nefericit om de pe acest pământ". George Gordon Noel Byron (1788-1824), al șaselea baron Byron, este unul dintre cei mai geniali poeți romantici englezi. Și el în viață a fost un om care l-a uitat pe Dumnezeu și a căutat mai mult banii, faima, și plăcerile. Totuși, în anul morții sale timpurii, în poemul său intitulat: În cel de-al 36-lea an al meu, scria: "Ale mele sunt cangrena, suferința și viermii". Să căutăm mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei și toate celelalte ni se vor adăuga pe deasupra (cf. Mt 6,33).

A patra învățătură a lecturilor de astăzi este că mântuirea trebuie apucată acum: "Căutați pe Domnul cât timp se poate găsi (cf. Is 55,6).

Prin Cristos și Duhul Sfânt, Dumnezeu a pregătit toate cele necesare pentru fericirea și mântuirea noastră. Însă trebuie să ne grăbim în a le lua în posesie, căci timpul este scurt (cf. 1Cor 7,29). Scriptura vorbește despre "un astăzi" și despre "un acum". "Astăzi dacă auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre, ca nici unul din voi să nu se găsească venit prea târziu" (Evr 4,1). "Acum este vremea potrivită" (2Cor 6,2). "Astăzi și acum" este ziua mântuirii. "Mâine și mai târziu" este ziua judecății și a răsplătirii. Evanghelia ne spune că Isus i-a chemat la el pe cei 12 apostoli și pe mulți alții, iar aceștia au venit imediat. Pentru aceasta au primit mântuirea. Tânărul bogat (cf. Mt 19,16-26) și fecioarele nechibzuite au amânat răspunsul (cf. Mt 25,8-13), iar când mai apoi s-au decis, a fost prea târziu.

În viețile sfinților care au trăit în pustiu se povestește că un bătrân călugăr s-a dus odată într-o cetate să-și vândă vasele și după întâmplare a șezut la poarta unui bogat, care stătea să moară. Și șezând el acolo, a văzut niște bărbați înfricoșători, călărind pe cai negri și având în mâini tobe ca de foc. Ajungând la poarta bogatului muribund, au lăsat caii afară și au intrat înăuntru; și văzându-i bolnavul, a strigat cu glas tare: "Doamne, miluiește-mă și ajută-mă!" Iar aceia l-au dojenit și i-au zis: "De ce numai acum când ți-a apus soarele harului ți-ai adus aminte de Dumnezeu? Pentru ce nu l-ai căutat pe Dumnezeu când strălucea pe cerul vieții tale? Acum timpul harului a expirat!" Și, luându-i sufletul, s-au dus.

Și a cincea învățătură pentru astăzi este recunoștința. Recunoștința față de Dumnezeu, care gratuit ne-a iubit și ne-a mântuit, se exprimă cel mai bine prin dragostea față de Dumnezeu, și apoi prin mila și bunătatea față de semeni.

Sfântul apostol Paul a fost unul dintre cei care a trăit experiența vindecării sufletești și a iertării milostive a lui Dumnezeu, care l-a scos din mocirla păcatului și a pierzării și l-a transformat într-o ființă cu totul nouă, atașată pentru totdeauna de cel care l-a mântuit și de împărăția sa cerească. De aceea, pe sfântul Paul nici o făptură nu l-a putut să-l despartă de dragostea lui Dumnezeu, în Cristos (cf. Rom 8,35-39).

Dar tot nici o făptură întâlnită de sfântul Paul n-a rămas fără să cunoască dragostea lui Dumnezeu, prin Cristos. Paul, ca și Domnul Isus, pe unde a trecut a făcut numai bine (cf. Fap 10,38). Așa a înțeles el să fie recunoscător pentru darul mântuirii.

Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Să nu șchiopătezi. Caritatea are două picioare, care sunt poruncile iubirii față de Dumnezeu și poruncile iubirii față de aproapele. Ai grijă să nu șchiopătezi, ci aleargă cu amândouă picioarele către Dumnezeu".

Un credincios și prosper fermier, care toată viața lui a spus cu Iosue: "Eu și casa mea îl vom sluji pe Domnul" (Ios 24,15), într-o seară, înainte de culcare, i-a spus fiului său: "Să ne rugăm pentru vecinul nostru sărac care trăiește pe drumuri, pentru ca bunul Dumnezeu să îi vină în ajutor". Fiul se întoarce către tatăl și îi răspunde: "Tată, nu trebuie să îl deranjăm pe Dumnezeu pentru asta. Asta putem să o facem și noi". Acest răspuns i-a plăcut mult tatălui. Apoi, tatăl l-a trimis chiar atunci pe fiul său cu un ajutor consistent la casa acelui om sărac. Acest copil a ajuns mai târziu cinstea familiei și a țării sale.

Redau în finalul acestei reflecții, un fragment din scrisoare scriitorului Alexandru Vlahuță (1858-1919) către fiica sa Margareta: "Margareta dragă, ceartă-te de câte ori te simți egoistă, de câte ori te mușcă de inimă șarpele răutății, al invidiei și al minciunii. Fii aspră cu tine, dreaptă cu prietenii și suflet larg cu cei răi. Fă-te mică, fă-te neînsemnată, de câte ori deșertăciunea te îndeamnă să strigi: «Uitați-vă la mine!», dar mai ales aș vrea să scriu, de-a dreptul în sufletul tău aceasta: «Să nu faci o faptă a cărei amintire te-ar putea face vreodată să roșești». Nu e triumf pe lume, nici mulțumire mai deplină, ca o conștiință curată. Păstrează scrisoarea asta. Când vei fi trăit cincizeci de ani, ai să o înțelegi mai bine. Să dea Dumnezeu să o citești și atunci cu sufletul senin de azi! Te îmbrățișează cu drag A. Vlahuță".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat