Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Instinctul răzbunării și refuzarea unei logici de moarte

Ultimul cuvânt nu este al răului

De Enzo Bianchi

De ce iertarea este o temă așa de decisivă în viața noastră umană și creștină? Pentru că viața noastră cunoaște răul, această contradicție, această negare a binelui pe care nu-l putem înlătura nici nega. Iertarea are de-a face cu răul, răul pe care îl facem nouă înșine și altora, răul pe care alții ni-l fac. Răul - în diferitele sale forme ale gândirii rele, ale acțiunii rele, a vorbirii ofensatoare - este o realitate în viața noastră și în relațiile noastre. Răul, spune Isus, este ceea ce se naște din inima noastră și devine agresivitate, violență, ură față de alții și față de noi înșine (cf. Mc 7,20-23; Mt 15,18-20). Răul este ceea ce eu fac în pofida voinței de a face binele, mărturisește apostolul Paul (cf. Rom 7,18-19). Nu întâmplător cererile pe care le adresăm lui Dumnezeu în Tatăl nostru, rugăciunea pe care ne-a învățat-o Isus, sunt: "Nu ne părăsi în ispită" și "Mântuiește-ne de cel rău" (Mt 6,13); și aceste cereri sunt precedate de aceea a iertării lui Dumnezeu, invocat pentru ca să ne facă capabili să-i iertăm pe frații noștri: "Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri" (Mt 6,12).

Răul ca acțiune rea făcută de noi, ființe umane, ne însoțește toată viața. În cotidian de cele mai multe ori nu este epifanic, nu are consecințe vizibile; în schimb în unele circumstanțe explodează și ne înspăimântă, provocând în noi indignare. În orice caz, răul este mereu banal... Omul se obișnuiește cu răul, și mai ales violența poate hrăni răul, să-l facă să crească până la negarea celuilalt, a celorlalți. Să fim sinceri cu noi înșine: nu ajungem uneori la ispita de a voi să vedem dispărând pe cel care ne este dușman, de a voi să-l vedem exclus din orizontul nostru pe un altul care ne-a făcut rău? Nu suntem tentați să plătim cu același rău pe cel care ne-a făcut rău? Nu ajungem măcar să sperăm răul pentru cel care ne-a făcut să suferim?

Acesta este instinctul nostru de conservare: vrem să trăim și să trăim cu orice preț, chiar fără ceilalți și eventual împotriva celorlalți. Suntem cu toții bolnavi de philautia, iubirea egoistă de noi înșine, și când suntem ofensați instinctul nostru este acela de a ne apăra atacând, nu altfel decât animalele. Suntem tentați să răspundem răului cu rău, violenței cu violența, alimentând astfel o spirală de ură și de răzbunare care foarte repede ajunge să arate calitatea sa dătătoare de moarte. Noi, ființe umane, într-adevăr, știm că pentru a întreprinde drumul de umanizare în vederea unei vieți pline de sens, a unei vieți marcate de calitatea conviețuirii, trebuie să împiedicăm victoria răului asupra noastră și spirala de violență care rezultă: aici se situează iertarea, care este înainte de toate, omenește, o întrerupere a răului, o diguire a răului, un a spune nu unei logici de moarte.

Este semnificativ în acest sens că numele lui Dumnezeu revelat lui Moise este: "Domnul, Domnul este un Dumnezeu plin de îndurare și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și de adevăr, care arată bunătatea pentru mii de generații, iartă fărădelegea, răzvrătirea și păcatul" (Ex 34,6-7). Și Isus cu toată viața sa a încercat să ne povestească această față a lui Dumnezeu ajungând să trăiască el însuși, personal, iertarea până la extrem. Iertare dăruită și călăilor săi, celor care l-au condamnat la moarte, celor care și-au bătut joc de el în timpul execuției sale: "Tată, iartă-i pentru că nu știu nici ceea ce spun nici ceea ce fac" (cf. Lc 23,34). Tocmai pentru că a primit mărturia și învățătura lui Isus, Paul în Scrisoarea către Romani a putu să ni-l reveleze pe Dumnezeu ca izvor al oricărei iertări. Ascultați acest anunț extraordinar al apostolului: "Dumnezeu și-a arătat iubirea față de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi. Așadar, cu atât mai mult acum, când suntem justificați prin sângele lui, vom fi mântuiți prin el de mânie, deoarece dacă, dușmani fiind, vom fi mântuiți prin viața lui" (Rom5,8-10).

Să ne gândim la această simultaneitate scandaloasă: în timp ce noi îl uram pe Dumnezeu, Dumnezeu ne iubește și ne iartă; în timp ce noi suntem păcătoși, Dumnezeu ne reconciliază cu el. Aceasta este creștinismul, până acolo încât Hannah Arendt, o filozoafă evreică și necredincioasă, a ajuns să scrie: "Cel care a descoperit rolul iertării în cadrul relațiilor umane a fost Isus din Nazaret". Acesta este scandalul crucii lui Cristos (cf. 1Cor 1,23) și numai logica nebună a crucii (cf. 1Cor 1,18.23.25) se poate înțelege iertarea lui Dumnezeu față de noi, deci iertarea noastră față de noi înșine și față de ceilalți.

Răul comis este ireversibil, rămâne rău și după iertare, dar poate să fie depășit. Cu iertarea, cel care a îndurat răul ireversibil recreează condițiile pentru un nou început în relația cu celălalt: aceasta este acțiunea Duhului Sfânt care - așa cum spune rugăciunea asupra darurilor de sâmbătă din săptămâna a VII-a din timpul pascal - "este iertarea păcatelor" (Quia per ipse [Spiritus Sanctus] est remissio omnium peccatorum), este iertarea care recreează viață acolo unde este moarte, care repune pe picioare pe cel care a căzut, care face dintr-un păcătos o creatură nouă. Da, iertarea atestă că ultimul cuvânt nu-i revine răului comis, ci harului, iubirii!

(După L'Osservatore Romano, 1 august 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat