Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Papa critică utilitarismul, nu capitalismul"

de Deborah Castellano Lubov

Într-un colocviu de amplă respirație cu agenția Zenit, cardinalul ghanez Peter Turkson, președintele Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii a discutat dacă dicasterul va fi reformat și dacă Papa va merge în vizită în Africa și a clarificat critica Papei împotriva "sistemului". Cardinalul a explicat și rolul Consiliului Pontifical în promovarea inițiativelor întreprinzătoare în țările în curs de dezvoltare și a exprimat și opinia sa cu privire la ajutoarele economice ale guvernelor pentru cooperarea la dezvoltare.

Înainte de a fi intervievat de Zenit, cardinalul ținea un discurs la un seminar din Vatican, cu ușile închise, despre Un bun comun global: spre o economie mai inclusivă, organizat de dicasterul dreptății și păcii, în colaborare cu Secretariatul de Stat, în zilele de 11 și 12 iulie, în Casina Pio IV din Grădinile Vaticane.

- Când Papa critică "sistemul" se referă și la capitalism? Sau vrea în schimb să descrie un sistem lipsit de valori creștine și etice?

Cardinal Turkson: Papa nu vrea într-adevăr să critice capitalismul; dovada este Exortația sa apostolică Evangelii gaudium. În această Exortație el afirmă clar [că nu scrie] o doctrină socială cum este Caritas in veritate, Centesimus annus, Populorum progressio. Papa clarifică faptul că nu acesta este obiectivul său.

Tocmai am avut un sinod despre noua evanghelizare și, după fiecare sinod, Papa, în mod normal, scrie o exortație. De exemplu, sinodul despre evanghelizare aduce bucuria lui Cristos poporului. Papa explică faptul că această bucurie nu se găsește peste tot și există probleme și obstacole în timpul experienței acestei bucurii. Astfel Papa găsește câteva dintre aceste obstacole în calea predicării Evangheliei și expune bucuria drept condiție necesară pentru credincioși în experiența lor religioasă.

Deci, nu este și nu poate să fie un atac împotriva capitalismului pentru că acel cuvânt nu apare nici măcar o dată în acest document. Chiar dacă economiștii vor spune probabil că piața este agentul capitalismului, Papa oricum se adresează strict pieței. Papa nu vorbește despre o piață care trebuie să adauge valorile creștine în ideologia sa; ci se referă la un simplu sens antropologic, adică faptul că ființa umană a fost creată pentru a fi în centrul creației. Când ceva ne scoate sau ne îndepărtează spre centru, atunci înseamnă că am devenit sclavi ai altuia. Și dacă, în acest caz, este piața sau finanțele, atunci ceva a mers greșit. Aceasta este tema fundamentală a Papei.

Cea mai puternică declarație a Papei este că piețele ar trebui să slujească ființa umană și nu viceversa. Pentru Papa ființa umană nu trebuie să fie redusă la o stare de servitute și nu trebuie să fie forțată să susțină în mod servil forțele pieței, care pot s-o determine să se concentreze exclusiv să producă mai mulți bani.

Așadar, când asta se întâmplă, Papa spune că ceva nu merge în mod corect. Sensul fundamental al antropologiei în creație este că umanitatea este în centru. Este gloria oricărui lucru pe care Dumnezeu l-a creat. Dacă această glorie ar trebui să fie dată la o parte sau înlocuită de altceva, atunci înseamnă că această glorie este irosită pentru altceva. Mulți săraci, abandonați, suferinzi și excluși sunt înlocuiți în centrul lui Dumnezeu de forțele pieței. Papa îi apără pe cei care devin victime ale unui sistem economic (oricare ar fi el), pierd rolul lor central.

Multe alte persoane sunt de acord cu această teză. De exemplu, mulți dintre voi ați observat că toamna trecută Obama a citat Evangelii gaudium într-un discurs al său la Congres. În 2009, în discursul de inaugurare, președintele Obama a făcut observații asemănătoare cu acestea - adică referitor la necesitatea unei piețe care să slujească persoanele, și ultimele sale cuvinte adresate Congresului erau că dacă Statele Unite, cu toate resursele sale, n-ar reuși să-i ajute pe săraci să iasă din situația lor, atunci ar însemna că statul eșuează cu multe persoane. Deci este vorba despre un concept care nu este împărtășit numai de Papa, chiar dacă Papa a reușit să-l exprime în așa mod încât acum toți reîncep să raționeze asupra lui.

În seminarul nostru despre "bunul comun global" și despre o economie mai inclusivă am discutat despre modul de a evita o viziune reductivă despre persoana umană; adică atunci când persoana umană este redusă în caracter, în stare și în natură și în alte moduri la altceva.

- Ce rol desfășoară Consiliul pentru a încerca să promoveze inițiative întreprinzătoare în țările în curs de dezvoltare?

Cardinal Turkson: Este o muncă dificilă. Acesta este al doilea seminar de economie pe care l-am făcut anul acesta. Primul s-a desfășurat la jumătatea lunii iunie și l-am coordonat cu CRS (Catholic Relief Services) în Statele Unite și cu Mendoza Business School la Universitatea "Notre Dame", și se referea la impact investing (impactul investițiilor).

Impact investing este o formă tot mai amplă de servicii financiare și a fost introdusă pentru tot mai multe persoane. În contextul Bisericii, această practică are loc atunci când capitalul congregațiilor călugărești sau de fonduri de pensii este folosit pentru o utilitate socială în așa fel încât să producă un bun rezultat concret pentru omenire și în același timp un beneficiu economic discret. Deci nu e vorba de bani pierduți sau dați ca subvenții. Mai degrabă sunt bani puși drept capital pentru a realiza în mod echilibrat fie beneficii economice fie beneficii sociale, în așa fel încât să se aibă grijă de necesitățile fundamentale pentru populația noastră dar cu posibilitatea de a avea un profit cu care să se desfășoare investiții ulterioare.

După seminar, intenția noastră este aceea de a furniza aceste idei comunităților ecleziale locale. Sugestia noastră este ca tot ceea ce se întâmplă în lume în aceste zile, formele mai tradiționale pe care Bisericile locale le folosesc în mod normal pentru a finanța proiectele lor aparțin tot mai mult trecutului. În acest sens, vreau să spun că cererea de ajutor financiar adresată guvernelor sau altor părți ale Bisericii se diminuează rapid. Diferiți episcopi în aceste zile fac călătorii și apeluri de misiune în Statele Unite sau în unele parohii din Europa și, odată primite colectele, vor să pornească la lucru în cel mai bun mod. Însă adesea, cu acei bani, nu se pot întreprinde venture capital (capitaluri de risc). Deci înseamnă că trebuie să schimbăm modul de a susține și a menține vii Bisericile noastre locale. Trebuie să gândim modul de a reconsidera capitalul disponibil care trebuie investit și a dedica parte din beneficiul generat de el pentru a susține Bisericile locale, spre un soi de autosuficiență. Dacă acesta este cazul, ceea ce vor avea nevoie Bisericile locale este un acces facil și convenient pentru capitalul cu care să lucreze.

Vrem să invităm președinții firmelor și pe administratorii financiari și să vedem cu putem contribui pentru a face această idee o realitate. Am vorbit și cu unii delegați de la Banca Mondială pentru a schița ce idei au și pot să fie de ajutor, chiar dacă prin Bisericile locale deja explorăm toate posibilitățile.

- Papa Francisc are intenție să viziteze Africa?

Cardinal Turkson: Ca orice Papă ar vrea să viziteze fiecare parte a Bisericii. Dar până acum nu este niciun anunț cu privire la Africa. Papa are în program o vizită în Coreea și în Filipine. Cine știe, poate că următoarea țară ar putea să fie în Africa. Numai pentru că nu a vorbit despre asta, nu înseamnă că nu se va întâmpla.

- Să trecem acum la reforma Curiei Romane. Va fi schimbat dicasterul dumneavoastră?

Cardinal Turkson: Istoria demonstrează că dicasterul nostru a trecut prin unele procese de schimbare. Imediat după Conciliul al II-lea din Vatican a fost instituită o comisie simplă și o comisie a laicilor în așa mod încât președintele laicilor să se poată îngriji de oficiul nostru. Asta era sub Paul al VI-lea. Cu Ioan Paul al II-lea, comisia a evoluat și a devenit un consiliu. Și din acel moment, consiliul a rămas de sine stătător, cu propriul președinte și condițiile tipice ale unui Consiliu.

În cursul istoriei au existat momente în care președintele Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii se îngrijea de migranți. Cardinalul Etchegaray a fost președintele Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii și al lui Cor Unum. Cardinalul Martino, predecesorul meu imediat, la un moment dat a fost președintele fie al migranților fie al dreptății și păcii. Astăzi fiecare sector își are președintele său.

Toate acestea au de-a face cu documentul care reglementează operațiunile oficiilor, consiliilor și congregațiilor din Curia Romană. În cazul lui Ioan Paul al II-lea, acum sfântul Ioan Paul al II-lea, a fost Pastor bonus. Pastor bonus este documentul care a devenit constituția apostolică ce a condus existența acestor oficii. Dacă Papa Francisc vrea revizuirea acelui document, deci vrea să reconfigureze Curia, sau să găsească un nou mod de a pune aceste lucruri împreună, el are libertatea de a face asta.

Dacă această constituție apostolică ar fi modificată în vreun mod, atunci structura unor oficii sau consilii din Curie ar putea să fie influențată. Depinde de modul cum Papa Francisc, sau oricare viitor Papă, vrea să configureze modul cu care conduce Biserica.

- Care sunt opiniile dumneavoastră despre donațiile guvernelor în țările în curs de dezvoltare? Funcționează sau ar trebui adusă vreo schimbare?

Cardinal Turkson: Ajutoarele guvernelor pot fi văzute în două moduri. În primul rând, ajutorul guvernului ar putea să fie de ajutor între guverne, sau, în al doilea rând, poate să fie un ajutor care provine din altă parte pentru guverne. Pentru unele organisme internaționale (sau organizații), guvernele locale și naționale sunt partenerii lor naturali.

Fie că se vorbește despre Banca Mondială sau despre Fondul Monetar Internațional, sau altele, toate au de-a face cu guvernele. Rar le vedem dialogând cu o instituție care nu este guvernamentală. Aceasta este o serie de scenarii care se întâmplă și când acesta este cazul, ne întrebăm "a face acest gen de lucruri ajută?". "Depinde" pare să fie răspunsul. Ajutoarele nu vin numai de la Banca Mondială sau de la Fondul Monetar Internațional, ci și de la guvernul britanic prin DFID, de la Congresul Statelor Unite prin USAID și Canada are la fel propriile programe de ajutor. Deci există multe agenții diferite și tipuri de ajutoare externe la nivel mondial, ceea ce poate ajuta să aibă incidență în diferite părți ale lumii. Fiind ghanez, știu bine că la un moment dat ministrul educației din Ghana a cerut agențiilor străine să finanțeze bugetul și procesul educativ din țară, ceea ce eu consider trist. "Trist" dacă tu, ca guvern, ai nevoie de cineva pentru a fi în măsură să înțelegi cum se formează și cum se educă populația ta.

Succesul acestor programe de ajutor depinde de condițiile care însoțesc aceste programe sau subvențiile care provin de la aceste agenții. Uneori donatorii, sau cei care fac concesiunea, par să scoată ghearele. De exemplu, dacă sunt fericiți cu vreo politică locală sau națională, atunci scot ghearele și vor să ia poziție - ca parte a condițiilor de finanțare a programului.

Ca acum Uganda, din cauza poziției sale cu privire la legislația anti-gay. Sprijinul economic de la țările străine riscă să fie redus sau înlăturat, deși este vorba de fonduri promise pentru programe de sănătate. Astfel, când aceste programe nu sunt însoțite de neutralitate, ci sunt obligate de condiții, atunci pierd obiectivul de a sluji binele comun. Cât privește întrebarea "Sprijinul ajută guvernele locale?", sprijinul poate să fie util, în sensul de a furniza guvernelor locale unele libertăți de acțiune. Poate să fie util dacă programele garantează transparența, reguli anticorupție și fondurile nu sunt risipite în alte zone. Poate să fie util dacă aportul economic, indicat ca "ajutor", nu este disipat în mișcarea de la un cont bancar la țara beneficiară.

(După Zenit, 25 iulie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat