Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cu pași mici, dar ceva se mișcă

Interviu cu cardinalul Kurt Koch despre dialogul ecumenic și relațiile cu ebraismul

De Nicola Gori

Se merge cu pași mici, dar ceva se mișcă. Progresul în dialogul ecumenic adesea costă sacrificiu și cere răbdare. Și uneori prețul cel mai mare de plătit este sângele vărsat de martiri. Vorbește despre asta cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității dintre Creștini, în acest interviu acordat ziarului nostru.

Există ceva nou în dialogul ecumenic dintre catolici și ortodocși?

Lumea ortodoxă este foarte variată în interiorul ei, pentru că Bisericile sunt multiple. Actualmente situația cea mai dificilă se înregistrează în Ucraina, deoarece patriarhia ortodoxă de Moscova reproșează Bisericii catolice că nu face o distincție clară între credință și politică. Dimpotrivă, relațiile cu Patriarhia ecumenică de Constantinopol sunt foarte bune. Avem o lungă istorie de prietenie, care se exprimă mai ales în vizitele reciproce în timpul sărbătorii sfinților patroni Petru și Paul la Roma și a sfântului Andrei la Constantinopol. Aceasta este o tradiție care cu siguranță va favoriza mai mult comuniunea în viitorul apropiat. Dată fiind această apropiere cu ortodocșii care sunt deținute de patriarhia de Constantinopol este posibil să se trăiască o comuniune spirituală cu ele. Din păcate, din cauza contrastelor existente acest lucru nu este posibil, în același mod, cu alte Biserici ortodoxe cu care nu se poate imagina deocamdată să ne rugăm împreună. Consider pentru aceasta deosebit de necesar să primim ca o mare provocare căutarea unității dintre ortodocși și catolici.

Gesturile și cuvintele dintre Papa Francisc și Bartolomeu nu pot să fie interpretate ca un semnal nou?

Întâlnirea Papei Francisc cu Patriarhul Bartolomeu, la Ierusalim, n-a fost numai un moment de comemorare a vizitei lui Paul al VI-lea la Patriarhul Atenagora, ci și un pas important pentru viitorul ecumenismului, necesar pentru a aprofunda legătura și unitatea. Observ cu amărăciune că mulți astăzi sunt obișnuiți să vorbească despre două Biserici, dar există numai o Biserică. Este aceeași Biserică în Orient și în Occident. Tocmai pentru aceasta, este absolut indispensabil să se regăsească unitatea și comuniunea deplină și în Euharistie. Aceasta era marea dorință a lui Paul al VI-lea și a Patriarhului Atenagora și astăzi încă n-am realizat-o. Pentru că încă n-au fost rezolvate toate problemele teologice. Există încă o mare muncă de făcut, în special în comisia internațională mixtă pentru dialogul teologic. Tratăm ca temă principală raportul dintre sinodalitate și primat. Nu vrem să facem un compromis între cele două realități, ci o sinteză între marea forță a ortodoxiei, sinodalitatea, și marea forță a catolicismului, primatul. Există și alte probleme. Dar mai întâi este absolut necesar să se clarifice aceea a primatului.

Va rămâne încă îndelung o piedică?

Deja Paul al VI-lea spunea că primatul episcopului de Roma este cea mai mare piedică pentru ecumenism. Comisia internațională reunită la Ravenna în 2007 a publicat un document final, semnat împreună de catolici și ortodocși, în care se evidenția clar că Biserica are nevoie de un pr?tos, la nivel local, regional și universal. Acesta a fost un mare pas înainte, pentru că și ortodocșii au recunoscut că Biserica are nevoie de un primus la nivel universal. Și numai dacă Biserica are o dimensiune universală primatul are un sens, ca semn și instrument de unitate. Trebuie să regăsim o practică a primatului episcopului de Roma care poate să fie comună și pentru celelalte Biserici. Papii veniți după Conciliul al II-lea din Vatican au făcut și fac mult pentru ecumenism. Este o realitate de fapt că diferiți conducători ai altor Biserici vor să vină la roma. Acest lucru dă impresia că Papa exprimă și trăiește deja un primat ecumenic, făcut din prietenie, din fraternitate, din frățietate. Mă gândesc și la zilele de rugăciune, de reflecție și de dialog care s-au desfășurat la Assisi. Cine poate să invite celelalte religii la o întâlnire mondială pentru a se ruga pentru pace? Aceasta este deja o practică bună a primatului ecumenic al episcopului de Roma.

Există și o angajare comună pentru a încerca să se oprească fenomenul secularizării în lumea occidentală, în Europa îndeosebi?

În această privință Biserica catolică a demarat proiectul noii evanghelizări. Ea trebuie să aibă și o dimensiune ecumenică pentru că secularizarea este o provocare pe care o putem înfrunta numai împreună. În țara mea, Elveția, de exemplu, 37% dintre locuitori sunt catolici și 29% protestanți. Se celebrează multe căsătorii mixte. Această realitate trebuie considerată ca un început de înțelegere ecumenică, pentru că a trăi împreună între catolici și protestanți și a nu participa la aceeași Biserică și la Euharistie devine o mare problemă.

Dialogul cu alte Biserici și confesiuni creștine poate favoriza pacea și reconcilierea?

Înainte de toate trebuie să fim mai curajoși în a denunța persecuțiile față de creștini, pentru că astăzi avem mai multe persecuții decât în primele secole după Cristos. Se calculează că optzeci la sută dintre persoanele persecutate sunt creștine. Cred că noi tăcem prea mult. Toate comunitățile, toate Bisericile au martirii lor. Sângele nu desparte ci unește. În Biserica antică se spunea că martirii sunt sămânța noile creștini. Astăzi putem spune că martirii sunt sămânța ecumenismului și a unității pentru viitor. În continuitate cu Ioan Paul al II-lea, Papa Francisc vorbește despre ecumenismul suferinței. Acesta este fundamentul cel mai profund și spiritual al angajării ecumenice. Acest lucru este valabil mai ales în țările de origine a creștinismului, în Orientul Mijlociu, unde creștinii fug, sunt constrânși să plece, pentru că dacă rămân sunt uciși. Este trist să vezi cum numai structurile goale rămân și nu oamenii. Și dacă asta se întâmplă am pierdut mult. Văd și semnale pozitive: în unele zone, ca în Siria, persecuția îi unește pe creștini.

Cum de dialogul cu ebraismul este încredințat Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor?

În curia romană există într-adevăr două Consilii Pontificale pentru dialog, al nostru și cel pentru dialogul interreligios. Acesta din urmă se ocupă de raporturile cu celelalte religii. Găsesc că este o idee bună faptul de a fi încredințat dicasterului nostru dialogul cu evreii. Ebraismul nu este o religie tout court ca toate celelalte, ci este mama creștinismului sau, cum a spus teologul catolic Erich Przywara, prima diviziune pe care o avem în istoria creștinismului este aceea dintre Sinagogă și Biserică. Așadar, mi se pare naturală implicarea noastră. Trebuie să parcurgem încă mult drum pentru a ajunge la reconcilierea dintre ebraism și creștinism. Dialogul pe care-l ducem înainte este foarte important deoarece scoate în evidență ceea ce avem în comun și ceea ce ne diferențiază. Apoi trebuie recunoscut că lumea ebraică este foarte variată în interiorul său și nu putem avea o întâlnire bilaterală cu toate grupurile și toate instituțiile. Pentru aceasta, evreii au creat un comitet care se numește International Jewish Committee on Interreligious Consultations (IJCIC) care reunește diferitele exprimări ale ebraismului din toată lumea. Am instaurat și un dialog deschis cu rabinii șefi de la marele rabinat din Ierusalim.

Dacă primatul este o piedică în drumul ecumenic, în dialogul cu evreii care este cea mai importantă problemă aflată astăzi pe tapet?

Cea mai mare problemă este despre cum să se reconcilieze convingerea despre validitatea perpetuă a alianței lui Dumnezeu cu poporul lui Israel cu convingerea despre noutatea noii alianțe aduse de Isus. Trebuie să lucrăm mult na nivel teologic despre această temă și sunt bucuros că și mulți evrei vor să reflecteze asupra temei.

La care alte proiecte lucrați pentru viitorul apropiat?

Anul acesta este a cincizecea aniversare a promulgării decretului despre ecumenism Unitatis redintegratio și în noiembrie îi vom dedica adunarea plenară. Cu acea ocazie, vom încerca să reflectăm asupra provocărilor la ecumenism care în acest moment sunt foarte diferite și vom reparcurge un pic istoria noastră. De la început, dicasterul nostru are două secțiuni: este și vest. Știm că în decursul secolelor au existat multe diviziuni în Biserică, dar două au fost principalele: aceea dintre Occident și Orient în secolul al XI-lea și aceea în creștinismul occidental în secolul al XVI-lea. Problemele sunt foarte diferite în funcție de omolog. Dialogul cu Bisericile orientale și orientale ortodoxe este mai ales despre probleme de ecleziologie, cum este primatul. În dialogul cu comunitățile ecleziale născut din reformă, problematicile sunt foarte diferite. Actualmente, în lumea protestanților nu reușim să vedem nicio tendință la o unitate mai mare între ele. De fapt, există o mare fragmentare. Asta comportă că nu mai există un obiectiv comun al ecumenismului. Este important să înțelegem unde vrem să ajungem. O altă provocare astăzi este marea creștere a mișcărilor evanghelice și penticostale. Penticostalismul este numeric a doua realitate după Biserica catolică. Trebuie să vorbim despre o penticostalizare a creștinismului sau despre un al patrulea tip de creștinism: catolic, ortodox, protestant și penticostal. Aceasta este o provocare importantă pentru viitor. Sunt convins că în acest sens Papa Francisc va putea deschide vreo poartă care încă este închisă.

(După L'Osservatore Romano, 20 iulie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat