Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Eficacitatea sacramentelor

Totul provine de la Isus

De Inos Biffi

Atunci când Biserica peregrină pe pământ celebrează liturgia, și îndeosebi Euharistia, este convinsă că la lauda sa ia parte și Biserica cerească. Ea încheie de obicei prefețele proclamând că este unită "cu îngerii și cu arhanghelii și cu toții sfinții din cer" în cântarea bucuroasă a imnului de glorie și rugându-se ca "umilele sale glasuri" să se poată asocia la imnul lor veșnic.

Aceeași convingere revine de-a lungul canonului: astfel, în amintirea Fecioarei Maria, a sfinților apostoli și martiri și a tuturor sfinților; în implorarea de a se putea "bucura de soarta lor fericită"; în implorarea ca ofranda euharistică "să fie purtată pe altarul ceresc". Toată populația cerească, în mod invizibil dar real, este prezentă la riturile Bisericii de aici de pe pământ în rugăciune. Simțurile nu percep asta, dar o percepe credința. Vine în minte convingerea lui Newman, care în cazul liturgiei este și mai întemeiată. În 1831, într-o predică pentru sărbătoarea sfântului Mihai, scria: "Orice suflu de aer, orice rază de lumină sau de căldură, marginea veșmântului [îngerilor], unduirea mantiei celor a căror fețe îl contemplă pe Dumnezeu". El considera "Biserica sfântă cu sacramentele sale și scara sa ierarhică, până la sfârșitul lumii", ca "un simbol al acelor realități cerești care umplu veșnicia" și "misterele sale numai o exprimare, în termeni umani, a adevărului pe care mintea omenească nu este în măsură să-l explice".

Dar nu este suficient a recunoaște această companie a Bisericii cerești concelebrante cu Biserica pământească. În realitate, dacă noi putem celebra aici pe pământ liturgia noastră, este pentru că o celebrează acolo sus Comunitatea fericită: jertfa noastră este imitare și reflexie a celei din cer; comemorarea jertfei Calvarului ajunge la noi, trecând prin înălțarea Răstignitului glorios.

Începem, înainte de toate, să observăm că Biserica există pe pământ pentru că există Biserica glorioasă, care întemeiază și precede Biserica aflată încă în timp. De fapt, Biserica își are începutul său și motivația sa în Cristos înviat, care este în mod absolut Capul Bisericii, Trupul său. Acolo unde este Cel Înviat, acolo este Biserica, acolo sunt toți drepții care o compun, între care în primul rând Fecioara Maria, și este însăși lumea îngerească, pentru care Isus înviat este la fel Domn, conducător al oricărui Principat și al oricărei Puteri.

Figura Bisericii este acum în mod exemplar adeverită în Biserica cerească, unde harul, care derivă în întregime de la Răstignitul înviat, este transfigurată și desăvârșită în glorie. Deci nu Biserica împlinirii merge pe urmele Bisericii devenirii, ci Biserica devenirii se inspiră din cea a împlinirii. Pe de altă parte, orice har și orice slujire în Biserica pământească derivă de la Cel Înviat: de la Cel care cu învierea a primit "toată puterea în cer și pe pământ" (Mt 28,18) și, "înălțat de la pământ", atrage "pe toți" la sine (In 12,32).

Toate acțiunile ecleziale mântuitoare care pe pământ, menite "să edifice trupul lui Cristos" - apostolat, profeție, evanghelizare, activitate pastorală și magisterială - sunt dar al Domnului înviat așezat la dreapta Tatălui și acționează din Duhul trimis de el. Rezultă că și orice act liturgic este posibil și valabil prin prezența activă a domniei lui Isus și prin acțiunea Duhului său care, în mod desăvârșit în act în cer, se inserează în istoria Bisericii de pe pământ. Riturile noastre sunt - conform limbajului lui Ambroziu și al lui Newman - o imagine a adevărului "riturilor" cerești, unde, în realitate, de acum s-au dezlegat simbolurile. Eficacitatea "sacramentelor" provine în întregime de la Isus, care este Domnul viu, care umple semnele noastre sau serviciile noastre.

Cu alte cuvinte: dacă prin liturgie se înțelege celebrarea laudei divine, mulțumirea pentru răscumpărare, tresăltarea de bucurie pentru comuniunea cu Cristos cel glorios și pentru contemplarea, în el și cu el, a Preasfintei Treimi, în mod clar această liturgie se află în condiția desăvârșită în cer. Mai mult, trebuie să recunoaștem că riturile noastre, care încă se desfășoară în timp, sunt posibile pentru că le prezidează Isus, Marele Preot, capabil să "mântuiască definitiv pe cei care se apropie prin el de Dumnezeu, căci este totdeauna viu pentru a interveni în favoarea lor" (Evr 7,25).

Liturgia noastră primește substanță exact de la mijlocirea cerească a Fiului lui Dumnezeu, constituit preot și "desăvârșit pentru totdeauna" (Evr 7,28). Dacă ar lipsi această prezență a lui Cristos și această mijlocire persistentă a sa, ea ar ajunge extenuată și neputincioasă. Acest lucru este valabil îndeosebi pentru celebrarea euharistică. Nici n-ar fi compromisă prin asta valoarea istorică a jertfei Crucii. Dimpotrivă. La liturghie este prezentă jertfa Calvarului în adevărul său istoric. Numai că acea jertfă, spre deosebire de toate celelalte jertfe, destinate să se epuizeze și să se repete, a primit o împlinire și o desăvârșire, sau o condiție cerească, ce o răscumpărau dintr-o pură istoricitate și temporalitate pământească. Jertfa Crucii este jertfa Celui Înviat; o legătură intimă conectează moartea lui Isus cu învierea sa: dacă Isus n-ar fi înviat, jertfa sa ar fi fost ineficace. În acest sens s-ar putea spune că jertfa istorică a Crucii este o jertfă "cerească", și datorită condiției cerești a Celui Înviat, în istoricitatea sa reală și singulară, poate să fie mereu și irepetabil prezentă în liturgia Bisericii pământești. La celebrarea liturgică a Bisericii, și în mod special la celebrarea Euharistiei, fie ea și cea mai solitară, populația cerească, împreună cu Isus înviat, toți sfinții și întreaga curte îngerească, nu numai că iau parte, ci îi constituie modelul. Cultul nostru este încă "imagine și umbră a realităților cerești" (Evr 8,5), în întregime însuflețit de dorința lor, așteptând ca să treacă în ele, cu venirea Domnului.

(După L'Osservatore romano, 17 iulie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 31.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat