Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XVI-a de peste an - A

Domnul va duce la bun sfârșit lucrarea sa bună pe care a început-o mine (cf. Ps 138,8).

Parabola semănătorului pe care am meditat-o duminica trecută a fost o ilustrație vie a faptului că sămânța împărăției cerurilor a fost, este și va trebui semănată tuturor oamenilor, până ce Isus va veni din nou. Sămânța este cuvântul lui Dumnezeu; diferitele soluri reprezintă diferitele feluri de inimi iar rezultatele diverse reprezintă răspunsurile diferite la cuvântul lui Dumnezeu.

Cuvântul lui Dumnezeu este comparat cu o sămânță pentru că el este "viu și plin de putere" (Evr 4,12); și pentru că are viață în el, cuvântul divin poate fi dăruit celui care crede, spre viața cea veșnică. Rodul este testul vieții celei noi aduse de cuvânt, viață nouă care cuprinde sfințenia (cf. Rom 6,22), caracterul creștin (cf. Gal 5,22-23), faptele bune (cf. Col 1,10), câștigarea altora pentru Cristos (cf. Rom 15,25-28) și lauda adusă lui Dumnezeu (cf. Evr 13,15).

Ca o plantă să aducă rod are nevoie de soare. Deși în Biblie Isus este soarele (cf. Mal 4,2; Lc 1,78), în parabola semănătorului soarele este persecuția (cf. Mt 13,6.21), care pe unii îi ajută să crească iar pe alții îi usucă.

Diavolul nu îi poate dezrădăcina pe creștinii ancorați bine în Cristos. Dar el are și alte metode de a ataca lucrarea lui Dumnezeu începută în oameni. Evanghelia de astăzi ne spune că neghina semănată printre grâu, pe lângă persecuție, este o altă metodă de a ataca lucrarea lui Dumnezeu și grâul cel bun. În timp de neatenție el aruncă neghină printre grâu, adică plasează creștini falși printre creștinii cei buni. Acești creștini falși, odată ajunși printre creștinii cei buni, răspândesc doctrine și mentalități dăunătoare prin faptul că: aduc cu ei o evanghelie falsificată (cf. Gal 1,6-9), promovează un Mesia fals (cf. 2Tes 2,1-2), amăgesc cu o doctrină falsă (cf. Ap 2,9), vorbesc de o dreptate falsă (cf. Rom 10,1-3). Această lucrare diavolească ne-o prezintă parabola neghinei din grâu, pe care o vom medita astăzi.

Neghina, numită de evrei și "sălbătița", este o plantă parazitară, care în prima parte a vieții nu se deosebește cu nimic de grâu. Abia după prima parte a vieții începe să se distingă. Fiind plantă parazitară, ea își împletește rădăcina cu grâul și-și înfige tentaculele în rădăcina grâului, mai întâi pentru a-i suge seva și s-o ucidă, iar apoi pentru a nu putea fi smulsă fără mari daune. De aceea viața grâului alături de neghină este o viață foarte grea, iar dacă viața nu-i va fi ucisă, sigur rodul grâului va fi foarte scăzut.

Creștinului nu-i este suficient să primească evanghelia împărăției semănată de Cristos prin lucrătorii aleși de el, ci mai trebuie să vegheze ca lucrătorii lui satan să nu strice plantația lui Cristos cu semințe rele (cf. 2Pt 2,1ss; 1In 4,1-6).

Așa cum sunt mai multe soiuri de grâu, tot astfel sunt și mai multe soiuri de neghină. Din multele soiuri de neghină sufletească, pe baza Scripturii, am să vă prezint pe cea mai comună și mai dăunătoare.

Biblia ne spune că, atât în Vechiul Testament cât și Noul Testament, neghina a venit în vechiul și în noul popor ales, în primul rând prin căsătoriile "străine" și apoi prin căsătoriile cu creștini "decăzuți" moral și religios (cf. Dt 7,3-4; 1Rg 10,1-11; 2Cor 6,14-18). Străinii și decăzuții moral - religios, intrați fie în familiile din Vechiul Testament, cât și în familiile creștinilor, au fost și sunt cei mai eficace profeți mincinoși, care au sedus regi aleși, oameni de la templu și oameni dedicați lui Dumnezeu.

Străinul sau decăzutul moral, la început, asemenea neghinei, nu se deosebește de grâu, de creștinii autentici; dar mai apoi începe să se distingă printr-un mod duplicitar de viață: mai întâi creștin bun și apoi creștin rău; mai întâi binevoitor în ale credinței, apoi violent față de credință; la început cu familia, apoi cu persoane străine; la început la biserică, apoi nu; la început la rugă, apoi imediat la înjurături și cuvinte grele, etc. Străinul și creștinul fals sapă la temelia familiei și afectează copiii. Ce să mai creadă copiii într-o astfel de familie? Ori nu mai cred în nimic, ori merg după cel mai tare, ori merg după cei mai mulți, cu o credință de formă.

Să ne gândim numai la regele Solomon din Vechiul Testament. Era fiul sfântului rege David, a fost ales și binecuvântat de Dumnezeu, a fost rânduit ca stâlp al credinței; dar, prin căsătoriile oprite de Dumnezeu, a ajuns idolatru și a crescut un fiu netrebnic, care a rupt pentru totdeauna regatul lui David (cf. Dt 7,3-4; 1Rg 10,1-11). Să ne mai gândim și la cetățile sfinte pe unde a predicat sfântul Paul. Astăzi au ajuns iarăși păgâne, tot din cauza căsătoriilor străine.

Și pentru ce această situație? Pentru că problema căsătoriei s-a abordat numai din prisma atracției trupești și s-au ignorat total cerințele lui Dumnezeu, care opresc căsătoriile străine (cf. Dt 7,3-4; 1Rg 10,1-11; 2Cor 6,14-18)?; pentru că în alegerea partenerului au lucrat numai pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții (cf. 1In 2,16-17)? Să nu uităm: cuvântul "diavol" vine de la grecescul "diabolos", care înseamnă: cel care aruncă în două părți, cel care trage în două părți, cel care dezbină, cel care duce la ruină.

Apoi neghina a fost semănată de diavol și în viața consacrată, atât a vechiului popor ales cât și a noului popor ales. Clasa fariseilor și cărturarilor, o clasă consacrată lui Dumnezeu, ca și clasa preoților, a fost creată de guvernatorul Ezdra, pentru ca împreună cu preoții să promoveze și să apere puritatea Legii. Dar chiar fiii preoților s-au combinat în căsătorii oprite cu persoane străine de credința lui Israel (cf. Ezd 10,2.18-44; Neh 13,28), mai ales în timpul lui Antioh Epifanul (cf. 1Mac 1,15; 2Mac 6,4) și din apărătorii ai Legii au ajuns călcători de Lege.

Neghina a fost semănată și în viața consacrată a noului popor al lui Dumnezeu. Se spune că atunci când sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) a ținut "Capitlul rogojinilor", la Santa Maria degli Angeli, la care s-au adunat toți bunii săi călugări pentru a primi misiuni de apostolat în întreaga lume, satana s-a îngrozit și a convocat și el o adunare a tuturor slujitorilor săi, în iad. Prima problemă ridicată de satana către slujitorii săi a fost: "Ce ne facem cu atâția călugări buni și sfinți care vor merge în toată lumea cu evanghelia dulce a lui Cristos? În curând ne va distruge împărăția noastră de întuneric"! Atunci satana a dat ordin slujitorilor săi să strecoare printre călugării buni și sfinți și călugări neghină, călugări numai cu haina nu și cu spiritul sfântului Francisc, și numai atunci vor scăpa de neplăceri și chiar vor avea succes.

Vorbind despre neghina semănată în grâu, Isus spune că dușmanul diavol a făcut-o. Pictorul olandez Abraham Bloemaert (1566-1651) a realizat un tablou cu tema neghinei din grâu (1624) în care îi prezintă pe slujitorii stăpânului, cei care trebuiau să vegheze și să apere pământul semănat cu grâu bun, dormind, după ce au băut și s-au desfrânat; iar pe diavol îl prezintă semănând liniștit și cu mâna plină neghina otrăvitoare printre grâu. Deci, pictorul prezintă trăirea în vicii drept cauză a nevegherii, care-i permite satanei să semene neghina în inimile oamenilor.

Această parabolă a mai fost abordată într-un mod asemănător și de alți artiști, ca Albin Egger-Lienz, Félicien Rops, Jan Luyken, Domenico Fetti, William Blake, John Everett Millais, și James Tissot.

Parafrazând spusa lui Francisco José de Goya y Lucientes (1746- 1828), important pictor și creator de gravuri spaniol: "Somnul rațiunii naște monștri", îndrăznesc să spun și eu că: "Somnolența spirituală a unei națiuni naște monștri cu chip de om".

Apoi, Mântuitorul aseamănă împărăția cerurilor cu o sămânță de muștar, pe care el a numit-o "cea mai mică dintre semințe". Pilda grăuntelui de muștar se referă la creșterea mare în exterior a împărăției cerurilor, a Bisericii, după ieșirea din catacombe, când admiterea în Biserică s-a făcut uneori cu o pregătire sumară. Pomul Bisericii a devenit atât de mare încât păsările și-au făcut cuibul în ramurile lui. Aici păsările pot indica atât pe oamenii intrați în Biserică și care s-au făcut creștini buni, cât și pe oamenii care, deși intrați în Biserică, s-au lăsat conduși de duhurile rele de mai înainte și au rămas răi (Ap 18,2).

Repet o întâmplare redată și într-o altă reflecție, unde era vorba de un bărbat care trebuia să participe la un bal mascat și s-a deghizat în diavol. Și cum pe drum l-a prins o ploaie torențială, s-a adăpostit într-o biserică unde se ținea un serviciu religios. Cum l-au văzut pe omul deghizat în diavol, toți cei din biserică au fugit afară, în afară de o bătrânică, care i-a spus "diavolului": "Să nu-mi faci nici un rău, căci chiar dacă sunt în această biserică de 30 de ani, eu tot numai ție ți-am slujit"! Domnul Isus, mai compară împărăția cerurilor și cu aluatul, drojdia pe care o femeie a pus-o în trei măsuri de faină de grâu, până s-a dospit toată plămădeala. Dacă pilda grăuntelui de muștar se referă la creșterea exterioară a Bisericii, pilda aluatului se referă la creșterea interioară.

Și aici se pot face iarăși două interpretări, în funcție de la cine provine drojdia. Făina de grâu este lumea. Dacă învățătura vine de la Cristos, așa cum se găsește în Biblie, atunci lumea care o ascultă va fi mântuită. Dar dacă drojdia, învățătura, vine de la satana și de la oamenii lui, atunci învățătura este falsă și dăunătoare, iar oamenii care o primesc vor ajunge să se piardă.

Pentru că aluatul este și un simbol al răului, Dumnezeu, le-a poruncit membrilor poporului său că scoată din casele lor aluatul. Dacă mânca cineva vreun lucru dospit din prima până în a șaptea zi a Praznicului pâinii nedospite, urma să fie nimicit din Israel (cf. Ex 12,15). Iar Isus ne-a prevenit pe noi în privința aluatului rău al fariseilor, al saducheilor (cf. Mt 16,6.12) și al lui Irod (cf. Mc 8,15). Iar sfântul Paul definește aluatul provenit de la diavol și de la oamenii lui drept răutate (cf. 1Cor 5,6-8) și învățătură falsă (cf. Gal 5,9).

Din cauza Evei, care urmând pe diavol s-a abătut de la porunca lui Dumnezeu, amăgind și pe Adam (cf. Gen 3,6), femeia din parabola de astăzi poate asociată cu un aluat rău, cu o ființă care propagă învățături greșite și îi ademenește pe oameni. Multe femei au fost în istorie întemeietoare a multor culte false, așa cum a fost Isabela, soția lui Ahab, care a condus poporul lui Israel în rătăcire și idolatrie (cf. 1Rg 16,30); cum a fost și Isabela din Apocalips, care a sedus biserica din Tiatira (cf. Ap 2,20).

Dar vestea cea bună de astăzi este că oamenii neghină și aluat rău, prin venirea la Cristos, se pot transforma în oameni grâu bun și aluat bun. De aceea înțeleptul din prima lectură de astăzi spune: "Doamne, tu ai sădit în fiii tăi speranța că celor păcătoși le dai posibilitatea să se întoarcă la tine" (Înț 12,19). Iar sfântul Paul ne spune că "Dumnezeu nu ține seama de vremurile de neștiință și acum poruncește tuturor oamenilor de pretutindeni să se convertească" (Fap 17,30) și că "Duhul Sfânt vine în ajutorul slăbiciunii noastre cu strigăte negrăite" (Rom 8,26-27).

Sfântul Petru Crisologul (406-450), episcop de Ravenna, Italia, spunea că Isus poate transforma "neghina de astăzi în grâul de mâine". Iar eu adaug și spun că Isus poate transforma creștinii făcuți la normă de astăzi în creștinii buni de mâine; poate transforma creștinii - drojdie rea de astăzi, în creștini - aluatul cel bun și curat de mâine.

În acest sens aduc câteva exemple: vameșul Levi devine apostolul Matei; prigonitorul Saul devine înflăcăratul apostol Paul; desfrânata Maria Magdalena devine apostolul apostolilor. Apoi trebuie să observăm că omul aluatul bun poate schimba omul aluatul rău. Astfel, Monica i-a schimbat pe fiul ei, Augustin și pe soțul ei, Patriciu; Rita l-a schimbat pe violentul și necredinciosul ei soț, Paul Ferdinand; Cunegunda l-a transformat pe soțul ei, regele Henric; Cecilia l-a schimbat pe păgânul ei logodnic, Valerian; Ciprian a schimbat-o pe vrăjitoarea Iustina, etc.

Astăzi să spunem și noi cu psalmistul: "Doamne, du tu la bun sfârșit lucrarea ta bună pe care ai început-o în mine (cf. Ps 138,8)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat