Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Baldisseri despre conținuturile apropiatei adunări extraordinare a Sinodului despre familie

Patrimoniu al umanității

De Nicola Gori

Este ca și cum ar fi fost desenată imaginea tip a familiei, cu toate luminile sale și cu toate umbrele sale, gata pentru a fi retușată în așa fel încât să poată intra de drept printre comorile care trebuie apărate la nivel universal, ca patrimoniu al umanității. Este conținutul documentului Instrumentum laboris pe care părinții sinodali îl vor folosi la apropiata adunare extraordinară din octombrie. Le va reveni lor să descopere în ea luminile și umbrele, figurile mai puțin clare, imperfecțiunile, retușurile care trebuie făcute. Le va reveni lor să focalizeze lumina asupra problematicilor actuale, fără a se lăsa condiționați de presiunea mediatică în privilegierea mai degrabă a unor aspecte decât a altora. Lucrul care-i așteaptă este însemnat și la fel așteptările pentru că Biserica, dar și celelalte religii, statele și societățile așteaptă răspunsuri cu privire la tema familiei. Despre aceste situații vorbește cardinalul Lorenzo Baldisseri, secretar general al Sinodului episcopilor, în acest interviu acordat ziarului nostru.

Papa Francisc a subliniat de mai multe ori riscul ca opinia publică să fie deviată să considere Sinodul ca o discuție despre divorțați și despre recăsătoriți. Ce se poate face pentru a readuce totul în optica justă?

Sunt sigur că publicarea documentului Instrumentum laboris va favoriza situarea corectă a temei la care dv. faceți referință. Din lectura textului se intuiește de fapt că adunarea specială din octombrie va trata despre familie în complexitatea și urgența sa, tratând toate temele care se referă la ea, prezentate în documentul în care se regăsesc răspunsurile la cele 38 de întrebări din chestionarul distribuit la timpul său episcopatelor și instituțiilor de drept. Aș vrea să amintesc că documentul se compune din trei părți, cu respective capitole, împărțit în 159 de numere, dintre care numai puțin se ocupă despre subiectul despre care vorbiți dv. Atenția progresivă față de vastitatea tematicii familiale care se dezvoltă în mod organic în document va aduce înțelegere și claritate pentru toți și va diminua tendința, și la nivel mediatic, de a privilegia unele aspecte față de altele. Mai ales trebuie ținut cont de faptul că diferitele teme sunt strâns legate unele de altele și pentru o sănătoasă și corectă înțelegere, studiu și eventual punct de rezoluție trebuie să fie luate în considerare în ansamblu și în măsură egală.

Papa Francisc a avertizat și cu privire la propunerea unui model exclusiv occidental al familiei valabil ca și cum ar fi valabil pentru toată lumea. Este un risc efectiv? Și cum se va putea evita?

Nu este îndoială că credința creștină este transmisă cu haina culturii occidentale și medio-orientale, știind bine că întruparea a avut loc într-un timp și într-un spațiu precis. Totuși, așa cum spune papa Francisc în Evangelii gaudium la numărul 117: "N-ar face dreptate logicii întrupării a crede într-un creștinism monocultural și monocord. Deși este adevărat că unele culturi au fost strâns legate de predicarea evangheliei și de dezvoltarea unei gândiri creștine, mesajul revelat nu s-a identificat cu niciuna dintre ele și posedă un conținut transcultural". Așadar, panoramica mondială asupra familiei care rezultă din investigație, prezentată în document, deschide orizonturi de transmitere a evangheliei familiei care vor fi utile reflecției în apropiatul Sinod. Părinții sinodali pe baza informațiilor și sugestiilor care se găsesc acolo se vor simți mai capabili și motivați pentru a răspunde la provocările propuse și vor face asta cu propuneri din punct de vedere cultural diversificate în baza învățăturii și a disciplinei Bisericii. De fapt ei sunt invitați să pregătească încă de acum intervenția în aula apropiatei adunări ca expresie a experienței de credință înculturată în propria conferință a episcopilor și să contribuie în adunare cu deplină libertate de cuvânt să formuleze propuneri pastorale mature și adecvate temei delicate a familiei.

În ce măsură va putea ajuta Instrumentum laboris în această operațiune?

În primul rând aș vrea să reafirm că Instrumentum laboris, așa cum indică expresia, este un document de bază pentru lucrările sinodului. Nu este un document magisterial, o expunere doctrinală sau pastorală despre tema în discuție. Este sinteza elaborată de date, informații, sugestii, viață trăită, experiențe individuale, comunitare, pastorale, din realitatea obiectivă a familiei astăzi cu luminile sale și umbrele sale. Această elaborare prezintă statusul actual al familiei în multiplele sale aspecte, care vor fi ulterior integrate de alții în a doua etapă a itinerarului sinodal care se va încheia cu adunarea generală din 2015. Revine părinților sinodali să examineze, să studieze, să confrunte această realitate și s-o pună în paralel cu învățătura și disciplina Bisericii, care de altfel sunt bine descrise în prima parte a documentului, și să indice noi sau reînnoite piste pastorale pentru a răspunde la provocările semnalate. În al doilea rând, cu privire la riscul de a propune un model occidental de familie, o stabilire corectă a tematicii sinodale, care pornește de la ceea ce este sigur pentru a înainta spre ceea ce încă nu este cunoscut și explorat, va fi răspunsul adecvat. Pentru a merge nu este nevoie de două picioare? Ei bine, pentru a înainta se ridică un picior numai când suntem siguri că celălalt rămâne bine stabilit pe pământ. Acesta este după părerea mea modul sinodal de a proceda. A merge în descoperirea de noi forme și experiențe fără a abandona nimic din ceea ce este cert, sigur și valabil. La nivel planetar este misiunea Bisericii, așa cum a făcut-o de-a lungul secolelor, să încultureze credința. Nu lipsesc documente în această privință, ca de exemplu enciclica Redemptoris missio a lui Ioan Paul al II-lea, care indică criteriile acestei proceduri. Adunarea sinodală cuprinde persoane care provin din toate culturile și tradițiile de pe planetă și sunt convins că va fi în această privință un aport considerabil, cu scopul de a exprima cât mai bine evanghelia familiei cu repercusiunile sale rodnice în teologie și în disciplină.

Familia poate deveni obiect al dialogului dintre religii?

Familia este o temă care îi interesează pe toți, persoane și instituții, Biserici, confesiuni religioase, societate, stat. Prezența delegaților fraterni în adunarea Sinodului manifestă clar că familia va deveni obiect de dialog ecumenic și interreligios. Temele, cum ar fi căsătoriile mixte, familia și legea naturală, ideologia "gender", sunt de interese comun și cu siguranță vor trebui tratate cum se cuvine.

Ce perspective sunt pentru cuplurile de fapt?

Această temă face parte din situațiile familiale dificile, înregistrate în document, care rezultă în creștere în țările occidentale, cu repercusiuni și în alte continente. La acest fenomen se asociază cel al conviețuirilor dintre tineri, ca o consecință a crizei profunde de valori, percepția iubirii ca fapt privat, legătura matrimonială ca pierdere a libertății personale, căsătoria ca decizie prea angajantă. Totul agravat de incidența de factori externi cum ar fi criza economică și politicile statelor care nu ajută, ci penalizează pe cei care vor să-și formeze o familie din cauza lipsei locului de muncă, a nesiguranței de a-l păstra, a salariilor mici, a precarității asistenței sanitare, a problemei casei, precum și anumite media și social network, care răspândesc antimodele, valori greșite și deviante.

Din răspunsurile la chestionar este posibil a se intui care este atenția pe care lumea religioasă o rezervă familiei?

Este de grad ridicat, aș spune de prima mărime, în sensul că se observă interesul și marea stimă a familiei creștine și a semnificației sale în sine și în relație cu Biserica și cu societatea, cu respectivele provocări. Dovada este primirea chestionarului, care a fost de maximă importantă și a trezit un neașteptat răspuns coral din toate părțile. De fapt reacția a fost imediată, directă, amplă, fie din partea celor care au voit să exprime mărturia lor cu privire la frumusețea și valorile familiei creștine pentru societatea de astăzi, fie de la cei care au prezentat provocările și problemele. Aspectul pozitiv este că vestirea evangheliei familiei a fost reliefată din belșug în prima parte a documentului, așadar, demn de a fi citit cu atenția cuvenită, pentru a sublinia faptul că în lume catolicii simt profund valoarea creștină a familiei, ca semn și model pentru toate familiile din lume. Aspectul provocărilor și al problematicilor este descris în partea a doua a documentului, care tratează în mod organic temele referitoare la pastorația actuală a familiei, situațiile familiale dificile, unirile de același sex. Sunt relevante criza de credință, situațiile critice interne din familie, cum ar fi violența și abuzurile, și externe, cum ar fi războaiele, migrațiile și sărăciile; apoi conviețuirile, cuplurile de fapt, falimentele cu situațiile celor despărțiți, divorțați și divorțați recăsătoriți, copiii din aceste uniri și fetele mame. În fața acestor drame familiale, cu victime și răniți care ne fac să ne gândim la imaginea "spitalului de campanie", Biserica este chemată să se aplece și să se îngrijească de ele, deși rămâne misiunea sa primară vestirea evangheliei familiei și a frumuseții vocației la iubire, mare potențial și pentru societate. Deschiderea la viață și responsabilitatea educativă sunt temele din a treia parte a documentului, ca perspectivă și provocare pastorală, în care se semnalează dificultățile, se evidențiază inițiativele pastorale în desfășurare, se fac cereri și se oferă propuneri.

Nu se riscă să se considere pastorația familială un instrument legalist?

Pastorația în general și cu atât mai puțin cea familială nu poate să fie un instrument legalist prin însăși natura sa de aplicare concretă a învățăturii și a disciplinei Bisericii, care nu se reduce la cazuistică. Dimpotrivă este expresia adevărată a credinței, care se manifestă în gesturi, sacramentele, și în cuvinte, predica, efectuate cu persoanele și în comunitate. Instrumentum laboris aduce la cunoștință aceste realități pastorale în desfășurare cu privire la familie și îi interoghează pe toți despre modul în care să se vestească astăzi evanghelia și nu numai a familiei. Omilia, predicarea, cateheza, limbajul sunt elemente pastorale de transmitere a credinței, care n-au nimic de-a face cu legalismul. Dimpotrivă, sunt elementele necesare pentru vestirea și pentru acțiunea pastorală a Bisericii. Abordarea și modul în care astăzi Biserica trebuie să vestească evanghelia sunt relevante în Evangelii gaudium, în care papa Francisc referindu-se la omilie spune că predicatorii știu ceea ce trebuie să spună, însă neglijează modul de a spune, indicând riscul de a se obișnui cu propriul limbaj, adesea tehnic și mai puțin comprehensibil. Pentru cateheză este important rolul fundamental al primei vestiri, kerigma, pentru ca, așa cum spunea Hugo Rahner, teologia să nu fie pentru noi numai știință, ci în mod esențial vestire-mântuire.

(După L'Osservatore romano, 11 iulie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat