Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cuvintele pastorului Giovanni Traettino la deschiderea întâlnirii cu papa Francisc

Este frumos să stăm în fața Domnului, nu-i așa? (răspund: da!). Nu există loc mai bun în lume decât a sta în prezența lui Dumnezeu. Există un loc și mai bun, a trăi în prezența lui Dumnezeu! Acolo avem experiența bucuriilor celor mai profunde, a bucuriilor celor mai adevărate; acolo viața noastră este transformată și devenim tot asemenea cu El.

Vreau să împărtășesc câteva considerații și, îndeosebi, preaiubite Papa Francisc, fratele meu iubit, bucuria noastră este mare pentru această vizită a dumneavoastră, cea a mea personală între timp, cea a familiei mele, cea a întregii noastre comunități și a familiei noastre spirituale, a oaspeților noștri și a prietenilor noștri. Un dar mare și neașteptat, inimaginabil până în urmă cu câtva timp. Va putea citi asta în ochii copiilor și ai bătrânilor, ai tinerilor și ai familiilor. Vă iubim! Și un lucru pe care trebuie să-l știți: față de persoana dumneavoastră, și printre noi evanghelicii, există atâta afect și mulți dintre noi chiar în fiecare zi se roagă pentru dumneavoastră: chiar în fiecare zi se roagă pentru dumneavoastră. De altfel, este așa de ușor să vă iubim. Mai mulți dintre noi cred chiar că alegerea dumneavoastră ca Episcop de Roma a fost lucrare a Duhului Sfânt. O binecuvântare mai ales față de lume pentru tot creștinismul: asta e ceea ce personal gândesc eu. Cu acest gest al dumneavoastră, total neașteptat și surprinzător, ați dat vizibilitate și concretețe la ceea ce apare tot mai mult ca motivul conducător al existenței dumneavoastră, deci al slujirii dumneavoastră, pentru că viața precede mereu slujirea. Depășind dintr-o dată complicațiile protocolare, știți să mergeți direct la inima vieții și a relațiilor umane și îndeosebi a raportului cu acela care se recunoaște ca frate: a-l întâlni pe frate, a-l întâlni acolo unde este, a-l întâlni așa cum este. Apoi în cazul nostru, pentru a ne vizita, ați voit să acordați chiar două zile de trudă: vă suntem deosebit de recunoscători.

Nu v-a fost suficient să încredințați inima dumneavoastră unui document sau unui mesager... Cu siguranță ați reflectat mult asupra Întrupării lui Isus Cristos: ați voit să ne atingeți, ați voit să veniți personal, să ne îmbrățișați personal. Ați arătat un mare curaj. Libertate și curaj! Și s-a dat pe sine însuși în simplitate și slăbiciune diversității noastre, însă și îmbrățișării noastre. Cu oameni ca dumneavoastră, dragă Papa Francisc, este speranță pentru noi creștinii. Toți! Cu un singur gest ați lărgit poarta, ați accelerat realizarea visului lui Dumnezeu. Ați devenit parte a răspunsului la rugăciunea lui Isus: "ca toți să fie una". Și ați făcut asta cu acea glorie, despre care vorbește Ioan în capitolul 17: cu acea glorie fără de care nu este posibil să se construiască unitatea. Vorbesc despre gloria umilinței. Așa cum a spus cineva, umilința este la inima gloriei. Și adaugă: este suficientă un pic de putere pentru a se face remarcat; este nevoie de multă putere pentru a se retrage. Dumnezeu este putere nelimitată de retragere de sine, de ascundere. Și din aceasta, poate mai ales din aceasta se recunosc discipolii lui Cristos.

"Adevărul este o întâlnire": este titlul unei dintre ultimele culegeri ale prețioaselor dumneavoastră meditații de dimineață de la "Sfânta Marta". Adevărul este o întâlnire, dar este și un adevăr central pentru orice creștin, pentru oricine care s-a convertit la Cristos și a făcut o întâlnire personală cu El. De câte ori în învățăturile dumneavoastră revine invitația la convertire și la întâlnirea personală cu Cristos. Este clar că acest adevăr este în centrul vieții dumneavoastră, materie vie a experienței dumneavoastră spirituale, motiv inspirator al existenței dumneavoastră. Pentru mine care vă observ n-ar putea să fie altfel. Acest lucru mă umple de bucurie, deoarece Cristos este și perla prețioasă, scuzați este perla prețioasă a tuturor creștinilor, și a noastră a evanghelicilor. Am văzut că alaltăieri ați vorbit despre asta la Caserta. Fără Isus am fi pierduți! Singura noastră motivație de a trăi și de a exista este Isus! De altfel chiar pasiunea pe care o aducem la centralitatea lui Cristos ne face, cu solidă și senină convingere, evanghelici. Pentru aceasta trăim și experimentăm și un nou mod de a fi evanghelici, care nu se mai hrănește din anticatolicism - așa cum a fost pentru un timp - dar care, recunoscând propriile origini și rădăcini în arborele istoric al creștinismului, inclusiv catolicismul și reforma, a învățat să se relaționeze în mod constructiv și răscumpărător cu aceia pe care-i recunoaște ca părinți ai săi și frați ai săi și să scoată din tezaurul său - asemenea cărturarului din Evanghelie - lucruri noi și lucruri vechi. A învățat - învățăm tot mai mult - că trebuie să cumpere tot ogorul, așa cum spune Isus într-o altă parte a Evangheliei, pentru a intra în posesia întregii comori. Trebuie avut tot ogorul pentru a descoperi comoara. Fără a renunța la munca de discernământ făcută cu Cuvântul lui Dumnezeu, ci examinând fiecare lucru și reținând binele. În acest mod suntem mai puțin expuși la riscul de a disprețui contribuția fraților, de a stinge Duhul sau chiar de a atribui altor izvoare ceea ce este în schimb de la Domnul. Așa cum ne îndeamnă Paul, în Scrisoarea către Tesaloniceni: "Nu stingeți Duhul, nu disprețuiți profețiile, ci examinați fiecare lucru și rețineți binele. Abțineți-vă de la orice fel de rău".

Așadar adevărul este o întâlnire și întâlnirea cu Cristos este întâlnirea vieții: este ceea ce dă adevăr și fundament oricărei alte întâlniri. Aceasta este experiența mea. Întâlnirile mele și relațiile mele cu aproapele sunt profund marcate de întâlnirea mea cu Isus. Acesta este mesajul central, nucleul, ADN-ul Evangheliei; aceasta este inima predicii evanghelice; aceste este terenul pe care trebuie construit orice posibil dialog între noi și drumul de unitate între Biserici. Așa cum este scris: "Nimeni nu poate pune altă temelie în afară de cea pusă deja, adică Cristos Isus". De asemenea: "Fiecare să fie atent la cum construiește deasupra".

În urmă cu câtva timp, părintele Raniero Cantalamessa, vorbind despre evanghelici, i-a definit "creștini cu carisma esențialității". O definiție care-mi place mult. O împărtășesc. Și cardinalul Piovanelli, din Firenze, în urmă cu câțiva ani, celui care îi cerea o previziune pentru al treilea mileniu, preconiza: "Va fi o epocă în care ne vom întoarce la principiile fundamentale ale creștinismului". Cred și eu acest lucru. Este necesar, este indispensabil ca să ne întoarcem la principiile fundamentale. Cardinalul Kasper, în schimb, care știu că este prietenul dumneavoastră, a vorbit despre "un ecumenism fundamental și despre un ecumenism spiritual": și aici suntem în linie. El spune: "Creștinii nu sunt uniți între ei, ci înainte de toate sunt una în Cristos. Și numai acea unire sau comuniune cu Cristos face posibilă adevărata comuniune dintre oameni în El. Centrul unității este Domnul. Și forța care realizează și ordonează această unitate este Duhul Sfânt". Probabil că tocmai de la această înțelegere creștinismul trebuie să pornească din nou. Acesta este perimetrul fundamental al comuniunii noastre și aici cred că pot spune că se află contribuția cea mai mare - și istorică și teologică - a profeției Reformei mai întâi și apoi a lumii evanghelice după aceea. Cred că aceasta este profeția fundamentală în beneficiul întregului Trup al lui Cristos și al Bisericii. Dacă are vreun sens istoria în creștinism...

Apostolul Paul spune: "Pentru că nimeni nu poate să pună altă temelie în afară de cea pusă deja - adică Cristos Isus". Așadar Cristos; a-l pune la temelie pe Cristos; a edifica pe Cristos; a ne strânge în jurul lui Cristos; a crește spre Cristos. El este fundamentul vieții credinciosului. Convertirea la Cristos; relația personală cu Cristos; imitarea lui Cristos, care nu este posibilă fără prezența vieții lui Cristos. De la viața lui Cristos primim forța pentru imitarea lui Cristos, pentru a deveni sfinți. Formarea lui Cristos este făcută posibilă de viața lui Cristos în noi. El este fundamentul pe care creștem: ne naștem din nou, dar apoi creștem. Și acesta este fundamentul pe care trebuie construită existența Bisericii, tot Cristos: Întruparea lui Cristos, ca proprie metodă, ca stil de viață; identificarea cu săracul, cu nevoiașul, cu acela care este în dificultate; viața lui Cristos, stilul cu care El a trăit. Și atât de des creștinismul din timpul nostru are nevoie de revizuire a vieții, pentru că sunt propuse modele care sunt foarte departe de Evanghelie. Viața lui Cristos, moartea lui Cristos: și noi, pentru a putea trăi din Cristos, trebuie să murim pentru noi înșine, pentru ca viața Duhului să poată exista în noi și deci învierea, înălțarea, cu încoronarea coborârii Duhului Sfânt, care ne este indispensabil pentru a putea trăi viața creștină.

Cred că și în dezvoltarea spațiilor de comuniune între diferitele comunități, din nou vorbim despre Cristos, despre întoarcerea la esențialul Evangheliei și acolo descoperim că acest spațiu este iarăși Cristos, vestirea lui Cristos - "kerigma", învățătura lui Cristos - "didake" - formarea lui Cristos în noi. Ca dumneavoastră citez o rugăciune foarte frumoasă și veche, pe care îmi imaginez că o recitiți în fiecare zi: "În Cristos, cu Cristos, prin Cristos, ție Dumnezeule Tată Atotputernic, în unitatea Duhului Sfânt, toată cinstea și mărirea în toți vecii vecilor". Acesta cred că face o bună sinteză a ceea ce este gândul pe care vreau să-l subliniez.

Un ultim cuvânt. Suntem, trăim între acel "deja" și acel "încă nu" - așa cum a spus cineva - și experiența noastră este o experiență de suferință, de durere, de trudă în înaintarea în dialogul dintre creștini, în experimentarea comuniunii. Există planul credinței: "este un singur trup", despre care a vorbit ieri iubitul Jorge Himitian; "să fie una", suntem pe planul credinței; "Tabernacolul lui Dumnezeu între oameni", despre care vorbește Ap 21. Acesta este planul credinței, dar este apoi planul istoriei. Planul istoriei este cel al experienței noastre, unde avem experiența rușinii diviziunii, a războaielor dintre creștini, a ostilităților, a persecuțiilor, chiar și în Italia: din păcate timp de foarte mulți ani am avut experiența persecuțiilor, penticostalii în mod deosebit, în anii 1935 la 1955 rău famata Circulară Buffarini Guidi... În mijloc este timpul reconcilierii, timpul eticii dacă vreți; timpul iubirii, timpul responsabilității, care trebuie să fie umplut de bărbați și femei ai reconcilierii. Dumneavoastră, cu vizita dumneavoastră aici, ați demonstrat că luați în serios reconcilierea, că dumneavoastră sunteți un om al reconcilierii, eu aș spune un profet al reconcilierii.

Dumnezeu ne-a reconciliat cu sine - spune apostolul Paul (2Cor) - prin Cristos și ne-a încredințat slujirea reconcilierii. Familia noastră spirituală a ales această temă pentru propria existență: Biserica reconcilierii. Însă El a încredințat tuturor creștinilor slujirea reconcilierii, pornind de la experiența pe care ei au avut-o în această slujire. El a semănat, a implantat în noi - spune apostolul Paul - cuvântul reconcilierii (2Cor 5,19). Și pornind de la acest cuvânt al reconcilierii, care este Isus însuși, El este cuvântul reconcilierii înlăuntrul nostru, noi putem fi abilitați să fim bărbați și femei ai reconcilierii. Asta înseamnă, uneori, a merge pe drumul Calvarului; înseamnă, uneori, a trece prin cruce; înseamnă răstălmăcire, înțelegere greșită; înseamnă neînțelegerea, pentru că există atâția creștini care sunt atât de identitari încât nu reușesc să facă spațiu iubirii, nu reușesc să trăiască iubirea. Și noi vrem să ieșim din această închisoare, vrem să fim bărbați și femei ai reconcilierii.

Îmi place să închei aceste reflecții cu un gând al lui Francisc de Assisi, pe care sunt sigur că dumneavoastră îl iubiți mult, desigur, pentru că ați ales numele de Francisc. Dar vreau să vă spun că și evanghelicii îl iubesc mult pe Francisc, și din punct de vedere istoric. Dacă mă gândesc la valdezi, de exemplu: care au o sensibilitate profund - am spune - franciscană. Aveau același tip de stil, de sensibilitate, de spiritualitate și noi suntem legați cu acea istorie, suntem legați cu acea sensibilitate... Unele sensibilități moderne nu ne plac în trăirea creștinului. Francisc spune: "Începeți să faceți necesarul, apoi faceți ceea ce este posibil și dintr-o dată vă veți descoperi că faceți imposibilul". Acesta părea un lucru imposibil! Dumnezeu să vă binecuvânteze!

Acum să-l introducem pe Papa Francisc, care va binevoi să ne împărtășească niște gânduri, ceea ce are în inimă... Nu este nimic organizat. Este o întâlnire "penticostală", deci facem apel la Duhul Sfânt, pentru ca să-l conducă pe Papa Francisc. Vă rog.

(După L'Osservatore Romano, 30 iulie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat