Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un bergoglism care schimbă

Rugați-vă pentru mine

De Jorge Milia

Aud deja murmurarea unora dintre estimatorii bergoglismelor mele: "Dar acesta nu, nu este ca alții, nu este un bergoglism!". Cei care cer să se roage pentru ei înșiși sunt atâția încât nimeni nu poate presupune că deține copyrightul. Papalul rezen por mi, conform criticilor, ar trebui mai degrabă catalogat ca o cerere "de autor anonim". Probabil că au dreptate. Însă, după părerea mea, după ani de întâlniri și schimburi de scrisori, acel rezen por mi, repetat cu glasul sau pus în scris, a devenit un lucru al său, al lui Jorge Mario.

Este adevărat, mulți invocă ajutorul rugăciunii altuia; faptul este că foarte mulți dintre cei mulți cred că el este primul care adresează acest tip de cerere. Am putut observa că persoanele care se apropie pentru prima dată de catolicism, sau cei care se reapropie după ani de credință uitată, necultivată sau oricum adormită, nu înțeleg foarte bine cererea Papei, dar lucrul uimitor este că după aceea fac asta, se roagă într-adevăr pentru el.

Mărturisesc că uimirea pe care uneori am observat-o pe fața persoanelor cărora Jorge Mario nu a cerut altceva decât o rugăciune, mă face să mă gândesc mult. M-a determinat să mă întreb dacă într-adevăr a crezut în puterea ei sau dacă mai degrabă n-o considera un soi de password pentru a avea acces la o identitate catolică generică. Conceptul nu este simplu. Repet asta la plural. Există din aceia care au rămas ancorați în practica un pic infantilă și obișnuită a lui Pater, Ave, Gloria, ca o formulă magică de repetat încontinuu, cât mai rapid posibil, ca niște benzi înregistrate cu ciclu continuu, o rugăciune automată care numai în mâinile lui Dumnezeu produce roade.

Într-unul din acele exerciții spirituale la care am participat în anii mei de liceu în Colegio de la Inmaculada Concepción din Santa Fe, un anumit iezuit ne-a vorbit despre "rugăciunea ca dialog"; ne spunea că a ne ruga nu era ca a vorbi cu un zid, ci cu o persoană. Cred că această perspectivă a schimbat mult conceptul de rugăciune pe care-l aveam. Există și o altă problemă: mulți cred că un dialog trebuie să obțină, obligatoriu, un răspuns oral așa cum este orală rugăciunea pe care o formulează. În acest mod fixează o limită pentru că nu concep posibilitatea ca răspunsul să fie de altă natură, diferit de un mesaj de replică verbală.

Vocabularul lui Dumnezeu este un altul, el vorbește prin gesturi, fapte, inspirații. Într-un mod sau în altul răspunde. Mereu. Dar cu un limbaj care nu este de aceeași natură cu acela cu care noi putem să ne îndreptăm spre el.

În prima mea vizită la "Sfânta Marta", Papa Francisc mi-a povestit despre un personaj de nivel foarte înalt care-i destăinuise că este ateu; însă în fața cererii sale de a se ruga pentru el a admis că a fost uimit și încurcat, și după câteva șovăiri a decis să facă asta cu adevărat. Atunci a încercat să-și amintească de rugăciunile învățate când era copil și s-a apucat de treabă. După ce a făcut asta i-a destăinuit Papei că faptul de a se ruga l-a făcut să se simtă foarte bine chiar dacă nu se gândise niciodată că acest gest putea să aducă vreun beneficiu efectiv destinatarului său. Și așa, cu această îndoială, se gândea să persevereze, nu pentru o chestiune de credință, ci pentru binefacerile pe care rugăciunea pentru Papa i le aducea însăși vieții sale.

Nici eu nu mi-am pus vreodată prea multe întrebări cu privire la rugăciune. Eventual mă gândeam: dacă este un dialog personal cu Dumnezeu, ce legătură are unul din afară care se roagă pentru tine? Ce sens are? De ce să mobilizezi o a treia persoană pentru ceva care este între mine și Dumnezeu? Dar mi-am schimbat părerea: am cunoscut puterea rugăciunii pentru alții. Există apoi aceia care subevaluează ritualitatea rugăciunii zilnice și se roagă numai în momentele de încercare. Însă găsesc că cererea repetată de a se ruga pentru un altul are efectul picăturii de apă care perforează stânca. Îmi imaginez că așa este cererea pe care Francisc o adresează multora dintre cei care merg să-l viziteze.

Un prieten în comun, și el cu numele Francisc, îmi spunea: "Dacă după ce am convins o mână de necredincioși argentinieni să se roage pentru el s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat, imaginează-ți ce s-ar putea întâmpla dacă se vor ruga lui Dumnezeu pentru Papa un miliard și două sute de milioane de păcătoși?".

Lucruri care nu se reușesc să se explice nici cu tipica viveza ("viclenie") argentiniană. Acel "rugați-vă pentru mine" al Papei nu este un mod de a încărca bateriile cu efortul altora. Cine gândește așa nu înțelege că pentru a se ruga pentru el trebuie să se pună în fața lui Dumnezeu; și că el cu această cerere convoacă zi după zi cete de persoane care, ca fiul risipitor, se întorc ca să se prezinte în fața Tatălui.

(După L'Osservatore Romano, 29 iulie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat