Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIV-a de peste an - A

Satan ne impune un jug greu de purtat singuri, Isus ne oferă un jug ușor de purtat în doi.

Pentru a înțelege chemarea lecturilor de astăzi, trebuie să începem meditația noastră cu prima lectură, unde profetul Zaharia, vorbind poporului despre venirea lui Mesia, îl prezintă ca pe un rege divin, care este drept, blând și smerit și care vine să aducă bucuria, pacea și încrederea. De aceea, profetul Zaharia cheamă pe toți cei care așteaptă sosirea lui să-l întâmpine cu bucurie și încredere, fără teamă și fără prejudecăți (cf. Zah 9,9-10).

La timpul când profetul Zaharia ne-a adus cuvântul lui Dumnezeu din cartea lui, împăratul Alexandru Macedon (356-323 î. Cr.) tocmai făcuse niște incursiuni de cucerire în Siria și Palestina. Acesta venise călărind un armăsar războinic, numit Bucefal (frică), și împrăștiind groază și moarte. Poate mulți dintre iudei și-ar fi dorit un astfel de rege care să cucerească pentru ei împărățiile pământului și să-i facă temuți între popoare. Dar Dumnezeu a voit pentru ei ceva mai mult și mai bun; el a voit să le dea împărăția sa veșnică și comorile sale nemuritoare. De aceea, Dumnezeu le-a promis un rege (Mesia) care să-i poată duce acolo. Mesia era un rege diametral opus regelui Alexandru Macedon. Dacă împăratul Alexandru Macedon a venit etalând putere și măreție, împrăștiind frică și moarte și cerând biruri și slujire; regele Mesia va veni pe un asin blând, ascunzându-și puterea și măreția. Mesia va veni aducând mângâiere și viață; va veni pentru a sluji și pentru a muri pentru oameni, căci numai astfel îi va putea conduce la împărăția și comorile sale.

Cu câteva versete mai înainte de pericopa evanghelică de astăzi, sfântul Matei ni l-a prezentat mai întâi pe Ioan Botezătorul, cel care-i pregătea calea lui Isus spre inima oamenilor; dar care a fost refuzat și arestat, pentru chemarea și pentru calea căuta s-o pregătească pentru Mesia (cf. Mt 11,7-14); apoi ni l-a prezentat pe Isus însuși, care îi pregătea pe oameni pentru a primi împărăția și mântuirea sa; dar și el este refuzat și respins (cf. Mt 11,16-19), chiar de cei în mijlocul cărora lucrase mai mult: Corazinul, Betsaida și Cafarnaum. Isus, sintetizează neascultarea lor în câteva cuvinte: "V-am cântat de bucuria sosirii mântuirii și n-ați jucat; v-am cântat de jalea păcatului vostru și n-ați plâns" (cf. Mt 11,17).

Un vechi dicton francez spune: "Noblesse oblige" (noblețea obligă). Cu cât primești o cinste mai mare, cu atât responsabilitatea este mai mare. Nu multe cetăți fusese privilegiate ca Corazinul, Betsaida și Cafarnaum. Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, umblase pe străzile lor, predicase evanghelia împărăției în piețele lor și săvârșise multe minuni în favoarea lor, încât stârnise gelozia celor din Nazaret (cf. Lc 4,23). În fața acestor dovezi copleșitoare, locuitorii acestor orașe, în loc să se convertească, s-au îndârjit și mai mult în păcatul lor și în respingerea lui Isus. Isus știa că respingerea lor de acum era doar preludiul respingerii sale totale de la cruce. Prin urmare, nici nu e de mirare că Domnul a rostit niște "vaiuri" dureroase la adresa lor, așa cum făcuse și Isaia mai înainte (cf. Is 1,4).

Dacă Tirul și Sidonul, Sodoma și Gomora ar fi avut ele privilegiul de a auzi chemarea lui Isus și de a vedea minunile săvârșite de el, negreșit s-ar fi convertit și ar fi făcut pocăință. Prin urmare, în ziua judecății, Tirului și Sidonului, Sodomei și Gomorei le va fi mai ușor decât Corazinului, Betsaidei și Cafarnaumului (cf. Mt 11,20-24). Păcatul care îi trimite pe oameni în iad este refuzul lor de a-l primi pe Isus ca Domn și mântuitor al lor (cf. In 3,36).

Dar minunăția pericopei evanghelice de astăzi este că la ura iudeilor, la respingerea lor, la lipsa lor de convertire, Isus a reacționat și a răspuns cu dragoste! Mai întâi Isus i-a mulțumit Tatălui și nu s-a revoltat; apoi i-a chemat cu bunătate la el și la mântuirea lui pe toți oamenii, nu numai pe cei mici și săraci care nu l-au părăsit, ci și pe cei care, crezându-se înțelepți și pricepuți, l-au respins pe el și mântuirea sa.

El i-a chemat pe toți și nu a respins pe nimeni; Isus cheamă și nu respinge pe nimeni, până la sfârșitul lumii, pentru că toți oamenii sunt păcătoși și aveau nevoie de mântuirea lui. El i-a chemat și îi chemă pe toți oamenii ca să-l primească ca mântuitor al lor, pentru că numai el singur are puterea să-i mântuiască; numai el singur le poate lua jugul robiei pus diavol și de povoara păcatului; numai el singur le poate da un jug dulce și o povoară ușoară, ca niște aripi, prin care să se înalțe spre cer; numai el singur poate să-i învețe cum să fie blânzi și smeriți cu inima, spre odihna sufletelor lor. Apoi tot numai el singur le poate da o inimă de copil, prin care să poată înțelege și primi toate acestea.

Antoine-Marie Roger, viconte de Saint-Exupéry (1900-1944), romancier, eseist și reporter francez, aviator căzut pe frontul antifascist, are o mică lucrare filosofică, numită Micul prinț (1943). În această lucrare ne vorbește despre un băiețel care l-a descoperit pe Dumnezeu și s-a făcut credincios și bun, pornind de la o floare de trandafir care creștea în grădina casei părinților săi și pe care el o îngrijea cu drag. În povestire apar și mulți oameni necredincioși și răi, care aveau plantații mari de trandafiri. În finalul povestirii, autorul pune pe buzele copilului aceste cuvine: "Mulți oameni au mii de trandafiri în grădinile lor, dar nu au ochi să-l vadă pe Dumnezeu în frumusețea lor și să fie mai buni".

Tot așa este și cu dobândirea păcii și a fericirii veșnice, din cunoașterea lui Dumnezeu și a lui Isus pe care el l-a trimis (cf. In 17,3). Unora le ajunge puținul care l-au primit de la Dumnezeu și un simplu cuvânt pentru a crede; dar altora care slujesc mai mult trupului, nu le ajung mii de cărți, mii de daruri și mii de argumente, pentru a veni la Isus, pentru a crede în Isus și pentru a se converti spre mântuirea lor.

Înțelepții și pricepuții lumii, bogații și puternicii din orice timp, care slujesc mai mult trupului, resping noutatea evangheliei având iluzia că sunt autosuficienți, că nu au nevoie de nimeni și de nimic pentru a fi fericiți, nici măcar de harul și iertarea lui Dumnezeu. Și dacă au convingerea că nu au nevoie de nimeni și de nimic, cred nu au nevoie nici de convertire prin care să-și schimbe viața și să ajungă la mântuire.

Sfântul apostol Paul ne amintește astăzi: "Fraților, voi nu sunteți sub stăpânirea trupului, ci sub stăpânirea Duhului, din moment ce Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi. Cel care nu are Duhul lui Cristos nu-i aparține lui. Dacă Duhul celui care l-a înviat pe Isus Cristos din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va da viață și trupurilor voastre muritoare prin Duhul său, care locuiește în voi. Așadar, fraților, noi nu suntem datori față de trup ca să trăim după poftele lui. Căci dacă trăiți după poftele trupului, veți muri; însă dacă, cu ajutorul Duhului, voi ucideți pornirile dezordonate ale trupului, veți trăi" (Rom 8,9.11-13).

Mulți dintre noi cei de astăzi, după mulți ani trăiți în creștinism, trăim încă sub stăpânirea trupului ca, Corozain, Betsaida și Cafarnaum; și cu toate că Isus ne predică și ne face multe minuni, noi rămânem insensibili; cu toate că, Isus ne cântă de bucuria venirii sale, noi nu ne veselim; cu toate că Isus ne cântă de jale de jalea păcatului care ne apasă, noi nu plângem; cu toate că ne pândește mânia divină, nu ne pasă. Mulți dintre noi, am ajuns ca înțelepții și bogații autosuficienți, avertizați de Isus, care mai credem și acum că nu avem nevoie de aripile jugului dulce și a poverii sale ușoare, spre a ne înălța la cer. Dacă nu vom veni la Isus și nu ne vom converti, soarta Corazinului, a Betsaidei și a Cafarnaumului, care au dispărut fără urmă de pe fața pământului, va fi și soarta noastră.

Dumnezeu, a rânduit ca omul să nu-și poarte singur povara vieții. Tradus din limba latină, cuvântul "Jug" (iugum), înseamnă un sistem de purtat poveri făurit pentru două gâturi. Cristos nu dă decât juguri concepute din veșnicie pentru două locuri, în care unul din cele doua spații ale jugului, este al lui. El vrea să împărtășească cu noi orice trudă și sarcină grea a vieții pământești. De aceea, imensa și nesfârșita greșeală pe care ar putea-o face omul, este aceea de a refuza jugul în doi oferit de Isus, jugul ușor unde Isus și-a rezervat un loc alături de noi.

Diavolul oferă și el oamenilor jugul lui, jug numai cu un singur loc, jug unde omul trage singur și pe deasupra e apăsat de el. Acest jug al satanei poate să ni-l ofere chiar și sub forma unui colier de diamante, numai să ne știe singuri și fără Cristos. Și mulți oameni amăgiți, primesc și chiar caută acest jug amăgitor, pe care diavolul îl impune sub formă de bogății, plăceri și onoruri; toate acestea nu numai că sunt trecătoare, ci pe deasupra sunt nimicitoare pentru viața veșnic fericită.

Mesajul lui Isus pentru noi astăzi este următorul: "Fără mine sunteți slabi și ușor de învins pentru diavol. Cu mine deveni unul fiecare ca o armată invincibilă". Diavolul, cunoscând acest adevăr, caută să ne amăgească cu un jug și cu o viață fără de Isus. Isus, ne-a înștiințat deja: "Fără mine nimic nu puteți face" (In 15,5). "În nimeni altul nu există mântuire" (Fap 4,12).

De aceea noi astăzi să spunem cu poetul creștin: "În doi, Isuse drag, pe-al vieții drum să mergem", căci după cuvântul psalmistului: "Domnul este iubire și îndurare, el este îndelung răbdător și plin de dragoste; Domnul este bun față de toți, el își arată bunătatea față de orice făptură. Domnul îi sprijină pe cei care se clatină și îi ridică pe cei căzuți" (Ps 144,8-9.14).

Se spune că un bătrân purta odată două găleți pline cu apă pe o cobiliță. Când bătrânul a obosit și umerii îl dureau, a venit cineva și i-a căptușit cobilița cu blană și astfel a dus mai ușor gălețile. Jugul lui Isus este căptușit totdeauna cu blana dulce a dragostei, de aceea nu roade și nici nu face răni niciodată.

Un suflet ales spunea că, dacă ar fi fost ca Isus să-și pună o firmă pe ușa atelierului său de tâmplărie, ar fi scris așa: "Aici se găsesc juguri ușoare de purtat".

Ca să înțelegem și mai bine de ce diavolul ne îndeamnă să lepădăm jugul lui Cristos - jug care în limba indiană corespunde cuvântului "yoga" și care înseamnă disciplinarea minții și a trupului - am să vă relatez o mică povestire. Un miel era legat de stăpânul său la un loc umbros, cu pășune bună și apă curată. Un lup, trecând prin preajmă, i-a șoptit de departe: "De ce nu-ți scoți legătoarea de la gât ca să poți zburda fericit?" Mielului i-a plăcut propunerea lupului, și-a scos legătoarea de la gât și a început să zburde liber, să mănânce iarbă de unde voia, să bea apă de unde voia, să se răcorească sub copacul care voia. Numai că pe acolo unde zburda el "liber", pășunea conținea ierburi otrăvitoare, iar apele erau tulburi și infestate. În scurt timp mielul s-a îmbolnăvit, a căzut la pământ și, nemaiputând alerga sau striga la stăpân, lupul a venit și l-a sfâșiat. Acesta este motivul pentru care și pe noi ne amăgește diavolul să lepădăm jugul dulce și de disciplină divină a lui Isus.

Sfântul Anton de Padova (1195-1231) l-a văzut odată pe diavol, stând sub amvonul de pe care predica, strângând suflete într-o mreajă cu ochiuri foarte mici. Atunci, îngrozit, a întrebat: "Atunci cine mai poate scăpa"? Iar un glas tainic i-a răspuns: "Cei smeriți!" De aceea Isus ne cheamă astăzi să luăm jugul lui asupra noastră și să învățăm de la el, să fim mici, blânzi și smeriți cu inima, căci numai ei pot scăpa din plasa deasă a satanei (cf. Mt 11,29).

Iată câteva texte biblice care ne vor lămuri și mai bine ce înseamnă a veni la Cristos și a lua jugul dulce din mâinile lui, de a ne ordona mintea și viața după învățătura lui. A veni la Isus înseamnă: a crede în el (cf. Fap 16,31); a-l primi pe el (cf. In 1,12); a mânca trupul său (In 6,35); a bea de la el apa vieții (cf. In 7,37); a privi mereu spre el (cf. Is 45,22); a-l mărturisi pe el (cf. 1In 4,2); a asculta și trăi cuvintele lui (cf. In 5,24-25); a intra prin el (cf. In 10,9); a-i deschide lui ușa (cf. Ap 3,20); a te atinge de poala hainei lui (Mt 9,20-21) și a accepta darul vieții veșnice de la el (cf. Rom 6,23) etc.

Un tânăr era greu bolnav și, pentru prima dată în viața lui, simțea nu numai greutatea bolii, ci simțea și povoara grea păcatelor sale, făcându-l să geamă nu atât la gândul morții, cât mai ales la gândul judecății divine. Era neliniștit. Ochii îi rătăceau în gol. Atunci și-a adus aminte de cuvintele lui Isus pe care le-a mai auzit cândva, dar pe care multă vreme nu le-a luat în seamă: "Veniți la mine, toți cei trudiți și împovărați, și eu vă voi da odihnă". Acum sunau altfel pentru el. Atunci tânărul a spus cu glas tare: "Așa cum sunt, deși cam târziu, vin chiar acum la tine, Isuse"! Bolnavul din patul alăturat gândea că tânărul delirează. Dar tânărul zâmbea. O lumină și o liniște deplină au cuprins sufletul său. Niciodată nu a fost așa de fericit. Acum putea să moară, căci Isus îl primise.

Isuse, cu inima blândă și smerită,
fă inima noastră asemenea cu inima ta!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat