Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XII-a de peste an - A

Mărturia și moartea drepților, salvarea păcătoșilor.

Pentru a înțelege chemarea lecturilor de astăzi, trebuie să pornim reflecția noastră de la lectura a doua (cf. Rom 5,12-15), unde sfântul Paul ne amintește de faptul că păcatul lui Adam a adus moartea și pierzarea pentru toți oamenii din lume, iar moartea lui Isus a adus mântuirea pentru toți oamenii.

Dumnezeu îl avertizase pe Adam că păcatul va avea drept rod moartea, dar Adam nu a ascultat (cf. Gen 2,17; Rom 6,3). De aceea, după păcat, Dumnezeu a rostit sentința: "Țărână ești și în țărână te vei întoarce" (Gen 3,19). Biblia vorbește de trei feluri de moarte: 1) moartea fizică (cf. Gen 3,19; In 11,11-14; Ap 2,10; 12,11); 2) moartea spirituală sau sufletească (cf. Ef 2,1); 3) moartea veșnică, sau moartea a doua (cf. Mt 10,28; Iac 5,20; Ap 2,11; 20,6.14; 21,8). Toate aceste trei feluri de moarte au venit peste noi în urma păcatului lui Adam.

Dar nu diavolul care ne-a împins la păcat din invidie (cf. Înt 2,24) și nici moartea nu trebuiau să aibă ultimul cuvânt, ci Dumnezeu, care este creatorul și stăpânul a toate. Sfântul Paul ne amintește astăzi că Dumnezeu, cu un preț enorm, moartea Fiului său, a adus mântuirea pentru orice om care crede în Isus și primește jertfa sa de la cruce. Deci, mântuirea de păcat și de plata lui (cf. Rom 6,23) le este oferită acum în dar, fără plată, celor care cred în Isus Cristos.

Dacă păcatul lui Adam a îndurerat întreaga creație și întreaga omenire, mântuirea lui Dumnezeu, prin jertfa lui Isus de la cruce, a îmbucurat acum întreaga creație și întreaga omenire. Acum Dumnezeu cheamă întreaga omenire la mântuire și viață veșnică prin credința în Isus, căci numai cei care cred în Isus, numai cei care primesc jertfa lui de la cruce și care vestesc mântuirea adusă de Cristos și altora ajung la iertarea păcatelor lor și la viața veșnică. De aceea preotul, după citirea sfintei evanghelii de la sfânta Liturghie, spune: "Prin cuvintele sfintei evanghelii să ni se ierte nouă păcatele noastre".

Cu aceste gânduri luate din lectura a doua de astăzi am deschis drumul spre înțelegerea pericopei evanghelice, a primei lecturi și a psalmului responsorial de astăzi, unde vedem că Dumnezeu ne chemă pe toți cei care credem în Isus să dăm mărturie despre el și despre mântuirea pe care el a adus-o lumii prin cruce. De aceea Scriptura spune: "Dacă mărturisești cu gura ta că Isus este Domn, și dacă crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit" (Rom 10,9). Mai întâi trebuie să spunem că pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 10,26-33) face parte din discursul lui Isus de trimitere a ucenicilor ca să vindece rănile provocate de păcat și să predice vestea cea bună a mântuirii de orice rău, prin venirea sa în lume. Până acum ucenicii doar îl însoțiseră pe Isus. Acum Isus îi face și pe ei învățători și le dă misiunea de a predica și puterea de a face minuni, prin care să arate că prin Isus a sosit împărăția lui Dumnezeu, iertarea păcatelor și viața cea veșnică.

Biblia spune: "Ferice de acela care va prânzi în Împărăția lui Dumnezeu"! Așa cum nimeni nu se poate așeza la masa unui banchet până nu sosesc toți invitații, până ce nu se umple sala nunții, tot astfel nimeni nu se va putea așeza la Ospățul de nuntă al Mielului până ce nu se vor fi adunat toți cei chemați de Dumnezeu, și până ce nu se va fi umplut sala nunții veșnice. De aceea, porunca Tatălui veșnic către toți slujitorii săi este aceea de a ieși zilnic prin cetăți și sate, prin piețe și pe ulițe, pe la garduri și pe drumuri, pe la casele săracilor și bolnavilor, pe la casele nobililor și regilor, și să-i cheme pe toți la ospățul mântuirii (cf. Lc 14,15-24).

În trimiterea de către Isus a fiecărui ucenic în misiune, fără ca nici unul dintre ei să fie omis (cf. Mt 10,2-4), trebuie să ne vedem și pe unul fiecare dintre noi, fără excepție, căci la botezul nostru toți am fost chemați și trimiși pentru a-l trăi și pentru a-l mărturisi pe Isus, în timpul și lumea în care trăim, împreună cu evanghelia și mântuirea sa; împreună cu moartea și învierea sa.

A fi ucenic al lui Isus și al împărăției cerurilor înseamnă a veni la Isus, a primi și învăța cuvintele lui și apoi a le da și altora spre mântuire. În acest sens, sfântul Paul avea să spună: "Dacă vestesc evanghelia nu am nici un motiv de laudă, căci mă achit de o obligație care mi s-a impus. Vai mie dacă nu vestesc evanghelia... Pentru evanghelie, am devenit sclavul tuturor ca să-i câștig pe cât mai mulți; am devenit iudeu pentru iudei, ca să-i câștig pe iudei; am devenit un fărădelege pentru cei fărădelege, ca să-i câștig pe cei fărădelege; am devenit slab pentru cei slabi, ca să-i câștig pe cei slabi. M-am făcut totul pentru toți, ca să-i câștig măcar pe unii. Toate le fac pentru evanghelie, ca să am și eu parte de ea" (cf. 1Cor 9,16-23).

Munca în slujba lui Dumnezeu, în slujba luminii, în slujba mântuirii, nu a fost, nu este și nu va fi niciodată ușoară, căci satana și toate forțele întunericului nu vor sta și vor privi cum le scapă prada; de aceea, forțele întunericului se vor dezlănțui împotriva crainicilor luminii, împotriva ucenicilor Domnului, dar și împotriva celor care primesc învățătura lor, producându-le suferințe sufletești și trupești. De aceea, Isus îi atenționează pe ucenici, dar și pe cei care primesc evanghelia lui, că vor fi dați la judecata soboarelor, că vor fi bătuți în sinagogi; chiar părinții și frații vor lupta împotriva lor; vor fi urâți de toți din pricina numelui său; vor avea o soartă ca a lui; vor fi dați la moarte pe nedrept, asemenea lui și profeților (Mt 10,17.21-25).

În prima lectură de astăzi (cf. Ier 20,10) vedem pânda celor răi, batjocurile, învinuirile poporului împotriva profetului Ieremia. În psalmul responsorial vedem cum profetul David, din cauza râvnei lui pentru casa și legile Domnului, a ajuns un străin și un necunoscut, chiar pentru frații lui (cf. Ps 69,8-10).

Prima chemare la mântuire a fost adresată evreilor, ca deținători ai legămintelor, a legii și ai promisiunilor divine (cf. Rom 9,1-5). Dar pentru că mântuirea este universală, Isus și-a trimis ucenicii la toți oamenii și la toate popoarele care au fost afectate de păcat și moarte și care așteptau mântuirea lui (cf. Mt 10,26-33; 28,19).

Este o foarte frumoasă istorioară de Crăciun, care ne spune că la adorarea Pruncului Isus a venit și un lup, dar a venit cu gând de a-l sfâșia pe Prunc. A profitat de un moment când Pruncul Isus era singur și s-a apropiat de leagăn ca să-l mănânce. Pe când se uita în jur ca să se asigure că este singur, mânuța lui Isus i-a atins blana aspră și murdară. Nimeni nu-l mai mângâiase și nimeni nu-i mai zâmbise frumos până atunci. În același moment s-a petrecut o mare minune: pielea aspră și murdară de lup s-a desfăcut, și a ieșit la lumină un tânăr frumos și delicat. Acest om fusese legat de o vrajă și transformat în lup urât și fioros, în lup neliniștit și murdar, până când va găsi pe cineva ca să-l privească cu dragoste, să-l mângâie și să-i zâmbească. Și când va găsi un astfel de om, să devină iar ceea ce a fost.

Pe toți oamenii, odată cu păcatul lui Adam, satana i-a legat cu o astfel de vrajă, să fie lupi aprigi unii față de alții și mai ales față de cei simpli și curați. Dar în momentul în care un om devenit lup prin păcat va găsi un om nevinovat care îl va privi cu blândețe, îi va zâmbi, îi va spune cuvinte mântuitoare și îl va mângâia, omul devenit lup prin păcat va fi eliberat de vraja rea a satanei.

Isus a fost primul neprihănit care i-a privit cu bunătate și mângâiat pe lupii păcatului, deși nu l-au cunoscut și nu l-au primit, l-au refuzat și l-au răstignit; bunătatea lui Isus față de ei pe mulți dintre ei i-a convertit; dar au mai rămas destui de mulți. După aceea, Isus ne-a încredințat nouă, ucenicilor săi, misiunea de miei în mijlocul lupilor, pentru a continua convertirea lor (cf. Mt 10,16); numai în primele trei veacuri, peste 16 milioane dintre primii creștini au sfârșit-o în colții lupilor. Dar nimeni nu poate spune numărul mult mai mare al lupilor care s-au convertit prin jertfele lor. În timpul de acum, misiunea de convertire și mântuire a lupilor păcatului, prin bunătate și prin jertfa de sine, continuă și ne revine unuia fiecăruia dintre noi (cf. Mt 10,27; 28,18-20).

Cu toate că vestitorii evangheliei sunt primiți cu ostilitate, violență și moarte (cf. Mt 10,16-25), Isus de trei ori numai în pericopa evanghelică de astăzi ne spune să nu ne temem (cf. Mt 10, 26.28.31). Ucenicii Domnului, creștinii, nu trebuie să se teamă nici de prigoane, nici de suferințe și nici de moarte, căci jertfa lor va fi răsplătită în chip glorios în ziua judecății. A muri pentru răspândirea evangheliei înseamnă izbăvire de păcat, izbăvire de întristare, izbăvire de moarte; înseamnă viață veșnic fericită cu Cristos. Deci, moartea fizică pentru Cristos și pentru evanghelie nu numai că nu este o tragedie pentru un creștin, dar din contra, este o binecuvântare. Tragedie este a nu asculta și a nu împlini misiunea dată de Dumnezeu, căci atunci îți pierzi și trupul și sufletul în gheenă (cf. Mt 10,27).

În mijlocul prigoanelor și suferințelor pentru răspândirea evangheliei, ucenicii trebuie să aibă încredere în providența lui Dumnezeu. Pe timpul lui Isus, vrăbiile lipsite de valoare în ochii oamenilor se vindeau două pentru o monedă de cupru. Totuși, nici una dintre ele nu murea fără voia Tatălui, sau fără cunoștința sa.

Un prihor, o pasăre cu gâtul roșu, întrebă într-o zi pe o vrăbiuță simplă: "Oare de ce oamenii se neliniștesc, se agită și se îngrijorează atât de mult pentru viața lor". Vrăbiuța i-a răspuns: "Cred că au uitat că au un Tată ceresc care le poartă de grijă, ca și nouă".

Același Dumnezeu care se interesează personal de toate vrăbiile fără valoare pentru oameni, ține evidența exactă a numărului perilor din capul fiecărui copil și ucenic al său, disprețuit de oameni. Un fir de păr este cu mult mai puțin valoros decât o vrabie. Aceasta arată că ucenicii împărăției sunt cu mult mai de preț decât toate vrăbiile din lume. Deci, dacă se spune că: "Dumnezeu participă la înmormântarea fiecărei vrăbii răpuse", cu atât mai mult trebuie să spunem asta când este vorba de un copil al său.

Pe fiecare mormânt de creștin ar trebui să scrie cuvintele din Faptele Apostolilor: "Aici odihnește unul care s-a temut atât de mult de Dumnezeu încât n-a putut să se mai teamă de nici un om" (cf. Fap 4,19).

Este o întâmplare emoționantă petrecută în anii trecuți în Elveția, cu un câine Saint Bernard pe nume Ralph, care salva oameni căzuți în zăpadă. Într-o noapte geroasă de iarnă, la comandamentul de salvare se primește un telefon, cum că în zăpadă s-ar afla un om căzut și în pericol de moarte. I se încredințează misiunea de salvare câinelui Ralph. Acesta merge cale lungă prin noapte, îl găsește pe omul căzut, care era în șoc hipotermic. Pentru că nu era alt mod de a-l salva, câinele Ralph s-a așezat lângă el, strângându-l parcă în brațe pentru a-l încălzi. După un timp, omul căzut înghețat își revine în simțuri. Dar când s-a văzut strâns în brațe de un animal mare, crezând că este o fiară sălbatică, a scos cuțitul și l-a înjunghiat mortal. Ralph, salvatorul omului înghețat, a murit la puțin timp în brațele celui ce l-a trimis.

Cam asta este și soarta celor care poartă mântuirea lui Dumnezeu la oamenii pierduți, sfârșesc prin a fi răpuși de cei cărora voiau să le salveze sufletul de la moartea veșnică. Dar cei care poartă evanghelia, chiar dacă sunt uciși de cei răi, ei nu mor, ei nu sunt pierduți, ei trăiesc în Cristos. Iar jertfa vieții lor pentru a mai salva măcar încă un suflet este apreciată și răsplătită de Dumnezeu cu veșnicia fericită.

Să ne amintim din Biblie și din Istoria Bisericii cum jertfa lui Isus a mântuit lumea, începând cu evreii necredincioși, cu soldații romani care l-au răstignit și preoții iudei care l-au condamnat, care după înviere, au crezut în el (cf. Fap 2,41; 7,6; 10,48); cum jertfa lui Ștefan l-a convertit pe Saul, aprigul dușman al lui Cristos și al creștinilor, care a devenit apoi apostolul neamurilor păgâne (cf. Fap 9,6); cum moartea Mariei Goretti l-a convertit pe desfrânatul și criminalul Alexandru, etc. Moartea drepților e salvarea păcătoșilor.

Acesta este și motivul pentru care Tertulian a lansat expresia: "Sângele martirilor, sămânța creștinilor!"

Având în vedere toate cele spuse mai sus, cel mai rezonabil lucru pe care noi creștinii, ucenicii lui Cristos, îl putem face este ca să trăim și să vestim evanghelia lui Isus înaintea oamenilor. Orice rușine sau ocară pe care le vor suporta pentru el și evanghelia sa vor fi răsplătite din belșug, cu mântuirea de la cruce și cu viața veșnică, atunci când Domnul Isus va reveni. De aceea, ceea ce Isus a spus la întuneric, noi să vestim la lumină; și ceea ce am auzit despre Isus șoptindu-se la ureche, noi să propovăduim de pe acoperișul caselor (cf. Mt 10,27). Căci Isus spune: "Oricine mă va mărturisi înaintea oamenilor, îl voi mărturisi și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri; și oricine se va lepăda de mine înaintea oamenilor, mă voi lepăda și eu de el înaintea Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 10,32-33).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat