Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc relatat de un fost profesor al său

De Nicola Rosetti

Juan Carlos Scannone, iezuit în vârstă de 82 de ani, a fost unul dintre profesorii papei Francisc. De fapt, prof. Scannone, în 1957 preda greaca și literatura la seminarul din Villa Devoto, unde Jorge Mario Bergoglio a făcut primii săi pași spre preoție. Scannone este cel mai mare exponent în viață al "teologiei poporului", o specială școală de gândire religioasă dezvoltată mai ales în Argentina, care s-a remarcat pentru că a reevaluat temele înculturării și a evlaviei populare în cadrul reflecției teologice. De la jumătatea lunii aprilie trăiește la colegiul scriitorilor de la "La Civiltà Cattolica" unde l-am întâlnit.

Ce tip de student era Jorge Mario Bergoglio? Ce abordare a studiului avea?

Scannone: Era un student priceput. Eu i-am predat și greaca și literatura înainte de a deveni iezuit, când încă era un seminarist. Era silitor, nu era cel mai bun din clasă, dar, cu siguranță, era unul dintre cei mai buni! Se străduia, dar nu-mi amintesc niciun fapt în mod specific. Logic, în perioada aceea, nu știam că avea să devină nici iezuit, nici papă! Îmi amintesc că în perioada aceea s-a îmbolnăvit grav. De fapt, o simplă răceală s-a transformat într-o pneumonie și chiar a trebuit să fie operat și a trecut peste această încercare cu multă forță.

Vă așteptați alegerea cardinalului Bergoglio la scaunul pontifical?

Scannone: Nu, sincer, nu mă așteptam. Știam că a primit multe voturi când a fost ales Benedict al XVI-lea în conclavul din 2005, dar mă gândeam că, după renunțarea lui Ratzinger, cardinalii vor alege un papă mult mai tânăr. Deci nu, nu mă așteptam, îndeosebi din cauza vârstei.

Providența a dat Bisericii pe primul papă latinoamerican. Ce comportă asta pentru Biserica universală?

Scannone: America Latină, un continent în majoritate catolic și sărac, are o anumită și specială sensibilitate evanghelică față de opțiunea preferențială față de cei săraci. Ceea ce deja a fost făcut deja explicit în timpul Conferinței de la Medellin a devenit și mai important în timpul celei de la Puebla pentru a culmina după aceea în cea de la Aparecida, în Brazilia, în 2007. Toți ultimii papi au urmat această linie. Atunci când Ioan Paul al II-lea a mers la Puebla, a făcut din iubirea față de cei săraci unul din pilonii pontificatului său. A exprimat asta în mod clar în enciclica "Sollicitudo rei socialis". Și atunci când Benedict al XVI-lea a mers în 2007 la Aparecida, în Brazilia, pentru a inaugura conferința, a confirmat că rădăcinile acestei opțiuni sunt cristologice. Pentru că Isus Cristos a fost cel dintâi care a avut o opțiune preferențială față de cei săraci.

Cuvintele papei Francisc față de cei din urmă și față de cei mai săraci au fost adesea considerate expresii apropiate de "teologia eliberării". În schimb dumneavoastră ați reafirmat de mai multe ori că pot fi atribuite "teologiei poporului". Puteți reveni asupra acestei teme, clarificând care sunt diferențele dintre aceste două curente teologice din America Latină?

Scannone: Îmi amintesc că în 1982, un părinte de la Gregoriana, părintele Neufeld, mi-a cerut un articol cu privire la teologia eliberării pentru cartea "Probleme și perspective ale ideologiei dogmatice". Această contribuție a mea a fost publicată inițial în italiană, apoi tradusă și în germană și apoi în spaniolă. În articol, făceam distincție între patru curente și unul dintre acestea era ceea ce astăzi este numită "teologia poporului". În acea perioadă, eu reprezentam unul dintre curentele teologiei eliberării. După doi ani, în 1984, Congregația pentru Doctrina Credinței a prezentat primul document despre câteva aspecte ale teologiei eliberării, "Libertatis nuntius". Antonio Quarracino, care avea să devină după aceea arhiepiscop de Buenos Aires și care în acea perioadă era secretar al CELAM, a reafirmat existența acestor patru curente. Deci, se poate spune, că au fost recunoscute ca o linie în cadrul teologiei eliberării. Gustavo Gutierrez confirmă, în manieră explicită, că este un curent cu o caracteristică proprie.

Caracteristica principală a teologiei poporului este că nu s-a folosit niciodată nici metoda, nici categoriile analizei marxiste a realității, dar, fără a nega rădăcina socială, s-a preferat o analiză istorico-culturală. Aspectul istorico-cultural se impune, fără a elimina importanța celui istorico-politic. În afară de asta, este revalorizată puternic evlavia populară și se ajunge chiar să se vorbească despre "spiritualitate și mistică populară". Papa Francisc, în Evangelii gaudium, dă multă importanță temei spiritualității populare și tratează tema de două ori, datorită importanței pe care înculturarea o are în cultura latinoamericană. Cultura populară se evanghelizează pe ea însăși și evanghelizează următoarele generații.

Dumneavoastră, în calitate de exponent maxim al teologiei poporului, ce credeți despre religiozitatea italiană, încă așa de impregnată de devoțiune? Găsiți asonanțe între religiozitatea populară italiană și cea argentiniană?

Scannone: Mai întâi, nu sunt exponentul maxim! Nu cunosc suficient religiozitatea italiană, pentru că n-am trăit îndelung în Italia, dar cred că, atunci când există o adevărată devoțiune și spiritualitate populară, credința e cea care se întrupează și devine operativă prin caritate. O caracteristică a evlaviei populare este că nu e vorba despre o spiritualitate individualistă, ci deschisă spre cel care suferă, spre păcătoși și, dacă este așa, este realmente evanghelică. În 1975 a fost o reuniune la Roma și a fost făcută o lucrare, împărțindu-se pe continente, și una dintre teme era aceea a valorizării înțelepciunii populare, care este un element al evlaviei populare. Această temă s-a evidențiat în special în trei grupuri: mai puternic în cel latinoamerican, apoi în cel african și chiar în cel din Europa de Sud (constituită deci din italieni desigur, dar și din spanioli și din portughezi).

În Italia, chiar dacă au trecut mulți ani și eu n-am avut o experiență directă, cred că s-a păstrat o adevărată spiritualitate populară care trebuie știut să se valorizeze, pentru a evangheliza o secularizare care să nu fie secularistă. În Argentina, la Buenos Aires, unde papa era episcop, există devoțiuni care provin din Italia, chiar dacă apoi acolo eventual au devenit mai puternice decât în Italia. De exemplu, în fiecare zi de 7 august se celebrează sfântul Gaetan, patron al pâinii și al muncii, și există milioane de persoane care vizitează biserica sfântului și ating statuia sa pentru "a lua harul", așa cum am văzut că se face cu statuia Fecioarei de însuși Papa, în ziua canonizării. Același lucru se întâmplă cu Fecioara de la Pompei, sanctuarul marian cel mai important din orașul Buenos Aires.

Ce raport există astăzi între dumneavoastră și fostul student al dumneavoastră?

Scannone: Foarte bun. Am venit să lucrez la "La Civiltà Cattolica" tocmai pentru a colabora cu revista în înțelegerea gândirii, carismei și acțiunii Papei. Am scris, de puțin timp, un articol despre papa Francisc și teologia poporului și acum scriu un altul. Scriu alte articole și am fost cu el în două ocazii: la "Sfânta Marta", prima dată. Apoi m-a invitat să iau micul dejun cu el și am continuat conversația. Slavă Domnului, este vorba despre un raport foarte bun.

(După Zenit, 18 iunie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat