Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Trupul și Sângele Domnului, Joia Verde - 2014

Trupul și Sângele Domnului este o sărbătoare instituită din voință și rânduială divină; este o sărbătoare unde Isus iese din tabernacole și pășește pe străzile noastre, pentru a ne arăta iubirea.

Încă din Vechiul Testament Dumnezeu Tatăl a anunțat ca va vorbi lumii, prin puterea Duhului Sfânt care va fi revărsat - prin Isus - peste toată făptura: peste fii și fiice, peste bătrâni și tineri, peste slujitori și slujitoare (cf. Ioel 2,28-29). Această profeție s-a adeverit imediat după învierea lui Isus și trimiterea Duhului Sfânt, căci Dumnezeu a vorbit lumii, cu predilecție prin cei mai simpli oameni: prin cei 12 apostoli simpli (cf. Fap 2,7) și prin simplii creștini (cf. 1Cor 1,26-29).

Deși revelația biblică s-a încheiat, descifrarea și aprofundarea celor revelate a continuat, continuă și va continua, de multe ori tot prin oameni simpli și credincioși, căci ei se lasă ca niște instrumente smerite în mâna lui Dumnezeu.

Este de ajuns să privim în istoria Bisericii și vom vedea cum Dumnezeu a descifrat, a lămurit și a întărit multe adevăruri revelate, prin oameni simpli, chiar prin oameni cu școală puțină sau neștiutori de carte, dintre care amintim numai pe sfântul Antonie cel Mare (251-356), sfântul Egidiu de Assisi (1190-1262), fericita Iuliana de Liege (1193-1258), sfânta Ecaterina de Siena (1347-1380), sfântul Serafim (1540-1604), fericitul Ieremia Valahul (1556-1625), Margareta Maria Alacoque (1647- 1690), sfânta Benedicta Rencurel (1647-1718), sfânta Bernadeta Soubirous (1844-1879) etc.

Pe toate aceste persoane simple, Dumnezeu le-a ales pentru a le descifra, a le lămuri și pentru a le întări adevăruri deja revelate, pentru același motiv spus de Isus însuși sfintei Margareta Maria Alacoque: "Te-am ales pe tine pentru că ești un abis de nevrednicie și de neștiință, așa că toate vor fi făcute prin mine".

Astfel, în anul 1208, pe când fericita Iuliana (1193-1258), mama leproșilor și superioara mănăstirii Mont Cornillon de lângă Liege - Belgia, se afla în extaz în fața preasfântului sacrament, Dumnezeu i-a arătat luna strălucind de o lumină curată, cu excepția unei porțiuni unde o linie întunecoasă părea că o umbrește. Dumnezeu i-a explicat apoi și ce înseamnă această vedenie: Pe chipul luminos al Bisericii este o umbră, este o lipsă, căci în Biserică lipsește o solemnitate necesară în cinstea preasfântului sacrament. Și, pentru introduce această sărbătoare în Biserică, te-am ales pe tine, care ești un abis de nevrednicie și de neștiință, așa că toate vor fi făcute prin mine.

Astăzi trebuie să ne amintim adevărul că, atunci când Dumnezeu cheamă pe cineva la o misiune, la o lucrare, tot el este acela care creează oportunitățile, dă puterea și chiar înfăptuiește. Astfel, Dumnezeu a rânduit mai dinainte ca fericita Iuliana să aibă de duhovnic pe preotul Jean de Lausanne, canonic în biserica "Sfântul Martin" din Liege. Apoi a rânduit ca preotul Jean de Lausanne să-i cunoască bine pe teologii vremii - cardinalul Hugo de Sancto Caro (1200-1263), Guy de Laon (1238 -1248), episcopul de Cambrai, pe Robert de Thourotte (+ 1246), episcopul de Liege și pe Iacob Pantaleon (1261-1264), arhidiacon de Liege, cărora a putut să le vorbească despre vedenia Iulianei de Cornillon și despre mesajul lui Dumnezeu venit prin ea; apoi și să primească de la aceștia o apreciere favorabilă.

Apoi Dumnezeu a rânduit ca episcopul de Liege, Robert de Thourotte, să creadă cele revelate fericitei Iuliana de Cornillon și astfel, în anul 1246, în joia de după duminica Sfintei Treimi, să introducă în dieceza sa sărbătoare în cinstea sfântului sacrament care lipsea, sărbătoarea Trupului Domnului, pe care el însuși să o celebreze pentru prima dată. Dar rânduiala divină merge mai departe, făcând ca arhidiaconul Hugo de Sancto Caro să ajungă cardinal și delegat papal pentru Flandra, și să extindă sărbătoarea și în Flandra, prescriind-o episcopilor, clerului și laicilor aflați sub jurisdicția sa.

Și iarăși, rânduiala și lucrarea divină merge și mai departe, făcând ca Iacob de Pantaleon, arhidiacon de Liege și confident al fericitei Iuliana, să urce pe scaunul papal al sfântului Petru sub numele de Urban IV (1261-1264). Dumnezeu, pentru a-l convinge și a-l determina să stabilească sărbătoarea Trupul și Sângele Domnului la întreaga Biserică Catolică, s-a folosit de un preot german îndoielnic cu privire la prezența reală a lui Isus în speciile euharistice. Acest preot îndoielnic, în anul 1263, fiind în drum spre Roma, pe când celebra sfânta Liturghie la Bolsena - Italia, ostia consacrată pe care o ținea în mână s-a prefăcut în carne care sângera abundent. Revelația fericitei Iuliana și acest semn divin l-au convins pe papa Urban al IV-lea ca la 11 august 1264 să publice scrisoarea "Transiturus de hoc mundo" (Ceea ce depășește această lume) prin care, în calitatea de vicar al lui Cristos, să stabilească pentru întreaga Biserică Catolică sărbătoarea Trupul și Sângele Domnului.

Și iarăși intervine rânduiala divină, căci Dumnezeu l-a luminat pe papa Urban al IV-lea să-i încredințeze sfântului Toma de Aquino (1225-1274), un mare cinstitor al prezenței reale a lui Isus din speciile euharistice, misiunea de a compune imnuri și texte pentru noua sărbătoare a Trupului și Sângelui Domnului. Astfel, avem rămase de la sfântul Toma de Aquino imnurile: Adoro te devote, O Salutaris Hostia, Tantum Ergo Sacramentum, Panis Angelicus, Lauda Sion și multe alte rugăciuni.

Redau numai o scurtă rugăciune euharistică, compusă de sfântul Toma de Aquino: "Te primesc pe tine, prețul mântuirii mele; te primesc pe tine, hrana pelerinajului meu; te primesc pe tine, garanția învierii și fericirii mele veșnice. Isuse, din iubire pentru tine, am studiat, am vegheat, am lucrat, am scris și am predicat. O prea dulce Isuse, preasfântul tău trup și sânge să-mi fie dulceață și pentru suflet, salvare în orice ispită, pace în orice tulburare, putere în orice cuvânt, ajutor sigur în momentul morții și garanție a învierii și fericirii mele veșnice".

Faptul că Robert de Thourotte, episcopul de Liege - primul care a decretat pentru dieceza lui sărbătoarea Trupului Domnului, și papa Urban al IV-lea - primul care a extins sărbătoarea Trupului Domnului la întreaga Biserică, au murit în același an, 1246, anul decretării solemnității Trupului și Sângelui Domnului la întreaga Biserică, ne îndreptățește să spunem că, așa cum Dumnezeu a rânduit-o pe orfana Estera ca regină a Babilonului, pentru ca prin ea să dea libertate poporului său ales (Est 5,14), tot astfel Dumnezeu i-a rânduit pe toți cei aleși de el în rangurile de călugăriță, preot, episcop, cardinal și papă, tocmai pentru misiunea de a institui, prin ei, solemnitatea Trupul și Sângele Domnului pentru întreaga Biserică Catolică.

Deci, așa cum am spus și în titlul acestei reflecții, solemnitatea Trupul și Sângele Domnului este o sărbătoare instituită din voință și rânduială divină.

M-am născut și am trăit în comunitatea creștină Gherăești din județul Neamț, unde hramul bisericii este solemnitatea Trupul și Sângele Domnului. Și mărturisesc că nimic nu era mai frumos pentru mine, pentru familia mea și pentru oamenii din comună, decât sărbătoarea de Joia Verde, când Isus, după ce venea la noi în sfânta Împărtășanie din biserică, mergea apoi alături de noi pe străzile noastre, se oprea și lângă locuințele noastre, trecea și pe lângă ogoarele și locurile noastre de muncă, unde oamenii amenajaseră deja corturi de primire, corturi frumos împodobite cu verdeață, cu flori și covoare; prin toate acestea simbolizam viața și bucuria pe care ni le aducea Isus. După sfânta Liturghie urma imediat procesiunea de Joia Verde, unde noi toți, mici și mari, îl întâmpinam pe Isus Euharisticul ieșit din tabernacol pe drumurile noastre, cu rugăciuni, cu cântece euharistice, cu muzică de fanfară și cu haine de sărbătoare, prin care ne exprimam credința, dragostea și recunoștința față de dânsul, care a rămas cu noi și care vine la noi (cf. Ap 1,4). Cu această ocazie, după sfatul sfântului Ioan Maria Vianney (1786-1859), odată cu florile pe care le așterneam în fața lui pe cale, ca la o nouă sărbătoare de Florii, noi așterneam înaintea lui și inimile noastre. Sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897) spunea: "Îmi plac atât de mult procesiunile cu sfântul sacrament". Cred că același lucru îl spuneau și îl spun încă toți credincioșii, de Joia Verde.

Dacă Joia Mare este o sărbătoare orânduită și menită iubirii și adorației lui Isus prezent în tabernacol, o sărbătoare la care Isus ne chemă să medităm la pătimirile sale mântuitoare, care se vor repeta în mod tainic și nesângeros în orice sfântă Liturghie, o sărbătoare unde Isus ne așteaptă să venim la el în biserică, pentru a ne hrăni cu trupul și sângele său spre înviere, solemnitatea de Joia Verde este o sărbătoare în care celebrăm bucuria învierii lui Isus, este o sărbătoare în care Isus iese din tabernacole, așa cum a ieșit și din mormânt, pentru a merge în întâmpinarea oamenilor căzuți și triști, care așteaptă să fie ridicați; este o sărbătoare a unor noi Florii, care premerg și vor dura până la venirea de-a doua a lui Isus; este o sărbătoare în care Isus ne cere să-l primim nu numai în sufletele noastre, dar și în casele noastre, pe străzile noastre, pe câmpurile noastre și la locurile noastre de muncă; este o sărbătoare în care Isus ne cere să-i facem corturi, adică să-i facem loc în mijlocul nostru și în viața noastră de fiecare zi, ca să ne învețe Cuvântul său și să ne hrănească cu trupul său, așa cum ne spune evanghelia zilei (cf. In 6,51-59) și așa cum ne spun și cele patru evanghelii citite în corturi. Isus iese din tabernacole și vine la noi. Iar noi îl primim cu straie de sărbătoare, cu flori, cu muzică, dar mai ales cu suflet curat.

Procesiunea de Joia Verde ne învață astăzi că Isus Euharisticul nu ne lasă singuri pe drumul vieții, vine alături de noi la fel cum a fost și lângă ucenicii de la Emaus, pentru a ne explica Scripturile și pentru a ne ridica din tristețe și îndoială (cf. Lc 24,13-31); ne învață că Isus pășește pe drumurile noastre pentru că vrea să ne hrănească cu o pâine care să ne elibereze de teama de moarte, ca pe evreii din pustiu (cf. In 6,58) și să ne elibereze, ca pe Ilie, de teama dușmanilor (cf. 1Rg 19,5-7); ne învață că Isus vrea să meargă alături de noi așa cum a mers alături de poporul său la ieșirea din Egipt, pentru a ajunge cu bine la țintă, așa cum ne vorbește prima lectură (cf. Dt 8,2-16); ne învață că Dumnezeu, care ne-a creat liberi, nu ne-a lăsat singuri, dar este cu noi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20); ne învață că el însuși s-a făcut "calea" noastră spre Tatăl ceresc (cf. In 14,6); ne învață că Dumnezeu a pășit pe căile noastre pentru a ne elibera și a ne păzi de idoli și de mentalitățile pierzătoare de suflet ale lumii (cf. In 8,36).

Dacă misiunea aleșilor din vechime s-a încheiat prin transmiterea sărbătorii Trupului și Sângelui Domnului până la noi, misiunea noastră trebuie să o continue pe a lor: preoți și laici, suntem chemați de a cinsti, de a celebra cu bucurie, de a pune în lumină și de transmite mai departe generațiilor viitoare bogăția și frumusețea mântuitoarei sărbători a Trupului și Sângelui Domnului nostru Isus Cristos.

La fiecare sfântă Liturghie Isus ne cheamă să mâncăm trupul său și bem sângele său. La fiecare procesiune euharistică ne cheamă să-l întâmpinăm cu bucurie și să-l primim în viața noastră. Să nu spunem că suntem obosiți de lucru și că nu venim la el, căci el tocmai pentru a ne odihni și a ne ușura ne cheamă (cf. Mt 11,28). Să nu spunem că suntem nevrednici pentru a veni la el, căci nimeni nu este vrednic de a-l primi, nici îngerii, nici arhanghelii, nici sfânta Fecioară și nimeni dintre sfinți; dar el nu ține seama de nevrednicia noastră, ci de trebuințele noastre. Să nu spunem că suntem păcătoși și de aceea nu ne apropiem de acest sacrament. Oare când suntem bolnavi nu căutăm leac și nu mergem la medic? Cei care păcătuiesc zilnic, zilnic au trebuință de medic și de medicamente.

Sfântului Augustin (354-430) zice: "Cei care participă cu evlavie și cu asiduitate la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, vor primi ajutor continuu de la Dumnezeu și nu vor muri de moarte neprevăzută".

Într-o zi, într-o localitate din Franța, stătea îngenuncheat în fața altarului un tânăr de 14 ani, pe nume Loiseaux; el începu să se roage cu glas tare, crezând că nu-l aude decât Isus. Dar cineva era în cor și-l auzi. Era o rugăciune minunată, mișcătoare: "Mântuitorul meu, până acum m-am împărtășit numai în fiecare duminică; de acum înainte vreau să mă împărtășesc în fiecare zi, căci te iubesc atât de mult!"

Să nu uităm niciodată că planul lui Dumnezeu este fericirea noastră! De aceea Isus s-a făcut jertfă și euharistie pentru noi! De aceea Isus iese din tabernacole: pentru a ne căuta, pentru a ne ridica, pentru a ne hrăni, pentru a ne învăța adevărul și pentru a ne conduce la viața cea veșnică. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat